$
אפליקציות

מי פנוי בניו יורק: כניסת האפליקציות למוניות לעיר תשנה את התחום

נציבות המוניות של ניו יורק אישרה בסוף השבוע הפעלת אפליקציות להזמנת מוניות בעיר, וסללה את הדרך לאימוץ הטכנולוגיה בערים נוספות ברחבי ארה"ב. כלכליסט מציג את המתחרות הבולטות בתחום, וביניהן גם גט טקסי הישראלית

עומר כביר 12:3116.12.12

עולם הזמנת המוניות נמצא בימים אלו בעיצומו של מהפך משמעותי. במקום להתקשר למוקד או לנפנף באצבע ברחוב, אנחנו עוברים לאפליקציות מובייל מתקדמות שמאפשרות לראות את המוניות הפנויות בקרבת המשתמש, להזמין מונית ולשלם על הנסיעה בלחיצת כפתור.

 

האפליקציות השונות בתחום כבר פועלות ברחבי העולם — לונדון, סן פרנסיסקו, טוקיו, טורונטו, פריז ואפילו תל אביב — אבל רק בסוף השבוע הכריעה נציבות המוניות והלימוזינות העירונית של ניו יורק על כללים חדשים שמאפשרים לראשונה שימוש באפליקציות אלו לצורך הזמנת נסיעה במוניות הצהובות המפורסמות שפועלות בעיר.

 

 

כניסת האפליקציות למוניות לניו יורק תשנה את התחום כניסת האפליקציות למוניות לניו יורק תשנה את התחום איור: יונתן וקסמן

 

לפי ההחלטה, ב־15 בפברואר יחל פיילוט לתקופה של שנה, במסגרתו להזמנה באפליקציה תהיה עדיפות על פני אנשים שינסו לעצור את המונית ברחוב, בתנאי שהמונית המוזמנת נמצאת במרחק חצי מייל מהמזמין במנהטן או מייל וחצי בצפון מנהטן וברובעים האחרים. מטרת המגבלה היא לשמור על פריסת מוניות אחידה ברחבי העיר ולמנוע מצב שבו נוסעים ברחוב אינם יכולים לעצור מונית. אתר Theverge דיווח כי הנציבות ביצעה בדיקה, ממנה עלה כי ל־70% מנוסעי המוניות יש סמארטפון ו־57% מהם מעוניינים להשתמש באפליקציה להזמנת מונית.

 

ההחלטה חשובה לא רק בגלל משמעותה הסמלית של ניו יורק, אלא מכיוון שפתיחת הסכר וכניסת האפליקציות בצורה רחבה לאחת הערים הגדולות והמשפיעות בעולם יכולות להסתמן כנקודת מפנה בפעילותן של אפליקציות המוניות: מתחום נישתי יחסית, שבו עושים שימוש בעיקר מאמצים מוקדמים וחובבי טכנולוגיה, למוצר מיינסטרימי אמיתי.

חלק מהאפליקציות השונות כבר פעילות בניו יורק, אולם במצב החוקי הנוכחי הן לא יכולות לעבוד עם מוניות, שנאסר עליהן לאסוף נוסעים בתיאום מראש והן יכולות לקבל נסיעות רק מעוברי אורח ברחוב. תחת זאת פועלות האפליקציות עם שירותי הסעות שיכולים לאסוף נוסעים רק בתיאום מראש.

 

מייסד ומנכ"ל Taxibeat ניק דראנדקיס, הסביר ל"כלכליסט" בראיון שבוצע באמצעות אימייל לפני ההצבעה כי "אם הנציבות תאסור על השימוש באפליקציות, אז הערים בארה"ב (שרובן, אנו מניחים, יפעלו בדומה לניו יורק) כבר לא יהיו יעד אטרקטיבי לאפליקציות כמו Taxibeat”. בחברת גט טקסי הישראלית תיכננו להתחיל לפעול בניו יורק בתחילת השנה הבאה בכל מקרה, דרך שירותי הסעה.

