$
אינטרנט

הטוויטר של הסינים: כך נראית רשת חברתית תחת פיקוח השלטון

העיצוב הועתק מטוויטר, התכונות אומצו מפייסבוק, והתוצאה היא סינה וויבו - שירות המיקרו-בלוגינג הסיני, שמצרף כמות עצומה של 10 מיליון מנויים בחודש. הפופולריות מגנה עליו מסגירה, אבל הגולשים לא יכולים לחפש מילים שהמשטר מגדיר כבעייתיות

רחל בית אריה, בייג'ינג 16:3527.04.11

טוויטר ציין לאחרונה יום הולדת חמש. בחברה פרסמו שורה של נתונים מרשימים כמו 140 מיליון ציוצים ביום, כמעט חצי מיליון מנויים חדשים מדי יום, ובסך הכל יש לשירות יותר מ-200 מיליון מנויים. אבל בינתיים, כמעט ביקום מקביל, שירות דומה ומשופר צובר עוד ועוד תאוצה ומתקרב במהירות למספרים של טוויטר. "סינה וויבו" הוא שירות המיקרו-בלוגינג הפופולרי בסין, ואולי ערוץ הביטוי המשמעותי ביותר היום במעצמה המצונזרת.

 

וויבו (Weibo, ובתרגום מילולי: מיקרו-בלוג) נפתח באוגוסט 2009 כחלק מהשירותים של פורטל החדשות הגדול בסין, סינה. רק חודשיים קודם לכן טוויטר, שצבר עד אז פופולריות צנועה בסין, נחסם לגלישה בסין כחלק מהידוק הצנזורה לפני יום השנה ה-20 לטבח המפגינים בבייג'ינג ב-1989. גם שיבוט של טוויטר שהיה פעיל אז, פאנפואו, הורד מהרשת. דווקא אז החליטה ענקית האינטרנט סינה להמר על שירות מיקרו-בלוג משלה.

 

זה נראה אז כמו הימור בעייתי ולקח לו זמן להתרומם. בחודשים הראשונים וויבו דיווח על כ-8 מיליון משתמשים בלבד, ולקח לשירות יותר משנה להגיע ל-50 מיליון משתמשים, בסוף אוקטובר 2010. חצי שנה לאחר מכן, לטענת מנכ"ל סינה צ'ארלס צ'או, מספר המשתמשים כבר עבר את ה-100 מיליון ולפחות 10 מיליון מצטרפים בכל חודש.

 

ההימור האחרון בשוק האינטרנט העולמי הוא שסינה, הנסחרת בנאסד"ק, תנפיק בקרוב את וויבו כחברה נפרדת. במסיבת עיתונאים שנערכה בשבוע שעבר צ'או סירב להתחייב שכך יקרה, אבל בינתיים האתר עבר מתיחת פנים. המניה של סינה עלתה ביותר מ-150% בחצי השנה האחרונה, בעיקר בזכות הבאזז סביב וויבו, שהפך לשירות החשוב ביותר של החברה אף שאין לו עדיין מודל רווח ברור משלו.

 

 

העתק ושפר

 

סוד ההצלחה של וויבו הוא קודם כל בפורמט שהועתק מטוויטר, ומתאים כמו כפפה לכותבי סינית: ב-140 סימניות סיניות אפשר להעביר פסקה שלמה או אפילו סיפור קצרצר, כך שמספר התווים המצומצם מגביל הרבה פחות מאשר בשפות אחרות. מעבר לכך, בסינה לא הסתפקו בהעתקת הרעיון המנצח של טוויטר והוסיפו לו לא מעט שיפורים.

 

בציטוט בוויבו ניתן להוסיף עוד 140 תווים מעבר לציוץ המקורי, ניתן לטעון תמונות וסרטונים אל הציוץ, וניתן להגיב לציוץ בצורה שיוצרת פתיל תגובות בדומה לאלה שקיימים בפורומים או בפייסבוק. בוויבו אימצו רעיונות נוספים מפייסבוק, ומאפשרים הקמת קבוצות וארגון אירועים דרך הפלטפורמה הזאת.

