שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: אוטו קטן עם שפם

חברת סטארט-אפ מסן פרנסיסקו מנסה לשנות את עסקי המוניות, וגם: למה הקנס שספגה יצרנית הבלקברי על הפרת פטנט מסכן את השוק כולו, ואיך הסלולרי מחליף את המשטרה באפריקה

יוסי גורביץ 13:3316.07.12

מוניות להמונים

 

גם לכם נמאס ממוניות שמאחרות, לא מגיעות ולוקחות יותר מדי כסף? המדור, באופן אישי, מחבב מאוד את Get Taxi. עם הפעלת האפליקציה הזו, כל נהגי המוניות בקרבתכם מקבלים מידע על קיומכם, אבל לא יכולים לדעת מראש מה היעד שלכם – כדי שלא יוכלו להחליט שהם מוותרים על הנסיעה. אחרי שהגעתם, תקבלו את החשבונית במייל, ותוכלו לדרג את הנהג.

 

עם זאת, השירות עדיין סובל מהבעיה הקבועה של נהגי מוניות ששמעו את עצמם יותר מדי ומתעקשים עכשיו להשמיע לך את התקליט הקבוע שלהם. הפתרון שלי הוא לעלות למונית כשאני מחזיק לראווה קינדל שמציג ספר אנגלי. בדרך כלל זה מספיק. אבל יש פתרונות אחרים.

 

שורה של סטארט-אפים בסן פרנסיסקו מאפשרים למשתמש להוריד אפליקציה, להודיע שהוא מעוניין בנסיעה, ולבחור את הנהג שהוא רוצה. הנהגים אינם נהגי מוניות מקצועיים (אם כי הם עוברים קורס זריז), אלא סתם נהגים מהשורה שרוצים להרוויח עוד כמה זלוטס. הצבעונית שבחברות האלה היא Lyft: המכוניות של "עובדיה" מגיעות כשהן מצוידות בשפם גדול וצבעוני.

 

במכוניות של Lyft, הנוסע הוא בעל הבית: הנהג מונחה להתייחס אליו ככזה, להתאים את המוזיקה לרצונותיו ועוד. המשמעות היא שאם אתה לא רוצה שיחה מעיקה, לא תהיה כזו. יש רק בעיה קטנה אחת: כיוון שאלה לא נהגי מוניות מקצועיים, ספק אם שירותים מהסוג הזה חוקיים בכלל. ספק אם חברות המוניות הוותיקות יוותרו על ריצה לבית המשפט, וגם הרגולטור יכול להתערב. 

 

החברות השונות טוענות שהן לגמרי לא חברות מוניות. הן מדגישות את זה, למעשה, וטוענות שהן "שירות קהילתי" מבוסס רצון טוב. הנהגים לא מקבלים תשלום: הם מקבלים "תרומה". בשירותים האלה הנהגים יכולים לבחור את הלקוחות ולדרג אותם: נוסע עם דירוג נמוך כנראה לא ימשוך הרבה נהגים, ומותר להניח שהדירוג מושפע משמעותית מה"תרומה" שמשאיר הנוסע עבור הנסיעה. האפליקציה של Lyft מציעה "תרומה מומלצת" – משהו כמו 20% פחות מהמחיר של נסיעה במונית.

 

וזה מזמין תביעה נוספת: אנחנו מדברים על ארה"ב, כך שזו רק שאלה של זמן – וכנראה לא הרבה זמן – עד שמישהו יגיש תביעה על כך שאף אחד לא מסכים להסיע אותו כי הוא קמצן. אז יצטרכו השופטים להחליט אם מה שנראה כמו ברווז והולך כמו ברווז הוא אכן שירות מוניות.

 

Lyft. הנוסע הוא בעל הבית Lyft. הנוסע הוא בעל הבית צילום מסך: carstache.com

 

ייצרת סמארטפון אחד? שלם מיליון דולר

 

כשהצרות באות, הן באות בצרורות: בית משפט פסק לאחרונה שחברת RIM אשמה בהפרת פטנטים של טרול שלא מייצר שום דבר, וקנס אותה בסכום סוחט דמעות של 147 מיליון דולר. מה שלא ברור הוא למה פרקליטיה של יצרנית הבלקברי לא השתמשו בהגנת "לא יפה לבעוט בגוויה".

