$
הייטק והון סיכון
ועידת המובייל

mobile 2013

SongPop: "אנחנו רוצים לאחד בין אנשים עם טעם מוזיקלי דומה"

מתיו נוזארת', מייסד מפתחת SongPop מספר ליהלי סובול על משחק זיהוי השירים הפופולרי - שפיתוחו שאב השראה מתוכניות רדיו ישנות, 65% מ-60 מיליון משתמשיו הן נשים ושעתידו ביכולות חברתיות חדשות

מיכל פופובסקי 12:2915.10.12
"היינו על סף פשיטת רגל, חיפשנו את המוצא האחרון לשרוד, ואז השקנו את המשחק ששינה את הכל", סיפר הבוקר (ג') מתיו נוזארת', מייסד ומנכ"ל FreshPlanet שמפתחת את המשחק SongPop, להיט בפלטפורמות ניידות ובפייסבוק. נוזארת' נאם בכנס Mobile 2013 של "כלכליסט" ומכון היצוא.
"אי אפשר לדעת עד כמה משחק יצליח, המשתמשים הם שמכריעים בעניין הזה. במשך 14 שבועות עבדנו בצוות קטן, יום ולילה ובסופי שבוע עד שהשקנו את המשחק. שבועיים לאחר ההשקה היה זינוק בפופולריות שלו ואז הבנו שהגענו לחוף מבטחים". בחודשים האחרונים המשחק זוכה לפופולריות רבה במיוחד וממוקם דרך קבע בצמרת דירוגי ההורדות של חנויות האפליקציות (דורג במקום הראשון בסמוך להשקתו).

 

נוזארת' בכנס Mobile 2013 נוזארת' בכנס Mobile 2013 צילום: אוראל כהן

 

להיט מוזיקלי, עם שורשים בתוכניות רדיו 

 

SongPop, אחת ההצלחות המפתיעות בתחום הגיימינג במובייל, מתנהל בעקרון ראש בראש מול שחקן אחר - בין אם הוא רנדומלי או מתוך רשימת החברים של המשתמש. המשתמש מנסה לזהות קטע משיר, בשמו או בשם מבצעיו, באמצעות בחירה מבין ארבע אפשרויות. ניתן לנהל את המשחק במקביל מול כמה שחקנים שונים.

 


המושב נפתח בהדגמת משחק בין נוזארת' והמנחה שלו, המוזיקאי והסופר יהלי סובול. המשחק ביניהם הדגים היטב את שיטת ה"פינג פונג" שבה פועל המשחק. לדברי נוזארת' "אפשר לשחק כך שעות על גבי שעות".

 

נוזארת' סיפר שהרעיון הגיע מתוכניות רדיו בסגנון "תו השעה" שהיו פופולריות בארה"ב ובאירופה בשנות השבעים והשמונים. "הרעיון בזמנו היה למזג בין משחקי מובייל לאלמנטים חברתיים", אמר נוזארת'. "בזמנו לא היו הרבה משחקים בסמארטפונים או בטאבלטים שיכולת לשחק בהם עם אנשים אחרים, התחום הזה קרץ לנו".

 

סונג פופ סונג פופ צילום מסך: SONG POP

 

ל-SongPop, שהושקה לפני כחמישה חודשים, יש כיום 55-60 מיליון משתמשים. אחת התרומות לפופולריות הרבה שלה היתה פוסט שפרסם מייסד פייסבוק מארק צוקרברג בפרופיל שלו. ""הפוסט של צוקרברג עזר קצת. לא ציפינו לזה, ואחר כך הטארפיק שליש את עצמו. זוהי למעשה הפעם הראשונה והאחרונה שבה הוא ציין משחק בפרופיל שלו בפייסבוק", אמר.

 

פיתוח אפליקציה כהפקה מוזיקלית

 

סובול טען כי תהליך הפיתוח של SongPop מזכיר לו תהליך הפקה של אלבום מוזיקלי - "3-4 אנשים שעובדים יחד במשך כמה חודשים". סובול דיבר על הקשיים ורגעי המשבר שחווים מוזיקאים ושותפיהם לתהליך ונוזארת' הביע הזדהות מלאה. "גם אצלנו זה לא הלך ממש חלק. רוב הזמן היה מאוד מאוד קשה, פעמים רבות נתקעים בקיר או מגיעים לפשיטת רגל".

