$
חדשות טכנולוגיה

גוגל מתחילה לנגן: האם חנות המוזיקה החדשה תאיים על אפל?

לגוגל מיוזיק יש יתרונות בולטים, כמו גישה קלה מכל מחשב או סמארטפון, אבל קשה להצביע על קילר פיצ'ר שיגרום לאייטיונז לרעוד. הבשורה עשויה להגיע דווקא מכיוון האמנים העצמאיים

עומר כביר 14:4818.11.11
שנה וחצי אחרי שהציגה אותה לראשונה, כמעט שנה אחרי תאריך ההשקה המקורי, וחצי שנה אחרי גרסת בטא ראשונית, גוגל השיקה סוף סוף את חנות ה-MP3 שלה – גוגל מיוזיק. על הכוונת שלה נמצאת מטרה ברורה: לשבור את המונופול של אפל בשוק המוזיקה. בדרך היא גם מקווה לחזק את האמנים על חשבון חברות התקליטים, ואולי להכניס חיים חדשים לרשת החברתית המתקשה גוגל+.

 

השקת חנות גוגל מיוזיק היא פתיחת חזית נוספת מול אפל ו-iTunes, והמשך למלחמה הסוערת שמנהלות שתי החברות. פרשנים וכותבים שונים מיהרו להכריז כי מדובר ב"מכה לאייטיונז", אבל ספק אם החנות החדשה מהווה איום של ממש על חנות המוזיקה הגדולה ביותר בעולם  ומונופול דה-פקטו בתחום. לכל היותר מדובר באתגר משמעותי.

 

איך מנצחים את אפל?

 

אין ספק שלגוגל מיוזיק יש כמה יתרונות בולטים: גישה קלה מכל מחשב או סמאטרפון, והאזנה בסטרימינג לכל השירים שנרכשו או הועלו בלי תשלום נוסף. החלופה של אפל היא סינכרון של שירים שנרכשו, ותמורת תשלום חודשי - גם של שירים שצירף המשתמש בעצמו. בניגוד לשירותים אחרים שניסו לקרוא תיגר על אייטיונז, וזכו להצלחה קטנה מאוד, גוגל מיוזיק נהנה מ-200 מיליון מכשירי אנדרואיד נתמכים - אחרי הורדת אפליקציה מתאימה.

 

אבל יתרונות אלו, כך נראה, לא מספיקים על מנת להביס את חנות הענק של אפל. הבעיה מתחילה בכך שחלק נכבד מהמוזיקה שניתן לקנות באייטיונז פשוט לא קיימת בגוגל מיוזיק: גוגל לא הצליחה להגיע להסדר עם וורנר, אחת מארבע חברות המוזיקה הגדולות, וגם לייבלים עצמאיים רבים נעדרים ממנה. אבל הצרה של גוגל גרועה יותר: אפל, באמצעות אייטיונז, פיצחה נוסחה שאף מתחרה אחרת לא הצליחה לפצח - לגרום למספר מאסיבי של משתמשים לשלוף את כרטיס האשראי ולשלם על תוכן דיגיטלי.

 

הרבה חנויות MP3 ניסו לאורך השנים לחקות את ההצלחה של האייטיונז. גם הפופולריים שבהם, למשל חנות המוזיקה של אמזון, לא התקרבו למדדי ההצלחה שלה. אולי זו נוחות התשלום. אולי זה המבחר העצום שלצד שירים כולל גם סדרות, סרטים, ספרים ואפליקציות. אולי זו האינטגרציה המוצלחת עם מכשירי האייפוד, האייפון והאייפד למיניהם - ואולי שילוב של כל הגורמים. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שכל הניסיונות לשבור את המונופול של אפל בתחום התוכן הדיגיטלי לא זכו להצלחה מסחררת.

 

ג'יימי רוזנברג, אחראי התוכן הדיגיטלי בגוגל, משיק את גוגל מיוזיק ג'יימי רוזנברג, אחראי התוכן הדיגיטלי בגוגל, משיק את גוגל מיוזיק צילום: בלומברג

 

גוגל יודעת זאת בעצמה טוב מאוד. אף על פי שאנדרואיד כבר עקפה את האייפון בדרך לשליטה בשוק הסמארטפונים, האפסטור של אפל עדיין מנצחת את האנדרואיד מרקט בפרמטרים חשובים כמו מספר אפליקציות, היקף השימוש בהן, איכותן והרווחים שמגיעים למפתחיהם. גם במוזיקה, עלולה גוגל לגלות, לא קל כל-כך לשבור את אפל.

