$
הייטק והון סיכון

הכיבוש הגדול הבא של ההייטק הישראלי: החברות בתחום עיבוד התמונה

מתחת לאף צמחה מעצמה של חברות בתחום עיבוד התמונה והראייה הממוחשבת, שהניבה ב-2012 אקזיטים ביותר מ-250 מיליון דולר

מאיר אורבך 11:5203.02.13
ישראל ידועה כמעצמה של אבטחת מידע, שבבים ולאחרונה אף של יישומי מובייל, אבל בשנים האחרונות מתברר שצומחת כאן גם תעשייה מפוארת של עיבוד תמונה וראייה ממוחשבת.

אדן שוחט, ממקימי face.com: "כשם שהמהמומחיות הישראליות בתחום ההימורים המקוונים צמחו חברות פרסום ברשת, כך גם חברות כמו פריימסנס מצמיחות את הדור הבא של המפתחים שמקימים חברות משלהם" אדן שוחט, ממקימי face.com: "כשם שהמהמומחיות הישראליות בתחום ההימורים המקוונים צמחו חברות פרסום ברשת, כך גם חברות כמו פריימסנס מצמיחות את הדור הבא של המפתחים שמקימים חברות משלהם" צילום: אוראל כהן

 

פייסבוק, מיקרוסופט ואינטל כבר זיהו את היכולות הקיימות בישראל ורק בשנה שעברה ביצעו כאן רכישות במאות מיליוני דולרים, שעל פי כל ההערכות לא יהיו האחרונות.

כל גל רכישות של חברות ישראליות מתחום מסוים מביא איתו שני גלים מאוחרים שנעים במקביל: הראשון הוא של שטף של חברות הקמות בתחום, והשני כולל התעניינות של משקיעים ורוכשים מהעולם. כך, רק לאחרונה השקיעה הקרן של המיליארדר ההונג קונגי לי קה־שינג בשתי חברות מובילות בישראל בתחום — קורטיקה, שפיתחה טכנולוגיה לזיהוי פרטים בתמונות וידיאו, והשנייה היא חברת מג'יסטו שפיתחה אפליקציה לעריכת מהירה של וידיאו.

 

את שטף החברות שיקומו בתחום, כמו בתחומים רבים אחרים, יובילו כנראה יוצאי 8200 ויחידות דומות בצה"ל. לדברי אדן שוחט, ממקימי פייס.קום שנרכשה בשנה שעברה על ידי פייסבוק תמורת 60 מיליון דולר, וכיום שותף בקרן הון הסיכון ג'נסיס, הפיתוח של החברה שלו הוא רק תחילת הדרך. "אני מאמין שבתוך זמן לא רב יציגו חברות יכולות של ראייה אשר תנתח את הסביבה ואף תעשה עמה אינטראקציה. רגע לפני שנרכשה הציגה פייס.קום יכולות של זיהוי הרגשות של האדם המצולם, וזוהי כבר התקדמות לכיוון שאליו אני חושב שחברות שקמות עכשיו הולכות".

 

התחום פונה לעבר הצרכן הביתי

ד"ר חן שגיב: "בשנים האחרונות הידע המקצועי בתחום נכנס לעולם הצרכני, ומתבטא בעיקר באפליקציות שונות למכשירי אייפון ואנדרואיד. אך לא רק" ד"ר חן שגיב: "בשנים האחרונות הידע המקצועי בתחום נכנס לעולם הצרכני, ומתבטא בעיקר באפליקציות שונות למכשירי אייפון ואנדרואיד. אך לא רק"

 

אדן שוחט הוא אחד המרצים בכנס "IMVC 2013" שייערך מחר, המאגד יחד כמה מהחברות הישראליות הבולטות בתחום עיבוד התמונה, הווידיאו והראייה הממוחשבת. ד"ר חן שגיב, ממארגנות הכנס, אומרת שבשנים האחרונות הידע המקצועי בתחום נכנס לעולם הצרכני ומתבטא בעיקר באפליקציות שונות למכשירי אייפון ואנדרואיד, אך לא רק.

 

אל התחום הצרכני הזה השכילו החברות הישראליות להיכנס: ב־2012 נרשמו בישראל אקזיטים של שישה סטארט־אפים שעוסקים בתחומי עיבוד תמונה וראייה ממוחשבת בסכום כולל של 268 מיליון דולר, שרובם המכריע קשורים בצרכן הביתי.

