$
מכשירים ומדריכים

Ouya: הכירו את החברה שממציאה מחדש את קונסולת המשחקים

החברה גייסה כ-9 מיליון דולר מתרומות של גיימרים - במטרה לפתח קונסולה במחיר 99 דולר בלבד. "אנחנו חושבים על התחום מנקודת מבטו של השחקן", הסבירה ל"כלכליסט" מנכ"לית החברה - ואמרה שרוב המשחקים יהיו בחינם

עומר כביר 13:0616.08.12

חברה קטנה, שעד לפני כמה חודשים היתה אלמונית לגמרי, מאיימת עכשיו לטלטל את שוק קונסולות המשחקים. Ouya, שבסיסה בלוס אנג'לס, יוצאת כנגד ההגמוניה של מיקרוסופט, סוני ונינטנדו בתחום שמגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה.

 

העלות הרבה של ייצור קונסולה והקושי לחדור לשוק היקר הזה הקשתה במשך שנים על שחקניות חדשות, גם כאלו עם מצבור מזומנים ניכר, לחדור בהצלחה לזירה - אבל אויה מבקשת לשבור את השוק עם קונסולה שתעלה רק 99 דולר.

 

כעת מבטיחה המייסדת והמנכ"לית ג'ולי אורמן שהקונסולות הראשונות יגיעו לצרכנים כבר במרץ הקרוב. "אנחנו מאתגרים את הסטטוס־קוו. נציב תחרות משמעותית לאקסבוקס ולפלייסטיישן", היא אומרת בראיון ל"כלכליסט".

 

ג'ולי אורמן, מנכ"לית Ouya ג'ולי אורמן, מנכ"לית Ouya

 

הקונסולה זמינה לרכישה מוקדמת כבר עכשיו באתר החברה (ouya.tv), ומועד המשלוח עומד על אפריל 2013 (תומכי הקיקסטארטר יקבלו אותו חודש מוקדם יותר). ניתן גם להזמינו מישראל בתוספת דמי משלוח של 20 דולר.

 

להחזיר את החוויה לטלוויזיה

 

לאורמן ותק של עשר שנים בתעשיית הגיימינג, ובתפקידה הקודם שימשה כמנהלת שירות הורדות המשחקים Direct2Drive של אתר הגיימינג המוביל IGN. עם מכירת השירות בשנה שעברה החלה אורמן לחפש אתגרים חדשים בתעשיית הגיימינג. "ראיתי חלל בכל מה שנוגע למשחקים נהדרים על מסך הטלוויזיה", היא מספרת ל"כלכליסט". אורמן, שגדלה על משחקי קונסולות, סבורה שאין תחרות לטלוויזיה ענקית באיכות HD וצליל סראונד. "זו חוויה שמושכת אותך פנימה. לכן נדהמתי שהרבה מפתחי משחקים עוזבים כדי לעבוד במובייל", היא אומרת.

 

Ouya - תפיסה חדשה לקונסולות משחקים Ouya - תפיסה חדשה לקונסולות משחקים צילום מסך: Kickstarter.com

 

"כשבדקתי את הנושא הבנתי שיש הרבה דברים שמושכים את המפתחים לפלטפורמות המובייל והרשת: מודל המשחק החופשי (האפשרות לשחק ללא תשלום בחלק מהמשחק או אף בכולו - ע"כ), הפתיחות למפתחים, פחות משוכות בדרך להפצת התוכן. שני חבר'ה במוסך או צוות קטן יכולים להצליח באמצעות משחק מובייל נהדר שהופך ללהיט".

 

באותו זמן נחשפה אורמן לפלטפורמת האנדרואיד, ותהתה אם תתאים גם לקונסולות. "דיברתי עם חברים בתעשיית הגיימינג, כולל מפתחים, והרעיון של קונסולת משחקים מבוססת אנדרואיד לטלוויזיה, שבה מפתחים מכל גודל וללא תלות במשאביהם יכולים להפיץ משחק, יצר עניין רב. זכינו לתמיכה של דמויות בולטות בעולם הגיימינג, כמו יוצר המשחק המצליח 'הנסיך הפרסי' ג'ורדן מכנר, ועוד אנשים שהתלהבו מהרעיון".

