$
אפליקציות

חצי-חינם: איך עובד מודל ההכנסות של המשחק שהפך ללהיט

אפליקציית הציור החברתי Draw Something מדגימה את השילוב בין הורדה חינמית לשדרוגים בתשלום, כמו כסף וירטואלי והעלמת פרסומות. מפתחים אחרים מסבירים: "זו חתיכת עסקה מבחינת השחקנים"

עומר כביר 17:0621.03.12

Draw Something של היצרנית הקטנה OMGpop (להורדה) הוא המשחק הלוהט ביותר בתקופה האחרונה: משחק ה"ציור החברתי", שבו אנשים צריכים לצייר ציורים על בסיס מילים שקיבלו ועל שותפם לנחש את המילה המבוקשת, נהפך ללהיט באייפון ובאנדרואיד. מהר מאוד הגיעו הדיווחים שלפיהם מנסה זינגה לקנות את OMGpop ב-200 מיליון דולר.

 

מעבר להצלחה המהירה של המשחק, מעניין לראות כיצד משיגה OMGpop את רווחיה מ־Draw Something. בניגוד למשחקי סמארטפון דוגמת אנגרי בירדס או Cut the Rope, הדורשים תשלום כדי ליהנות מהם במלואם, OMGpop משווקת את המשחקים שלה במודל Freemium (צירוף של המילים Free ו־Premium).

 

במסגרת מודל זה יכול המשתמש להוריד אפליקציה או משחק בעלי שימושיות מלאה (בניגוד לגרסאות החינם של אנגרי בירדז, למשל, שכוללת רק מספר מועט של שלבים להדגמה), ובתמורה לתשלום נוסף לרכוש שדרוגים או תוספות המשפרים את חוויית המשחק, אך לא בהכרח דרושים לה. ב־Draw Something, למשל, אפשר לשלם בעבור העלמת הפרסומות המוצגות, או לרכוש כסף וירטואלי לשימוש בחנות המשחק.

 

המודל אמנם אינו חדש - זינגה בנתה על בסיסו עסק בשווי מיליארדי דולרים - אבל נראה שבתקופה האחרונה הוא צובר תאוצה משמעותית במיוחד בעולם המובייל. ולראיה: 22 מ־25 האפליקציות המכניסות ביותר באפסטור הן אפליקציות שניתנות להורדה בחינם. לפי חברת המחקר Flurry, משחקי Freemium מייצגים 65% מכלל ההכנסות באפסטור.

 

 

"אם המשחק בחינם, יורידו בלי לחשוב"

 

אחד המשחקים שזכו להצלחה רבה בעבודה עם מודל זה הוא Temple Run, שזוכה לפופולריות רבה בהרצאות ובפגישות משמימות, ונמצא בדרכו להפוך לתופעה תרבותית.

 

בתחילת הדרך בחרו מפתחי המשחק, קית' שפרד ונטליה לאקיאנובה, זוג נשוי מקרוליינה הצפונית, להפיץ אותו במודל מסורתי יותר, ומכרו אותו באפסטור תמורת 99 סנט. המשחק, שהושק באוגוסט, זכה תחילה להצלחה צנועה, אך במהרה הידרדר בדירוגי הפופולריות. בספטמבר שינו המפתחים כיוון, והפכו את האפליקציה לחינמית. ההצלחה היתה מיידית, ומאז הורד המשחק 40 מיליון פעמים ו־13 מיליון איש משחקים בו לפחות פעם ביום.

מנכ"ל אומגפופ, דן פורטר מנכ"ל אומגפופ, דן פורטר צילום: בלומברג

 

"כשאתה מספר לחבר על משחק הוא יחפש אותו באפסטור, ואם המשחק בחינם הוא יוריד אותו בלי לחשוב על זה", הסבירה לאקיאנובה בראיון ל"הניו יורק טיימס", "ואז אנשים מתמכרים ומדברים עליו".

 

ההכנסות, בדומה ל־Draw Something, מגיעות מרכישת כסף וירטואלי שבו ניתן לרכוש שדרוגים, דמויות חדשות או רקעים. ואף שניתן לצבור מטבעות בקלות דרך המשחק עצמו, משתמשים רבים בוחרים לרכוש אותם בכסף אמיתי כדי להאיץ את הליך השדרוגים.

 

השחקנים לא מוכנים לחזור למודל הישן

 

מפתחי משחקים אחרים שבחרו במודל זה מספרים סיפור דומה. "מבחינת הלקוחות, היכולת להוריד את המשחק, לשחק בו כמה שרוצים, ואז להחליט אם לתת כמה דולרים למפתח, היא חתיכת עסקה. אחר כך כבר קשה להם לחזור למודלים אחרים", אמר ל"הניו יורק טיימס" מט קומב, מייסד Get Smart Games, שרשמה הכנסות במיליוני דולרים ממשחק Freemium בשם Meag Jump.

 

במפתחת המשחקים PopCap, יצרנית המשחק Bejeweled, סיפרו לעיתון שגרסת ה־Freemium שלו, Bejeweled Blitz, מספקת פי חמישה יותר הכנסות מאשר הגרסה המסורתית, שמחירה 99 סנט.

 

ניק ארל, סגן נשיא בכיר ב־EA, העריך שרוב משחקי האייפון והאנדרואיד שיופצו השנה יהיו חינמיים שבהם ניתן לרכוש שדרוגים. EA כבר זכתה להצלחה במודל זה עם The Sims FreePlay. "יש כבר מסה קריטית של מוצרי Freemium איכותיים", הוא הוסיף.

 

להערכת פיטר פאראגו, סגן נשיא לשיווק ב־Flurry, המרוויחות הגדולות מעליית מודל זה לא יהיו חברות גדולות כמו EA, שיתקשו לוותר על המודל הישן, אלא מפתחים קטנים כמו יוצרי טמפל ראן. "Freemium הוא נשק נגד הממסד", הוא אמר ל"ניו יורק טיימס".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x