$
אינטרנט

קרול בארץ? הבעיות שיאהו סובלת מהן הרבה יותר עמוקות

החברה עדיין מחזיקה באתרים פופולריים ובשירות אימייל מצליח, אבל המשקיעים יכולים רק להתגעגע להצעת הענק ממיקרוסופט. עליבאבא הסינית, מצדה, כבר הודיעה בעבר שתשמח לרכוש את יאהו

המשקיעים אוהבים את הדחתה של קרול בארץ מתפקיד מנכ"לית יאהו: במסחר שאחרי הסגירה זינקה מניית החברה ב-6.3%. זה לא אישי, כמובן: נראה שהמשקיעים מעריכים שהמהלך הזה אמור לסלול את הדרך למכירת חברת האינטרנט.

 

ליאהו יש עדיין מה למכור. החברה אמנם חבוטה ומוכה, אחרי הזעזועים שעברה בשנים האחרונות, אבל היא עדיין חיה ובועטת. האתרים שלה עדיין זוכים לפופולריות גדולה בארה"ב ובמדינות נוספות, והיא מחזיקה במקום השני בדירוג מנועי החיפוש בארה"ב (באמצעות שילוב בינג של מיקרוסופט) – אמנם בפער גדול אחרי גוגל, אבל המשמעות היא עדיין פעילות של גולשים רבים.

 

רק לאחרונה הכריזה יאהו על 100 מיליון משתמשים שכבר עברו לעיצוב החדש של שירות הדואר האלקטרוני שהיא מציעה, ועל פי ההערכות יש לשירות 340 מיליון משתמשים ברחבי העולם - נתון שהופך אותו לשירות האימייל השני בגודלו בעולם, אחרי הוטמייל - אבל לפני ג'ימייל.

 

ולמרות זאת, שירות הדואר מספק בתוכו את אחד הרמזים המובהקים לכישלון של יאהו: אפשר להירשם אליו בנפרד, או פשוט להתחבר באמצעות חשבון פייסבוק או גוגל. כן, יאהו מציעה לגולשים להתחבר לשירות מתוצרתה דרך חשבון של שניים ממתחריה. אין הודאה ברורה יותר, או הרמת ידיים מובהקת יותר, מאשר מסירת המפתחות לשירות האימייל הפופולרי לידי היריבות.

 

רוכשים כל מה שחם - ואז הוא מתקרר
קרול בארץ. ההידרדרות החלה עוד לפני שנכנסה לתפקיד קרול בארץ. ההידרדרות החלה עוד לפני שנכנסה לתפקיד צילום: MCT

 

קרול בארץ, שפוטרה באמצעות הטלפון ולא זכתה אפילו לפגישה אישית, היא לא האשמה היחידה במצב החברה, ולא בטוח שהיא בכלל אשמה. היא קיבלה לידיה בתחילת 2009 חברה שהצליחה במהלך השנים לפספס ולהרוס כל הזדמנות: אתר שיתוף התמונות פליקר, שזכה להצלחה גדולה, קפא על שמריו וכמעט שלא השתנה מאז שיאהו רכשה אותו. לא יצאה ממנו אפליקציה מוצלחת כמו אינסטגרם, וכעת פייסבוק פופולרית יותר גם בתחום שיתוף התמונות.

 

התנהלותה של יאהו בתחום הרכישות כללה קנייה של כל מה שחם באותו רגע: כך היא רכשה את אתר שיתוף הסימניות דלישס, שממנו נפטרה רק לאחרונה בהפסד ניכר. בעבר הרחוק יותר רכשה יאהו את גיאוסיטיז, שהיה בזמנו אחד השירותים הפופולריים ברשת לבניית אתרים, וגם הוא גסס עד שנסגר לפני כשנתיים.

 

למרות השנים שעברו מאז, כל מהלך ביאהו מחזיר אותנו מיד לפברואר 2008, אז הציעה מיקרוסופט לשלם כמעט 45 מיליארד דולר תמורת יאהו. החברה סירבה להצעה, בטענה שהיא שווה יותר, אבל גם כי הבכירים לא רצו להצטרף למיקרוסופט, שנראתה לא מספיק מגניבה. כיום, אגב, נסחרת יאהו לפי שווי שוק של 16 מיליארד דולר, והמשקיעים יכולים רק לחלום על הצעה דומה.

 

בארץ היתה דווקא זו שהגיעה להסכם עם מיקרוסופט בתחום החיפוש: בניסיון לצמצם פערים מול גוגל, בינג מבית מיקרוסופט הפך למנוע החיפוש של יאהו. עם זאת, בארץ הבטיחה לפני העסקה שהיא תתבצע רק תמורת הרבה מאוד כסף, אבל בסופו של דבר יאהו לא קיבלה תשלום מראש או מקדמה, והסתפקה בתשלום שוטף.

 

מיקרוסופט יחזרו לתמונה?

 

בשורה התחתונה, נראה שהבעיה של יאהו היא בניהול, ולא רק במנהלת אחת ספציפית. למרות חילופי המנכ"לים והשנים שעברו, החברה פשוט לא הצליחה למצוא מישהו שינווט אותה בצורה חכמה מול המתחרים. יאהו צברה לא מעט נכסים וגולשים במהלך השנים, והיתה יכולה לתת פייט לפייסבוק אילו היתה הופכת את פליקר לרשת חברתית, למשל. אבל בדרך פלא כלשהי, כל דבר שעשתה החברה פשוט לא הצליח.

 

השאלה שנשארה פתוחה היא מי יקנה את יאהו. גוגל כבר ניסתה לשתף פעולה עם החברה, במסגרת הדיפת הצעת הרכש של מיקרוסופט, אבל הרגלוטור בארה"ב פסל את המהלך. מיקרוסופט חתומה על הסכם לשילוב בינג ביאהו למשך עשר שנים, ושיתוף הפעולה הזה עשוי להקים לתחייה את העסקה ההיא: חטיבת האינטרנט של מיקרוסופט עדיין מפסידה הרבה מאוד כסף, אבל בכלל לא בטוח שענקית התוכנה רוצה או צריכה את יאהו כולה.

 

מיקרוסופט. האם היא בכלל צריכה את יאהו? מיקרוסופט. האם היא בכלל צריכה את יאהו? צילום: בלומברג

 

אחת המועמדות הרציניות לרכישת יאהו היא דווקא עליבאבא הסינית, השותפה של חברת האינטרנט שהסתכסכה איתה לאחרונה. בכנס AllThingsD שנערך בחודש יוני האחרון אמר מנכ"ל החברה, ג'ק מא, כי הוא ישמח לקנות את יאהו, הציע לפרק אותה לכמה חברות קטנות ורמז שהגיע הזמן להיפטר מבארץ. נראה שבדירקטוריון יאהו בהחלט הקשיבו לדבריו.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x