$
אינטרנט

הלייק משתדרג: מה צפויה פייסבוק לחשוף בוועידת המפתחים?

כפתורי "קראתי" ו"צפיתי", אפליקציות של אתרי חדשות, אינטגרציה טובה יותר עם טוויטר והיעלמותו של ה-Poke הוותיק. הדיווחים לקראת הכינוס של הרשת החברתית מלמדים שהיא לא נחה לרגע

הראל עילם 15:5720.09.11

פייסבוק תפתח מחרתיים (ה') את כנס המפתחים השנתי שלה, F8, בסן פרנסיסקו. לפי הדיווחים הראשונים, החברה מתכוונת להכריז על שינוי מהותי בעיצוב עמודי הפרופיל, לצד ההכרזה על אפשרויות חדשות לשיתוף מוזיקה ותכנים אחרים מתוך האתר. בכיר בפייסבוק אמר ל"וול סטריט ג'ורנל": "דיברנו בעבר על הפיכת האינטרנט לחברתי, אבל זה יהיה הצעד הגדול ביותר לקראת החזון הזה".

 

בחודש האחרון הרשת החברתית כבר הודיעה על סדרה של שינויים, בהם אפשרות לארגן חברים ברשימות וכן לבצע "מנוי" לפיד המשתמשים. כמו כן היא שדרגה את כלי הפרטיות במערכת, וכן סגרה את שירות הקופונים החדש שלה - רק מספר חודשים לאחר השקתו. אך לפי הדיווחים, אלו הם רק חלק מהשינויים שפייסבוק תבצע בקרוב, שיכללו גם כפתורי שיתוף חדשים - ואת היעלמתו של כפתור ה-Poke הוותיק.

 

עם זאת, פייסבוק ככל אינה לא מתכוונת להשיק השבוע את פרויקט "ספארטן" - אפליקציית HTML5 חדשה שתחליף את רוב אפליקציות הסלולר הקיימות של החברה ותהפוך את הגלישה מטאבלטים לנוחה יותר. כיום אין אפליקציית פייסבוק רשמית לאייפד, או להאניקומב - גרסת מערכת ההפעלה אנדרואיד המותאמת למחשבי לוח.

 

מארק צוקרברג בוועידת F8 הקודמת. מה הוא מתכנן הפעם? מארק צוקרברג בוועידת F8 הקודמת. מה הוא מתכנן הפעם? צילום: בלומברג

 

לייקים מכל מיני סוגים

 

לפי שורה של כלי תקשורת, פייסבוק מתכוונת להציג וריאציות שונות של כפתור הלייק הפופולרי, כמו "קראתי", "שמעתי" ו"צפיתי", שיחליפו את הלייק במקרים של שיתוף מדיה ולינקים. כך למשל, כאשר תעשו לייק למאמר שחבר שלכם שיתף דרך הרשת החברתית, במקום לסמן ש"אהבתם" את המאמר אתם תסמנו ש"קראתם" את המאמר. לא ברור האם ההחלפה הזאת תהיה אפשרית או אוטומטית, בהתאם לסוג התוכן שתשתפו. 

 

לדיווח אמנם אין אישור רשמי, אך אישוש לו ניתן למצוא בעובדה שכותרת כנס המפתחים היא "קרא. התבונן. שמע". ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח שכל כפתור יתמשק גם לכלי שיתוף משודרג שיושק במהלך הכנס יחד עם שותפי תוכן - חברות מוזיקה כגון ספוטיפיי, סרטים מאתרים כמו הולו ונטפליקס ופורטלי תוכן כגון יאהו במקרה של "קראתי".

 

עוד דווח על כפתור רביעי בשם Want, שכנראה יאפשר למשתמשים לסמן מוצרים מבוקשים ואולי אף יתממשק לקמעונאים כגון אמזון או ישתמש בפלטפורמת התשלומים קרדיטס. מספר מקורות דיברו בעבר על כך שפייסבוק מעוניינת להרחיב את נוכוחותה בתחום הסחר האלקטרוני, ונראה שזה יהיה צעד בכיוון. דיווחים נוספים מדברים על התמשקות ושיתוף ממוקד יותר למשחקים חברתיים, בשיתוף פעולה עם זינגה.

כפתור ה-Poke במקומו החדש והחבוי. בקרוב עשוי להיעלם לחלוטין כפתור ה-Poke במקומו החדש והחבוי. בקרוב עשוי להיעלם לחלוטין

 

שינוי בכיוון ההפוך הוא מותו, או לפחות החבאתו, של כפתור ה-Poke, שבעבר היה אחד מאבני היסוד של חווית הפייסבוק, במיוחד בתקופתה כרשת לסטודנטים בארצות הברית. כבר היום רוב הגולשים ימצאו שכפתור הפוק אינו נמצא על העמוד הראשי שלהם, אלא הוכנס לתוך תת-תפריט הפעולות המופיע בראש העמוד, ליד כפתור שליחת ההודעות וכפתור ה-Subscribe החדש. החברה אף עשויה בעתיד להסיר אותו לחלוטין.

 

פייסבוק עושים חדשות

 

הכפתורים החדשים, וכן שירות שיתוף המדיה, צפויים לאפשר לפייסבוק להציע שירותי תוכן ממוקדים יותר: כשמוסיפים לכך את פילוח היסטוריית הגלישה של המשתמשים, תוכל פייסבוק לקבל תמונה טובה יותר על תחומי העניין שלו במוזיקה, וידיאו, ספרות, פוליטיקה ועוד. הדבר, כמובן, יאפשר גם להציע פרסומות ממוקדות יותר: לדוגמה, הוצאה לאור תוכל לכוון את הפרסומות שלה לכל גולש שביצע "קראתי" על ספר.

 

לפי "פורבס", החברה גם מעוניינת להשיק עד סוף השנה מעין "מהדורות מקוונות": דפים שיתפקדו כאגרגטורים, וירכזו מאמרים וסרטונים מעניינים לפי תחומים מרחבי הרשת החברתית. עיתונים ואתרי תוכן יוכלו, במקביל, להקים אפליקציות פייסבוק שדרכן יהיה ניתן לקרוא מאמרים מלאים. CNN, "הוושינגטון פוסט" וה"דיילי", מגזין האייפד של רופרט מרדוק, סומנו כשלושה גופי תקשורת שישתפו פעולה במיזם - אך "הניו יורק טיימס" סירב.

 

דובר פייסבוק מסר בנושא הזה: "אין לנו דבר חדש לדווח. אתרי המדיה המובילים כבר מותקנים בתוך פייסבוק ואנו תמיד מחפשים דרכים נוספות לשפר זאת".

 

טוויטר באה לבקר

 

הרשת החברתית גם הודיעה לחלק מהמפתחים העצמאיים באימייל רשמי שהיא מתכוונת להוסיף במהלך החודשים הקרובים אינטגרציה מלאה עם טוויטר, שיאפשר למשתמשים לייצא עדכון סטטוס חדש ישירות לתוך טוויטר כציוץ. טוויטר מצידה הוסיפה פיצ'ר דומה בתחילת החודש, בכיוון ההפוך. אפליקציות שונות, כמו טוויטדק, מאפשרות כבר זמן רב להעלות עדכונים לשתי הרשתות החברתיות במקביל.

 

נראה שלמרות הדיווחים המצביעים על כך שהצלחתה הראשונית של הרשת החברתית המתחרה, גוגל+, דועכת, פייסבוק מקפידה להדק את הקשרים עם הרשת החברתית השנייה בגודלה, ומאמצת לעצמה חלק מהפי'צרים היחודיים של המתחרות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x