$
התעשייה

מדוע כל מנהל צריך ללמוד לתכנת

סטארט-אפ בדאון טאון: טרנד לימודי התכנות בהתכתבות צובר תאוצה, וגורם גם לאנשים ללא רקע טכנולוגי לגלות את נפלאות הקוד

ערן גפן 11:1830.04.12

 

בקומה ה־20 בבניין בטיימס סקוור, מזיע בכפות הידיים, היה לי ברור שלפני שאני מתחיל להציג את המוצר שלי לסמנכ"לית ערוץ הטלוויזיה הנחשק בעולם, אני חייב לסדוק ולו במעט את מעטה הקרח שאופף אותה.

 

תרתי בעיניי אחר משהו אישי בחדר, מחפש נואשות תמונות של ילדים מחייכים או תמונת קיר מביקור בארץ רחוקה (רצוי "תגלית" בארץ הקודש), אך החדר שמר על סטריליות של חדר ניתוח. פתאום, בזווית העין, קלטתי את הספר "Programming for Dummies", תכנות להדיוטות.

 

"אז את לומדת לכתוב קוד?", שאלתי בסקרנות שבה שילבתי, בסוגריים, תמיהה (מה לחליפה קפוצת ישבן שכמותך ולכתיבת קוד?). "כן, כי הגעתי למסקנה שזה חשוב להתפתחות הקריירה שלי כמנהלת", היא ענתה במה שניתן לתאר, באזורים יותר קפואים של הגלובוס, כהתלהבות. "אנחנו כבר מזמן לא רשת טלוויזיה, אלא פלטפורמת תוכן דיגיטלי שהמתחרים הגדולים ביותר שלה הם גוגל ופייסבוק, ואם בראש פייסבוק עומד מתכנת - אולי גם פה זה יקרה יום אחד".

 

סיפרתי לה שגם אני לומד תכנות דרך האינטרנט, והקרחון החל להפשיר. מה אתם יודעים, בסוף אפילו הרצנו בדיחות על מה שקורה כששוכחים לסגור סוגריים בקוד שכתבת (דברים איומים ונוראים).

 

קפוצת הישבן ואני משתייכים בעצם למגמה שתופסת מנהלים רבים. האתר שבו אני לומד, "האקדמיה לקוד" (codeacademy.com), מספק פתרון חינמי, קל וכיפי להדיוטות כמוני שרוצים ללמוד כתיבת קוד. בשבעת הימים הראשונים לפתיחת האקדמיה הווירטואלית, שמנוהלת על ידי "דקאן" בן 21, נרשמו אליה יותר מ־200 אלף גולשים, כולל ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג שצייץ "ההחלטה שלי לשנה הקרובה היא ללמוד לכתוב קוד".

 

  איור: עומר הופמן

 

תלמדו ממייסד אינסטגרם

 

למעשה, נראה שהחלטת הקריירה הכי חשובה שיכולים לקבל כיום מנהלים היא ללמוד לתכנת. כל העסקים כיום הופכים למבוססי טכנולוגיה, וזה לא משנה אם הם חברות תעופה, בנקים או חברות מדיה - כולם מערערים את השוק שלהם ומנצחים באמצעים טכנולוגיים. זה אינו מקרה שתקשור עם המחשב נקרא "כתיבה" והניבים השונים נקראים "שפות מחשב" – תכנות הוא השפה הגלובלית החדשה.

 

מאמר שפורסם לאחרונה ב"פורבס" תחת הכותרת "מדוע החברה שלך חייבת להפוך לחברת טכנולוגיה", מסביר איך בעתיד היתרון התחרותי המשמעותי היחיד של כל חברה יהיה בעיקרו טכנולוגי. ואם זה ההבדל, אז מי שיבין קוד יהיה זה שיעשה את ההבדל. ואלה לא רק סיפורי הקצה כמו קווין סיסטרום, איש שיווק ללא רקע טכנולוגי שלימד את עצמו בלילות לתכנת כדי לבנות ולמכור את אינסטגרם במיליארד דולר. יותר ויותר מנהלים בתעשיות הקלאסיות מבינים שהם חייבים לדעת לקרוא ולכתוב קצת קוד כדי להיות רלבנטיים.

 

אחת לשבוע אני מקבל לאימייל שיעור קצר שנמשך לא יותר מעשר דקות, ובמסגרתו אני מקליד בתוך תיבה קוד על פי הוראות ברורות מאוד. השיעורים מיועדים לכל מי שלא תכנת עד עכשיו וכנראה גם בתום הלימודים לא יהפוך לסרגיי ברין, אבל לפחות יתחיל להבין את הדרך שבה פועל המוח שלו. התלמיד נדרש להשלים בכל שבוע משימה אחת קלה ומקבל על ההתקדמות שלל צל"שים, ואם נדמה שאני מנסה לשכנע להצטרף לשירות אכחיש בתוקף, אך אציין שוב שהוא לגמרי בחינם.

 

חוויית כתיבה הקוד היא מוזרה למי שנחשף אליה לראשונה, כמוני. זה מרגיש קצת כמו לתת הוראות לילד טיפש וחסר יוזמה, אך צייתן וחרוץ במיוחד. הילד הזה יעשה כל דבר - אבל רק אם תגיד לו בדיוק מה לעשות. רק אחרי שניסיתי הבנתי עד כמה עבודת המתכנתים היא סיזיפית. בזכות העובדה שאני מבין קוד בסיסי ראיתי שאני מצליח לתקשר טוב יותר עם סטס, מנהל הטכנולוגיה שלנו, והיום, במקום שיחון עברי־רוסי יש לי מעין שיחון עברי־לוגי (שכולו 0 ו־1).

 

היום כבר אין יותר "אי אפשר", אלא "אולי נפתור את זה ככה?". פתאום אני רואה את התמונה הגדולה ומבין איך היא בנויה. אני אפילו מבין את הבדיחה: "יש 10 סוגי אנשים בעולם, אלו שמבינים בינארי ואלו שלא", וגם שכדי להגיע לאנשהו, כל מנהל חייב ללמוד לכתוב קוד.

 

טייק אווי

1. מנהל שלא יידע לכתוב קוד ייחשב לאנאלפבית

2. לכתוב קוד זה כמו לבקש משהו מילד טיפש אך צייתן ומדויק במיוחד

3. אם זה לא עובד תקרא לזה גרסה 1.0

 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל FanGager הפועלת מניו יורק, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת למותגים לנהל את המעריצים שלהם בפייסבוק ובטוויטר. ניתן לעקוב אחריו גם בעמוד הפייסבוק שלו

בטל שלח
    לכל התגובות
    x