 

נוזארת' הצהיר כי להפתעתו ולהפתעת שותפיו, SongPop אהוד על בני כל הדורות "למרות שכולם חושבים שמשחקים בו בעיקר בני-עשרה. גם אנשים כמוני, בני ארבעים, משחקים בו. אני מאוד טוב במוזיקה של שנות ה-80, נראה אתכם מתחרים בי. לרוב אתה טוב יותר בסגנון המוזיקלי שלו הקשבתי כשהיית בגיל העשרה. אחרי גיל 25 כבר מתחתנים ומתמסדים, לכן קשה יותר לגלות מוזיקה חדשה".

 

מתיו נוזארת' (משמאל) ויהלי סובול מתיו נוזארת' (משמאל) ויהלי סובול צילום: אוראל כהן

 

לדבריו, 65% מהשחקנים הן נשים והמפתחים הופתעו מהמהירות העצומה שבה אנשים מזהים שירים – 2.5-3 שנות בממוצע. זוהי, לדעתו, אחת הסיבות המרכזיות להצלחה המסחררת של המשחק. "זה מראה עד כמה עמוק המוזיקה נצרבת בזיכרון. המוזיקה תמיד מקשרת לרגעים בחיים, בין אם הם שמחים או עצובים. שיר תמיד מזכיר לך רגע עוצמתי כלשהו".

 

FreshPlanet לא קופאת על שמריה. החברה עומלת על פיתוח הפלטפורמה, עם דגש על שכלול החלק של הגילוי המוזיקלי. "האפשרות לרכוש את השירים באייטיונס ובאמזון למשל", אמר נוזארת'. "כיוון נוסף הוא לאחד בין אנשים. הרבה שחקנים אומרים לנו שהם רוצים לפגוש אנשים עם טעם מוזיקלי דומה".

 

"למדנו שלאנשים יש טעם מוזיקלי כל כך מגוון. יש לנו יותר מ-100 ז'אנרים מוזיקליים, ואנחנו ממשיכים לחקור עוד ועוד ז'אנרים. מוזיקה היא גם עניין מקומי מאוד, לכן אחת הדרכים להצליח במדינה היא לשלב במשחק את המוזיקה המקומית. לא ידענו שום דבר על מוזיקה ברזילאית בהתחלה, ולכן ביקשנו מהמשתמשים לסייע לנו לבנות פלייליסטים מקומיים. הופתענו ממספר האנשים שנענו להצעה בשמחה".

 

משחקים בשביל הכיף, לא כדי להכיר בני זוג

 

לשאלתו של סובול האם החברה תוביל את הפלטפורמה לכיוון עולם הדייטינג, ענה נוזארת' שאמנם נוספה אופציה של צ'אט, אבל לא מסתמן שדייטינג בתוך המשחק הוא הכיוון. "מוזיקה היא דרך רבת עוצמה להבעה, אנחנו מנסים להשתמש בהיבט הזה", אמר.

 

לדבריו, החברה מפתחת משחקים נוספים שהוא לא יכול להרחיב לגביהם כרגע. "יש הרבה הזדמנויות בתחום. כשיש משחק מוצלח, אפשר לקדם משחקים חרים דרכו. כבר יש לנו קהילה של משתמשים, יש לנו מותג ורכשנו את אהדת הקהל. אנחנו עדיין עוסקים בבניית המותג".

 

לחברה אין תוכניות להפוך את המשחק לסימולטני, מפני שאחד היתרונות שלו, טוען נוזארת', הוא ביכולת לשחק עם אנשים שהמשתמש מכיר. "יש סיכוי נמוך מאוד שהאנשים שאתה מכיר יהיו שם בדיוק באותו זמן כמוך. לכן חשוב שכל אחד יוכל לשחק את תורו מתי שנוח לו. אבל אתה מרגיש שהאדם נמצא איתך כשאתה משחק, כי אתה רואה סימולציה של התור שלו".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x