שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

מאחורי העיצוב של פייסבוק: "כעס על הטיימליין? אנשים חוששים משינוי"

בן בלומנפלד, יליד ישראל שהפך למעצב בכיר ברשת החברתית, מסביר איך זה עובד מאחורי הקלעים: "צוקרברג אמר לי ב-2006 'נשנה את הדרך שבה העולם מתקשר'. יש בעולם יותר מדי אנשים חכמים שעובדים על בעיות חסרות משמעות"

אסף גלעד 15:5819.02.12

בן בלומנפלד מתקשה להבין למה דווקא בישראל מעורר הממשק החדש של פייסבוק, הטיימליין, מחלוקת כה גדולה. כאחד מששת המעצבים הבכירים בפייסבוק הוא מספר כי בסיוריו בישראל הוא מרבה להתקל באנשים ששואלים אותו לפשר השינוי הדרמטי שחל בדף הפייסבוק האישי. לא עוד שורה של תמונות פרופיל קטנות בראש העמוד, אלא תמונה אחת גדולה ורחבה. לא עוד פיד סטטוסים מרכזי, אלא ממשק המפריד בין הססטוסים לפי סוגים ומדגיש את אלה שקשורים לאירועי חיים מרכזיים.

 

"מה זה הטיימליין הזה?" שואל בלומנפלד בעברית, כמחקה את התגובה הטיפוסית שבה הוא נתקל. בלומנפלד, יליד עפולה שעקר עם משפחתו לארה"ב בגיל שש, ומועסק כבר יותר מחמש שנים בפייסבוק, נחשב לאחד האבות המייסדים של הממשק המהפכני. באירוע שנערך לכבודו ביום חמישי האחרון על ידי קרן בנצ'מרק הוא חלק עם קבוצת יזמים ומעצבים את החזון האישי שלו לגבי הטיימליין ועיצוב אתרים בכלל.

 

"אנשים לא אוהבים שינוי", אמר בלומנפלד. "אם אבוא אליכם הביתה ואזיז לכם את כל החפצים בבית - כשתחזרו הביתה ותראו מה עשיתי לכם אתם תכעסו. בגלל זה בפייסבוק כשאנחנו מתכננים שינוי, אנחנו עושים שני דברים מרכזיים: מנסים לבדוק האם הכעס של המשתמשים מגיע מחרדה משינוי או שמא מפגיעה ביכולת לתקשר עם המשפחה והחברים. אנחנו גם מנסים למזער את רמת החרדה בפני שינוי ומודיעים מראש על השינוי הצפוי בכל מקום אפשרי".

 

על הטיימליין חתום אמנם מעצב האינפוגרפיקות של פייסבוק, ניק פלטון, אבל בלומנפלד דאג לתרום את שלו לממשק שכולנו עוברים אליו - אם נרצה או לא. "הנה לכם לקח שקשור בשיתוף קולגות בעבודה", סיפר בלומנפלד. "כשניק התחיל לעצב את המוצר החדש הוא פנה לכל המעצבים בפייסבוק ושאל אותם מאיפה לדעתם כדאי להתחיל, והוסיף: אל תסננו את הרעיונות שלכם, פשוט שלחו לי את הכל.

 

"התיישבתי לשרטט את מה שאני חושב שצריך להיות, ואחרי עשר דקות שלחתי. חשבתי שכאשר מדובר באירוע דרמטי בחיים, כמו לידה או נישואין, במקום תמונה קטנה וקצת טקסט אפשר לעשות משהו גדול שמייצג את האירוע. פלטון חשב שזה מגניב, וכיום התוצאה הסופית בטיימליין דומה מאוד לתרשים ששלחתי לו. וכל זה למה? כי היה חשוב לו לשתף אנשים, וכי אני השקעתי כמה דקות בשרטוט".

