$
אינטרנט

יש סודות בחברה: פייסבוק משדרגת את הגדרות הפרטיות

לדאוג שהבוס לא יראה את הסטטוס גם אחרי שפרסמתם אותו ולמנוע מחברים לתייג אתכם בתמונות מביכות. פייסבוק מגיבה לביקורת נגדה, אבל בעיות הפרטיות כנראה לא ייעלמו לחלוטין מהרשת החברתית

הראל עילם 12:4424.08.11

אחרי שורה של שערוריות סביב פגיעה בפרטיות הגולשים, הרשת החברתית הגדולה בעולם מנסה להראות מחויבות לנושא: פייסבוק השיקה הלילה (ד') כלים חדשים שאמורים לסייע למשתמשיה לחלוק מידע רק עם מי שהם רוצים. צעדים אלה מזכירים מאוד את אלה שננקטו ברשת החברתית המתחרה, גוגל+, החל מהשקתה. הכלים החדשים ייפרסו לכל הגולשים במהלך הימים הקרובים, אך לא ברור מתי יגיעו לאפליקציות הסלולר.

 

כעת ניתן יהיה לשנות את הגדרות השיתוף מעמוד הבית, ולקבוע האם אתם רוצים לשתף עדכוני סטטוס, לינקים ותמונות עם כולם, רק עם רשימת החברים, או עם קבוצה ספציפית וממוקדת יותר, כמו חברים קרובים או אנשים שעובדים איתכם. מדובר באפשרות שהיתה אמנם קיימת קודם, אבל היתה מסורבלת ולא נוחה. נראה שעם כניסת גוגל+, שמתבססת במידה רבה על "מעגלי חברים", החליטו צוקרברג ואנשיו שהם רוצים גם.

 

בנוסף, לפני שתפרסמו עדכון מסוים, פייסבוק תזכיר לכם מי בדיוק יראה את הפוסט אחרי פרסומו. חשוב מכך, ניתן לשנות את הגדרות השיתוף לאחר שכבר פרסמתם את הפוסט – כמו להסיר פרופיל מרשימת התפוצה, רגע אחרי שנזכרתם שהבוס שלכם יוכל לראות בטעות את כל מה שאתם חושבים עליו.

 

כל כלי הפרטיות יהיו זמינים בתוך עמוד הבית, ללא צורך להיכנס לממשק הפרטיות בתוך תפריט ההגדרות. הם יופיעו בצמוד למידע הרלבנטי: כך למשל, אם תרצו לשנות את רשימת החברים שיכולים לראות מהו מספר הטלפון שלכם, תוכלו לעשות זאת בקלות, בעזרת כפתור קטן שנמצא בצד מספר הטלפון. הפיצ'ר שאיפשר לראות איך נראה הפרופיל שלכם כשחבריכם צופים פה עבר גם הוא מאזור ממשק הפרטיות לתוך עמוד הבית, כך שתוכלו לראות בדיוק איזה מידע אתם משתפים. 

 

מעגלי חברים בגוגל+. בפייסבוק לא רצו להישאר מאחור מעגלי חברים בגוגל+. בפייסבוק לא רצו להישאר מאחור

 

שתיתם יותר מדי? דאגו שאף אחד לא יראה

 

במקביל, שיפרה החברה את רמת הפרטיות בתחום התיוג (Tagging), אולי הבעיה הגדולה ביותר בפייסבוק. כיום חבריכם ברשת החברתית יכולים לתייג אתכם לתוך תמונות, עדכוני סטטוס, קבוצות ואפילו מקומות. הגולשים אמנם היו יכולים לחסום באופן כולל את האפשרות לתייג אותם, או לחסום תיוגים הנוגעים למיקום – אך אפשרויות אלה מוגבלות למדי, ורבים מהמשתמשים לא היו מודעים אליהן.

 

כעת פייסבוק משפרת את יכולתם של הגולשים לשלוט בתיוגים, דווקא במקביל לכך שהיא פותחת את התיוג לכולם: כל אדם בעולם, גם אם הוא לא ברשימת החברים שלכם, יוכל לתייג אתכם לתוך תמונה.

