$
מכשירים ומדריכים

הטאבלטים החדשים של מיקרוסופט: ההימור שמתחת לפני השטח

סדרת Surface יכולה לסבך את ענקית התוכנה עם השותפות החשובות ביותר שלה - יצרניות המחשבים הניידים והטאבלטים. לווינדוס יש לא מעט מה להפסיד

הראל עילם 11:2723.06.12
האם מיקרוסופט מהמרת על אחד הנכסים החשובים ביותר שלה – הקשרים העסקיים עם כל יצרניות החומרה הגדולות בעולם? ההכרזה שלה על Surface, סדרת הטאבלטים החדשה שענקית התוכנה מייצרת, מעמידה את מיקרוסופט במסלול התנגשות מול חברות כמו HP ולנובו. אותן חברות ייצרו מחשבים המבוססים על ווינדוס, ללא חשש מתחרות מצידה.

 

Surface הצליח להרשים את התעשיה, בין השאר בזכות הגימיק המצוין שלו – האפשרות להפוך את כיסוי הטאבלט למקלדת ניידת וקלה במיוחד. בעוד שחברות כמו אסוס ואייסר מתמקדות במכשירים היברידיים, שהופכים מסמארטפון לטאבלט ולמחשב נייד, מיקרוסופט הציגה פתרון כל כך פשוט וגאוני – שלא ברור איך שאר החברות לא חשבו עליו.

 

אבל למרות ההתלהבות, יש שאלות קריטיות שחייבת להישאל. האם מיקרוסופט בכלל צריכה את Surface? האם הנזק האפשרי מהפרויקט למערכת היחסים שלה עם שותפותיה שווה את התועלת האפשרית? קו המוצרים המבוסס על ווינדוס 8 הוא כבר מאוד מרשים וחזק, מערכת ההפעלה עצמה נראית מצוין, והמוצרים שייצאו עד סוף השנה יכולים בהחלט להתחרות באייפד של אפל.

 

ייתכן בהחלט ש-Surface הוא מבחן טכנולוגי: מוצר דגל בדומה לטלפוני הנקסוס של גוגל, שאמור לעודד את היצירתיות בתעשייה ולא להימכר באגרסיביות. אנו גם עדיין לא יודעים מה יהיה המחיר הסופי של המוצר, מה יהיה תקצוב השיווק או קהל היעד של החברה. עם תגית מחיר גבוהה, ייתכן וה-Surface יהיה מיועד רק לקהל עסקי, ולפיכך לא יתחרה ישירות מול האייפד או מול שותפותיה של מיקרוסופט.

 

אבל אם מיקרוסופט תבחר למכור את Surface לקהל רחב ככל האפשר, הדבר יכול לעורר זעם אמיתי מצד היצרניות, ולהוביל לרעידת אדמה בשוק. במשך עשרות שנים, מיקרוסופט צברה את כוחה על ידי כך שהקימה סביבה את האקו-סיסטם הגדול ביותר בתעשייה. אבל אחרי שזנחה את אינטל ושברה את המונופול ארוך השנים של ענקית השבבים על מעבדים למחשב האישי, נראה שמיקרוסופט מוכנה לבדוק גם את גבולות הסבלנות של השותפות שלה - שותפות שאפשרו לה להפוך להיות המונופול שהיא היום.

 

חשיפת ה-Surface של מיקרוסופט חשיפת ה-Surface של מיקרוסופט צילום: בלומברג

 

ווינדוס לא לבד

 

לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מיקרוסופט הודיעה לשותפות שלה על Surface רק שלושה ימים לפני חשיפת הטאבלטים. זהו בהחלט שינוי גישה מבחינת חברה שרק לפני מספר שנים הציגה את מוצרי השותפות בתערוכות הרשמיות שלה, עוד לפני שאלה יצאו לשוק. בתערוכת קומפיוטקס 2012 בטיוואן, שבה ביקרנו לאחרונה, לא נראה שאף אחת מהן חושדת בדבר או מודעת לכך שבקרוב תהיה להם תחרות מפתיעה. אבל הסימנים היו שם - לא היו כמעט טאבלטים של היצרניות השונות בדוכן מיקרוסופט בתערוכה.

 

סטאן שהיה, מייסד אייסר, אמר בראיון ל"דיגיטיימס" כי הוא אינו מודאג. הוא צופה שמיקרוסופט תזנח את הטאבלט שלה, כיוון שהיא יכולה להרוויח יותר ממכירת רשיונות של ווינדוס מאשר מכניסה אגרסיבית לשוק החומרה. "זה ניסוי, והם מרגישים בטוחים אחרי ההצלחה של האקסבוקס. אבל בשוק קונסולות המשחקים הם לא מתחרים בעצמם", נימק שהיה.

 

למיקרוסופט בהחלט יש מה להפסיד: בטווח הארוך הכוח שלה תלוי בשותפות המייצרות עבורה חומרה ותוכנה. מהפכת הפוסט-PC דוחפת גם כך את היצרניות למערכות הפעלה ניידות כגון אנדרואיד. אם אלו יחליטו לעבוד גם עם מערכות הפעלה שולחניות שאינן ווינדוס, מגרסאות נוחות של לינוקס ועד למערכות ההפעלה של אינטל המחכות ברקע, מיקרוסופט יכולה לאבד מכוחה.

 

היחלשות האקו-סיסטם של מיקרוסופט תסייע לאפל ולגוגל לדחוף את חלופות שלהן גם למעוז הכוח של החברה - מערכות המחשבים של הארגונים הגדולים, שכבר היום רואים יותר ויותר את הטאבלטים והסמארטפונים כתחליף למחשב השולחני המסורתי. היום קשה לדבר על חלופות לווינדוס, אבל האמת היא שהן כבר כאן - בצורת האייפד, הכרומבוק, או הגלקסי נוט של סמסונג.

 

מיקרוסופט בנתה את הקשרים החזקים שלה עם עולם התוכנה והחומרה בעזרת עשרות שנים של שיווק, שיתופי פעולה, החלטות אסטרטגיות והשקעות. ההימור שלה על ה-Surface יכול לערער את כל זה, וקשה להאמין שבמיקרוסופט לא חשבו על כך. כשמחירי ה-Surface יפורסמו, נוכל לקבל תשובות ראשונות לשאלה עד כמה היא מוכנה להסתכן.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x