 

הממשק החדש של עמודי הפרופיל בפייסבוק. "מה זה הטיימליין הזה?" הממשק החדש של עמודי הפרופיל בפייסבוק. "מה זה הטיימליין הזה?" צילום מסך: Facebook

 

"אמרתי לפייסבוק: אין סיכוי שאעבוד אצלכם"

 

את הסיפור האישי שלו סיפר בלומפלד במהלך הסיור שלו בישראל בשמונה מצגות שהעביר בפורומים שונים, כמו במכללת שנקר ובבצלאל. אלא שהמצגת שנערכה בתל אביב היתה הראשונה שנערכה בבר (ההמינגווי ברחוב ריינס בתל אביב), ובלומנפלד ניצל את האווירה הקלילה בו כדי לספר סיפורים מרתקים. באירוע השתתפו יזמים בולטים כגון רועי קליגר ממייסדי מג'יסטו, אבישי כהן מנכ"ל WIX , מייקל אייזנברג מקרן בנצ'מרק, רועי קרתי מקרן אינשיאל קפיטל, כפיר מויאל מקרן סייהוק, בנצי רונן מנכ"ל פרמיגו, ואיילת נוף מסוכנות המדיה בלונד 2.0.

 

בלומנפלד, 32, נמצא בעסקי העיצוב הגרפי מאז גיל 21. הוא סיים לימודי עיצוב ב- UCLA ("שם זה בדיוק כמו בסרטים: מלא שמש וירוק, וכולם מאושרים כל הזמן"), עבד כמעצב אתרים ברשת CBS, וסייע בין השאר לעיצוב אתרים של תכניות כגון CSU, המופע של דיוויד לטרמן, הישרדות והאח הגדול ("הבנתי שהמטרה שלשמה הלכתי לעיצוב היא לאו דווקא לגרום ליותר אנשים לראות יותר טלוויזיה").

 

הוא עזב את עולם הטלוויזיה לטובת הקמת הסטארט-אפ Varien, שבמקום לפתח אתרים סיפק לחברות פלטפורמות תוכנה להקמת אתרים בחינם ("זה היה מודל מהפכני שהתחרה ביעילות בענקיות כמו יבמ"). כשקיבל בשלהי 2006 טלפון מחבר בשם ג'ף האמרבכר, שעבד אז בפייסבוק, הוצבה בפניו השאלה: מה דעתו להצטרף לרשת החברתית, שאז מנתה 120 עובדים בלבד?

 

"אמרתי לו: אין סיכוי", נזכר בלומנפלד, "הוא אמר לי: אנחנו מוכנים להטיס אותך לכאן - ובחינם. באותו זמן אחי הגדול למד בסטנפורד, שנמצאת לא רחוק ממשרדי פייסבוק, אז כבר קפצתי על העגלה תוך הבהרה שקיים סיכוי נמוך מאחוז אחד שאסכים לעבוד בפייסבוק. הם היו מוכנים לקחת את הסיכון".

צוקרברג. "הוא אמר לי: אנחנו הולכים לשנות את הדרך שבה העולם מתקשר" צוקרברג. "הוא אמר לי: אנחנו הולכים לשנות את הדרך שבה העולם מתקשר" צילום: בלומברג

 

כשבלומנפלד הגיע לראשונה למשרדי פייסבוק בפאלו אלטו, הוא מספר, זו היתה חוויה מעצבת. "המעצבים הגרפיים לא היו בוגרי בתי ספר לעיצוב. הם באו מהארוורד ומסטנפורד, והם ידעו לא רק לעצב אלא גם לכתוב קוד טוב יותר ממרבית המהנדסים שהכרתי אז. היה להם גם ראש עסקי, הם הבינו מה תהיה ההשלכה של כל פיפס שהם עושים במוצר הכללי של פייסבוק. אמרתי לעצמי: אלוהים, זה המקום שכל הכוכבים מגיעים אליו. שאלו אותי בפייסבוק: מה אתה עוד רוצה שנעשה כדי שתתקבל לעבודה, ואמרתי להם: אני רוצה לדבר עם מארק (צוקרברג, א"ג). הם אמרו לי - אוקיי, ופשוט ישבתי ודיברתי איתו במשך שעה וחצי.

