$
התעשייה

צוקרברג וממלכת השוקולד: איך הרשת החברתית מגייסת עובדים?

"גם באימפריות כמו פייסבוק לא שוכחים שהכל מתחיל ונגמר באנשים". ערן גפן מבקר במשרדי האתר, מפספס פגישה עם צוקרברג - ורץ לקנות שוקולדים לעובדי הסטארט-אפ שלו

ערן גפן 10:4825.12.11

 

השלט על המדשאה הירוקה בשדרות קליפורניה 1601 מציג בגאווה את השם "פייסבוק" ומתחתיו שני חצים: ימינה לאנשים רגילים, שמאלה למובחרים שמארק צוקרברג חפץ ביקרם, כלומר עובדי הרשת החברתית המצליחה ביותר בעולם. לפני שנכנסתי לפגישה לגבי שיתוף פעולה, עמדתי שם לרגע וצפיתי בעובדים יוצאים מהחניה השמורה, מחכים בסבלנות בטור קצר. לכולם היה הפרצוף הזה שאומר: היי, אנחנו חלק ממשהו חשוב.

 

אחרי שעברתי את משרד הקבלה והורשיתי להיכנס פנימה, נתקלתי בקודש הקודשים: המטבחון, ובלבו מדפי הממתקים — מארס, קיטקט, אם אנד אם'ס – בחינם ובשפע, וכולם ממותגים בלוגו של פייסבוק. זו לא מדבקה, ככה הם יוצאים מהמפעל. השיא היה חבית בירה שהברז שלה מחובר לרשת הפנימית של החברה, כך שהעובד יכול להפעיל אותה מרחוק. עד שהוא מגיע למטבחון, הבירה כבר מחכה לו.

 

מלכודת השוקולד הזו אינה גחמה נקודתית של ווילי צוקרברג וונקה, היא רק קצה הקרחון של עניין רציני בהרבה: המלחמה הקשה בין החברות בסיליקון ואלי על כוח האדם. המארח שלי סיפר שהמאבק הגדול כיום אינו על נתח שוק או על כסף, הדם האמיתי נשפך בכל מה שנוגע לציד כישרונות. הנה, הוא עצמו עבד בגוגל שנים ארוכות, ואז קיבל פנייה מציידת כישרונות של פייסבוק, שמראיינת אנשים ללא הרף, ללא קשר למשרות ספציפיות שהיא מעוניינת לאייש. המארח שלי הגיע לפגישה עם מראיינת צעירה, עד שלפתע הפציע בדלת צוקרברג עצמו וביקש ממנו להצטרף אליו להליכה קצרה. בסוף אותו טיול מפתיע בקמפוס צוקרברג השיב אותו לצעירה המחייכת כשהוא כבר מוכן ומזומן לחתום על חוזה.

 

  איור: עומר הופמן

 

ומי לא בא? צוקרברג

 

לאחרונה נפתחו כל מהדורות החדשות בניו יורק בידיעה מרעישה: פייסבוק מגיעה העירה. החברה החליטה להקים בניו יורק מרכז פיתוח שיעסיק אלפי מהנדסים, ובכך הוכיחה שהיא מבינה שבמרדף אחר כוח אדם איכותי צריך לעשות הכל. וזה אומר גם לרכוש חברות בעשרות מיליוני דולרים, בדיוק כפי שעשתה לאחרונה עם חברת שירותי המיקום גוואלה, ובעבר עם יותר מתריסר חברות נוספות. לפייסבוק כמעט לא היה עניין בטכנולוגיה של אותן חברות והיא סגרה את השירותים שלהן רגע אחרי הקנייה, אבל בהחלט היה לה עניין אמיתי בכוח האדם שלהן.

 

הצמא של המפלצת לכוח אדם איכותי כל כך גדול, שהוא כיום המטרה מספר אחת של צוקרברג עצמו. יד ימינו, שריל סנדברג (שנחטפה אף היא על ידיו מגוגל), סיפרה בראיון ש"הפחד הכי גדול של מארק הוא 'חוסר בחדשנות'". בחברות כמו פייסבוק, גיוס עובדים יצירתיים הוא נושא שבו מטפלים המנכ"לים עצמם, שרואים את תפקידם בהבאת אנשים יוצאי דופן לחברה.

 

לאחר שהצטלמתי ליד קיר הגרפיטי המפורסם במשרדי פייסבוק המארח שלי זרק בנונשלנטיות "בוא אכיר לך את מארק". כשצעדתי אחריו חשבתי לעצמי: איזה כבוד יהיה אם צוקרברג יגנוב לנו את הרעיון. לאכזבתי הוא לא היה בחדר. ואולי זה דווקא למזלי.

 

כשיצאתי חשבתי לעצמי שבעצם, העסק העיקרי שלהם כיום הוא כוח אדם מבריק. נכון, לא כל חברה יכולה למשוך עובדים בזכות המותג או השכר, אבל אפשר להשקיע בדברים הקטנים. אם אפילו פייסבוק לא מוותרת עליהם, לא פלא שעכשיו ירדתי לשדרות מדיסון וקניתי לעובדים שלי שוקולדים.

 

ערן גפן ליד קיר הגרפיטי של פייסבוק ערן גפן ליד קיר הגרפיטי של פייסבוק

 

טייק-אווי: חמישה דברים שכל מנכ"ל יכול ללמוד מצוקרברג

 

1. המשימה העיקרית של מנכ"ל היא גיוס אנשים מבריקים

2. גם אם אין משרה ספציפית פנויה, רצוי לראיין כל הזמן

3. השכר שאתה מציע לא גבוה? תוכל לגייס באמצעים אחרים

4. קפוץ להופעת אורח בראיון עבודה כדי לשכנע מועמדים

5. קניית חברות או אפילו יזמים היא דרך מצוינת לגייס עובדים

 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל FanGager, שפועלת מניו יורק ושפיתחה טכנולוגיה המאפשרת למותגים לנהל את המעריצים שלהם בפייסבוק ובטוויטר

בטל שלח
    לכל התגובות
    x