• תפריט
חדשות טכנולוגיה

אפל עושה סדר: המפתחים לא יוכלו לתמרן את האפסטור

חנות האפליקציות צמחה לממדי ענק ויצרנית האייפון מתמודדת עם "אפליקציות זבל" שמציפות אותה. כללי שימוש חדשים אמורים לשנות את המצב, אבל הם כבר פוגעים גם ביישומים לגיטימיים

עומר כביר 14:4921.04.11

משהו רקוב בממלכת האפסטור. חנות האפליקציות של אפל למכשירי אייפון, אייפד ואייפוד-טאץ' אמנם מובילה את התחום, עם יותר מ-300 אלף אפליקציות שהורדו כבר יותר מ-10 מיליארד פעמים, אבל מתחת למכסה המנוע יש כמה חלקים שלא מתקתקים כמו שצריך. ובזמן שאתם עיכלתם את ארוחת ליל הסדר, אפל החלה לפעול לביעור החמץ מהאפסטור.

 

מדובר בבעיה שידועה לכל מי שיוצא לטיול קצר בחנות: בראש דירוגי ההורדות של הקטגוריות השונות נמצאות אפליקציות רבות המבטיחות הרים וגבעות, כמו להפוך את האייפון למראת כיס או למכשיר לראיית לילה, אך בפועל תרומתן למשתמש מקרית בהחלט. לצדן יש גם סתם אפליקציות פשוטות ולא מרשימות. בקיצור, יותר מדי אפליקציות שניתן לכנות "אפליקציות זבל".

 

קונים דירוגים

 

אפליקציות אלו הגיעו לראש הדירוג, כשהן עוקפות בדרך אפליקציות איכותיות ומושקעות. כדי לעשות זאת, ראשית צריך לתמרן את מערכת הדירוגים: אפליקציית זבל צפויה לסבול מביקורות ומדירוגים שליליים, שעלולים לפגוע בהורדות שלה. כדי להימנע ממצב זה מוציאים המפתחים של אותן אפליקציות עדכוני גרסה תכופים, מהלך שגורם לאיפוס מדד הדירוגים של האפליקציה בחנות ה-iTunes במכשיר, ומשלמים לאנשים כדי לתת לגרסה החדשה ציון גבוה.

 

בדיקה קצרה בגרסת המחשב האישי של iTunes חושפת את התמונה האמיתית: בשעה שלגרסה האחרונה של אפליקציה כלשהי יש ציון של 4.5 כוכבים, עם קרוב ל-1,200 קולות, הדירוג הכולל של האפליקציה עומד על כוכב וחצי בלבד - עם כמעט 12.5 אלף הצבעות.

 

אבל הטריק האמיתי הוא להגיע לראש הדירוג, וכאן השיטה פשוטה: לקדם אפליקציות אחרות מתוך האפליקציה. למשל, באמצעות חלון שקופץ ומציע להוריד אפליקציה אחרת, או אייקון בולט שלחיצה עליו מובילה לפתיחת רשימת אפליקציות "מומלצות" להורדה. שכלול של שיטה זו, שאופייני במיוחד למשחקים, הוא מתן תמריצים בדמות כסף וירטואלי במשחק תמורת הורדה של אפליקציה אחרת (לרוב בתשלום).

 

בשני המקרים, מי שמציע את האפליקציה להורדה משלם לגורם מתווך (חברות כמו TapJoy או Flurry), שמעביר נתח מההכנסות למפתח האפליקציה שבה הוצגה הפרסומת. פעמים רבות מדובר בקידום הדדי בין שתיים או יותר אפליקציות - מהלך שמעלה את כמות ההורדות של כל אחת מהן. אף שמדובר בשיטות פופולריות בקרב אפליקציות זבל, יש לשיטה הזו גם צד עסקי לגיטימי ומשמעותי.

 

המספר האדיר של האפליקציות שנמצאות באפסטור מקשה על אפליקציות חדשות, גם אם הן איכותיות, לזכות לחשיפה ללא השקעה ניכרת בפרסום ולשלם רק על התקנות בפועל של האפליקציה שלהן. שיטה זו מספקת תוצאות משמעותיות ומאפשרת למפתחים לשלם רק בעבור הורדות בפועל. גם חברות גדולות יחסית, כמו מפתחת המשחקים Glu Mobile ואפילו אתר הקופונים הפופולרי בעולם גרופון, עושות שימוש בשיטה זו - ובהצלחה רבה.

 

סטיב ג'ובס והאפסטור. שמים סוף לחגיגה סטיב ג'ובס והאפסטור. שמים סוף לחגיגה צילום: בלומברג

 

השינוי בדרך

 

כעת אפל החליטה לשים סוף לחגיגה, ולפעול נגד שיטת הקידום הזו. במהלך החג דווח שאפל משנה את שיטת דירוג האפליקציות הפופולריות ביותר באפסטור. טבע השינוי עדיין לא ברור לחלוטין, אך ככל הנראה אפל החלה לשקלל גורמים נוספים לצד כמות ההורדות, למשל היקף השימוש בפועל באפליקציה.

 

במקביל, מפתחים שמקדמים אפליקציות אחרות מתוך האפליקציות שלהם גילו שאפל דחתה גרסאות חדשות של אפליקציות שלהם, בנימוק שהם מציעים כסף וירטואלי בתמורה להורדה. לפי דיווח של האתר PocketGamer.biz, אחד הנפגעים הגדולים ביותר הוא המשחק Mega Jump של חברת GetSetGame, שזכה לכ-13.5 מיליון הורדות ושכיום אין לו זכר בחנות האפליקציות.

 

המהלך כבר עורר ביקורת בקהילת המפתחים. "להטלת איסור על השימוש בערוץ הגדול והיעיל ביותר לקידום אפליקציות תהיה בטווח הארוך השפעה שלילית ומשמעותית על חוויית השימוש וחדשנות המפתחים", נמסר מ-TapJoy לבלוג הטכנולוגיה ג'יגה-אום.

 

המטרה העיקרית של אפל, כך נראה, טובה: להעלים את אפליקציות הזבל השונות שדוחקות את רגליהן של אפליקציות מושקעות באמצעות שיטות קידום מפוקפקות. אבל בדרך נראה שהחברה שפכה את המים עם התינוק, ופגמה קשות ביכולת הקידום של אפליקציות חדשות ובלתי-מוכרות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x