 

לצד הצעד הזה, מציע האתר מספר דרכים שבהן המשתמש יכול לשלוט במידע הזה. ראשית, כל תיוג גם יציג כעת את האדם שביצע אותו, ופיצ'ר חדש שיופיע מעמוד הבית יאפשר לקבל הודעה בכל פעם שמישהו יתייג אתכם - ולהעלים את עצמכם מתמונות מביכות. רוצים להיות בטוחים שהתמונות מהמסיבה שערכתם בחמישי האחרון לא יופיעו אפילו לכמה שעות? תוכלו להפעיל מסנן נוסף, כך שכל תיוג יחייב את אישורכם.

  

בפייסבוק מעריכים שמשתמשים רבים בוחרים להסיר תיוגים כי הם לא רוצים שהתמונה תופיע בגלריית התמונות שלהם. מעתה ניתן יהיה להסיר בקלות את התמונה מהגלריה, מבלי להסיר את התיוג עצמו. עם זאת, התיוג יהיה פעיל ופומבי עד לרגע שתבחרו להסיר אותו, אלא אם תחסמו לגמרי את האפשרות לתייג אתכם או שתפעילו את הפיצ'ר המחייב אישור מצדכם.

 

אם לא תרצו להסיר את עצמכם מכל תיוג, או לטפל בתיוגים קיימים, תוכלו להסיר את שמכם מתמונות וסטטוסים קיימים, או לשלוח בקשה אישית להסרת הפוסט או התמונה המקורית. בנוסף, אם תבחרו לחסום את המתייג, הדבר יסיר אוטומטית את כל הפעמים שבהן הוא תייג אתכם. פיצ'ר נוסף יקל עליכם להוסיף תיוגים דרך כפתור, ללא צורך להשתמש בכרוכית (@) שפייסבוק אימצה מטוויטר.

 

לא לפרסם עם מי רקדתם אתמול בלילה - ולמנוע ריבים מיותרים לא לפרסם עם מי רקדתם אתמול בלילה - ולמנוע ריבים מיותרים עיבוד תמונה: אורן שירי

 

כאן זה לא פורסקוור

 

כל הצעדים האלה מגיעים יחד עם שינוי משמעותי בשירות מבוסס המיקום של פייסבוק, שניתן לראות כהרחבה שלו או כניסיון של פייסבוק לבדל את עצמה מפורסקוור, הרשת החברתית מבוססת המיקום.  

 

השירות הנוכחי, פלייסס, יבוטל, ומשתמשים לא יבצעו יותר עדכוני מיקום בנפרד דרך אפליקציית הסלולר. במקום זאת, כאשר מבצעים עדכון בפייסבוק – סטטוס או הלאת תמונה – ניתן יהיה להוסיף לו גם מיקום. האפשרות הזאת תהיה זמינה גם דרך הגרסה הרגילה של האתר, ולא רק דרך אפליקציות הסלולר.

 

ניתן גם יהיה לערוך הודעות קיימות וישנות ולהוסיף להם תיוג מיקום. דיברתם על מסעדה מצוינת, ואתם רוצים שחבריכם יבקרו בה? הוסיפו תיוג. כתבתם על כך שאתם עומדים לטוס לבנגקוק? זה הזמן להוכיח לחברים מהעבודה שלא נשארתם בראש פינה.

 

כלי הפרטיות החדשים הם בהחלט צעד חשוב לכיוון הנכון, אבל בעוד שפייסבוק הופכת את המידע לנגיש וברור יותר, בסופו של דבר היא עדיין לא שינתה את הנקודה הבעייתית ביותר באסטרטגיית הפרטיות שלה – היא עובדת במתכונת של Opt-out, במקום מתכונת של Opt-in. במילים אחרות, הגולשים קודם כלמצורפים לשירותים שונים שעלולים לפגוע בפרטיותם, ורק אחר כך יכולים להתנתק מהם.

 

סביר להניח שגם כאשר כל המידע מופיע על מסך הבית, רבים מהגולשים עדיין לא ישנו את הגדרות הפרטיות שלהם – ועדיין יגלו לחרדתם, מתוך חוסר הבנה של הדרך שבה פייסבוק פועלת, שהסודות שהם חלקו עם חבריהם זמינים גם לבוסים שלהם, להוריהם, לחברות מסחריות וגם למשטרה. גם האפשרות לתייג את מי שלא נמצא ברשימת החברים שלכם יכולה לסבך את פייסבוק, בתקופה שבה היא נמצאת תחת זכוכית מגדלת גם כך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x