$
אינטרנט

המהפך של פייסבוק: מכריזה על שינויים מרחיקי לכת בשיתוף, אפליקציות רשת ובעיצוב הפרופיל

הרשת החברתית הגדולה בעולם, שהגיעה ל-800 מיליון משתמשים רשומים וחצי מיליארד משתמשים פעילים מדי יום, מציגה את "קו זמן" - עיצוב חדש לחלוטין לעמוד הפרופיל

הראל עילם 21:5922.09.11

פייסבוק פתחה הערב (ה') ב-20:00 זמן ישראל את כנס המפתחים שלה, F8, בסאן פרנסיסקו. באירוע הפתיחה, שהוקרן בשידור חי ללמעלה ממאה אלף צופים מסביב לעולם, החברה הודיעה על שינויים מהותיים בעמודי הפרופיל, אפליקציות חברתיות ושיתוף מדיה.

 

האירוע נפתח בהופעה קצרה של הקומיקאי אנדי סמברג מתוכנית האמריקאית סאטרדיי נייט לייב, עם סדרה של מונולוגים. עם זאת, סמברג כן הודיע שהחברה הצליחה להגיע ל-800 מיליון משתמשים רשומים. לאחר מספר דקות, מארק צוקרברג עלה ודיווח על הישג מכובד נוסף - למעלה מ-500 מיליון איש מתחברים לפייסבוק מדי יום.

 

צוקרברג אמר: "חמש שנים האחרונות עסקו בעיקר בצבירה של חברים. אבל היום אנו מבינים שרשתות חברתיות הן חלק אינטגרלי מהאינטרנט. השנים הבאות יעסקו באפליקציות ושירותים חברתיים".

 

פרופיל היסטורי - Timeline

 

אחד מהפיצ'רים הגדולים ביותר הוא עיצוב חדש לחלוטין של עמוד הפרופיל. צוקרברג הסביר את ההחלטה: "לב החוויה החברתית היא הפרופיל. אבל הגענו לקצה של היכולת שלנו לנהל שיחות בפייסבוק - אנשים השקיעו שנים בפיתוח הפרופיל שלהם, עם אלפי עדכוני סטטוסים וסיפורים, אבל אי אפשר לקרוא את הכל."

 

מארק צוקרברג ב-F8 2011 מארק צוקרברג ב-F8 2011 צילום: רויטרס

 

העיצוב החדש מוגדר כ"קו זמן", או Timeline, והעקרון מאחוריו הוא להקל על משתמשים להציג בצורה מהירה, נוחה ויעילה את כל המידע שאגרו במהלך השנים. מאחורי העיצוב עומד כריס קוקס, ראש חטיבת המוצרים בפייסבוק, שנכנס לחברה לאחר שפייסבוק רכשה את מיזם הסטארט-אפ שלו, drop.io, לפני כשנה. הוא מזכיר את Memories, פיצ'ר אחר שפייסבוק השיקה לפני מספר חודשים המאפשר למשתמשים לצפות בגלריית תמונות של חבריהם בצורה כרונולוגית.

 

הרעיון מאחורי קו הזמן הוא לאפשר למשתמשים להתעדכן במה עשו חבריהם הטובים לאחרונה באותה נוחות כמו הניוזפיד הנוכחי, אבל גם להכיר אנשים חדשים במהירות ולעבור על כל הפיד ההיסטורי שלהם.  "זאת חוויה חדשה לחלוטין, מחשבה מחדש על איך הפרופיל צריך להראות."

 

העיצוב החדש עדיין מבוסס סביב הפיד, אבל כעת הפיד עשיר יותר ומאפשר גלילה מהירה על כל היסטוריית העדכונים. בראש העמוד מוצגת תמונת רקע גדולה במיוחד, שבאה בנוסף לתמונת הפרופיל. משתמשים יכולים "לקדם" את אחת התמונות או העדכונים ל"ראש העמוד", בדומה לכותרת ראשית באתרי חדשות.

 

הפיד גם מחולק כעת לשתי עמודות, במקום עמודה אחת, מה שמאפשר דחיסת וקריאת יותר מידע. העדכונים ויזואליים יותר - עדכון מיקום, למשל, מציג מפה אינטראקטיבית. בסופו של דבר, הפיד כעת נראה יותר כאלבום תמונות, עם פחות דגש על טקסט. פייסבוק גם עדכנה את אפליקציות הסלולר שלה, עם כי קו הזמן בסלולר מציג רק עמודה אחת.

 

בדומה לפיד היום, הוא עדיין מסודר כרונולוגית, אבל אין יותר צורך ללחוץ על "more" על מנת לקרוא עדכונים ישנים יותר. ניתן לגלול בצורה חופשית עד ל"תחתית", וכן להשתמש בסרגל הצד על מנת לגלול במהירות לשנה מסוימת.