 

"פייסבוק היתה אז בעיקר רשת חברתית של קולג'ים", מספר בלומנפלד. "מארק אמר לי: אנחנו הולכים לשנות את הדרך שבה העולם מתקשר, אנחנו הולכים לגרום לכל אדם להשתמש בזה. ואנחנו הולכים לעשות את זה אתך או בלעדיך. והוא היה רציני. אמרתי לו: אני בפנים. התפטרתי ממקום העבודה שלי, טסתי לעמק הסיליקון, התחלתי לעבוד בפייסבוק, והנה אני שם, כבר חמש וחצי שנים".

 

"תורגמנו לצרפתית תוך יממה"

 

בלומנפלד הציג באמצעות דוגמאות מתוך חיי העבודה בפייסבוק מספר לקחים חשובים בתחום הדיגיטל. "אחד הלקחים החשובים שלמדנו בפייסבוק הוא למנף מוצרים שאנחנו עושים לפלטפורמות שניתן להשתמש בהן שוב ושוב", הוא אומר.

 

"קחו לדוגמא את השבעת הנשיא אובמה בשנת 2009, אז השקנו את שירות LiveStream, שמאפשר לפרסם סטטוסים לצד שידורי וידיאו חיים. CNN באו אלינו עם הרעיון, והרגשנו שהשבעת אובמה היא אירוע מספיק היסטורי כדי להצטרף אליו. ואז ניגשו אלי ושאלו אותי האם נוכל לעצב ממשק שיישב בסמוך למסך הוידיאו ויאפשר לאנשים לתקשר זה עם זה. אמרתי להם: בואו ניתן להם לפרסם סטטוסים, שיוזרמו לפיד המרכזי שלהם ושל כל אחד מהחברים שלהם.

 

"התוצאה היתה מדהימה: קיבלנו 4,000 סטטוסים בדקה, שנשלחו בידי יותר ממיליון איש. בסיומו של התהליך, במקום לעבור הלאה למוצר הבא, החלטנו להפוך את ה'לייבסטרים' למוצר נגיש לכל אחד, והיום כל אחד יכול להכנס לפייסבוק ולשלב את המוצר הזה בשידור חי".

 

דוגמה נוספת שהביא בלומנפלד נגע לדרך המרתקת שבה תורגמה פייסבוק מאנגלית לשפות אחרות בשנותיה הראשונות. "החזון של מארק הוא להגיע לכל אחד בעולם, ולשם כך צריך לתרגם את פייסבוק", סיפר בלומנפלד. "כשקיבלנו הצעת מחיר מחברת התרגום הגדולה בשוק, קיבלנו חום: הבנו ממנה שיקח לה חודש אחד לתרגום כל שפה, ושהיא לא תוכל לתרגם יותר משפה אחת בחודש. ואז חשבנו: מדוע שלא נכתוב בעצמנו פלטפורמה שתאפשר לקהל שלנו, שמאוד נלהב מעניין התרגום, לתרגם את האתר בעצמו?

 

"זה לא היה קל: לקח לנו חמישה חודשים לכתוב את הפלטפורמה הזו, ובינתיים פייסבוק נשארה באנגלית בלבד. אבל בחודש השישי לעבודה שחררנו את הקוד, ואז נדהמנו: לצרפתים לקח לא יותר מ- 24 שעות לתרגם את הכל. כן, פייסבוק תורגמה לצרפתית תוך יממה על ידי משתמשים נלהבים. בהמשך כל שפה נוספת תורגמה בלא יותר משתי יממות. כיום יש לנו כבר 10 מיליון שורות שתורגמו לעשרות שפות, אפילו ליידיש ולשפת הפיראטים".

