$
המדריך

מדריך "כלכליסט": מה גוגל רוצה לדעת עליכם?

ענקית הרשת מקפידה להודיע לגולשים על "מדיניות פרטיות חדשה", ומתכוונת להצליב את המידע שנאסף דרך המחשב והטלפון הסלולרי. מה גוגל מנסה להשיג בצעד הזה, וכיצד הגולשים יכולים להרוויח ולהיפגע?

עומר כביר 12:2301.02.12

מאחורי ההודעות ששלחה גוגל למשתמשיה ברחבי העולם על "מדיניות הפרטיות החדשה" מסתתר מאבק על מהלך שנוי במחלוקת של ענקית הרשת, שהגיע עד לקונגרס האמריקאי. בשבוע שעבר הודיעה החברה רשמית על השקת מדינות פרטיות חדשה ואחידה למרבית השירותים המרכזיים שלה, שתיכנס לתוקף ב-1 במרץ. החברה הקפידה ליידע על כך את גולשיה, אולי כלקח מפייסבוק - שעברה חקירות וספגה ביקורת ציבורית רבה על רקע שינויים בנוגע לפרטיות הגולשים ללא התראה מוקדמת.

 

מטרת המהלך הרשמית היא להחליף את מסמכי הפרטיות הרשמיים של כל שירות - 70 במספר. החברה מציגה את השינוי ככזה שנועד להקל על הגולשים, ולעזור להם להבין בצורה טובה יותר איך גוגל מנהלת את המידע שהם מפקידים בידיה. ואולם, המשמעות העיקרית של השינוי היא שמעתה תוכל גוגל לרכז ולהעביר מידע בין שירותיה השונים. כך, למשל, מידע אישי שהזינו גולשים לרשת החברתית גוגל+ יוכל לשמש את החברה בג'ימייל.

 

למדיניות חדשה זו יש גם יתרונות מבחינת הגולשים, ובראשם פעילות אינטואטיבית יותר של שירותים. כך, למשל, גוגל תוכל להשתמש במידע שנאסף על כתובותיהם של אנשי הקשר של המשתמש - ולהציע לו הוראות נסיעה אליהם בשירות המפות מבלי שיצטרך להזין כתובת מלאה.

 

בתחום החיפוש כבר ראינו הדגמה של משמעות איחוד המידע מהשירותים שונים, כשגוגל שילבה במנוע החיפוש שלה תוצאות חברתיות מגוגל+. אם תצא המדיניות החדשה לפועל, ייתכן שבמנוע החיפוש ישולבו בצורה טבעית תוצאות משירותים שונים כמו ג'ימייל או גוגל דוקס.

 

חיפוש בגוגל אחר מנכ"ל החברה, לארי פייג', מבליט תוצאות מגוגל+. הצלבת המידע על הגולשים יכול להוביל להרחבת אפשרויות מהסוג הזה חיפוש בגוגל אחר מנכ"ל החברה, לארי פייג', מבליט תוצאות מגוגל+. הצלבת המידע על הגולשים יכול להוביל להרחבת אפשרויות מהסוג הזה צילום מסך: Google

 

גוגל+ לא ממריאה? זה זמן התותחים הכבדים

 

"נוכל להפוך את החיפוש לטוב יותר – להבין למה מתכוון המשתמש כשהוא מקליד Apple, יגואר או Pink", הסבירה מנהלת הפרטיות, המוצר וההנדסה בגוגל, אלמה וויטן. "נוכל לספק תזכורות למשתמש שמאחר לפגישה על סמך המיקום שלו, הפגישות שלו, ומצב התנועה באותו יום. או לוודא שתיקוני האיות שלנו, כולל של שמות חברים, יהיו מדויקים יותר".

 

אך מעבר למילים היפות, נראה שהמטרה של העיקרית של המהלך היא לאפשר לגוגל לבנות תמונה טובה יותר על כל משתמש ולדעת כמה שיותר פרטים על הגולשים, כדי להציג פרסומות ממוקדות יותר. זוהי תשובה לאיום המתמשך שמציבה פייסבוק, אשר הודות לפעילות הענפה בה מחזיקה בידע רב על הפעילויות ותחומי העניין של החברים בה ויכולה להציג להם פרסומות ממוקדות מאוד (לכותב שורות אלו זכורה במיוחד פרסומות שנקבה בגילו והתעניינה האם הוא זקוק למשקפיים חדשים).

 

הרשת החברתית גוגל+ נועדה, בין היתר, לאפשר לגוגל לקרב את איסוף המידע האישי על ידה לאותה רמה שפייסבוק נהנית ממנה. אלא שהיקף המידע שמשתפים הגולשים בגוגל+ עד כה נמוך למדי, ודאי לעומת המידע הרב שמחזיקה גוגל על משתמשיה בשירותים השונים – סרטונים אהובים, פגישות, אנשי קשר, מסמכים ועוד. גם לדברי וויטן, המהלך יאפשר לגוגל "לספק מודעות רלבנטיות יותר. למשל, אם מדובר במשתמש שלא אוהב לעשות כושר, אז פרסומות בנושאי התעמלות אינן מתאימות לו".

 

לא רוצים הצלבת מידע? תפתחו כמה חשבונות
פייג'. בקונגרס מודאגים פייג'. בקונגרס מודאגים צילום: בלומברג

 

בשבוע שעבר, בעקבות הודעת גוגל, שלחו כמה מחברי הקונגרס האמריקאי מכתב למנכ"ל החברה, לארי פייג', והביעו דאגה ממדיניות הפרטיות החדשה. בפרט הביעו חברי הקונגרס חשש מכך שלמשתמשים ככל הנראה לא תהיה אפשרות למנוע את הצלבת המידע שלהם, פרט לעזיבת כל השירותים של גוגל.

 

ביום שני שלחה החברה מכתב תשובה בן 13 עמודים, שבו היא מגינה בפירוט על המדיניות החדשה. בין השאר טוענת גוגל כי גישתה לפרטיות לא השתנתה, ומצהירה: "נמשיך לספק שקיפות, בקרה ואבטחה למשתמשים". לדבריה, שינוי המדיניות לא ישפיע על הגדרות פרטיות קיימות של גולשים, ו"אם משתמשת כבר הגדירה שהיא לא מעוניינת בחיפוש או מודעות מותאמות אישית, זה לא ישתנה".

 

בהודעת גוגל נמסר עוד כי ענקית הרשת לא תאסוף מידע חדש על משתמשים. ומי שבכל זאת מודאגים מהצלבת המידע? הם יכולים לבחור באילו שירותי גוגל הם רוצים להיעזר, או לפצל חשבונות. "משתמשת יכולה לבחור להשתמש בג'ימייל אבל לא בגוגל+, או לפצל את המידע בין כמה חשבונות גוגל – לדוגמה, אחד ליוטיוב ואחד לג'ימייל", נכתב. גוגל, כמובן, תשמח מאוד אם תעשו זאת: כל חשבון שנפתח כיום מקושר אוטומטית לגוגל+, כך שהחברה תוכל לדווח בהתרגשות על עוד מצטרפים לרשת החברתית המקרטעת.

 

למרות התשובה שסיפקה החברה, ספק אם יהיה בכך כדי להרגיע את חששות הרשות המחוקקת, או את הגולשים המודאגים. המלחמה, אפשר לשער, רק התחילה, ותימשך עד סוף פברואר (שכולל השנה 29 ימים) - ואולי אף מעבר לכך.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x