$
חדשות התקשורת

בדיקת כלכליסט

בסלקום ובפלאפון חזרו להפלות בין לקוחות הסלולר

במוקדי המכירות של סלקום ופלאפון מעניקים הנחה בחבילות השיחות למי שרוכש דרכן מכשיר אייפון 5, אף שתקנה חדשה שנכנסה לתוקף השנה מחייבת לעשות הפרדה מלאה בין מכירת מכשירים לשירותים. החברות: "הטעויות נקודתיות"

רותי לוי 06:5820.01.13

שלושה שבועות לאחר שנכנסה לתוקף התקנה האוסרת לקשור בין שירותי הסלולר למכשיר, בדיקת "כלכליסט" מגלה כי במוקדי המכירות של סלקום ופלאפון עדיין מתקשים ליישמה. בידי העיתון הצטברו הקלטות שבהן נשמעים נציגים טלפוניים של החברות מתנים באופן פסול הטבה כספית בתוכנית השיחות של הלקוח ברכישת מכשיר דרכן.  

במקרה אחד הציעה נציגת מכירות של סלקום ללקוח תוכנית שיחות והודעות ללא הגבלה בעלות של 95 שקל לחודש ומכשיר אייפון 5 ב־129 שקל לחודש. כשהלקוח הבהיר שהמחיר מעט גבוה עבורו, חזרה הנציגה עם הטבה בגובה 24 שקל שמורידה את עלות תוכנית השיחות ל־71 שקל בחודש. בתשובה לשאלת הלקוח אם יוכל לקבל את ההטבה הנוספת על אייפון שרכש באופן פרטי, השיבה נציגת סלקום בשלילה והסבירה: "רק אם אתה רוכש מכשיר אצלנו, אתה יכול לקבל את התוכנית".

 

ההטבה שבדיוק תמה

 

בשיחה נוספת שהתקיימה לאחר שסלקום התבקשה על ידי "כלכליסט" להגיב לטענות על מתן הטבה פסולה, העידה נציגה אחרת כי "עד אתמול" היה מבצע שהעניק הטבה של 24 שקל נוספים לרוכשי מכשיר דרך החברה.

 

 

ההצעות של נציגות סלקום אסורות על פי הוראות הרגולטור: ראשית, הן מתעדפות לקוח שרוכש מכשיר דרך החברה ובכך מהוות עבירה על תקנות "ניתוק זיקה" ההיסטוריות שנכנסו לתוקף ב־2009, ומחייבות להעניק הטבות זהות למי שרכש מכשיר דרך החברה ולמי שרכש אותו באופן פרטי.

 

שנית, מדובר בהפרה של תקנות משרד התקשורת מתחילת השנה, המחייבות לקבוע מחיר נפרד לתוכנית שיחות ולמכשיר סלולרי בלי להתנות הטבה של אחד באחר.

 

מנכ"ל סלקום, ניר שטרן מנכ"ל סלקום, ניר שטרן צילום: סיון פרג'

 

השם השגור לתקנות החדשות שנכנסו לתוקף הוא "ניתוק זיקה מלא". כוונת הרגולטור בתקנות החדשות היא שהמחיר האמיתי של המכשיר יהיה שקוף ללקוחות ולא יוסתר על ידי החזרים והטבות כספיות. ההנחה היא שכשהלקוח ייחשף למחיר האמיתי של המכשיר גם לא יהיה לו תמריץ לשדרגו אם אין לו צורך בכך. המהלך פוגע באחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של חברות הסלולר.

 

באחת השיחות חושפת נציגת סלקום הרגל ישן ומקפח, שבמסגרתו הטבה ניתנת רק ללקוחות שמתעקשים עליה. "זו תוכנית שאם אתה מגיע למרכז שירות אתה לא מקבל אותה, זו הטבה שיש רק בטלפון". מעידה הנציגה. בסלקום טוענים כי מדובר בהטבה שגויה, שתוכנית שיחות ב־71 שקל אינה קיימת כלל, ומדובר בטעות של הנציגות שהציעו הטבה כפולה.

 

רענון מתבקש בנהלים

 

גם בפלאפון נמצאה הפרה דומה של התקנות החדשות. ל"כלכליסט" נודע כי פרטנר העבירה לפני כשבועיים למשרד התקשורת תלונה שלפיה פלאפון קושרת בין מכשיר לשירות. בתגובה הסבירה פלאפון למשרד התקשורת כי לא מדובר במדיניות, אלא בקריאה לא נכונה של הנציגים את תנאי התוכנית.

 

מנכ"ל פלאפון, גיל שרון מנכ"ל פלאפון, גיל שרון צילום: אוראל כהן

 

 

אולם בדיקה משבוע שעבר העלתה שנציגי פלאפון עדיין מבולבלים. כך, נציגת פלאפון הוקלטה כשהציעה ללקוח תוכנית שיחות והודעות ללא הגבלה עם הנחה לארבעה חודשים וכן הטבה זמנית של הגדלת מהירות ושירות תיקונים בנוסף לאייפון 5. הנציגה הציגה את מחיר המכשיר והחבילה כאחד, וכשהלקוח ביקש לקבל את ההטבות גם אם יביא אייפון משלו, הנציגה השיבה שאין אפשרות.

 

יש לציין כי בפרשנות מסוימת של התקנות החדשות אין לבצע כלל מכירה של חבילות משולבות ולכן תוכנית שמוגדרת כ"ללא הגבלה + מכשיר אייפון" עם מחיר כולל לשירותים ומכשיר, כפי שקיימת בפלאפון, אסורה. משרד התקשורת יצטרך להכריע בסוגיה בעתיד הקרוב.

 

מסלקום נמסר כי "מדובר בהאשמה חסרת בסיס. החברה פועלת בהתאם לחוק, ולצערנו, העיתון נסמך על טעות נקודתית שבוצעה בתום לב בהצגת מהות ההטבה, כשלא קיימת בחברה כל הטבה כנגד רכישת מכשיר".

 

מפלאפון נמסר כי "הזיכוי בתוכנית ניתן לכל מי שמצטרף אליה, אם רכש מכשיר ואם לא, וללא קשר למכשיר שבבעלותו. הוא ניתן ללא הגבלת זמן וללא רף שימוש, כל עוד הלקוח בתוכנית. מכיוון שזו תקנה חדשה ייתכן שעדיין חלק מהנציגים מתבלבלים. נמשיך לחדד ולרענן את הנהלים". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x