 

הנפגעות העיקריות צפויות להיות דווקא חנויות המוזיקה האחרות, אלו שהיוו חלופה למתנגדי אפל ומדיניות הגן הסגור שלה. עכשיו, שגוגל הגיע לזירה והביא איתה גם תמיכת סטרימינג מוצלחת ואינטגרציה עם מערכת הפעלה סלולרית פופולרית, היתרונות של אותן חנויות מתעמעמים ואפשר לשער שנצפה בקרוב זליגה ניכרת של משתמשים מהן לגוגל.

 

האמנים דווקא ירוויחו

 

אחת התכונות שהודגשו בהשקת גוגל מיוזיק הינה האינטגרציה של השירות עם גוגל+: משתמשי גוגל מיוזיק יכולים לשתף ברשת החברתית שירים שרכשו, וחבריהם יכולים להאזין פעם אחת לכל שיר, ולרכוש אותו אם מצא חן בעיניהם (זאת, כמובן, בתנאי שהם שוכנים בארה"ב. שאר המשתמשים יוכלו לשמוע רק קטע מהשיר). גוגל+, אמרנו לא פעם בעבר, צריכה להציג משהו מהפכני כדי להציב אתגר אמיתי לפייסבוק. אין ספק שבחברה מקווים שהאינטגרציה עם גוגל+ תסייע להם לעמוד באתגר זה, ואולם הסיכוי שתכונה זו תביא לשינוי משמעותי הוא נמוך.

 

כל עוד אין הרבה משתמשים בגוגל+ שמשתפים מוזיקה, אין למשתמשים אחרים סיבה לעשות זאת. מדובר במעגל קסמים שייתכן והיה נשבר לו היתה זו תכונה ייחודית, כזו שמאפשרת למשתמשים לעשות דברים שפייסבוק לא מציעה. ואולם לרשת החברתית הגדולה בעולם יש חלופה מוצלחת בדמות שיתוף פעולה עם שירות המוזיקה בסטרימינג Spotify, שמאפשר לחברים להאזין יחד לשירים. לא זו התכונה המהפכנית שתזניק את גוגל+ קדימה.

  

לעומת זאת, אפשר כבר לסמן מרוויח אחד גדול מההשקה של גוגל מיוזיק: היוצרים, ובמיוחד הלא-מוכרים שבהם. חנות המוסיקה של גוגל מאפשרת לכל אמן, תמורת תשלום חד-פעמי בסך 25 דולר, לעלות את היצירות שלו לשירות ולשמור 70% מההכנסות של מכירותיהם. מדובר בתמלוגים הגבוהים בעשרות אחוזים מאלו שמקבלים אמנים המוכרים שיריהם דרך חברות המוסיקה הגדולות.

 

הראפר באסטה ריימס באירוע ההשקה. האמנים יקבלו יותר הראפר באסטה ריימס באירוע ההשקה. האמנים יקבלו יותר צילום: בלומברג

 

בעבור אמנים מתחילים מדובר בדרך נהדרת לקדם את המוסיקה שלהם בפלטפורמה שאולי לא תהיה גדולה כמו אייטיונז, אבל בוודאי לא תהיה שולית וזניחה, מבלי למשכן את היצירות שלהם לתאגידים גדולים. לא מן הנמנע שגם אמנים מוכרים בעלי מודעות דיגיטלית (למשל, רדיוהד), יעשו שימוש בשירות זה על מנת למכור את שיריהם ישירות לצרכנים – וכך יגדילו את האטרקטיביות של הפלטפורמה.

 

אם יכולת זו תצבור תאוצה בקרב מספר גדול של אמנים, מוכרים יותר ופחות, היא יכולה להפוך לכלי נשק אמיתי במלחמה מול אייטיונז, שכן היא יכולה לספק לגוגל+ מספר רב של זמרים ולהקות שאולי לא ניתן יהיה לרכוש את יצירותיהם בחנות הגדולה והממוסדת יותר. אולי לא יהיה בכך די כדי לשבור את המונופול של אייטיונז, אבל ייתכן שהדבר יספיק על מנת להפוך את גוגל מיוזיק למספר 2 משמעותי ומרכזי.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x