 

אבל RIM חייבים לערער, ואם הם יצליחו בערעור זה יהיה המעשה הגדול האחרון של היצרנית הקנדית. הקנס התבסס על ההנחה שהחברה חייבת שמונה דולרים על כל מכשיר שהיא מכרה בשל הפרת פטנט אחד – פטנט, נזכיר, שהטרול התובע בכלל לא משתמש בו.

 

אם הסכום הזה יישאר בתוקף, הוא ישפיע על הפעם הבאה שבה גוגל, אפל, או סתם טרול פטנטים חסר תועלת ידרוש תמלוגים מחברה אחרת. בהתחשב בכך שסמארטפון מצריך עשרות אלפי פטנטים – גוגל טוענת שעד 250 אלף מהם – התובעת תוכל לדרוש מיליון דולר עבור כל מכשיר שהנתבעת מכרה. ואם פסק הדין הזה יישאר בתוקף, אז לדרישה ההזויה הזו גם יהיה תקדים.

 

כמובן, היה עדיף לפרק את כל המערכת הקשורה לתביעות פטנטים ולבנות אותה מחדש, אבל זה כבר כנראה לא יקרה בימינו. נתחיל מביטול פסק הדין הזה.

 

אפריקה: סלולרי במקום משטרה

 

בעולם המתועש, ניתן לטעון ברצינות שמהפכת הסלולר גורמת לא פחות נזק מאשר תועלת:  אנשים שיושבים זה ליד זה ובוהים במסכים שלהם במקום לדבר, משפחות שלא נפגשות, והמגפה הגרועה מכולן - אנשים שצורחים את פרטי החיים האישיים שלהם בזמן שהם יושבים מאחוריך באוטובוס.

 

זה לא המצב באפריקה. היבשת ננטשה על ידי הכובשים האירופים. במקרה הטוב זה היה תוך גיחוך מרושע והשארת המון נשק מודרני מאחוריהם, מתוך ההבנה שכל השסעים השבטיים הישנים ישובו ויצוצו, רק עם נשק מודרני במקום פפאיה משוננת - וכך אפשר יהיה לברוח בקלות. במקרה הרע, העולם הישן ניסה לשמור על שלטונו בכוח הזרוע. זה לא עבד, וזה ניפץ את מיתוס עליונות האדם הלבן, אבל זה גרם נזק מסיבי לתשתית רעועה גם כך.

 

מהפכת הסלולר תופסת כיוונים מפתיעים באפריקה מהפכת הסלולר תופסת כיוונים מפתיעים באפריקה צילום: אי פי אי

 

התוצאה היא שבערך 50 שנה אחרי שרבות מהן יצאו לעצמאות, מעטות המדינות האפריקאיות שיש בהן תשתית טלפון ראויה לשמה. המהפכה הסלולרית פסעה פנימה, להשלים את החסר. היא מאפשרת לחלק ניכר מהאוכלוסיה להשלים פערי תשתית אחרים. אין תשתית מחשבים, אז חישוב המשכורות – במקום שייעשה באמצעות ספרים וכתב יד, מה שמזמין שחיתות ואי יעילות – נעשה בענן, ובהצלחה גדולה. במובנים מסוימים החדשנות באפריקה עקפה את המערב.

 

שירותי המשטרה ביבשת גורמים אפילו למשטרת ישראל להיראות יעילה. לעתים אין לשוטרים כלי רכב, לעתים אין דלק, והרבה אנשים מוצאים את עצמם תחת התקפה של שודדים חמושים. על כן, הפתרון הפשוט הוא לשלוח הודעה ריקה לכמה שרתים יעודיים, המתריעים מיד על ההתקפה. התוצאה היא צוות אבטחה פרטי שמוזעק למקום, והודעה לעשרה מקרוביו או ידידיו של המותקף על הבעיה. במקביל, כמה תחנות רדיו מודיעות על ההתקפה לכל העולם. אפילו למשטרה.

