$
חדשות טכנולוגיה

הרשות לניירות ערך בארה"ב: פייסבוק ניסתה להטעות משקיעים

מסמכים פנימיים של הרשות מעידים על נסיונותיה של פייסבוק ליצור מצג שווא של הצלחה בטרם הנפקתה - תוך התבססות על דו"חות שלא נבראו, ספירה כפולה של משתמשים באפליקציות שלה והסתרת בעיית הרווחים מפרסום במובייל

יוסי גורביץ 11:1410.10.12
מסמכים פנימיים של הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) מעידים על מספר נסיונות של פייסבוק, קודם להנפקתה הכושלת, להטעות את ציבור המשקיעים. חלק ניכר מהמקרים שפייסבוק ניסתה לייפות ממשיכים לרדוף אותה גם אחרי ההנפקה. כך דיווחה אמש (ג') סוכנות בלומברג.

כששלחה פייסבוק את מסמכי ההנפקה הראשוניים שלה לרשות, הבחינה ברברה ג'ייקובס, אחת מחוקרות SEC, שפייסבוק הציגה נתוני רווח עצומים מהמודעות שהיא מציגה - בהתבסס על דו"ח של נילסן.

 

בדיקתה של ג'ייקובס גילתה שלא קיים שום מחקר של נילסן שעוסק בנושא. היא דרשה מסמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיוויד אברסמן, לאשש את הטענה על ידי הצגת המחקר הרלוונטי - או למחוק אותה. לאחר ויכוח בנושא, מחקה פייסבוק את האיזכור לדו"ח של נילסן ממסמכי ההנפקה והציגה נתוני רווח אחרים.

 

סגל פייסבוק בהנפקת החברה. מה עוד ידעו ולא סיפרו? סגל פייסבוק בהנפקת החברה. מה עוד ידעו ולא סיפרו? צילום: רויטרס

 

רווחים נמוכים בסלולר? המשקיעים לא צריכים לדעת

 

בעיה קריטית יותר היתה המודעות של פייסבוק לכך שאינה מצליחה לייצר רווחים ממשתמשי האפליקציות שלה. ג'ייקובס הבחינה כי פייסבוק סופרת חלק ממשתמשי הסלולר שלה פעמיים, ודרשה הסברים. רק ב-9 במאי, כחודשיים לאחר דרישת המידע שהעבירה ג'ייקובס וכשבוע בלבד לפני ההנפקה עצמה, הודתה הנהלת פייסבוק שצמיחת מספר משתמשי המובייל שלה גבוהה משמעותית מצמיחת הפרסומות שלה בפלטפורמות אלה. תגובה זו גרמה לבנקים שהנפיקו את החברה להבין שקיימת בעייה - ואלו הזהירו משקיעים נבחרים מהשקעה במניית פייסבוק.

 

נכון להיום, מתוך כמיליארד משתמשי פייסבוק, כ-600 מיליון נכנסים אליה בעיקר דרך אפליקציות מובייל. המגמה מהווה בעיה קשה לפייסבוק, שלא מסוגלת לגרוף מהפרסום במובייל את אותם רווחים שעושה מהפרסום באתר. מארק צוקרברג התייחס לנושא בכנס Disrupt בחודש שעבר והודה שאסטרטגיית המובייל של החברה היתה שגויה מיסודה.

 

הרשות לניירות ערך: יש ממצאים, אך החקירה נמשכת

 

פייסבוק הנפיקה את עצמה בשווי של 38 דולרים למניה - שווי שהערך שלו היה פי 107 מהרווחים שלה ב-12 החודשים שקדמו להנפקה. בכך היא הפכה ליקרה יותר מ-99% מהחברות במדד ה-S&P 500. למחיר לא היה בסיס והמניה קרסה במהירות, ועד כה איבדה 45% מערכה. עוד בהנפקתה נטען שמחיר המניה אינו סביר. אט אט נחשף מידע שמעיד על הטעיית הציבור, מה שהוביל להגשת עשרות תביעות נגד הנהלת הרשת החברתית.

 

פרשנים מתחו ביקורת על הפרסום המאוחר של המסמכים של הרשות. מדיניותה הנוכחית קובעת שמסמכים שכאלה ישוחררו לפחות 20 יום לאחר ההנפקה. לטענתה, המסמכים לא מוצגים בזמן אמת כדי שלא להביא למצב בו משקיעים יחשדו בחברות מבלי שיראו את התייחסות החברות לנושאים הבעייתיים. דובר הרשות, ג'ון נסטר, אמר שבשלב זה עדיין נמשכת חקירת הנפקת פייסבוק, במטרה לברר את היקף ותוכן המידע שהושמט ולאתר פרטים נוספים שפייסבוק לא גילתה לציבור במהלך החודשים שקדמו להנפקה.

 

פייסבוק סירבה להגיב על הדיווח של בלומברג.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x