$
משחקים

עולם אחר: הגיימרים כועסים על השינויים במשחק המצליח בהיסטוריה

חבילת הרחבה חדשה לוורלד אוף וורקראפט תהפוך אותו לפשוט וצבעוני יותר, עם מרכיבים שמזכירים סרטי אנימציה לילדים. האם המפתחת בליזארד החליטה לוותר על השחקנים הוותיקים?

הראל עילם 17:3723.10.11
וורלד אוף וורקראפט הוא משחק המחשב המצליח ביותר כל הזמנים, עם 11 מיליון שחקנים מסביב לעולם והכנסות שנתיות של למעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה. אבל עכשיו הקהילה נמצאת בלב המשבר הגדול ביותר שלה, לאחר שמפתחת המשחק, בליזארד, הכריזה על ההרחבה הרביעית למשחק הרשת: ערפילי פנדריה (Mists of Pandaria).

 

WoW, כפי שהוא מוכר בקרב הגיימרים, הצליח לעשות משהו שמשחקים מעטים עשו עד אז: הוא פרץ את גבולות הקהילה והמיינסטרים, והצליח למשוך אליו אנשים שמעולם לא שיחקו במשחק מחשב קודם לכן.  מדובר באחת הקהילות החשובות והמרכזיות באינטרנט, ובמשחק המייצר כותרות מדי שבוע - מחברות המגייסות עובדים בעזרתו ועד לעורכי דין לענייני גירושים האוספים מידע דרך המשחק.

 

בעקבות ההכרזה על ההרחבה הרביעית, והצגת צילומי מסך וסרטונים מתוכה, מיליוני שחקנים מסורים שואלים את עצמם בדאגה את אותה שאלה: האם משחק הרשת הפופולרי והמכניס ביותר בעולם, בניסיונו לפנות לקהל רחב יותר, הפך להיות משחק ילדים? האם זהו הכיוון החדש של המפתחת בליזארד, על חשבון הגיימרים הוותיקים והמבוגרים יותר?

 

 

מלצר, יש פנדה במשחק שלי!

 

ההרחבה החדשה מתרחשת ביבשת המרוחקת והמסתורית של פנדריה, בה חיים בני גזע דמוי פנדה בשם פנדריניין. הגזע הופיע לראשונה לפני שנים כבדיחת 1 באפריל בתוך אחד ממשחקי האסטרטגיה של בליזארד, אבל הבדיחה זכתה לפופולריות אדירה והחברה החליטה לשלב את הפנדות בתרבות הענפה שהתפתחה מסביב למותג וורקאפט. הן ביצעו מספר הופעות אורח בכמה מהמשחקים, הספרים והקומיקסים הקשורים לעולם הדמיוני, הידוע בשם אזרות'. 

 

אבל למרות העובדה שהפנדות הן אינן תושבות חדשות באזרות', כשרואים את התמונות הראשוניות של גזע הפנדות ושל יבשת פנדריה, קשה שלא לחשוב על סרטי אנימציה קולנועיים - ובמיוחד על סרטי "קונג פו פנדה" המצליחים.

 

סגנון העיצוב השאוב מתרבויות אסיה, הצבעוניות הפסיכדלית המוגזמת (אפילו עבור WoW), האנימציה המשעשעת והדגש החדש על אמנויות לחימה – כל אלו הם סימנים מדאיגים עבור השחקנים המבוגרים והוותיקים. זוהי לא הפעם הראשונה שהמשחק פונה יותר לכיוונים הומוריסטים וצבעוניים: בחבילת ההרחבה הקודמת, למשל, נכנס לתמונה גזע הגובלינים, יצורים קטנים שסיפקו לא מעט אתנחתות קומיות. אבל בליזארד תמיד דאגה לאזן מהלכים כאלה זאת עם צדדים אפלים, טרגיים ורציניים יותר.

 

אמנם ניתן לטעון שהפנדות הלוחמניות הן בחירה אסתטית שלא בהכרח מכוונת לילדים, אך מבט מעמיק יותר בפיצ'רים הנכללים בהרחבה מציג סימנים נוספים לכך שבליזארד מנסה לפנות לקהל צעיר יותר. כך, למשל, בליזארד עומדת להוסיף מערכת קרבות בין חיות המחמד הווירטואליות שהגיבורים יכולים לאסוף ולגדל. המערכת הזו נראית כאילו היא שאובה, אחת לאחת, ממשחקי פוקימון השונים.

 

קונג-פו פנדה? לא, וורלד אוף וורקראפט קונג-פו פנדה? לא, וורלד אוף וורקראפט

 

ידידותי, ידידותי מדי

 

ב"ערפילי פנדריה" ממשיכה בליזארד מגמה שניכרה גם בהרחבות הקודמות, שבמסגרתה היא מנסה להפוך את Wow לפשוט וידידותי יותר. ההרחבה הרביעית מתגאה בשכלול למערכת ה"כשרונות" (Talent) הקיימת, המאפשרת לכל שחקן לעצב לעצמו לוחם או כהן, השונה מדמויות אחרות.