 

בלומנפלד. "המעצבים הגרפיים בפייסבוק יודעים לא רק לעצב - אלא גם לכתוב קוד" בלומנפלד. "המעצבים הגרפיים בפייסבוק יודעים לא רק לעצב - אלא גם לכתוב קוד" צילומים: מייקל אייזנברג וטליה קומורוב

 

איך העובדים הזוטרים משנים את העולם

 

לקח נוסף שמביא איתו בלומנפלד אולי נשמע קצת קיטשי, אבל הוא מסביר אותו באופן משכנע: אל תפחדו לשנות את העולם, כשאתם יכולים. "יש יותר מדי אנשים חכמים עם מוטיבציה מהשמים שעובדים על בעיות חסרי משמעות", ציין. בלומנפלד מדבר דווקא על ההתמודדות עם הטבח באוניברסיטת וירג'יניה-טק כדי להדגים כיצד החזון של פייסבוק יכול אפילו להציל חיים. סיפר כי בשעות שלאחר הטבח באוניברסיטה שבו נהרגו 32 תלמידים ומרצים, רשת הטלפוניה של מפעילת התקשורת הגדולה בארה"ב, AT&T, נפלה.

 

"פייסבוק נבנתה מהיום הראשון לשנות את העולם, ולכן דאגנו לכך שהרשת שלה תוכל להתמודד עם כמויות גדולות במיוחד של תקשורת. ברגע שהתקשרו אלינו והודיעו לנו שרשת AT&T נפלה, ידענו שאנחנו חייבים להשאיר את פייסבוק פעילה בכל מחיר ושאנחנו בעצם נמצאים במצב חירום. עבדנו כמו מטורפים כדי שזה יקרה. משתמשים רבים ניצלו את פייסבוק כדי לדווח להוריהם ולחבריהם שהם בריאים ושלמים באמצעות הסטטוסים, סטודנטים העלו תמונות, ופתחו קבוצות תמיכה.

 

"יהיו כאלה שיגידו 'לאן הגענו שאנשים משתמשים בפייסבוק לדברים האלה', אבל אנחנו חושבים שבדיוק בשביל זה נוצרנו. יש כאלה שאומרים: 'אני מעדיף לפגוש את חבריי בעולם האמיתי ולכן אני לא מתחבר לפייסבוק'. מה שהם לא יודעים הוא שאירועים רבים במציאות נקבעים בפייסבוק".

 

לבסוף, בלומנפלד מספק דוגמא נוספת לדרך שבה פייסבוק מאפשרת לעובדיה הזוטרים ביותר להוביל פרויקטים שמשפיעים על מיליוני אנשים: "הגיע אלינו עובד חדש, מעצב אתרים בן 24, שבועיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב", מספר המעצב. "עובדים בשלב הזה שואלים אותי איפה חדר האוכל או איפה אפשר להשיג משקאות בחינם. העובד הזה הסתכל לי בעיניים ואמר לי: 'בן, איך אני גורם לכמה שיותר אזרחים להצביע בבחירות?'".

 

"אמרתי לו: אתה נמצא ברגע זה בתוך כלי התקשורת הגדול ביותר בארה"ב. חשוב על רעיון, תרתום את המהנדסים של פייסבוק לעניין. והוא אכן חזר עם הצעה: כפתור 'אני הצבעתי, מה איתך?'. הוא לקח איתו שני מהנדסים לעבוד על הפרויקט, קיבל אישור ממארק, ובתוך שבוע אחד השיק את הכפתור הזה שזכה ביום הבחירות ל- 5.5 מיליון הקלקות. תארו לעצמכם מה היה קורה לקווי טלפון אילו כל המידע הזה היה עובר תוך כדי שיחה. ולמה זה הצליח? כי המעצב הצעיר הזה רצה לשנות את העולם, והוא הבין מהם הכלים שנמצאים לו בידיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x