שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מוסף מובייל 2012

"כיום מה שחשוב בטכנולוגיה זו האינטרקציה בין אנשים"

פביאן המרט, מהמעצבים מהבטיחים בעולם, בוועידת המובייל של "כלכליסט" ומכון היצוא: "אנחנו אלה שצריכים לחשוב על העתיד. אנחנו מעצבים את העתיד כמוצר, ולכן אסור לנו להתבגר ולאבד את היכולת לדמיין"

רעות מרים כהן 12:0127.10.11
"בעבר כל החידושים בטכנולוגיה התבססו על חומרה – יותר מגה פיקסלים, יותר מגה-בייטים. כיום מה שהכי חשוב זו האינטראקציה בין אנשים" – כך סיפר היום (ה') פביאן המרט, המעצב המבטיח האחראי להמצאות כמו "הטלפון המנשק" ו"הטלפון החי", במסגרת כנס המובייל של "כלכליסט" ומכון היצוא.

 

המרט,
דוקטורנט באוניברסיטת ברלין לאמנויות שעבד עם חברות גדולות כמו דויטשה טלקום ונינטנדו, רואיין במסגרת הכנס על ידי פרופ' עזרי טרזי, ראש התוכנית לתואר שני באקדמיה לעיצוב ואמנויות בצלאל.

 

טרזי פתח את הראיון בכך שחווית המשתמש היא האלמנט החשוב ביותר בעיצוב הטלפונים הסלולריים בימינו. לדבריו, המרט הוא דוגמא למעצב שזיהה שטלפונים אינם רק כפתורים – הם גם מעבירים תחושות ורגשות.

 

המרט פתח והדגים את השימוש בטלפון משנה הצורה שעיצב, אשר לדבריו "יכול להיות דק בכיס ולהתאים את העובי כשהוא ביד המשתמש. אפשר להשתמש בו כדי להציג תוכן – ממפה גדולה לשעון קטן, הגודל של הטלפון מתאים לשימוש. הדיגיטלי יכול להפוך למוחשי".

 

"כבני אדם אנחנו רגילים להרגיש את הגיאומטריה של המכשירים בידנו, אבל גם את המשקל שלהם. אז החלטתי להכין טלפון שהמשקל שלו משתנה – המשתמש לא רק רואה את התוכן, הוא גם מרגיש אותו. כך לדוגמא בשימוש בתוכנות ניווט, הטלפון יכול לכוון אותנו ברחבי העיר דרך הרגשה – אם הטלפון נוטה שמאלה, צריך לפנות שמאלה. כך לא צריך להסתכל במכשיר. זה די פשוט, למעשה".

 

המרט סיפר על רעיון נוסף בהקשר הסלולרי – אמפתיה. "פיתחנו מכשיר שנקרא 'טלפון סלולרי חי' – הוא נושם ויש לו דופק. ברגע שמפספסים שיחה נכנסת, למשל, הטלפון מתחיל 'להתרגש' וצריך 'להרגיע' אותו", סיפר.

 

בתשובה לשאלה האם הרעיונות המתוארים יכולים להיכנס באמת לשימוש במכשירים עתידיים, ענה המרט כי "הדגמים כרגע מדמים חוויה עתידית – זה יכול להיות ככה בעתיד, אבל כרגע מדובר בדגמים בלבד".

 

המרט הוסיף: "שאלתי את עצמי האם אפשר להפוך את המכשירים ליותר "רגשנים" – לכן בנינו טלפון שמדמה מגע, יש לו מנוע גמיש שמתלבש על גב היד, כאשר אוחזים בטלפון והוא לוחץ על היד. דגם אחר "נושף" אוויר חם על המשתמש בזמן שמדברים ומדמה את ההרגשה כשמישהו לוחש לך באוזן. מדובר בחוויה מאד מיוחדת. עוד רעיון עליו חשבנו הוא לחות. כך המצאנו את "הטלפון המנשק" – נותנים לו נשיקה והוא מעביר את התחושה לצד השני. זה יוצר הרגשה די מוזרה. יש על הטלפון ספוג לח שמדמה את התחושה".

 

"חברות מתחילות לחשוב על תהליכי העיצוב של המוצרים"

 

טרזי והמרט עברו לדבר על עיצוב דרך התבוננות באיך אנשים משתמשים במוצרים – איך הם מאלתרים, וממציאים דרכים חדשות להשתמש במוצר.

 

"ההמצאות לאחרונה השתנו", פירט המרט. "פעם זה היה על מגה-פיקסלים ומגה-בייטים, אבל היום יוצאים החוצה ומדברים עם אנשים. לכן עבדנו עם ילדים ברחובות ברלין ובדקנו איך הם אומרים שהם רוצים שהטלפונים יהיו בעתיד. בנינו אבטיפוסים שונים עם הילדים בהתאם לרעיונות שלהם – לדבר עם אנשים זה מאד חשוב".

 

המרט אף סיפר על "הטלפון הנשי" שעיצב בתהליך דומה. "נתנו לקבוצת גברים ונשים ערכות עם חפצים כמו מצלמות, עטים, וכו'. האנשים בנו מהחפצים טלפונים עם מדפסת, עם גז מדמיע וכד' – כל אחד רצה שימוש אחר. טרזי הדגים כיצד רוב הגברים מחזיקים בארנקים שחורים בגודל דומה, בעוד נשים מחזיקות בארנקים גדולים יותר וצבעוניים – וזאת למרות שיש להן ידיים קטנות יותר. נשאלת השאלה, אם כך, למה הטלפונים מעוצבים ברובם כמו ארנקים גבריים.

 

"אנחנו אלה שצריכים לחשוב על העתיד. אנחנו מעצבים את העתיד כמוצר, ולכן אסור לנו להתבגר ולאבד את היכולת לדמיין. חשוב לגרום לאנשים לדבר על העתיד", סיכם המרט.

 

טרזי סיכם אף הוא בכך ש"חברות מתחילות לחשוב על תהליכי העיצוב. צריך לקחת דוגמא מאפל, שמהיום הראשון הייתה לה אסטרטגיית עיצוב חזקה מאד. כשמעצבים אפליקציות ומוצרים חדשים כיום – חייבים לעבוד עם המעצבים הטובים ביותר כדי להצליח".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x