 

מובילה את הטרנד

מובילה את הטרנד מובילה את הטרנד

 

שנת הקמה: 2009

מייסדים: גראט קמפ וטראוויס קלקניק

זמינות: 23 ערים בעולם ובהן סן פרנסיסקו, ניו יורק, לונדון וסידני

הייחוד: מתאימה את כלי הרכב לעיר — אופנועים בפריז, לימוזינות בניו יורק.

על השירות: מהחברות הוותיקות בתחום. נחשבת למובילת הטרנד וכבר הפכה לשם דבר בתחום (ולראיה, שירותים בתחומים אחרים מתיימרים להיות "ה־Uber של X", ראו תיבה).

דבר המייסד: "הבנו שהצלחנו כשקיבלנו מכתב התראה בסן פרנסיסקו שלושה חודשים אחרי ההשקה. מאז עברו שנתיים, ואנחנו עדיין פועלים", סיפר טראוויס קלקניק בראיון ל"ביזנסוויק".

 

הישראלית שמתרחבת בחו"ל

הישראלית שמתרחבת לחו"ל הישראלית שמתרחבת לחו"ל

 

שנת הקמה: 2010

מייסדים: שחר וויסר ורועי מור

זמינות: תל אביב, ירושלים, מוסקבה, סנט פטרבורג, לונדון, והחל ב־2013 גם בניו יורק.

הייחוד: מציעה גם שירות עסקי לחברות וארגונים.

על השירות: המתמודדת הישראלית בתחום מציעה לצד שירות ואפליקציה לצרכנים פרטיים גם פתרונות לעסקים וארגונים, למשל האפשרות שמזכיר יזמין נסיעה עבור הבוסית שלו, שמקבלת את כל המידע על הסמארטפון שלה, או ישלם על הנסיעה מחשבון החברה. באפליקציה לצרכנים אפשר גם לדרג את הנהג ולראות את הדירוגים שהעניקו לו משתמשים אחרים.

דבר המנכ"לית: "חוללנו מהפכה בתעשייה באמצעות שיפור באיכות הנהגים, יצירת חוויית משתמש טובה יותר, והפיכה של חוויית הזמנת המונית לפשוטה יותר. אנחנו משנים את הדרך שבה אנשים נוסעים במוניות, והרבה אנשים לוקחים יותר מוניות כי זה נוח ופשוט עכשיו", הסבירה מנכ”לית גט טקסי ארה”ב ג'ינג ווינג הרמן בראיון ל"כלכליסט".

 

מציגה את שירותי המונית

מציגה את שירותי המוניות מציגה את שירותי המוניות

 

שנת הקמה: 2011

מייסדים: ניק דראנדקיס, קוסטיס סאקקס, מייקל ספיקטוס וניק דאמילקיס

זמינות: אתונה, ריו דה ז'נרו, אוסלו, בוקרשט ופריז.

הייחוד: מציגה את השירותים הזמינים בכל מונית — WiFi, כיסא תינוק או אפשרות להסיע בעלי חיים.

על השירות: המתחרה היווני שם דגש על קשר ישיר בין הנוסע לנהג. הנוסע יכול לצפות ברשימת הנהגים הזמינים, לקרוא דירוגים וביקורות עליהם, לראות את השירותים הזמינים במונית ולבחור בהתאם. בסיום הנסיעה ניתן כמובן לדרג את הנהג בהתאם לחוויה.

דבר המייסד: "מה שמעניין ב־Taxibeat הוא ההשפעה על איכות השירות של נהגי המוניות. במודל הנוכחי, של עצירת מונית ברחוב או שילוח ממוקד, אין תמריץ לתחרות מבחינת איכות השירות. שוק פתוח ויעיל, שבו הנהגים נושאים באחריות ישירה, ישנה את זה. ביותר ממובן אחד אנחנו דומים לשירותים כמו Airbnb ו־Yelp", אמר ניק דראנדקיס בראיון ל"כלכליסט".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x