$
חדשות טכנולוגיה

יש רופא ב-HD: האם כך ניתן לפתור את בעיית הרפואה בפריפריה?

ענקית הטכנולוגיה סיסקו מציעה פתרון משלה לבעיה הכאובה של מחסור ברופאים, באמצעות שיחות וידיאו בגודל טבעי. "לפעמים טיפול וירטואלי יכול להיות טוב יותר ממפגש פנים אל פנים", מסביר ג'ורדי בוטיפול, סגן נשיא בחברה

גילעד נס 11:2005.12.11

 

במסגרת ניסוי מעניין שנערך בסקוטלנד קיבלו כ־100 מטופלים אבחון רפואי מלא, וזאת מבלי שהרופא שבדק אותם נמצא איתם פיזית באותו החדר. החולים, שהתלוננו על בעיות שאינן מסכנות חיים, עברו שני אבחונים: הראשון מתוכם בחדר שבו היה ציוד המאפשר תקשורת מרחוק בשם TelePresence, כאשר הרופא ששוחח עמם מצוי במרחק של כ־30 מטר. בחדר שבו היה מצוי הציוד הוצב גם מכשור בדיקה רפואי, שהחולה הפעיל תוך קבלת הוראות מהרופא באמצעות מסך הווידיאו. את האבחון השני עברו המטופלים בצורה המקובלת, כשהם נמצאים פנים מול פנים בחדרו של אותו רופא.

 

על פי סיסקו, המפתחת את מערכות הטלפרזנס, הוכתר הניסוי, שנערך ב־2008, בהצלחה: הציוד של החברה, המאפשר לקיים שיחות וידיאו בחדות גבוהה ומציג את שני הצדדים בגודל טבעי, גרם לחולים לדווח כי העובדה שדמותו של הרופא השתקפה מולם גרמה להם להרגיש כי הם מצויים באותו החדר. הרופאים דיווחו כי הציוד אפשר מבט מלא על גופו של המתלונן, ובכך אפשר לאתר תסמינים המיוחסים למצבים רפואיים מסוימים. שני הצדדים אמרו כי השיחה התנהלה באופן טבעי וזורם, הודות לתצוגה בגודל אמיתי של שני המשתתפים באבחון.

 

אבחון בווידיאו

 

השימוש בטלפרזנס בא לפתור בעיה כאובה המוכרת גם כאן בארץ: "המרכז הסקוטי לרפואה מרוחקת", העומד מאחורי הניסוי, הוא מרכז מומחים שבא לענות על המחסור בכוח אדם רפואי במדינה באמצעות טכנולוגיות תקשורת. ב־2005 הדגים המרכז קונספט בסיסי למתן שירותי רפואה באמצעות שיחות וידיאו, פרי פיתוח עצמי, אך ב־2007 נוצר הקשר בינו לבין חטיבת הפתרונות העסקיים בסיסקו, יצרנית ציוד התקשורת, שבאותה תקופה עסקה בפיתוח מוצר דומה.

 

"בענף הרפואה תמיד קיים מאבק בין הצורך להוריד את העלויות לבין הצורך להאיץ את תהליך הטיפול ולשפר אותו", אומר ג'ורדי בוטיפול, סגן נשיא בסיסקו האחראי על פעילות החברה באגן הים התיכון. "'טיפול וירטואלי' מוריד עלויות, ולעתים אף מאפשר לשרת את הלקוח־הפציינט באופן טוב יותר מאשר היה מטופל פנים מול פנים".

 

לדבריו, בניסוי שנערך אז בסקוטלנד, הזמן שארך לאבחן את מצבו של החולה היה זהה בשתי הבדיקות — הווירטואלית והפיזית — ומארגני הניסוי ראו בכך הוכחה כי התהליך הווירטואלי יעיל יותר, שכן הוא יאפשר מפגש בין חולה לרופא מומחה שבעבר היה לא נגיש פיזית עבור המטופל. לאחר הצלחתו של הפיילוט הוחלט להרחיבו, וכיום הסקוטים מדווחים על שיפור של 99% בשביעות רצון החולים והרופאים.

