$
הייטק והון סיכון

המועדון החדש של גולדפינגר: מייסד ICQ עובר לתחום הצרכנות

יו"ר גוגל אריק שמידט, מייסד יאהו ג'רי יאנג ופיטר תיל הם בין המשקיעים ב-AppCard, החברה החדשה שייסד יאיר גולדפינגר, שמאיימת לשנות את עולם מועדוני הלקוחות. במקום עשרות כרטיסים בארנק, מציע הסטארט-אפ כרטיס שעובר עם הלקוח מחנות לחנות ונותן לו קופונים שמתבססים על טעמו האישי

אסף גלעד 11:2215.01.13
את מידת הרצינות שלה מייחס היזם הסדרתי יאיר גולדפינגר לסטארט-אפ החדש שלו ניתן לראות לפי התפקיד שקבע לעצמו בחברה. מייסד ICQ ודוטומי החליט, לאחר שנים של כהונה בתפקידים טכנולוגיים בחברות שנמכרו במאות מיליוני דולרים, לקחת לידיו את המושכות ולהתמנות לראשונה לתפקיד המנכ"ל.

במסגרת המיזם החדש חבר גולדפינגר לעמיחי אורן, לשעבר מנהל התפעול ומנהל הסייט הישראלי של ג'ג'ה (Jajah) ישראל, כדי להקים סטארט-אפ חדש שעוסק בניהול מועדוני לקוחות סלולריים לעסקים קטנים ובינוניים.

 

הסטארט-אפ, AppCard, פועל בשנה האחרונה מתחת לרדאר התקשורתי ממשרד בכפר סבא ומעסיק עשרות בודדות של עובדים. למרות היותו בן שנה בלבד, החברה הצעירה כבר מצויה בשלב המכירות הראשוניות, ואתמול (ב') אף השיקה שיתוף פעולה מתוקשר ראשון עם חברת האלקטרוניקה אפסון בארה"ב.

 

יאיר גולדפינגר יאיר גולדפינגר צילום: חנוך גריזינסקי

 

כבר לא בתפקיד האנג'ל

 

שני היזמים הסדרתיים הולכים יחד כבר כמעט 20 שנה. הם הכירו בלימודי העתודה באוניברסיטת תל-אביב בסוף שנות השמונים, ומאז הצטלבו דרכיהם יותר מפעם אחת. אורן היה צריך להצטרף לגולדפינגר כבר ב-ICQ, דבר שלא התאפשר בגלל שירות הקבע שלו בצבא. מאז, מסלול הקריירה שלהם הפגיש אותם שוב בג'ג'ה , חברת שיחות ה-VoIP שהוקמה בין השאר בהשקעה של גולדפינגר, ושבה אורן שימש כמנהל התפעול ומנהל האתר בישראל.

 

לפני כשנה החליטו גולדפינגר ואורן להפוך לשותפים מלאים להקמת חברה, ובשנה האחרונה הם עובדים יחד ובצמוד על AppCard, סטארט-אפ חדש שנועד לשנות את עולם מועדוני הלקוחות מן היסוד. הסטארט-אפ שעובד עד ימים אלה מתחת לרדאר התקשורתי מצוי כבר בשלב המכירות הראשונות בחנויות ועסקים בניו יורק, ובחודש אוגוסט האחרון אף גייס 6.5 מיליון דולר מקרן ההשקעות Founders Fund של המשקיעים הראשונים בפייסבוק פיטר תיל ושון פארקר, ויו"ר גוגל אריק שמידט, שהשקיע בחברה באמצעות קרן Innovation Endeavors המנוהלת על ידי הישראלי דרור ברמן. משקיעים נוספים בחברה הם ג'רי יאנג, מייסד יאהו ומנכ"ל משותף לשעבר בחברה וכן איש העסקים סימון לוין.