 

קונסולת Ouya קונסולת Ouya

 

השלב הבא היה תכנון קונסולה שתוכל גם להלהיב את הצרכנים: "אחד הדברים שלא השתנו במשך שנים בתעשיית הקונסולות היה מחירם הגבוה של המשחקים. התעשייה התחפרה והסתגרה והיא עדיין סגורה, ומשחקים יקרים פי עשרה מאשר בפלטפורמות אחרות".

"חשבנו שאם נוכל לבנות קונסולת משחקים פתוחה, זולה ונגישה לגיימרים יהיה לנו משהו טוב, ואויה היא הקונסולה הזו. העלות שלה היא 99 דולר, בכל המשחקים בה אפשר לשחק בחינם, במובן שאלמנט כלשהו במשחק חייב להיות בחינם, והיא פתוחה למפתחים. כל מפתח שרוצה להפיץ משחק לקונסולה יכול לעשות את זה עכשיו".

 

 

אחרי התכנונים, עיצוב הקונסולה והתחלת פיתוח המוצר, הגיע הזמן לגיוס הון משמעותי. החברה כבר גייסה סכום לא גדול מאנג'לים, אבל את עיקר הכסף רצו באויה להביא מהצרכנים. "רצינו לקבל פידבק מהקהל שלנו, גיימרים ומפתחים, מהר ככל האפשר", מסבירה אורמן. "באנו לקיקסטארטר כי רצינו לנהל שיחה עם הקהל שלנו. רצינו לגייס כסף במהירות והשירות אפשר לנו לעשות את זה, להביא את הרעיון ישירות למי שהכי ירוויחו ממנו, שאלו הגיימרים, ולקבל את הכסף מהם. המיליונים שגייסנו מאפשרים לנו לבנות מוצר שהם ירצו, לבנות כלים שיעזרו למפתחים ולסייע בפיתוח משחקים".

 

ההצלחה היתה מסחררת. יעד הגיוס הראשוני של 950 אלף דולר נחצה בקלילות בתוך פחות מיומיים, ואת הגיוס עצמו השלימה החברה בשבוע שעבר. רבבות התומכים רכשו למעשה את הקונסולה בהזמנה מוקדמת, חלקם עם תוספת פרימיום על מחירה הסופי, והביעו בכך את אמונם במוצר.

 

תמיכה בכל מה שאנדרואיד מספקת

 

איך אתם יכולים למכור את הקונסולה בזול, כשענקיות כמו סוני ומיקרוסופט מפסידות כסף על כל קונסולה?

"אנחנו לא עושים משהו מיוחד או מותאם אישית, ובניגוד למיקרוסופט או לסוני אנחנו לא בונים מעבדים במיוחד לקונסולה. המעבדים שקיימים כיום בשוק הנם חזקים מאוד. אנחנו לוקחים רכיבים סטנדרטיים, משלבים ביניהם וככה יכולים למכור את הקונסולה ב־99 דולר. בדקנו את ההערכות מול היצרנים, השותפים והיועצים שלנו, וזה בהחלט ניתן לביצוע".

 

 

וזה גם מאפשר לכם לספק את החוויה האיכותית שאפשר למצוא בפלייסטיישן 3 או באקסבוקס 360?

"אנחנו יכולים לספק חוויית גיימינג באיכות גבוהה, במיוחד בכל מה שקשור לגרפיקה, ויכולים לספק חוויה תלת־ממדית. זה לא יהיה זהה למה שרואים באקסבוקס או בפלייסטיישן, אבל אנחנו משתמשים במעבד טגרה 3, ונוכל לתמוך ב־HD. המפתחים, עד עכשיו, מאוד מתרגשים מהמפרט שלנו ומרגישים שאנחנו יכולים לעמוד בהבטחה שלנו".

 

חוץ מהמחיר, מה יבדל את הקונסולה שלכם מהקונסולות הקיימות?

