$
מוסף מובייל 2012

איפה אתם בטלוויזיה?

חברות הטלוויזיה למדו מפורסקוור איך לגרום למשתמשי הסלולר לדווח במה הם צופים. עכשיו הם הולכים להשתמש במידע הזה כדי לשפר את הרייטינג ולשווק תכנים חדשים

גילעד נס 08:2027.10.11

זה החל עם הצגת ממירי ה־TiVo בשלהי שנות התשעים, נמשך עם הגדלת רוחב הפס באינטרנט, ומתעצם עם כל טאבלט חדש שיוצא לשוק: הצופה המסורתי, "בטטת כורסה" (Couch Potato) שהתרגל לרבוץ מול הטלוויזיה בסלון בשעה קבועה, כבר לא צריך לתכנן את חייו לפי לוח השידורים. הוא יכול לצפות במה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה ובעיקר איפה שהוא רוצה - עם טלוויזיה, מחשב, טאבלט או טלפון נייד, בסלון, מחוץ לבית או אפילו במדינה אחרת. עבור חברות הטלוויזיה מדובר באתגר. כשכל צופה יכול לבחור בין מספר רב של אפשרויות צפייה, איך גורמים לו לבחור דווקא בתוכן שלך, ועוד לשלם עבורו?

 

 

כמו מגמות רבות אחרות בתחום הטכנולוגי, גם כאן מילת הקסם היא Social: הוספת אלמנט חברתי לשידורי הטלוויזיה שיאפשר לצופה לחלוק את החוויה עם בני משפחה וחברים, ושיגרום לו להעדיף את חיקה החם של "מדורת השבט" על פני הנוחות שבצפייה בזמן ובמקום שהוא רוצה. כשמדובר בשידורים חיים כמשחקי ספורט, חדשות ותוכניות ריאליטי, ברור שאדם שדחה את הצפייה למועד מאוחר יותר מאבד את היכולת לנהל עליה "שיחת ברזייה". אך בשנתיים האחרונות החלו רשתות הטלוויזיה לרתום לשימושן את האלמנט החברתי גם לקידום תוכניות הטלוויזיה המסורתית, בזכות חברות חדשות שמשתמשות באביזר מוכר שבעצמו מאיים על שיטת הצפייה הישנה: הטלפון הסלולרי.

 

אותן חברות חיברו בין הטלפון, שנמצא ליד הצופה גם בעת הצפייה בטלוויזיה, ובין אלמנט הצ'ק אין (Check In) שהציגה פורסקוור, ושצבר יותר ויותר פופולריות בקרב משתמשים וגורמים עסקיים. הצלחתה של פורסקוור להביא משתמשים לשתף את המיקום שלהם - בתחילה כמשחק ובהמשך באמצעות תגמול בהנחות - היוותה שיעור חשוב לתעשיית הסלולר כולה.

 

טווח רחב של אפליקציות

 

הדור החדש של אפליקציית הצ'ק אין מתעלם מהמיקום הפיזי ומתרכז בתוכן. לפני כשנתיים החלו חברות כ־Miso ,GetGlue ו־IntoNow להציג אפליקציות למכשירים ניידים, שמאפשרות לבעליהם להודיע לעולם באילו תוכניות טלוויזיה הם צופים באמצעות שימוש בשירותים חברתיים כפייסבוק וטוויטר. השיתוף הזה יוצר דיונים נוספים בסדרות, ומשמש כערוץ הפצה למציאת משתמשים - וצופים - חדשים. במקביל, האפליקציות אוספות מידע על העדפות הצפייה של המשתמשים, וכמו חברות הטלוויזיה, גם כאן השוק עוד מחפש את המודל המוצלח לתרגם את הצ'ק אין להכנסות.

