$
מחירים ומסלולים

בלעדי לכלכליסט

פלאפון, סלקום ופרטנר מאבדות 650-350 לקוחות ביום

מנתוני הניידות בסלולר ברבעון הרביעי של 2012 עולה כי גולן טלקום צמצמה את פער הגיוסים מול HOT mobile, ואילו רמי לוי עבר לגיוס שלילי. נראה גם שהיקף הנטישה בפלאפון לא הושפע מהמשבר בחברה, והוא עדיין נמוך מאוד לעומת סלקום ופרטנר

רותי לוי 06:5513.01.13

חברת HOT mobile היא המגייסת הגדולה של הרבעון הרביעי של 2012, כך עולה מנתוני הניוד של החודשים אוקטובר־דצמבר בשוק הסלולר המקומי, שהגיעו לידי "כלכליסט". החברה החדשה גייסה לשורותיה בתקופה זו 80 אלף לקוחות שהעבירו את המספר שלהם מהמתחרות. המתחרה הישירה, גולן טלקום, גייסה 57 אלף לקוחות בצורה זו.  

גולן טלקום נמצאת במגמה חיובית - היא הצליחה להגדיל את כמות המתניידים אליה ב־36% לעומת הרבעון השלישי, ולצמצם את פער המתניידים בינה לבין HOT מ־62% ברבעון השלישי ל־28% ברבעון הרביעי. החברה הובילה במהלך הרבעון שני מבצעים אגרסיביים - הראשון העניק ארבעה חודשי חינם לבני המשפחה של לקוחות החברה, והשני הציע למתניידים חבילה ללא הגבלה בחצי מחיר (49 שקל) לחצי שנה. המבצע השני סימן נקודת מפנה בהיקפי הגיוס של שתי החברות החדשות, ובשבוע ההשקה גולן הצליחה לראשונה לעקוף את HOT mobile בכמות הגיוסים.

 

 

נתוני ניוד מתייחסים למעברים של לקוחות בין החברות, תוך שמירה על מספר הטלפון שלהם במעבר. הם אינם כוללים לקוחות שהזמינו קו חדש במספר חדש בחברה. באופן מסורתי מרבית הלקוחות בענף הסלולר שומרים על מספרם במעבר בין החברות, כך שהנתונים האלה מספקים אינדיקציה טובה למצבן של החברות. הנתונים המוצגים בכתבה הינם נתוני "נטו", כלומר, כמות הלקוחות שניידו קו לחברה מסוימת בניכוי כמות הלקוחות שנטשו את החברה עם המספר שלהם לחברה אחרת.

 

הראשוניות כבר לא עוזרת לרמי לוי

 

חברת YouPhone, השלוחה הסלולרית של רבוע כחול, מציגה גיוס מרשים במונחים של חברה וירטואלית (משווקת שאינה מחזיקה בתשתיות סלולר משלה) - 4,000 מנויים בממוצע לחודש - פי שלושה מכמות הגיוסים שלה ברבעון הקודם. YouPhone העתיקה לאחרונה את התרגיל השיווקי של HOT וגולן, והיא מקדמת מבצע של חבילה סלולרית ללא הגבלה ב־39 שקל למשך 2–4 חודשים.

 

YouPhone הוקמה במקור כדי למשוך לקוחות לקבוצה הקמעונאית, על ידי מתן הנחות בסלולר בתמורה לקניות ברשת מגה או תדלוק בתחנות אלון. במובן זה, המבצע ללא הגבלה חוטא למודל המקורי, כיוון שהוא מעודד הרשמה באינטרנט ואינו קשור לרכישות בחברות האחרות בקבוצה. עם זאת נראה שהמבצע הוכיח את עצמו, שכן החברה הצליחה לגייס 12 אלף מנויים ברבעון.

 

מנכ"ל סלקום ניר שטרן. הזכייה במכרז צה"ל תפצה מנכ"ל סלקום ניר שטרן. הזכייה במכרז צה"ל תפצה צילום: סיון פרג'

 

רמי לוי תקשורת, שלא שינתה את תמהיל התוכניות שלה, היא החברה היחידה מבין החברות החדשות שאיבדה לקוחות, ובסיכום הרבעון האחרון של 2012 היא איבדה 1,500 מספרים. מנתוני יולי־ספטמבר עולה כי מספר המתניידים לחברה ברבעון השלישי היה 6,000 לקוחות, אך בדו"חות הכספיים החברה הציגה גיוס של 1,000 לקוחות בלבד. משמעות הדבר היא ש־5,000 לקוחות ניתקו את הקו שלהם בחברה, מבלי להעביר אותו למתחרה. בהנחה והמגמה הזו נמשכה גם ברבעון הרביעי, לוי צפוי להציג אובדן של כ־10% ממצבת מנויי הסלולר שלו (המונה 68 אלף לקוחות נכון לספטמבר 2012) בדו"חות סיכום הרבעון שעתידים להתפרסם בחודש הבא.