 

ווקי־טוקי בשירות הרפואה
בוטיפול. "תחום הרפואה נמצא בלחץ גובר לקצץ בהוצאות" בוטיפול. "תחום הרפואה נמצא בלחץ גובר לקצץ בהוצאות" צילום: Patrick Boyd Bristol City Council

 

החלפת המגע הפיזי במערכת שיחות וידיאו מקצרת את המרחק בין החולים לרופאים, אך שילוב של טכנולוגיות תקשורת במרכזי הרפואה מייעל גם את הקשר בין הרופאים לבין עצמם. בפרויקט אחר שבוצע ב־Nottingham University Hospitals נדרש הצוות להיאבק בבזבוז הזמן הכרוך באיתור ציוד וחברי צוות אחרים — פעולות שעל פי חישובי ההנהלה תפסו כחמישית משעות העבודה של הצוות. עם גידול של 5% בשנה במספר הפניות לחדרי המיון מחד, ויעד ממשלתי לטיפול בחולים בתוך ארבע שעות ממועד הגעתם למיון מאידך, בית החולים פנה לעזרת הטכנולוגיה.

 

במסגרת הפרויקט עם סיסקו שודרגה מערכת הטלפוניה ושולבו בה טלפונים נייחים ואלחוטיים התומכים בשיחות ווקי־טוקי, ספר טלפונים משותף, ומערכת כריזה שאותה ניתן להפעיל מכל טלפון. הטלפונים האלחוטיים מעדכנים כל העת לגבי מיקומם וזמינותם של הרופאים והאחיות, ועדכונים לגבי הגעת תוצאות בדיקות או מוכנות של חולים לביצוע התהליך הרפואי מועברים אוטומטית לאותם טלפונים.

 

בית החולים דיווח על ירידה של 28% בזמני ההמתנה של מבוגרים לטיפול ושל 40% בזמני ההמתנה של ילדים, וכן על כך שזמני התגובה של הצוות השתפרו משמעותית - מהיענות של 30% מאנשי הצוות לקריאות בתוך ארבע דקות, נרשמה לאחר התקנת המערכת היענות של 100% בתוך שמונה שניות בלבד. 14 חודשים לאחר התקנת המערכת היא כבר הציגה החזר על ההשקעה, וגם שביעות רצונם של החולים, על פי סקר שנערך, עלתה פלאים.

 

"תחום הרפואה, כחלק מתחומי המגזר הציבורי, נמצא בלחץ גובר לקצץ בהוצאות", אומר בוטיפול. "כדי להגשים את המטרה הזו מבלי לפגוע בחולים, צריך להפחית בהוצאות ההשקעה ככל שניתן וליישם מדיניות של הוצאות תפעוליות חכמות". מעבר לשינוי בחלוקת ההוצאות, מערכת הרפואה נדרשת גם להיערך לטיפול באוכלוסיות מסוימות המכבידות על ניהול התקציב. "באירופה הולך וגדל חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בתוך כלל האוכלוסייה, כנגזר מהארכת תוחלת החיים", מסביר בוטיפול.

 

"האוכלוסייה הזו זקוקה למפגש עם מערכת הבריאות בהיקף משמעותי יותר מאוכלוסיות אחרות, ולכן העומס על מערכת הבריאות הולך וגדל. מנגד, כבר שנים רבות ברור שרפואה מונעת יכולה לצמצם את הצורך ברפואה מתקנת, ושירותים רבים המוצעים במסגרת הרפואה המונעת ניתנים ליישום גם ללא מפגש פיזי עם הרופא - כמו למשל שיחות עדכון בזמנים קבועים, או עיון משותף בתוצאות הבדיקות כאשר הרופא והחולה כלל לא נמצאים באותו החדר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x