$
הנפקת פייסבוק

פייסבוק תבקש "לייקים" בבורסה: הרשת החברתית הופכת הלילה גם לציבורית

הדרישה למניות פייסבוק בשוק גברה, אחרי שזו רכשה ארבע חברות סלולריות בחודש האחרון והשתלטה על טובי המפתחים. אתמול הודיעה החברה על הגדלת היקף המניות שתציע בבורסת נאסד"ק

יוסי גורביץ, עומר כביר ואיתי שמושקוביץ 09:1417.05.12

רגע לפני הנפקת פייסבוק הצפויה בבורסת נאסד"ק הלילה, הודיעה החברה אתמול על הגדלת היקף המניות שיוצעו לציבור ב־25%. הרשת החברתית תמכור עוד 96 מיליון מניות, בשל דרישה גדולה מהצפוי מצד המשקיעים. המשמעות היא שהיקף ההנפקה של פייסבוק יגדל ליותר מ־18 מיליארד דולר.

 

כתבות נוספות בנושא:

"אין הבדל בין הבועה ב-2000 למצב הנוכחי"

להשיג הכי הרבה משתמשים, ולהזרים קצת כסף לקופה

 

העדכון מתייחס ברובו לכמות המניות שימכרו משקיעים קיימים - 241 מיליון, בעוד שהחברה עצמה תמכור 180 מיליון מניות ותגייס עד כ־6.8 מיליארד דולר.

 

רק שלשום הגישה פייסבוק תשקיף מעודכן לרשות ניירות ערך, שבו היא הגדילה את מספר המניות המוצע על ידה ועל ידי בעלי המניות שלה ב־15%, מ־337 מיליון מניות ל־388 מיליון מניות. 51 מיליון המניות הנוספות מוצעות כ"גרין שו" (Greenshoe), אופציה למכירה בהנחה שהביקוש יעלה על הצפוי. החברה גם העלתה את טווח המחירים של המניה מ־28–35 דולר ל־34–38 דולר. טווח המחירים החדש משקף לחברה שווי שוק של 92–102 מיליארד דולר.

 

צוקרברג צוקרברג צילום: איי פי

 

4 רכישות סלולריות בחודש אחד

 

פייסבוק דיווחה שלשום על רכישה של חברה נוספת הפועלת בתחום הסלולר, סטארט־אפ בשם Lightbox. החברה מפתחת אפליקציית שיתוף תמונות פופולרית במערכת ההפעלה אנדרואיד. מטרת הרכישה על ידי פייסבוק היא ניכוס צוות המפתחים. הרשת החברתית הודיעה כי היא לא תקבל את הנתונים על משתמשי הסטארט־אפ, וכי פעילותו תיסגר באמצע יוני.

 

מדובר ברכישה רביעית של פייסבוק בתחום הסלולר בתוך כחודש: בתחילת אפריל ביצעה החברה את העסקה הגדולה ביותר שלה עד כה, כשרכשה את אפליקציית הצילום ושיתוף התמונות אינסטגרם תמורת מיליארד דולר.

כעבור שבוע קנתה פייסבוק את TagTile, שמציעה לבתי עסק שירות של ניהול קופונים ומועדוני לקוחות באמצעות אפליקציה, ולפני כשבוע וחצי רכשה את Glancee, שמאתר אנשים בעלי תחומי עניין דומים שנמצאים בסביבה הסמוכה.

 

מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אמר במהלך פגישות עם משקיעים לקראת ההנפקה, כי השנה תחום הסלולר נמצא בעדיפות ראשונה של החברה. פייסבוק אמנם דיווחה על 488 מיליון משתמשים שמתחברים אליה מדי חודש דרך הסלולרי, אך האפליקציה שלה עדיין נחשבת לתחום חלש אשר ממנו היא אינה רושמת הכנסות.

 

1 מיליארד דולר הכנסות לפייסבוק ברבעון

 

עם הכנסות רבעוניות של קצת יותר ממיליארד דולר מצד אחד, ושווי שוק של קרוב ל־100 מיליארד דולר מצד שני, אין פלא שפרשנים ואנליסטים רבים מתריעים בפני בועה וטוענים שהשווי המוערך של פייסבוק מנופח ולא מייצג את מצבה של החברה.

 

אבל מנגד, יש הסבורים שמדובר בשיקוף נאמן מאוד של הערך שתספק פייסבוק למשקיעים בה. "פייסבוק, לטוב ולרע, הפכה לספק תשתיות חברתי. המקבילה של מדיה חברתית לחברת החשמל", כתב מתיו אינגרם בבלוג GigaOm. "פייסבוק הפכה לחלק מרכז יבחייהם של אנשים באופן שלא ניתן היה לדמיין אותו לפני כמה שנים".

פול פורד מ"הניו־יורקר" מציין את העובדה ששירותים חברתיים רבים מאפשרים להירשם אליהם באמצעות חשבון פייסבוק קיים (Sign in with Facebook). "דבר זה", הוא כותב, "נותן לפייסבוק חלון הזדמנויות מדהים לפעילויות של רשתות חברתיות אחרות ומתחרות. עם ארסנל מדהים זה, היא יכולה לפעול ולתפוס עוד יותר מהזמן ומהמידע שלנו".

 

לפי פורד, גם אם פייסבוק לא תוסיף ולו משתמש אחד, הרשת החברתית עוד רחוקה מהשיא שלה: "היא הפכה לתשתית יסודית, מרכיב שקשה להתעלם ממנו בכל אתר או יישום שדורשים הרשמה של משתמשים. היא חיונית כמעט לכל חדשנות משמעותית ברשת בהווה ובעתיד".