 

כשרמי לוי יצא להרפתקה הסלולרית לפני שנה, הוא ראה לנגד עיניו 250 אלף משתמשים בתוך שנתיים. בחודשים הראשונים לפעילות נראה היה שהוא עשוי לעמוד בקצב, אך עם כניסת השחקנים החדשים במאי, היתה זו דווקא החברה של המהפכן הראשון בשוק הסלולר שנרדמה במשמרת.

 

בגזרת חברות הסלולר הוותיקות, ניתן לראות כי הסכסוך המתוקשר של הנהלת פלאפון עם ועד העובדים לא השפיע על לקוחותיה - פלאפון ממשיכה לשמור על אובדן לקוחות נמוך יחסית לפרטנר ולסלקום, ואיבדה 33 אלף לקוחות ברבעון האחרון.

 

רמי לוי. גם הוא איבד לקוחות רמי לוי. גם הוא איבד לקוחות צילום: אוראל כהן

 

פלאפון היא אמנם היחידה מבין שלוש הוותיקות שהיקף הנטישה שלה גדל ברבעון הרביעי לעומת השלישי, אולם עדיין מדובר בכמות נמוכה לכל הדעות עבור הרבעון השני המלא בצל התחרות, ובהשוואה לפרטנר ולסלקום שאיבדו 56–60 אלף לקוחות. חישוב זריז מעלה כי ברבעון החולף כל אחת משלוש החברות הוותיקות איבדה בין 350–650 מנויים ביום בממוצע.

 

פרטנר משתפרת, לסלקום יש שפן בכובע

 

הנתונים של פרטנר מגלמים את שני המותגים - אורנג' הוותיק ו־012 מובייל המוזל. פרטנר הצליחה לצמצם את היקף הנטישה שלה ב־20% - מ־70 אלף מנויים בחודשים יולי־ספטמבר ל־56 אלף באוקטובר–דצמבר.

 

פרטנר היא החברה שהציגה את השיפור המשמעותי ברבעון הרביעי מבין החברות הוותיקות. צמצום הנטישה ב־14 אלף מנויים יכול לתת אינדיקציה לתרומה של המותג המוזל. עם זאת, עדיין קשה להאמין שהוא מוגדר כהצלחה, שכן פרטנר עדיין מאבדת מנויים בקצב גדול. בסוף דצמבר 012 מובייל השיקה מבצע חדש ואגרסיבי - 44 שקל לחודש לחבילה ללא הגבלה - אולם ההשפעה שלו תבוא לכדי ביטוי רק בנתוני הרבעון הראשון של 2013.

 

המפסידה הגדולה של הרבעון הרביעי היא חברת סלקום, שאיבדה כמעט 60 אלף לקוחות לטובת המתחרות. עם זאת, לסלקום נותרו כמה שפנים בכובע ובמקרה שלה - נתוני הניוד רחוקים מלתאר את מצבה בפועל. החברה הסגולה זכתה במכרז אספקת מכשירים לצה"ל והיא מעבירה אליה בהדרגה כ־70 אלף לקוחות מירס, שמקבלים אצלה מספר סלולרי חדש - נתונים שאין להם חיווי בנתוני הניוד.

 

בחודשים יולי–ספטמבר סלקום איבדה 63 אלף מנויים לטובת המתחרות אך בדו"חות הכספיים היא הראתה גיוס חיובי של 5,000 מנויים. כלומר, סלקום הצליחה לגייס 68 אלף מנויים עם מספר חדש. רק חלק קטן יחסית של כ־20 אלף מנויים מיוחס לצה"ל והחלק המכובד של הגיוס (יותר מ־40 אלף) נרשם לזכות השקה מוצלחת של חבילת הבנדל המשפחתית "סלקום טוטאל", שהציעה 3 קווי סלולר ללא הגבלה בשילוב טלפון ביתי וספק אינטרנט.

 

בהנחה שברבעון הרביעי צה"ל העביר עוד כ־30 אלף מנויים לסלקום, ולאור הצלחת קמפיין "איחוד המשפחות" שסלקום העלתה בחודש נובמבר לקידום חבילת הטוטאל, יש סיכוי שבדו"חות הקרובים סלקום תציג איזון בכמות המנויים.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x