$
מוסף מובייל 2012

נשיא ווריפון: "המעבר לעולם תשלומים במובייל עתיד לשנות את הרגלי הצריכה שלנו"

כך אמר לייזי ינאי בפאנל "Mobile Money: הנייד כמכשיר ניהול פיננסי", שהתקיים בכנס המובייל של כלכליסט ומכון היצוא. ראש אגף בנקאות ישירה בבנק לאומי: "רבע מאוכלוסיית ארה"ב משתמשים במובייל לרכוש מוצרים אמיתיים"

שניר הנדלר 13:2027.10.11

"תחשת החסרת הפעימה שאנו מרגישים כששכחנו את הנשק לרגע בצבא, דומה מאוד לתחושה אותה אנו חווים כשאנו שוכחים היכן הנחנו את המכשיר הנייד שלנו". כך אמר ראש אגף בנקאות ישירה בבנק לאומי, אודי זילברברג, בפאנל בנושא הנייד כמכשיר ניהול פיננסי בוועידת המובייל של כלכליסט ומכון היצוא.

 

הפאנל, שאירח את מנהל אזור המזרח התיכון ואפריקה של פייפאל (PayPal) עודד זהבי, נשיא ווריפון, לייזי ינאי, סמנכ"ל פייג'וואנס נועם ניר, וסמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד, אייל שמעוני, עסק בהשלכות מעבר העולם לתשלום במובייל והתמודדות הגופים העסקיים עם שינויי הרגלי הצריכה הצפויים בעקבות מעבר זה.

 

לדברי זילברברג, כאשר הנייד לא לידינו אנחנו מגלים את זה בתוך דקות ספורות, לעומת ארנק שבחסרונו אנחנו מרגישים לעיתים לאחר כמה שעות. דוגמה זו, לדבריו, ממחישה עד כמה נהפכנו תלויים בנייד. "רבע מאוכלוסיית ארה"ב משתמשים במובייל לרכוש מוצרים אמיתיים – שמחירם יותר מ-100 דולר. יותר מ-80% מהם עושים את זה בבית, פשוט פותחים את הנייד על הכורסא ומבצעים את הקנייה מבלי לעשות כמה צעדים לכיוון המחשב שלהם, זו אוכלוסייה שגדלה בהתמקדה", מסביר זילברברג.

 

לדבריו, הבנקים עמלים בתקופה האחרונה על פיתוח אפליקציות שיסייעו גם לישראלים לבצע פעולות בנקאיות מהבית. "היום כ-80% מהפעולות שאנחנו עושים באונליין אנחנו יכולים לעשות גם במובייל, והבנקים ממשיכים לפתח אפשרויות נוספות. אלא שהמשתמשים צריכים להבין שגופים רבים צריכים לשתף פעולה כדי שהמוצר יגיע לביתו והחיוב יתבצע. שיתוף הפעולה הזה בין הגופים, הוא אולי האתגר הגדול ביותר העומד מאחורי המעבר לארנק סלולרי", סיכם זילברברג.

 

"להתאים את החוויה לסלולרי"

 

לשאלה מדוע אנו צריכים ארנק אלקטרוני, ומתי תתרחש הקפיצה מהאינטרנט למובייל? ענה עודד זהבי, מנהל אזור מזה"ת ואפריקה פייפאל (PayPal) כי "האתגר הראשון שעומד באתגר של התשלומים בסלולר היא להתאים את החוויה לסלולרי. אנחנו כבר רואים ארגונים שהשיקו אפליקציות מותאמות לחוויה הסלולרית. אלא שבאבולוציה של המובייל החסמים רק הולכים וגדלים כמו הביטחון והמוכנות של המשתמשים לשתף את הידע בסלולר. חסם אחר הוא שיפור הנוחות בשימוש". זהבי מספר כי בארה"ב הסוחרים מתמודדים עם לקוחות שמתעניינים במוצר אך לבסוף הלקוחות יוצאים ללא קנייה ומבצעים את הקנייה במובייל או בחנות אחרת.

 

לדבריו, הארגונים המובילים את הטכנולוגיה באים לרוב מחוץ לעולם הפיננסי, לדוגמה גוגל, ומתמחים בשינוי הרגלי צריכה. "סוחרים יכולים לתקשר עם הצרכנים דרך המובייל לפני שאנחנו מגיעים לחנות או שאנחנו מגיעים אליהם – פעולה המגבירה את הרכישות שלנו ומביאה אותנו פחות להשתמש במונח תשלום סלולרי ולעבור להשתמש במונח ארנק סלולרי", מסביר זהבי.