 

בדרך להנפקה בדרך להנפקה צילום: בלומברג

 

10 מיליון דולר ייחתכו מהכנסות מפרסום

 

הביקושים להנפקת פייסבוק אמנם גבוהים, אבל כבר מתגלים סדקים במודל העסקי הנוכחי של החברה. יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס הודיעה שלשום על הפסקת פרסומיה ברשת החברתית, וזאת משום שיש לה ספקות באשר ליעילותם.

 

עקב ההחלטה, הכנסות פייסבוק צפויות להיחתך ב־10 מיליון דולר - לא מדובר בנזק גדול במיוחד לחברה, שרשמה בשנה שעברה הכנסות מפרסום של 3 מיליארד דולר. בבלוג הטכנולוגיה AllThingsD מציינים כי GM פיטרה את משרד הפרסום שלה בתחילת השנה, וכי מעולם לא השתכנעו בצורך בפרסום ברשתות חברתיות בכלל ובפייסבוק בפרט.

 

יצרנית הרכב המתחרה, פורד, צייצה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה שהיא לא רואה בעיה בפרסום בפייסבוק. אולם, לפי הערכות של אנליסטים בחברת המחקר פורסטר, חברות אחרות צפויות לנקוט גם הן צעד דומה לזה של GM. אחד האנליסטים של החברה, נייט אליוט, כתב בבלוג החברה כי מספר נציגי חברות התלוננו בפניו כי פילוח המשתמשים בפייסבוק לצורכי שיווק "הופך גרוע יותר עם הזמן, לא טוב יותר". הדבר מחזק את ההערכות בתעשייה שלפיהן פייסבוק לא מסוגלת לספק פרסומות מדויקות ומועילות למפרסמים.

 

15 אלף דולר הפכו ל־3 מיליארד

 

האתר Business Insider פרסם שלשום שורה של מיילים ומסרונים של מארק צוקרברג, שחושפים איך הוא דאג להרחיק מפייסבוק את אדוארדו סבארין, אחד ממייסדי החברה.

 

המיילים, ובמיוחד המסרונים שצוקרברג כנראה לא חשב שישרדו, מתעדים במדויק כיצד הוא פעל כדי לדלל את ערך המניות של סבארין ולגרש אותו מהחברה. קודם להקמת החברה התפאר צוקרברג בפני חבר בכך שהוא שכנע את סבארין להפקיד 15 אלף דולר לחשבון בנק לרכישת השרתים שישמשו להקמת האתר המקורי שהגו,

thefacebook.com.

 

כשבן שיחו לצ'אט הגיב ש"בכל יום נולד פראייר, "צוקרברג השיב "לא, הוא חושב שזה יעשה כסף". בן שיחו שאל את צוקרברג "ומה אתה חושב?", והוא השיב, "אני לא מבין בעסקים, אני רק שמח שאני עושה משהו שהוא קול".

בהמשך גילה צוקרברג כי סבארין הקים סטארט־אפ נוסף שעוסק בתחום חיפושי עבודה, והוא שילב פרסומות שלו בפייסבוק ללא תשלום לרשת החברתית. צוקרברג הזועם שלח לסבארין מייל שבו כתב: "פיתחת את השירות כשאתה יודע שבשלב מסוים נרצה לעשות משהו דומה בפייסבוק...למעשה הקמת פעילות צדדית שבסופו של דבר תתחרה בפייסבוק, וזה די רע בפני עצמו. אבל לשלב פרסומות בפייסבוק כדי לקדם את השירות, במיוחד ללא תשלום, זה פשוט נבזי".

 

כשצוקרברג הצליח לגייס משקיעים, הוא נזקק לחתימתו של סבארין על מסמכי ההשקעה ועל העברת החברה למדינת דלאוור. אבל סבארין לא הגיב וצוקרברג החליט לעקוף אותו. הוא הקים חברה חדשה בדלאוור, זו קנתה את פעילות החברה הישנה, ובחלוקת המניות בחברה החדשה הוא דאג לדלל את אחזקותיו של סבארין.

 

בשלב זה כבר נעזר צוקרברג בשון פארקר, מייסד נאפסטר, שחיבר בין מייסד פייסבוק למשקיעים בעמק הסיליקון. צוקרברג אמר לפארקר כי הוא למד מפיטר ת'יל, המשקיע הראשון בפייסבוק, כמה "טריקים מלוכלכים" שהוא מתכוון לעשות לסבארין.

 

בשיחת צ'אט עם אחד ממכריו כתב צוקרברג: "אני פשוט הולך לחתוך אותו החוצה ואחרי זה אתפשר איתו. הוא יקבל משהו, אני בטוח, ומגיע לו משהו". בשבוע שעבר נודע כי סבארין, כיום תושב סינגפור, ויתר על האזרחות האמריקאית שלו כדי לחסוך חלק מתשלומי המס בעקבות ההנפקה. אחרי תביעות הדדיות של סבארין ופייסבוק, הוא מחזיק כיום מניות בשווי של כ־3 מיליארד דולר.

 

ביזנס אינסיידר כבר פרסם בעבר כמה כתבות המתבססות על מיילים ומסרונים פרטיים של צוקרברג, ובין השאר חשף את העובדה כי מייסד פייסבוק הצעיר פרץ לחשבונות של עורכי המגזין של אוניברסיטת הרווארד, ה־"Crimson", תוך ניצול המידע שלו על חשבונות TheFacebook (הגרסה שקדמה לפייסבוק) שלהם. חברת פייסבוק לא הכחישה את הידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x