 

למרות ההצלחה המסחררת, סינה וויבו אינו שחקן יחיד בשוק. לפורטלים המתחרים סוהו ונטאיז יש שירותי מיקרו-בלוג משלהם, וכך גם לבאידו, ענקית החיפוש הסינית, שנמצאת כיום במגעים עם פייסבוק במטרה להיכנס באופן אגרסיבי יותר לתחום המדיה החברתית בסין. אפילו ל"יומון העם", השופר של השלטון הסיני, יש שירות מיקרו-בלוגינג משלו, אם כי התנועה בו אינה ערה במיוחד.

השחקנית יאו צ'ן. החשבון הפופולרי בסין השחקנית יאו צ'ן. החשבון הפופולרי בסין צילום: איי פי

 

המתחרה הגדולה של סינה היא טנסנט (Tencent), חברת האינטרנט הגדולה בסין והמפעילה של QQ - שיבוט של ICQ שהפך לשירות המסרים המיידיים הגדול בעולם. טנסנט השיקה אף היא שירות מיקרו-בלוגינג בסוף 2009, ומספר הגולשים ב-QQ וויבו אינו נופל מזה של סינה, אך הם נוטים להיות פעילים הרבה פחות.

 

כדי להגביר את הפופולריות של סינה וויבו הציעה החברה הטבות לשורה ארוכה של סלבריטאים, במטרה לגרום להם לפתוח חשבונות מאושרים בשירות. סינה וויבו מציג יותר מ-60 אלף חשבונות פעילים כאלה - של כוכבי קולנוע, ספורטאים ידועים, מוזיקאים, טייקונים עסקיים ואפילו אקדמאים בולטים.

 

כמה מאילי הנדל"ן של סין, למשל, מחליפים כמעט מדי יום עקיצות הדדיות ומחשבות על שוק הנדל"ן הרותח במדינה, לשמחתם של מיליוני עוקבים, שמתעדכנים כך בנושא הקריטי באופן ישיר יותר מאשר דרך התקשורת המצונזרת. בעלת החשבון הפופולרי ביותר בוויבו היא השחקנית יאו צ'ן, עם 7.5 מיליון עוקבים - המספר השלישי בגובהו בעולם אחרי ג'סטין ביבר וליידי גאגא.

 

כאב ראש לצנזורה

 

נראה כאילו בחודשים האחרונים כל טרנד, סיפור חדשותי גדול או תנועה חברתית שתופסת תאוצה בסין, מתחילים מוויבו. אירועים שפעם היו מדווחים ברמה המקומית הופכים לשערוריות לאומיות בזכות התפוצה הרחבה והמהירה בפלטפורמה. כך למשל, כשנהג שיכור דרס למוות סטודנטית באוניברסיטה במרכז המדינה לפני כמה חודשים, תמונות מהמקרה הועלו לאתר בתוך דקות.

 

מרצה לסוציולוגיה מבייג'ינג התחיל לפני שלושה חודשים קמפיין להחזרת ילדים שנחטפו אל הוריהם, שמנוהל בפלטפורמת וויבו: הוא קרא לעוקבים שלו להעלות תמונות של קבצנים וילדי רחוב שבהם נתקלו, בתקווה שהורים ימצאו ילדים חטופים בדרך זו. החשבון של היוזם, יו ג'יאנרונג, זכה ל-200 אלף עוקבים בתוך כמה ימים. בשבועות האחרונים הקמפיין הפך למאמץ משטרתי רשמי. פקיד ממשלה ממחוז אנחווי עורר לאחרונה סערה כשהשתמש בוויבו כדי להתוודות על כך שלקח שוחד, והאשים פקידים אחרים בעבירות שחיתות. גם הוא זכה למאות אלפי עוקבים, וכמובן לחקירה משטרתית.