 

 

קו זמן חכם

 

פייסבוק תשתמש באלגוריתם מתוחכם על מנת לסנן עדכונים על פי חשיבות, כך שלא תוצפו באינספור עדכונים פחות רלוונטים. הרעיון הוא להציג בהתחלה את כל העדכונים האחרונים, וככל שהמשתמש גולל יותר "אחורה", המערכת תסכם, תסנן ותציג רק את העדכונים החשובים יותר - נקודות המפתח בהיסטוריה של אותו אדם, מיום הלידה ועד היום. עם זאת, עדכונים פחות חשובים לא יעלמו, אלא יוסתרו - וניתן לפתוח ולהציג את כולם.

 

 

צוקרברג מדגים את עיצוב דף הפרופיל החדש צוקרברג מדגים את עיצוב דף הפרופיל החדש צילום: איי פי

 

משתמשים גם יכולים לבחור ולצפות ב"תת" קו זמן המציג רק עדכונים מסויימים. כך למשל, ניתן לראות רק את גלריית התמונות של המשתמש, או מפה אינטראקטיבית שמציגה את כל עדכוני המיקום שהמשתמש ביצע.

 

אפליקציות חברתיות יכולות שוב לעצב מחדש את קו הזמן, הפעם על ידי סיכום עדכונים שוטפים לתוך עדכון מסיבי אחת. כך למשל, אם אני משתמש באפליקציית בישול על מנת לעדכן אילו מנות הכנתי ובישלתי, האפליקציה תוכל להציג ב"בוקסה" אחת את כל המנות שבישלתי מהחודש האחרון. המשתמש יכול לקבוע היכן האפליקציה ממוקמת בקו הזמן ואילו עדכונים היא מציגה. צוקרברג הגדיר זאת כ"אפשרות להציג את מי שאתה באמת".

 

היסטוריה היסטרית

 

פיצ'ר גדול נוסף הוא היכולת להוסיף תאריך היסטורי לכל עדכון חדש. כך למשל, ניתן להעלות תמונת ילדות ולתייג אותה לתאריך היסטורי - גם תאריך מלפני הקמת פייסבוק. הרעיון הוא לעודד משתמשים לשתף יותר, למלא את הפרופיל שלהם ואת שנות הילדות הראשונות שלהם - דבר שרק יעשיר עוד יותר את כמות המידע של הרשת החברתית ויקשה על משתמשים לעזוב אותה.

 

 

בנוסף, משתמשים יכולים להגדיר מהם עדכונים חשובים יותר או פחות בתוך קו הזמן שלהם, מה שישפיע על מצגת הקו הזמן שיראו המשתמשים האחרים.

 

פיצול הפיד

 

אחד מהשינויים החשובים ביותר הוא חלוקת עדכונים לשתי קטגוריות של חשיבות. זהו שינוי שפייסבוק השיקה במהלך השבוע, על ידי עדכון סרגל הצד. עדכונים שוטפים יכנסו ל-ticker, הדומה לטוויטר, ומציג כל פעולה שאנשי הקשר ביצעו לאחרונה, המתעדכן בזמן אמת. הניוזפיד, לעומת זאת, יציג רק עדכונים משמעותיים.

 

הפיצול משתלב בצורה מהותית עם מכניקת השיתוף החדשה שפייסבוק הכריזה, בשיתוף פעולה עם כמה מספקי המדיה הגדולים בעולם.

 

קרא, צפה, שמע

 

"קראתי הרבה יותר ספרים ממה שרציתי לעשות להם לייק בפייסבוק. אתה לא לא צריך לעשות לייק לספר, אתה קורא ספר. זאת דרך טובה יותר לחבר בינך ובין הדברים שמעניינים אותך."

 

ההכרזה הזאת נאמרה על כוונתה של פייסבוק להעשיר את פרוטוקול הגרף הפתוח עם אפשרות חדשה - פעלים. מהיום, לא חייבים לעשות "לייק", אלא גם אפשר "לטפס" על הר, "לקרוא" ספר, "לאכול" בורגר. לפי צוקרברג, הדבר יאפשר להגדיל את כמות האפליקציות החברתיות הקיימות היום. האפליקציות החדשות יאפשרו למשתמשים לבצע עדכוני סטטוס יותר מדויקים, ובכך להעשיר את הפרופיל החברתי שלהם - כמו אותה אפליקציית בישול, שתאפשר לכם להוסיף עדכונים על הדברים האחרונים שבישלתם, שיופיעו בתוך הטיקר כ"בשלתי אורז", למשל.

 

האפליקציות יוכלו לבצע את העדכונים הללו בצורה אוטומטית - משהו שצוקרברג הגדיר כ"נטול חיכוך" אבל רבים כבר מגדירים כפגיעה אנושה בפרטיות. כך למשל, אם תתקינו את אפליקציית המוזיקה ספוטיפיי, היא תבקש את רשותכם באת ההתתקנה לעדכן את קו הזמן. במידה ותאשרו, היא תוסיף עדכון בצורה אוטומטית בכל פעם שתקשיבו לשיר, ללא צורך באישורים נוספים.