"המודל העסקי שלנו והעיצוב שלנו. אם נבחן את התפיסה העסקית שלנו, למפתח יש חופש מוחלט לבחור איך לייצר הכנסות מהמשחק שלו: רכישות בתוך אפליקציה, מנוי מתחדש או דמו עם הורדה בתשלום. אנחנו רק דורשים שאלמנט כלשהו במשחק יהיה בחינם.

 

"הייחוד השני הוא האופן שבו חשבנו על גיימינג מנקודת המבט של הגיימר, ובמיוחד בכל מה שנוגע לבקר המשחקים. הוא מאוד חשוב לנו. רצינו שיהיו לבקר כפתורים מהירים וג'ויסטיקים מדויקים ושהוא יגיב לכל פעולה של הגיימר. חשבנו לא רק על משחקים שקיימים כיום, אלא גם על מה שיכול לקרות בעתיד.

 

 

בקר קונסולת Ouya בקר קונסולת Ouya

 

הבקר שלנו, בנוסף לכפתורים ולג'ויסטיקים המוכרים, כולל גם משטח מגע. נוכל לראות משחקים שמבוססים על מחוות מגע או משלבים בין מחוות מגע לכפתורים ולג'ויסטיק. אנחנו חושבים שלאויה יהיו משחקים שלא זמינים בפלטפורמות אחרות, ומשחקים קיימים שגיימרים רוצים לשחק בטלוויזיה אבל עדיין לא יכולים".

 

תשתפו פעולה גם עם חברות גיימינג גדולות שמייצרות משחקי קונסולות מוכרים?

"אנחנו מדברים עם כל חברות הגיימינג, מהגדולות והמבוססות ועד העצמאיות והקטנות. לאחרונה הודענו ש־Square Enix יביאו את פיינל פנטסי 3 לפלטפורמה וש-Robotoki (שהוקם לאחרונה על ידי אחד ממפתחי Call of Duty - ע"כ) ייצרו משחק בלעדי עבורנו. אלו שתי דוגמאות טובות לתוכן שיהיה לנו. הכרזה חשובה אחרת היא שיתוף פעולה עם OnLive, שיש לה פורטפוליו ענק של משחקים ושמספקת שירות משחקים בסטרימינג. זו דוגמה לכך שאויה יכולה לספק משחקים בסטרימינג לצד משחקים להורדה, וזו רק דוגמה אחת לחידושים שיהיו לנו. מכיוון שאויה מבוססת על אנדרואיד נוכל גם להזרים וידיאו ומוזיקה ויישומי אנדרואיד אחרים".

 

יהיו תוכני בידור, כמו מוזיקה וסרטים להורדה עם חיבור לשירותים כמו נטפליקס והולו?

"בהחלט. אויה מבוססת על אנדרואיד ונוכל לספק כל תוכן שתומך בפלטפורמה הזו. הזרמת וידיאו, הורדת מוזיקה, הכל יכול לעבוד על אויה. עם זאת, אנחנו לא נתמוך בחנות גוגל פליי. אויה תיצור ממשק משתמש משלה וחנות משלה, וכל התוכן יהיה זמין להורדה דרך חנות האפליקציות שלנו".

 

גייסתם כמה מיליוני דולרים, אבל אפשר להניח שהתקציב שלכם לא מתקרב לזה של מיקרוסופט וסוני. איך תוכלו להתחרות בתקציבי השיווק האדירים שלהן?

"אנחנו עושים דברים קצת אחרת. מאתגרים את העסק של ייצור הקונסולות ושיווקן. המיליונים שכבר גייסנו מאפשרים לנו לבנות מוצר שהמשתמשים ירצו, ליצור כלים שיעזרו למפתחים, ולסייע בפיתוח משחקים. אנחנו עוד לא מוכנים לחשוף תוכניות שיווק, אבל נכון לעכשיו יש לנו יותר מ־60 אלף תומכים בקיקסטארטר והעולם יודע עלינו, אז אנחנו בטח עושים משהו נכון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x