$
הייטק והון סיכון

פרשנות

Houzz הברקה ישראלית שלא היתה מצליחה בארץ

הסטארט-אפ המצליח של עדי טטרקו ואלון כהן אמנם כבש את שוק השיפוצים והעיצוב האמריקאי - אולם לא יכל לעשות זאת לו פעל מישראל. על החשיבות של היכרות עם שווקים מקומיים בהצלחת שירותים מקוונים

אסף גלעד 13:5830.01.13

אתר ה-CNN כינה אותה "ויקיפדיה של עיצוב הבית", המגזין פורבס קרא לה "פינטרסט של המוצרים הביתיים". אלה הם רק חלק מהכינויים המחמיאים שהורעפו על הסטארט-אפ Houzz של בני הזוג אלון כהן ועדי טטרקו, שמחבר בין אדריכלים, מעצבי פנים ומעצבי גינות לבין לקוחות שמחפשים את שירותיהם.

החברה שהקימו גייסה אתמול (ג') 35 מיליון דולר מקליינר פרקינס וסקויה, שתי המשקיעות המקוריות בגוגל, ומקרנות צמרת נוספות דוגמת NEA ורשת הכבלים הגדולה במדינה, קומקסט.

 

עד כה גייסה החברה בת השנתיים כבר קרוב ל-50 מיליון דולר והצליחה להוכיח למשקיעים שלה שהיא יכולה להכפיל את מספר המשמשים פי ארבעה בכל שנה, להוציא אפליקציה מהוקצעת ומקצועית שנצרכת על ידי 12 מיליון משתמשים בחודש ולככב בקטגוריית סגנון החיים בחנות האפליקציות של אפל.

 

סגל עובדי Houzz סגל עובדי Houzz צילום: מירי אקשטיין

 

רשימת ההישגים הזו יפה במיוחד בהתחשב בכך שלמרות שהשירות עבור הלקוחות הפרטיים חינמי לחלוטין, המודל העסקי של החברה עובד לא רע והכסף זורם מכיוונם של נותני השירות המקצועיים. טטרקו וכהן מעסיקים כיום כבר לא פחות משישים עובדים.

 

יש רק פרט אחד שהושמט במבוא זה: Houzz איננה ישראלית. היא נוסדה אמנם בידי בני זוג ישראלים וקיבלה את השקעתה הראשונה מהמשקיע הסדרתי אורן זאב, מי שניהל בעברו את קרן ההון סיכון אייפקס בשנותיה הראשונות בישראל, אבל הסטארט-אפ המצליח פועל מפאלו אלטו ועובדיו הם ילידי ארה"ב, סין, הודו, ומדינות נוספות.

 

בישראל זה לא היה עובד

 

רבים בענף האינטרנט מציינים את Houzz כאחת ההפתעות הגדולות ביותר שיצאו מידיהם של יזמים ישראלים בתחום האינטרנט, הצלחה שאפשר להשוות אותה ל-Waze, Viber או ICQ, מוצרי אינטרנט שנוסדו בידי ישראלים וצוברים הצלחה פנונמלית בארה"ב ואחר כך בעולם כולו.

 

אלון כהן ועדי טטרקו, מייסדי Houzz אלון כהן ועדי טטרקו, מייסדי Houzz צילום: Carla Duharte Razura

 

אבל האם Houzz יכלה לקום בישראל? האם מהמזרח התיכון יכלה החברה להצליח ולהפוך לוויקיפדיה של עולם עיצוב הבית? קרוב לוודאי שלא. ואם כן, זה היה לה הרבה יותר קשה.

 

ראשית, כל תחום העיסוק של החברה קורץ בראש ובראשונה לקהל אמריקאי: בעלי בתים שמעוניינים לערוך שיפוץ מסיבי, להוסיף קומה, להחליף מטבח, לשנות את עיצוב הפנים או לעצב גינה, תחומים שקרובים יותר לתרבות הדיור בארצות הברית. גם נותני השירות ש-Houzz מבקשת לשדך להם: אדריכלים, מעצבי פנים או גנים, נגרים ומתקיני מטבחים - כל אלה חייבים להיות בארה"ב בכדי למשוך את קהל היעד, אותם חובבי עיצוב.

 

גם אם נניח שקבוצה של מהנדסים יבנו את הממשק הטוב בעולם מישראל, עדיין יהיה להם קשה להבין את תרבות הדיור האמריקאית. יותר מזה, הם יתקשו לחבור למעצבים ולאדריכלים, לשכנע אותם לפתוח כרטיס באתר, לדרבן אותם להעלות תמונות איכותיות, ולהביא להם עוד קהל של לקוחות, בני המעמד הבינוני והגבוה המאופיינים בטעם מאוד ספציפי. לעיתים הקירבה לשוק אינה מילה גסה, וכפי שקשה לדמיין שפייסבוק תצא מישראל או מכל מדינה אחרת שאינה ארה"ב, כך הסיכוי להצליח מישראל עם מוצר שהולך כמו מוצר אמריקאי ועושה קולות של מוצר אמריקאי, הם ככל הנראה שואפים לאפס.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x