 

צוקרברג הציג תמונת אילוסטרציה מהמשחק מריו בו קופץ חלון עם עדכון המאפשר לכם לפרסם לניוזפיד ש"אספתם את הפטריה הראשונה שלכם". הוא אמר: "בכיתי כאשר ראיתי את זה. זה לא אמור להיות ככה."

 

 

צוקרברג והתמונה שגרמה לו לבכות - "מריו לא צריך להיות עם חלונות קופצים" צוקרברג והתמונה שגרמה לו לבכות - "מריו לא צריך להיות עם חלונות קופצים" צילום: איי אף פי

 

הדבר חשוב במיוחד עבור משחקים חברתיים - הפיד שלנו לא יוצף יותר בעדכונים על כך ש"רונן הגיע לדרגה 20 בפארמוויל". פייסבוק בעבר הסירה את רוב העדכונים על ידי כך שסיכמה אותם והציגה רק חלק מכל העדכונים הנכנסים מהמשחקים, אבל כעת היא נפתרת מהם לחלוטין ומעבירה אותם לטיקר - ולאחר מכן לקו הזמן. משתמשים יוכלו לבחור למקם את אפליקציית פארמוויל בתוך הפרופיל והקו הזמן שלהם ואז להציג בצורה מרוכזת את כל ההישגים שלהם בעדכון אחד. "אתה רוצה לשתף דברים עם החברים שלך אבל לא להציק להם", אומר צוקרברג, "זה הפתרון".

 

שיתוף מדיה - העתיד של הרשת

 

ההגיון מאחורי חלוקת העדכונים לניוזפיד ולטיקר ברורה יותר ברגע שמבינים את מכניקת השיתוף החדשה של פייסבוק. בלחיצת כפתור אחת על העדכון בטיקר ניתן לפתוח אותו, בלי שתצטרכו לצאת מעמוד הפייסבוק, דרך אפליקציית קנווס/HTML5 חדשה.

 

מה זה אומר בדיוק? נניח שאחד מחבריכם התקין את אפליקציית הפייסבוק של ספוטיפיי, ואישר לה לפרסם עדכונים לפיד שלו. אתם רואים שהוא הקשיב לשיר בזמן אמת - הדבר מופיע בטיקר שלו. בלחיצת כפתור אחת על העדכון, נגן יפתח בצד המסך וישמיע את השיר - ויאפשר לכם להקשיב למוזיקה בחינם, דרך ספוטיפיי, ללא מגבלה. צוקרברג הגדיר זאת כ-Realtime Serendipity.

 

הפיצ'ר לא רק מוגבל עבור מוזיקה - בדרך זו תוכלו גם לצפות בסרטונים, לשחק באותו משחק כמו חבריכם או לקרוא מאמר חדשות בו זמנית, בזמן אמת. במשחקים חברתיים, דרך אגב, העדכון גם ילווה בלכידת מסך קטנה מתוך המשחק - ותציג לכם, למשל את הבניין החדש שחבריכם הקים. תוכלו גם, כמובן, לבחור לשתף עדכונים מסוימים מהטיקר דרך Share.

 

בסך הכל, פייסבוק הודיעה על עשרות שותפות תוכן בתחום הוידאו, המוזיקה והמשחקים, ביניהן הולו, נטפליקס, Vevo, רפסודי, ספוטיפיי, זינגה ועוד. בתחום החדשות, פייסבוק הכריזה שתעבוד יחד עם אתרי ענק כגון יאהו, וושינגטון פוסט, הטלגרף, גארידן, מאשבל, דיג וגיזמודו.

 

ריד הסטינג, מנכ"ל נטפליקס, דיבר על הכוח של שיתוף חברתי: "המלצה של חברים תמיד חשובה יותר מהמלצה על אלגוריתם". צוקרברג רמז על התפשטות ויראלית - כאשר עשרות ואז מאות ואלפי אנשים יראו שחבריהם מקשיבים לשיר מסוים ואז יצטרפו אליהם. דניאל אק, מייסד ומנכ"ל ספוטיפיי, אמר ששיתוף פעולה עם פייסבוק לא רק מגביר את האינטראקציה עם הלקוחות, אלא גם מגדילה את הסיכוי שהם ירכשו שיר ואת כמות השירים שהם מאזינים להם.

 

מהעדכונים השוטפים האלו יופיעו כמובן בתוך קו הזמן בעזרת האפליקציות, אבל גם יוכלו להופיע בתוך הניוזפיד במתכונת של תבניות. כך למשל, אם כמה מחבריכם יקראו את אותו מאמר או סדרה של מאמרים הקשורים לאותו נושא, הדבר יופיע לכם בפיד. אם כמה מחבריכם יראו סרטים בהם מופיע אותו שחקן, הדבר גם יוכל להופיע בפיד. הדבר יקל עליכם לעקוב אחרי מה קורה בקרב החברים שלכם ויחזור את הפיד להיות רלוונטי וכלי לעדכון מהיר במה קורה מסביבכם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x