 

עד כה השחקנים היו יכולים לבחור עד כמה הדמויות שלהן יהיו מוכשרות בעשרות תחומים שונים, מה שאיפשר אלפי שילובים ואסטרטגיות שונות. כעת החברה מפשטת את המערכת כך שהיא כוללת שישה תחומי התמחות בלבד, ואף מאפשרת לגיימרים לשנות את יכולותיה של הדמות בכל רגע נתון. התוצאה? פגיעה משמעותית בממד האסטרטגיה והתכנון מראש. החברה גם הודיעה על כוונתה להשיק Scenarios – אלטרנטיבות למשימות מרובות המשתמשים הקיימות היום, שנועדו להיות קלות וידידותיות יותר, עם דגש על העלילה.

 

אלה לא שינויים מובנים מאליהם כשמדובר במשחק שנחשב בעבר למאתגר וקשה במיוחד. שחקנים השקיעו זמן רב בבניית רשימת חפצים, כלי נשק וכישרונות. משתמשים רבים בנו לעצמם דמויות עם עם יתרונות חריגים ומיוחדים, וניסו לשחק בצורה יצירתית.

 

חדרי הצ'אט, הפורומים והאתרים סביב המשחק כללו דיונים בלתי פוסקים שעסקו בכל אסטרטגיה אפשרית, והשחקנים זעמו על כל שינוי, ולו הקטן ביותר, באחד ממיליוני החפצים הקסומים במשחק. ועוד לא הזכנרו את קרבות הבוסים הקבוצתיים (Raids), שדרשו עבודה מתואמת היטב מצד השחקנים ואף תוכנית אימונים מפרכת שיכולה היתה להימשך שבועות ואף חודשים.

 

אבל בהרחבה השלישית החברה פישטה את תהליך איסוף החפצים, וכעת היא מפשטת גם את מערכת הכשרונות. לגיימרים יש סיבות טובות לחשוש שוורקראפט יפסיק להיות משחק המעודד אותך לחשוב כיצד אתה רוצה לשחק, ואיזו דמות ייחודית אתה רוצה ליצור – ויתחיל להיות משחק שמכוון אותך לבחירות ה"נכונות" בכל שלב.

 

משחק צבעוני בניחוח אסייתי משחק צבעוני בניחוח אסייתי

 

בו זמנית ממשיכה בליזארד לעבור ממודל כלכלי המבוסס על מינויים, למודל הידוע כ-Freemium, שבו משתמשות גם חברות כמו זינגה. במסגרת המודל הגיימרים אמנם יכולים לשחק בחינם, אך מוצעים להם פיצ'רים שונים בתוך עולם המשחק - ואלה כבר עולים כסף. זהו מודל פופולרי במיוחד בקרב צעירים, בעוד שמודל המינויים נחשב למצליח יותר בקרב מבוגרים.

 

כיום המשחק בוורלד אוף וורקראפט הוא חינמי (עד לדרגה 20), ובמקביל מוכרת החברה מוצרים וירטואליים שונים, כמו בעלי חיים וכלי רכב, שיעזרו לגיימרים להתקדם. לפי ההערכות, בליזארד גם רוצה ליצור במשחקיה שוק של מוצרים וירטואליים: כותר אחר מתוצרתה, דיאבלו 3, כבר יכלול מערכת לסחר במוצרים כאלה בעזרת כסף אמיתי. ב-WoW, נכון לעכשיו, השחקנים יכולים להשתמש רק בכסף וירטואלי - אך המצב הזה צפוי להשתנות. 

 

לכבוש את הסינים

 

השאלה המתבקשת היא מדוע בליזארד בכלל צריכה לערוך את כל השינויים האלה: אחרי הכל, וורלד אוף וורקראפט נהנה מפופולריות אדירה, והמתחרות אינן מצליחות להשיק כותר המתמודד מולו ישירות. 

 

התשובה היא, כנראה, שבליזארד מתקשה להתמודד עם עייפות החומר. WoW, שגם בעת השקתו ב-2004 לא נחשב למתקדם מבחינה גרפית, נראה מיושן למדי ב-2011. שחקנים רבים פרשו ועברו למשחקים אחרים, והחברה החלה להוציא הרחבות ועדכונים בקצב גבוה יותר. פנייה לקהל צעיר יותר תזרים דם חדש למשחק, ובבליזארד כנראה מקווים שהם ישמחו לרוקן את הארנק של ההורים כדי לרכוש מוצרים וירטואליים.

 

קיימת גם אפשרות שהשינויים בכלל לא נועדו לקסום לקהל הצעיר, אלא דווקא לשוק אחר וחזק במיוחד – אסיה. קרוב למחצית מכל שחקני וורלד אוף וורקראפט מסביב לעולם מגיעים מסין, שם המודל הכלכלי מבוסס על תשלום לפי שעת משחק. כל האלמנטים השונים בהרחבה החדשה – מחיות המחמד, דרך היבשת עם הניחוח האסייתי ועד לממשק החזותי יותר – קורצים הרבה יותר לסגנון המשחקיות ולתרבות הסינית.

 

בין אם מדובר בפנייה לקהל הסיני או לזה הצעיר, "ערפילי פנדיריה" מציג שינוי גישה משמעותי מצד מפתחת המשחק הגדול בעולם. האם הוא ישתלם לבליזארד, או שהיא תיאלץ דווקא לחזור לשורשים שהביאו את וורלד אוף וורקראפט למעמדו הנוכחי? את התשובה אנחנו צפויים לגלות, רק בהרחבה החמישית – שאמורה לצאת, לפי מפת הדרכים שדלפה בעבר לרשת, רק במהלך 2013.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x