 

האקזיט המפורסם ביותר היה רכישת פייס.קום, קניה שנייה של חברה ישראלית על ידי פייסבוק לאחר שזו רכשה בעבר את סנאפטו, שפיתחה פלפורמה להרצת אפליקציות על גבי טלפונים פשוטים. היכולת של פייס.קום לתייג באופן אוטומטי פנים הפך אותה לרכישה מתבקשת על ידי הרשת החברתית הגדולה בעולם.

 

שתי ענקיות נוספות לא טמנו ידן בצלחת, ורכשו בישראל שתי חברות בתחום. מיקרוסופט ביצעה את הרכישה המשמעותית ביותר כשצירפה לשורותיה את וידיאו סרף שפיתחה מנוע לחיפוש ויזואלי בתוך סרטוני וידיאו, ושילמה תמורתה 100 מיליון דולר. אינטל רכשה את Invision, שמפתחת שבבי חישה תלת־ממדית של הסביבה, תמורת 50 מיליון דולר.

 

לקראת מחשב שיפענח את כל החושים

אייל נגר, אינטל: "אם למחשב תהיה יכולת ראייה אמיתית ייפתחו בפני אנשי התוכנה והחברות אינספור אפשרויות חדשות" אייל נגר, אינטל: "אם למחשב תהיה יכולת ראייה אמיתית ייפתחו בפני אנשי התוכנה והחברות אינספור אפשרויות חדשות"

 

כל חברות הענק רואות כיום בתחום עיבוד התמונה והראייה הממוחשבת יעד מרכזי, והמטרה הסופית של רובן היא לפתח כלים שיאפשרו למחשב לקלוט ולהבין את כלל החושים האנושיים. כך למשל אינטל, שכבר רכשה כאן כאמור את Invision, מתמקדת בשנים האחרונות בקידום גישת המחשוב התפיסתי שאותה מוביל בחברה סגן הנשיא הישראלי מולי אדן. אייל נגר, מנהל יחידת הפיתוח של אינטל בתחום בישראל, שישתתף גם הוא בכנס, אומר ל"כלכליסט" שאם למחשב תהיה יכולת ראייה אמיתית ייפתחו בפני אנשי התוכנה והחברות אינספור אפשרויות חדשות. לדבריו, כמו שחברת הניווט מבוסס ההמון Waze לא היתה יכולה לקום עד שלא התפתח תחום ה־GPS, כך ללא הכנסת יכולות ראייה באופן טבעי לכל מחשב ומכשיר נייד, לתחום יהיה קשה לפרוץ.

 

תעשייה שתתרכז בענן ובמובייל

 

את התחום הזה יכולה בקלות להוביל התעשייה הישראלית. לדברי אדן שוחט, כשם שמהמומחיות הישראליות בתחום ההימורים המקוונים צמחו כמה חברות פרסום מוצלחות ברשת, כך גם חברות שמצליחות בתחום, כמו מפתחת הקינקט פריימסנס, כבר מתחילות להצמיח את הדור הבא של המפתחים שכבר פועלים על הקמת חברות משלהם.

 

 

מאות מיליוני הדולרים של תעשיית עיבוד התמונה מאות מיליוני הדולרים של תעשיית עיבוד התמונה

 

שני הכיוונים שאליהם תנוע התעשייה מעכשיו הם של פיתוח מערכות המחשוב המרכזיות, שיושבות בענן, מרכזות את כל האינפורמציה ואמורות להיות המוח שמטפל בכל המידע הרב שישלחו להם המשתמשים. מהצד השני יקומו חברות שיתרכזו בתחום המובייל, שם ישמשו הסמארטפונים כמרכז הפעולה של כל משתמש. גם במכשיר הקטן נדרשות יכולות נרחבות של עיבוד וזיהוי התמונה, וגם שם תמצא התעשייה אתגר גדול.

 

קורטיקה

מזהים במדויק את הפריטים שבתמונה

 

קורטיקה קורטיקה צילום: עופר וולף

 

קורטיקה הישראלית, שהחלה את דרכה בטכניון בחיפה, מפתחת טכנולוגיה שמאפשרת הבנה של אותות טבעיים, ובשפה פשוטה יותר: יכולת לזהות לא רק את מה שמוצג בתמונה מסוימת, אלא גם לאפיין ספציפית את הפריטים שמופיעים בה. לדברי יגאל רייחלגאוז, מייסד ומנכ"ל קורטיקה, הטכנולוגיה של החברה קוראת תמונה שבה מופיעים שחקנים במשחק כדורסל, ויכולה לקבוע באופן חד־משמעי שאם זהו משחק מליגת ה־NBA. היישומים האפשריים לטכנולוגיה כזו הם רבים, אך רייחלגאוז לא נוקב בסכום המדויק שגייסה החברה. בכל מקרה, מדובר ביותר מ־10 מיליון דולר, כאשר בין משקיעי החברה נמצאת הקרן של המיליארדר הסיני לי קא שינג, הורייזן ונצ'רס.