 

לדבריו, בפייפאל צופים לסכם את השנה עם תשלומים בהיקף של 3.5 מיליארד דולר שביצעו משתמשים במובייל". מתי זה יגיע לישראל? לדברי זהבי, מדובר בתקופה של מספר שנים בודדות עד שהארנק הסלולרי יהיה חלק מחיי היום יום שלנו.

 

"פוטנציאל אדיר להתרחבות"

 

נשיא ווריפון, לייזי ינאי, גורס כי המעבר לעולם תשלומים במובייל עתיד לשנות את הרגלי הצריכה שלנו. "האפליקציות שמפתחים היום הן חשובות ביותר כדי להגיע ליעד – טרנד שבו נשתמש בטלפון החכם כדי להפוך אותו לתחליף אמיתי לארנק", אמר ינאי.

 

לדבריו, "היום בעולם ישנם 4.5 מיליארד חשבונות סלולריים מול 1.6 מיליארד חשבונות בנק שתומכים בכרטיסי אשראי כך שיש לנו פוטנציאל אדיר להתרחבות.כך שיש לנו פוטנציאל אדיר. באו חברות האשראי שאמרו שאם אתם לוקחים לי את הכרטיס אשראי איפה אני מרוויח מזה ולכן אנחנו נראה שהכרטיס החכם ימצא את עצמו לבית חדש – לטלפון הסלולרי.

 

"בעולם המערבי, להרבה אנשים יותר מכרטיס אשראי אחד וזה מאפשר לנו גמישות והחלטה באיזה כרטיס אשראי להשתמש", הוסיף ואמר ינאי. "כאשר אנחנו מכניסים את כרטיס האשראי לטלפון אנחנו מצמצמים את החוויה של בחירת כרטיסי האשראי. אלא שכל חברת אשראי תרצה שתכניס את כרטיס האשראי שלך לסלולרי. לכן, צריך שיתוף פעולה בין גופים רבים כדי שהארנק האלקטרוני יבשיל. בנוסף, צריך להתאים את השימוש בארנק הסלולרי למגמה של עולם הריטייל העולמי המשקיעה הון עתק בחווית הקניה – לדאוג שהצרכנים יהיו יותר ליד המדפים ופחות ליד הקופה", מסביר ינאי.

 

"בארץ אנחנו בחיתולים"

 

אז מתי (אם בכלל) אפליקציות ניהול תשלומים ייכנסו לשוק הישראלי, ותוך כמה זמן יהפכו למצרך עממי? לדברי סמנכ"ל פייג'וואנס ((Pageonce, נועם ניר, השימוש במובייל כפלטפורמת מסחר, בארץ אנחנו בחיתולים לעומת המשתמשים בארה"ב ובאירופה ובישראל עדיין לא יודעים כ"כ טוב לעשות את זה. אני חושב שישראל מתעכבת שנתיים אחרי ארה"ב. לקח לנו בערך שנתיים עד שאימצנו מוצרים כמו האייפון. הערכה שלי שחלק מהתחומים – אלה שמתאימים לארץ יגיעו בעוד שנתיים.

 

מי שייאלצו להתמודד עם המעבר בשימוש בנייד כמכשיר ניהול פיננסי הן חברות האשראי והסליקה שעלולות לסבול מירידה אפשרית בסל הקניות של הצרכן. סמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד, אייל שמעוני מעריך כי חברות האשראי והסליקה דווקא ייהנו מהמעבר לארנק סלולרי. ככל שיפותחו יותר אפליקציות התשלום בסופו של דבר יבוצע בחיוב של כרטיס אשראי. "אנחנו לא מייצרים פלסטיק כך שמבחינתנו ככל שיפותחו יותר ויותר אפליקציות והן יחליפו את הכסף הפיזי אנחנו נרוויח מכך. "לצערם של כל שחקני הטרייד, הבנקאות לא תשתנה ולכן כל נושא הארנק הסלולרי יתבסס על כרטיס האשראי וארגוני הסליקה מאחוריו, והשינוי יהיה רק בהרגלי הצריכה", סיכם שמעוני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x