 

אתר סינה וויבו. במה לקמפיינים חברתיים אתר סינה וויבו. במה לקמפיינים חברתיים צילום: בלומברג

 

אבל סינה וויבו, על שכלוליו הטכנולוגיים ומגניבותו הכללית, עדיין נמצא בסין, ותחת חומת האש האימתנית שהצנזורה הסינית כופה על הגולשים במדינה. הזרימה המהירה של המידע במיקרו-בלוג גורמת כאב ראש גדול לצנזורים, שנאלצים להתמודד עם שטף של מיליוני פוסטים ביום, כך הודה המנכ"ל צ'או בצ'ט עם גולשים לפני כמה חודשים.

 

הרשימה השחורה

 

בראיון למגזין "פורבס" בחודש שעבר אמר צ'או שסינה מעסיקה 100 עובדים שכל תפקידם הוא לנטר את תוכן הגולשים 24 שעות ביממה, כדי לעמוד בדרישות השלטון. עובדים בסינה טוענים שמדובר במספר גבוה בהרבה. בסינה משתמשים במקביל באמצעים טכנולוגיים כדי להסיר או להסתיר תוכן שאינו רצוי למשטר.

 

מילות חיפוש מסוימות, למשל, מחזירות אפס תוצאות והודעה מנומסת כי "לפי החוק, אין להציג תוצאות חיפוש זה". בחודשיים האחרונים הצטרפו לרשימה השחורה המילים "מצרים", "יסמין", מהפכה", או "חברה אזרחית".

מנכ"ל סינה, צ'ארלס צ'או. קשרים בצמרת השלטון ושיתוף פעולה הדוק עם הצנזורה מנכ"ל סינה, צ'ארלס צ'או. קשרים בצמרת השלטון ושיתוף פעולה הדוק עם הצנזורה צילום: בלומברג

 

לזמן קצר, בשבוע שבו נעשה ניסיון לארגן בסין הפגנות דומות לאלה ששטפו את העולם הערבי, נעשה שימוש גם במילה "מחר", מחשש שהמארגנים ישתמשו בשירות כדי לספק הוראות הגעה למפגינים פוטנציאליים. בכמה הזדמנויות רגישות במיוחד אפשרות החיפוש בשירות פשוט בוטלה לחלוטין למשך כמה שעות. 

 

ההקשחה הגדולה בצנזורה בזמן האחרון גרמה לגל ספקולציות, שלפיהן סינה וויבו עלול ללכת בדרכו של אתר פאנפואו - חלוץ המיקרו-בלוגינג הסיני שנסגר - אך אפשרות זו אינה נראית סבירה. השירות פופולרי ומשפיע כל כך, שככל הנראה השלטונות מעדיפים להשקיע את המאמץ הדרוש כדי לצנזר אותו ולהסתכן בתוכן חתרני שבכל זאת מצליח להסתנן פה ושם, מאשר להסתכן בזעם ציבורי עם סגירתו.

 

החברה המפעילה, סינה, לא רק משתפת פעולה בהתלהבות עם הצנזורה, אלא גם נהנית מקשרים טובים במיוחד בצמרת השלטון. המנכ"ל הקודם ומי שהביא את צ'ארלס צ'או לחברה הוא מאו דאולין, שנשוי לבתו של הנשיא חו ג'ינטאו. דאולין וצ'או הם חברים קרובים, ומאו ככל הנראה מחזיק בנתח נאה ממניות סינה.

 

למרות ההצלחה העצומה והטכנולוגיה המצוינת, הצנזורה מחסלת את הסיכוי שוויבו יהפוך לשירות גלובלי בעתיד הנראה לעין. בסינה, כך נראה, מעדיפים להתמקד בשוק המקומי. אחרי הכל מדובר באוכלוסיית הגולשים הגדולה בעולם, שרק הולכת וגדלה. עם נתונים מבטיחים כאלה, גם המשקיעים בארה"ב לא ממש מתרגשים מהצנזורה, דוחפים את מניית סינה למעלה, ומחכים ליום שבו אפשר יהיה להשקיע ישירות בטוויטר של סין.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x