 

התוצאה, אומר היזם שמאחורי פרויקט "היי, גנב!" היא ירידה ניכרת בהיקף מקרי השוד המזוין. צריך כמובן לקחת את ההצהרה בזהירות, בהתחשב במקור, ובכל זאת - אין כמו המון זועם כדי לגרום לך לשקול מחדש את בחירות הקריירה שביצעת.

 

וכמובן, אפריקה עומדת בחזית התשלומים הסלולריים, פשוט כי אין בה תשתית בנקאית. לפחות מזה הם ניצלו.

 

קצרצרים

 

וויקיליקס היתה פעם ארגון שמטרתו היא הפצת מידע שהאנשים הרעים לא רוצים שנדע. עכשיו היא הופכת יותר ויותר לכת שעוסקת בהנצחת הבוס שלה, ג'וליאן אסאנג'. הנ"ל עדיין תקוע בשגרירות אקוואדור, אבל הכנופיה העליזה שלו הודיעה שהיא תוציא בקרוב את אלבום המוזיקה הראשון של וויקיליקס. לא ברור אם אסאנג' עצמו יתרום שיר, אבל האלבום – Beat the Blockade שמו, "לשבור את המצור" – יכלול את ה"בלדה של ג'וליאן אסאנג'". כל ההכנסות קודש להמשך קיומו של המנהיג הנער... אה, סליחה, להמשך קיומו של וויקיליקס. וקרן ההגנה של אסאנג'.

 

מיקרוסופט ספגה ביקורת קשה לאחרונה, בשל שיטת העבודה הבעייתית שלה – זו שגורסת שמדי כמה זמן יש לפטר אחוז מסוים מהעובדים שלא קיבלו את הדירוג הגבוה ביותר במשובים הפנימיים, ולא משנה אם הם עובדים מוצלחים או לא. התוצאה הצפויה לגמרי, כמובן, היא שעובדים עסוקים הרבה יותר בשימור מקום העבודה שלהם – המינוח המנומס להמון פוליטיקה פנימית וליקוק לבוסים – מאשר בעבודה. ובכן, מסתבר שזאת לא שיטה חדשה, ויש מנכ"לים שמתעקשים שהיא עובדת. הם כנראה לא דיברו עם העובדים שלהם לאחרונה.

לומיה 900. נוקיה חותכת את המחיר לומיה 900. נוקיה חותכת את המחיר צילום: בלומברג

 

מהלך אחר של מיקרוסופט מתחיל להסתמן ככישלון מובהק – ההימור שלה על נוקיה. כלומר, אלא אם היא פשוט רוצה להוריד את ערך המניה כדי לקנות אותה בזול. המספרים של מכשירי הלומיה שנמכרו היו מאכזבים, ועכשיו נוקיה מודיעה שהיא חותכת ב-50% את מחר מכשיר הדגל שלה, לומיה 900, למחצית – וזאת פחות משלושה חודשים לאחר שהמכשיר יצא לשוק. מותר להעריך בזהירות שלא מדובר בכשלון הנדסי או עיצובי: המבקרים גמרו את ההלל על הלומיה, גם אצלנו. הבעיה היא מותגית בעיקרה, וזו בעיה שבכלל לא בטוח שמיקרוסופט תצליח לפתור לפני שנוקיה תקרוס סופית.

 

חוקרים פינים מצאו דרך למפות בתים: הם משתמשים לצורך כך בחישוב התנודות של השדה המגנטי. אני לא מתיימר להגיש ניתוח מדעי של העניין, אבל הפעם מדובר בחוקרים שלא רק מסתפקים בתיאוריה, אלא גם בפרקטיקה. לטענתם, כל בניין, מסדרון וחדר יוצר תנודה ייחודית בשדה המגנטי – והם בנו אפליקציה שמיועדת לזהות את התנודות הללו ולהשתמש בהן כדי למפות בניין. קסום ומהפכני.

 

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן(ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x