$
אינטרנט

העסקה בין גוגל למוזילה הסתיימה - מה יעלה בגורל פיירפוקס?

בסוף נובמבר הסתיימה עסקת הפרסום שמניבה למוזילה את רוב התקצבי שעליו היא מתבססת, ועד כה לא דווח על חוזה חדש. כשגוגל מעדיפה לקדם את כרום, לא ברור האם הדפדפן העצמאי יצליח לשרוד

יוסי גורביץ 15:4205.12.11
עסקת הפרסום בין מוזילה ובין גוגל, שהנבה למוזילה כ-84% מההכנסות שלה בשנת 2010, תמה בסוף חודש נובמבר האחרון ועד כה לא ידוע על עסקה חדשה בין הצדדים. העדר ההכנסות הללו עשוי לפגוע משמעותית במוזילה, עד כדי איום קיומי - כך דיווח הבלוגר אד בוט מ-ZDNet.

 

מוזילה, שמייצרת
את הדפדפן העצמאי פיירפוקס, התקשרה עם גוגל בעסקת פרסום בשנת 2008. פיירפוקס מגיע עם תיבת חיפוש שמקושרת אוטומטית לגוגל, והחברה מעבירה הכנסות למוזילה מכל מהלך פרסומי שמתבצע באמצעות תיבת החיפוש. החוזה בין שתי החברות נחתם לשלוש שנים, וככל הידוע הוא לא חודש. תגובותיה של מוזילה לשאלותיו של בולט בנושא היו מעורפלות, אם כי ציינה שהיא מקווה שבקרוב תצליח לחתום על חוזה חדש.

 

כאשר נחתם החוזה המקורי ב-2008, גוגל עדיין לא נכנסה לתחום הדפדפנים ותמכה באגרסיביות בפיירפוקס מול הדפדפן אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט. באמצע 2009 השיקה גוגל בפתאומיות את הדפדפן שלה, כרום, שאמור היה גם לעמוד במרכזה של מערכת הפעלה בעלת שם דומה. מערכת ההפעלה לא המריאה עד כה, אבל הדפדפן צמח בשנתיים האחרונות מנתח שוק של חמישה אחוזים לנתח שוק של 18% - צמיחה שבאה בחלקה הניכר על חשבון פיירפוקס.

 

עם צאתו של כרום לשוק, הודו במוזילה שהדבר "מסבך" את מערכת היחסים שלהם עם גוגל, שמעתה יש לה תמריץ שלא לתמוך בפיירפוקס. ב-2010 עמד התקציב של מוזילה על כ-123 מיליון דולר, שכ-100 מהם הגיעו מהחוזה עם גוגל. בולט מעריך שבהתחשב בעובדה שמוזילה לא הצליחה להיכנס לתחום הסלולר או לפתח אפליקציות, ובהתחשב בכך שמקור ההכנסות שלה צפוי להתייבש, סיכויי השרידה של פיירפוקס נמוכים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x