$
חדשות התקשורת

בלעדי ל"כלכליסט": גיוס הלקוחות של HOT Mobile וגולן טלקום נחתך בחצי

חברות הסלולר החדשות גייסו ביחד 7,370 מינויים בשבוע השני של חודש ספטמבר, ירידה של כ־44% בהשוואה לשבוע המקביל לפני חודשיים. הצמצום בגיוסים נובע בין היתר מהשקת תוכניות לשימוש ללא הגבלה גם על ידי החברות הוותיקות

רותי לוי 06:4723.09.12

קצב גיוס המנויים של חברות הסלולר החדשות, גולן טלקום ו- HOT Mobile, הולך וקטן בשבועות האחרונים, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט". בעוד שבשבוע השני של חודש יולי גייסה HOT 12,007 מינויים נטו (מספר המתניידים לחברה בניכוי מספר המתניידים ממנה), הרי בשבוע השני של חודש ספטמבר גייסה החברה רק 5,053 מנויים נטו, ירידה של כ־58%. גולן טלקום גייסה בשבוע השני של ספטמבר 2,317 מנויים נטו, לעומת 4,600 בשבוע המקביל לפני חודשיים, ירידה של כ־49%.  

הנתונים מבוססים על לקוחות קיימים שעוברים בין החברות ושומרים על מספרם ואינו כולל מנויים שרכשו מספר חדש. באופן מסורתי, מרבית המצטרפים החדשים שומרים על מספר הטלפון הסלולרי שלהם במעבר בין חברות. המגמה המסתמנת אינה מושפעת, ככל הנראה, מעונת החגים, שכן בעוד שכמות המתניידים לחברות החדשות מצטמצמת בשבועות האחרונים, כמות הנוטשים אותן נשארת יציבה יחסית לאורך שלושת החודשים האחרונים.

 

מיכאל גולן, גולן טלקום מיכאל גולן, גולן טלקום צילום: יובל חן

 

את הצמצום בהיקף הגיוסים של החברות החדשות שהשיקו את שירותיהן במאי האחרון ניתן לזקוף, בין היתר, לתגובתן המהירה של סלקום, פלאפון ופרטנר. בתוך כמה שבועות השוו החברות הוותיקות את הצעותיהן לאלה של החברות החדשות, וכיום כל השחקנים בשוק מציעים חבילות של שיחות והודעות טקסט ללא הגבלה במחירים הנעים בין 88–125 שקל. כאשר ההפרש בין החבילות עומד על מקסימום 37 שקל, החברות החדשות שעדיין סובלות מחבלי לידה בשירות הלקוחות מתקשות יותר ויותר לשכנע את הצרכן להצטרף לשירותיהן.

 

 

 

 

 בנוסף, היכולת של החברות החדשות למשוך את המחירים בשוק הסלולרי כלפי מטה ולהשאירם שם לאורך זמן אינה דבר של מה בכך. על פי הערכות של חברת המחקר ברקליס (Barclays), עלות מגה־בייט בודד של גלישה סלולרית שרוכשות HOT Mobile וגולן טלקום מהחברות הוותיקות עומדת על 5.25 אגורות. לפי תעריף זה, על כל 1 ג'יגה שמנצל הלקוח, החברות החדשות משלמות כמעט 53 שקל. למרות זאת, HOT Mobile וגולן טלקום מתמחרות חבילות שיחות והודעות ללא הגבלה שכוללות חבילת גלישה בנפח 3 ג'יגה במחירים של 89–99 שקל. כלומר, לקוח שינצל 2 ג'יגה גלישה בחודש הוא לקוח הפסדי שעולה להן כיום 6–16 שקל לחודש.

 

 

לפי מחלקת המחקר בבנק ההשקעות ברקליס, חבילות ללא הגבלה בעלות של 100 שקל רווחיות לחברות החדשות רק אם הלקוח מנצל פחות מ־600 דקות, 300 הודעות ו־600 מגה־בייט בחודש. לקוח כזה עולה לחברה 80 שקל לפני הוצאות תפעול. העלויות הנמוכות שבהן החברות החדשות רוכשות דקות מסלקום ומפלאפון הן תוצר של קביעה רגולטורית מקלה, אשר מתחשבת בכך של־HOT ולגולן צפויה הקמת תשתית יקרה שעלות הקמתה מוערכת במאות מיליוני שקלים.

 

גולן טלקום ו־HOT Mobile מנסות להגיע לנתח שוק של 7% ממנוי הסלולר במגזר הפרטי בתוך חמש שנים. שתי החברות הפקידו סכומי ערבות בנקאית גבוהים - גולן הפקידה 350 מיליון שקל ו־HOT Mobile 695 מיליון שקל - והן זכאיות להפחתה של 14.3% מהסכום על כל 1% נתח שוק שיצברו במגזר הפרטי.

 

מגולן טלקום נמסר כי "הצמיחה בגיוס הלקוחות נטו ממשיכה בקצב מצוין ועל פי תחזיות החברה. אנו מודים לכל המצטרפים עד כה ומזמינים את כולם להצטרף למהפכה". מ־HOT Mobile נמסר כי "החברה גייסה וממשיכה לגייס הכי הרבה לקוחות בשוק הסלולר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x