$
אינטרנט

המאפיה של פייפאל: יוצאי שירות התשלומים שולטים בעמק הסיליקון

המייסדים של השירות הפופולרי עזבו אותו מזמן, אבל שמרו על קשרים שהביאו אותם להשקעות ולעמדות מפתח בכמה מהחברות החזקות בעולם. "כלכליסט" מציג את השמות שמאחורי גיוסי הענק וגל ההנפקות של חברות האינטרנט

עומר כביר 14:5018.07.11
הם לא גובים דמי חסות, לא מחסלים אנשים, וכמובן שלא משאירים להם ראש סוס במיטה. אבל חברי ה"מאפיה" הזו שולטים בעוצמה בכמה מהחברות החזקות בעולם, השוות ביחד כמה עשרות מיליארדי דולרים. זוהי "מאפיית PayPal" – אחד הכוחות המשפיעים בעמק הסיליקון, שמעורבת בהקמת והשקת חברות ענק דוגמת פייסבוק, לינקדאין, יוטיוב, וזינגה.

 

שירות התשלומים פייפאל החל את דרכו ב-1998 כחברה בשם Confinity שהוקמה על-ידי ארבעה מייסדים, ובראשם פיטר ת'יל ומקס לווצ'ין. החברה החלה את דרכה בארוחת בוקר משותפת של ת'יל ולווצ'ין ליד אוניברסיטת סטנפורד, שבמהלכה הציע לווצ'ין ליצור שירות העברת כספים מקוון למכשירים ניידים. בסוף הארוחה כבר הסכים ת'יל להצטרף כמשקיע ואחד המייסדים. שנה לאחר מכן התאחדה Confinity עם x.com של אלון מאסק (דרום אפריקאי, למרות שמו) – ופייפאל נולד.

 

כל הקשרים של מאפיית פייפאל כל הקשרים של מאפיית פייפאל

(להגדלת התמונה

 

בתוך זמן קצר הצליחו המייסדים לקבץ סביבם קבוצה מובחרת של עובדים צעירים ומוכשרים. מרבית העובדים היו חברים או מכרים קרובים של המייסדים, ובין אנשים החברה התתחו קשרים אישיים קרובים והדוקים במיוחד, שנמשכים עד היום.

 

תחום העיסוק של פייפאל, שהצריך לא רק ידע טכנולוגי מתקדם אלא גם הבנה עמוקה בתחום הפיננסי והמשפטי, הביא לגיבוש צוות עובדים בעל כישורים מגוונים: מהנדסים, מעצבים, אנשי כספים ושיווק, מומחי תפעול – סט הכישורים הדרוש להקמת לחברה מצליחה. השילוב הזה, בין קשרים קרובים לכישורים רבים, עתיד בשנים הבאות להפוך את יוצאי פייפאל לגורם משפיע במיוחד בעמק הסיליקון.

 

צעירים ורעבים

 

שירות התשלומים צבר פופולריות במהירות, וב-2002 רכשה איביי את החברה תמורת 1.5 מיליארד דולר. התרבות הארגונית החדשה שנכפתה על פייפאל היתה זרה וקשה לעובדי שירות התשלומים, ובתוך ארבע שנים פרשו מחצית מעובדי פייפאל, ובהם 38 מתוך 50 העובדים הראשונים.

 

הם היו צעירים ורעבים: רובם ככולם לא עבדו בסטארט-אפ מצליח לפני פייפאל, ולא הרגישו שהגיע זמנם לנוח על זרי הדפנה. הקשרים האישיים הקרובים שיצרו והכישורים הרבים שלהם דחפו רבים מהם להקים יחד חברות חדשות. אחרים הקימו קרנות הון סיכון והשקיעו סכומים ניכרים בחברות של עמיתיהם. כתוצאה מכך, בתוך זמן קצר הצליחו יוצאי פייפאל להקים מספר יוצא דופן חברות מצליחות ומשפיעות, או לפחות להיות מעורבים בהן.

 

ההצלחה לא נעלמה מעיניהם של אנשי עמק הסיליקון, שהחלו לקרוא לחבורה היזמים והמשקיעים שהתגבשה "מאפיית פייפאל". המונח הונצח בכתבה של המגזין Fortune מ-2007, שבה מצולמים חברי המאפיה השונים לבושים, איך לא, כמו מאפיונרים.

 

הכוכב התורן: ריד הופמן
פתיחת המסחר במניית לינקדאין פתיחת המסחר במניית לינקדאין צילום: בלומברג

 

במרכז המאפיה עומד "הדון" פיטר ת'יל וקרן ההון סיכון The Founders Fund, שהוא הקים יחד עם חבריו לייסוד פייפאל. קרן זו אחראית לרבות מההשקעות בחברות שהקימו יוצאי פייפאל אחרים, וגם בחברות בולטות אחרות – ובראשן פייסבוק. ההשקעה הראשונית של ת'יל בחברה, בסך חצי מיליון דולר, שווה היום כבר כמה מיליארדים טובים: מדובר, כנראה, בהשקעה משתלמת יותר ממכונית היוקרה שרכב לעצמו בסכום זהה.

 

בחודשים האחרונים, נראה שלא עובר יום בלי ששומעים על חברה של חבר מאפיית פייפאל שהונפקה או נמכרה. הכוכב התורן הוא ריד הופמן, שמוכר בעיקר כמייסד לינקדאין, אשר רשמה לאחרונה הנפקה מוצלחת. אבל הופמן הוא גם אחד המשקיעים הראשונים בחברת המשחקים זינגה, שתצא בקרוב להנפקה, ומשקיע בנוסף בפליקר ובפייסבוק, בין היתר. הוא האדם אשר חיבר בין ת'יל ומארק צוקרברג, ות'יל הלך בעקבותיו והשקיע גם בזינגה.  

 

בין שהתכוונו לכך ובין שלא, המאפיונרים של פייפאל ליצור תרבות יוצאת דופן של יזמות, חדשנות ותמיכה הדדית שהביא להקמת כמה מהחברות המשפיעות ביותר כיום בעולם הטכנולוגיה, ואשר הייתה לה יד משמעותית בקידום עידן הרשתות החברתיות על היבטיו השונים. הרווח העיקרי הוא כמובן שלהם, אבל גם אנחנו לא יוצאים נפסדים מהשירותים שהם יצרו.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x