 

עמיחי אורן עמיחי אורן צילום: אוראל כהן

 

חיזוק נוסף ליחס שנותן גולדפינגר לחברה החדשה אפשר לראות בשינוי דפוס הפעולה הכללי שלו: היזם כבר לא רואה עצמו כאנג'ל, משקיע פרטי שמפזר את השקעותיו על פני הרבה חברות שונות. ההפך הוא הנכון: במקביל להקמת AppCard מימש גולדפינגר את אחזקותיו במרבית החברות שעוד נותרו לו כמשקיע: החל בסטארט-אפים קטנים דוגמת קומפוזיה וסטרטג'י ראנר, שנמכרו במיליוני דולרים בודדים, ועד לדוטומי, שנמכרה בכ-300 מיליון דולר. כולן נמכרו בשנה האחרונה ומצביעות על כך שהיזם מתכוון להשקיע את כל מרצו בדבר הבא שלו.

 

יו"ר גוגל מהמר על AppCard. שמידט יו"ר גוגל מהמר על AppCard. שמידט צילום: אי פי אי

 

אורן, מי שהיה מנהל הפעילות של חברות ה-VoIP ג'ג'ה ו-Vonage בישראל, משמש בסטארט-אפ בתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות. אל שני המייסדים הצטרפו ערן הראל, סמנכ"ל הפיתוח העסקי, מי שכיהן עד לאחרונה כשותף בבית ההשקעות הראל הרץ, ויובל אמיר שמשמש כמנהל המוצר.

 

משקיעים כבדים. יאנג, שמידט ותיל משקיעים כבדים. יאנג, שמידט ותיל צילום: בלומברג

 

ממשיכים איפה שגרופון עצרה

 

AppCard פעילה אמנם בשוק קיים של מועדוני לקוחות וניהול חשבונות קופונים אישיים, אלא שהתחום כולו למעשה מעולם לא זכה להצלחה של ממש, ואת חוסר ההצלחה שלו ניתן לראות בארנק של רבים מאיתנו: אינספור כרטיסים של מועדוני לקוחות שונים, וקופונים שלא תמיד קולעים לטעם האישי. AppCard, עם זאת, מנסה להיות "אם כל מועדוני הלקוחות", כזו שלא תדרוש יותר מכרטיס אחד, שיהיה תקף לכל בית עסק או רשת שתאמץ אותו. אלה יוכלו להציע באמצעות מערכת הבינה העסקית המפותחת שמפתחת החברה, הצעות ממוקדות לטעמו של הלקוח או לאופי העסקה, בצורה שתעלה בעשרות אחוזים את הסיכויים למכירה חוזרת.

 

 

מנהלי AppCard סירבו להתראיין לכתבה, אך מקורות בענף שמכירים את התנהלותה מתארים אותה כחברה ש"מתחילה היכן שגרופון מסתיימת". מערכת הבינה העסקית שהיא מספקת לעסקים פיזיים, כמו חנויות או רשתות קטנות, מאפשרת ניתוח התנהגותי של הלקוחות ובעלת פוטנציאל להפוך את החברה לכזו שמפצחת לראשונה את נאמנות הלקוחות. עם AppCard מועדון הלקוחות פשוט נע עם הלקוח מעסק לעסק על גבי כרטיס מגנטי ומציע לו דילים לפי טעמו האישי.

 

 

כיום ניתן להשתמש ב-AppCard בארה"ב בלבד, ובעיקר ברשתות שיווק בינוניות במנהטן ובחנויות קטנות ובבתי קפה. הלקוחות העסקיים של החברה טרם נחשפו, למעט רשת החנויות עשה זאת בעצמך Basics Plus בניהולו של הישראלי צביקה כהן. לפי ההערכה, ל-AppCard רשומים כיום עשרות אלפים ספורים של מנויים.

 

קופונים לבית הקפה האהוב

 

לאחר שהוא נרשם לשירות מקבל הלקוח כרטיס מגנטי של AppCard ויכול לשלם בו בבתי העסק החתומים על הסכם עם החברה. עם תחילת השימוש בכרטיס צובר המשתמש דולרים - ולא נקודות כמקובל במועדוני לקוחות - שאותם הוא יכול לממש רק בתוך בית העסק עצמו לרכישות עתידיות. AppCard ניתן לניהול באמצעות אפליקציה סלולרית הניתנת להורדה לאייפון או לאנדרואיד, ולאחר החיוב יכול המשתמש לקבל קבלה וירטואלית אל הטלפון הנייד שלו, וכן לנהל את חשבון הלקוח שלו באפליקציה ובאתר אינטרנט ייחודי. במקום קופונים, החברה מציעה עסקאות אישיות ללקוח לפי טעמו האישי: אם הוא רגיל בכל בוקר לשתות קפה אפשר יהיה להציע לו גם קרואסון בבית הקפה שהוא רגיל לפקוד.