החברה נמצאת כיום בשלבים הראשונים של הטמעת הטכנולוגיה שלה בגופים מסחריים, ומתכוונת בתקופה הקרובה להשיק מוצרים משלה. כיום מעסיקה קורטיקה 34 עובדים המפוזרים בחיפה, רמת גן, ניו יורק ועמק הסיליקון.

 

Wander 3D

משלבים את המציאות במשחקי מחשב

 

 

Wander 3D Wander 3D צילום: עופר וולף

 

חברת Wander 3D הוקמה על ידי היזם יובל נחמדי ומעסיקה כיום חמישה עובדים במשרדיה ביישוב ניל"י. החברה פיתחה תוכנת מחשב שמאפשרת לאתר באמצעות מצלמה עצמי פלסטיק שונים כמו חרב, ולשלב אותם במשחק מחשב או במשחק רשת. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לכל משתמש לחסוך את הצורך לקנות מערכות כמו קינקט ולשחק משחקים באמצעות מצלמת רשת ואביזרי פלסטיק.

 

החברה נמצאת לאחר הכרזה על אב־טיפוס ראשון של הטכנולוגיה, והיא נמצאת כיום במשא ומתן עם יצרניות משחקי מחשב וקונסולות שונות כדי לקדם את המוצר שלה ומתכוונת לפעול במודל של רישוי תוכנה עם חברות המשחקים. עיקר מימונה של החברה מגיע ממשרד המדען הראשי במשרד התמ"ת.

 

SterGen

הופכים שידורי דו־ממד לתלת־ממד

 

סטארג'ן סטארג'ן צילום: עופר וולף

 

החברה החלה את דרכה בחממת The Time של אילן שילוח, והטכנולוגיה שפיתחה מאפשרת להפוך שידורי דו־ממד לתלת־ממד. החברה מתמקדת כיום בשידורי ספורט, ומנכ"ל החברה עופר וולף אומר שהיא נמצאת בשלב מתקדם של מכירות, כאשר גופי שידור בכירים בעולם כבר בחרו בטכנולוגיה של החברה. לדבריו, כיום צילום שידור ספורט בתלת־ממד עולה כ־100 אלף יורו למשחק, והטכנולוגיה של SterGen מפחיתה את העלות לאחוזים ספורים מהסכום. לדברי וולף, הדעיכה בהתעניינות בטלוויזיות התלת־ממד היא זמנית, והתחום יחזור לפרוח בשנים הקרובות.

 

SterGen מעסיקה כיום 15 עובדים ונמצאת בשלבים מתקדמים של מכירות. החברה פועלת על פי מספר מודלים של מכירות שכוללים מחירה על פי רישיון למשחק, רישיון לא מוגבל ורישיון למספר משחקים.

 

סופרפיש

מאתרים מוצרים על סמך תמונה

 

סופרפיש סופרפיש

 

חברת סופרפיש מתמקדת בתחום החיפוש הוויזואלי, וכבר מוכרת במיליוני דולרים והגיעה לאיזון כלכלי. הטכנולוגיה של החברה, שהוקמה ב־2006, מאפשרת לזהות מוצרים ותכנים שדומים לתמונה מסוימת. כך, אומר מנכ"ל החברה עדי פנחס, אדם שמחפש נעליים מסוג מסוים ימצא אותם באמצעות הכלי של החברה, ויוכל למצוא גם זוגות נעליים דומות. עד היום הורידו את תוכנת החיפוש של החברה כ־30 מיליון משתמשים, ובעתיד מתכננת סופרפיש להשיק את מנוע החיפוש שלה בפייסבוק. סופרפיש גייסה עד היום 15 מיליון דולר מחממת קסניה, מקרן ההון הסיכון האמריקאית DFJ ומתמיר פישמן. החברה מעסיקה כיום 40 עובדים — עשרה מהם בארה"ב והשאר בישראל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x