 

כל האפליקציות משרתות מטרה דומה, אך חלק מהן נרחבות יותר מאחרות. Miso מאפשרת לבצע צ'ק אין לפרקים ספציפיים בסדרות, בעוד ש־GetGlue לא מגבילה את המשתמש לטלוויזיה ומאפשרת לדווח גם על שימוש בסרטים, ספרים ומשחקים. היא אפילו כוללת הכרזות בשפה חופשית בסגנון "אני חושב כרגע על...", בתקווה לעורר דיונים שמפתחי האפליקציה לא חשבו עליהם. באופן דומה מפיץ בישראל ערוץ 10 אפליקציה שמתחברת לחשבון הפייסבוק של המשתמש, ומאפשרת לו להכריז שהוא צופה בתוכנית מסוימת ולשתף בחשבונו קליפ באורך חצי דקה מהתוכנית.

 

בדומה לפורסקוור, גם אפליקציות הצ'ק אין לטלוויזיה צריכות לשכנע את המשתמשים להשתמש בהן. לפי השיטה שהציגו פורסקוור וחקייניה, ביצוע צ'ק אין לסדרת טלוויזיה מעניק למשתמש הנחות לרכישת מרצ'נדייז, גישה לחומרים ממאחורי הקלעים ועוד. עם זאת, בניגוד לדיווח מבוסס מיקום שצריך להיות מיידי, בטלוויזיה אין בכך צורך. מאחר שיותר ויותר אנשים גם כך צופים בטלוויזיה באמצעות שירותי צפייה נדחית כממירים מקליטים ואתרי אינטרנט, הצ'ק אין המאוחר יכול לעורר שיחות חדשות עם אנשים שכבר צפו בתוכן ומחפשים מישהו שישוחח איתם עליו.

 

איתור אוטומטי

 

Miso, אחת מאפליקציות הצ'ק אין המצליחות לתוכני טלוויזיה, מדגימה את האבולוציה והפוטנציאל של הז'אנר. בתחילה היא אפשרה לבצע צ'ק אין לפרקים בסדרות טלוויזיה בצירוף כמה משפטים. בהמשך נוספה אפשרות ה־Pick'em, שאפשרה למפתחים ולמשתמשים להוסיף לכל פרק או סדרה שאלה בעלת כמה תשובות - כלי שאפשר להצביע עבור מתמודדים בתוכניות ריאליטי, להצהיר על שאיפות להתפתחויות בעלילה, ובכלל להגביר את מעורבות המשתמשים־צופים בסדרה. רשת Fox השתמשה באפשרות בחלק מתוכניותיה דוגמת "מאסטר שף".

 

החיסרון הבולט של אפליקציות הצ'ק אין הוא הטרחה הכרוכה בביצוע פעולת הדיווח, שעלולה לגרום למשתמשים לנטוש את האפליקציה לאחר מספר מועט של שימושים. שיתוף פעולה שהוכרז לפני כחודשיים בין Miso לבין חברת הלוויין האמריקאית DirecTV מנסה להתגבר על מכשול הנטישה באמצעות קיצור תהליך הצ'ק אין: באמצעות חיבור המכשיר שעליו מותקנת אפליקציית Miso והממיר של DirecTV לאותה רשת אלחוטית ביתית, מקבלת האפליקציה גישה לממיר, ומגלה אוטומטית במה צופה המשתמש. בכך היא חוסכת לו את הליך איתור התוכנית והפרק ומקצרת את התהליך.

 

לוח שידורים מבוסס שיחות

 

אך האפשרויות לא עוצרות כאן: חברות כ־IntoNow ו־MRL הישראלית פיתחו טכנולוגיה שמסוגלת לזהות את התוכנית שבה צופה המשתמש באמצעות ניתוח הקולות המגיעים מהטלוויזיה ונקלטים בידי מכשיר הסלולר. שילוב טכנולוגיה זו באפליקציות צ'ק אין הופך את המכשיר לפיפל־מטר אוטומטי ומדויק ללא מגע יד אדם. פיתוחים של חברות כ־TrendIT יאפשרו להצליב בין התוכן שבו צופה המשתמש לבין מדיות פרסום כשלטי פרסום. כמו כן, טכנולוגיה של חברות כאורקה וג'יני תאפשר לבנות עבור הצופה לוח שידורים אישי, המבוסס לא רק על התוכן שצרך אלא גם על השיחות שביצע עם חבריו על חוויית הצפייה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x