 

שני המייסדים, עמיחי אורן ויאיר גולדפינגר, לא מגיעים מעולם הקמעונאות. עם זאת, החברה מהווה המשך ישיר לפעילותה של דוטומי, שגולדפינגר היה בין מייסדיה בתחילת האלפיים, ולחזונה להתאים את מודעות הפרסום באינטרנט לטעמו של הלקוח. במידה רבה מנסה גולדפינגר לשחזר את החזון המקוון של עידן הדוט קום לעולם האמיתי של החנויות הקטנות ולחבר אותן לראשונה למאגר נתונים ענק שמכיל את דפוס ההתנהגויות של הלקוחות.

 

מלבד מערכת בינה עסקית לעסק ושירות קבלות חכמות למשתמש, גורמים בשוק מעריכים כי "הקלף המנצח", ליבת הטכנולוגיה שנותנת ל-AppCard יתרון תחרותי על פני מועדוני לקוחות אחרים, הוא היכולת שלה להתחבר לכל מערכת קופה ללא אינטגרציה, פעולה שבאופן שוטף גוזלת בין כמה שעות לכמה ימים. בכך יכולה AppCard להתחבר לכל אחד מאלפי סוגי הקופות הרושמות הקיימות כיום בעסקים קטנים, כמו הקופות של NCR (שרוכשת בימים אלה את ריטליקס הישראלית), וריפון או אפילו סקוור של מייסד טוויטר ג'ק דורסי.

 

פועלת ללא מתחרות ישירות

 

החברה רשמה על התהליך פטנט, וכאמור אתמול (ב') אף חברה לאפסון ארה"ב בשיווק והפצה של קופות חכמות. אף ש-AppCard כביכול אדישה לסוג המדפסת שהיא משרתת, היא חברה לאפסון כדי לשווק מדפסת פיזית המשולבת ביכולות מובייל: זו כוללת מחשב אישי שמשמש כקופה, שמחוברת לשירותי ענן ומאפשרת בו־זמנית לשלוח את הקבלה למדפסת קבלות של אפסון וכן לטלפון הסלולרי של הלקוח. עסקים בארה"ב שירכשו את המדפסת של אפסון יקבלו גם את מערכת הבינה העסקית של AppCard.

 

ב-AppCard אמנם מאפשרים ליצור חשבונית סלולרית, אך ניתן להדפיס באמצעות השירות גם קבלה רגילה, וכן ליצור מאגר נתונים על המשלמים במזומן, ולא רק באשראי.

 

ל-AppCard אין מתחרים ישירים. למעשה כל חברות הקופות, מועדוני הלקוחות וחברות התשלומים החדשות המנסות לחדור לשוק באמצעות שינוי שיטת התשלום מהווים זירה תחרותית עבורה. רבים בענף משווים בין AppCard לסקוור של מייסד טוויטר ג'ק דורסי, סטארט־אפ מהחוף המערבי שמבקש להחליף את הקופות הקיימות באייפדים ואת כרטיס האשראי הפיזי באפליקציית תשלומים. AppCard, בניגוד לסקוור, מאפשרת לעסקים הקטנים והבינוניים לשמר את הקופה הרושמת הקיימת וכן להתממשק אליה תוך 20 דקות בלבד. השילוב הזה של יאיר גולדפינגר, עמיחי אורן והשקעה מכיוונם של פיטר תיל, יוצא פייפאל, ענקית הטכנולוגיה ששינתה את נוף התשלומים המקוונים, ומשקיעים אחרים, מהווה נקודת פתיחה חשובה לחברה מול התחרות הקשה שמצפה לה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x