$
אינטרנט

שועלים עליך, אקספלורר: לאיזה כיוון הולך שוק הדפדפנים?

פיירפוקס אמנם עקף את האקספלורר כדפדפן הנפוץ באירופה, וגם כרום של גוגל ממשיך לצבור תאוצה, אבל הנתונים שפורסמו בימים האחרונים מלמדים גם שלרוב הגולשים לא אכפת באיזה דפדפן הם משתמשים

עומר כביר 09:4810.01.11

מאז אמצע שנות התשעים שולטת מיקרוסופט בשוק הדפדפנים העולמי. התחרות מצד דפדפנים מודרניים תרמה לא מעט לצמצום נתח השוק שלה, אך זה התייצב בחודשים האחרונים על 60% בקירוב. גם הצמיחה הנאה שרשם השנה כרום של גוגל, עם יותר מ-10%, לא פגעה יותר מדי באקספלורר הוותיק. במילים אחרות, כרום כנראה משמש בעיקר נוטשי פיירפוקס.

 

מה הסיבה לכך? האם אקספלורר הוא דפדפן טוב יותר, או שאולי המשתמשים פשוט רגילים אליו? המהפכה שעבר בשנה האחרונה שוק הדפדפנים באיחוד האירופי שופכת מעט אור על התחום. לפי נתונים של חברת האנליטיקס StatCounter, בסוף 2010 נרשם מהפך כשלראשונה עבר פיירפוקס את אקספלורר מבחינת נתח שוק באיחוד האירופי: השועל מחזיק כעת בנתח שוק של 38.11%, לעומת 37.52% לאקספלורר.

פיירפוקס נגד אקספלורר. לרוב המשתמשים לא אכפת פיירפוקס נגד אקספלורר. לרוב המשתמשים לא אכפת איור: ליאב צברי

 

גם כרום רושם התקדמות יפה: מ־5.06% בסוף 2009 ל־14.58% באירופה כעת - לעומת נתח שוק עולמי של קצת יותר מ־10%. בצפון אמריקה, מנגד, אקספלורר עדיין מוביל עם 48.92%, ואחריו פיירפוקס (26.7%), כרום (12.82%) וספארי של אפל (10.16%).

 

למה שונה כל כך האיחוד האירופי? ברוב העולם, התקנות חדשות של חלונות מגיעות רובן ככולן עם דפדפן אינטרנט אקספלורר כברירת המחדל. שימוש בדפדפן אחר דורש מהמשתמשים את הפעולה האקטיבית של הורדתו והתקנתו. באיחוד האירופי, לעומת זאת, החל מראשית 2010 משתמשים שמתקינים עותק חדש של חלונות, מתבקשים לבחור בדפדפן הרצוי להם מתוך רשימה של דפדפנים.

 

בוחרים במה שמכירים

 

מה אפשר ללמוד מזה על עתיד אקספלורר ושוק הדפדפנים? ראשית, שלמרבית הגולשים בעולם לא ממש אכפת באיזה דפדפן הם משתמשים. עבורם, הדפדפן הוא חלון שקוף לאינטרנט ולא משנה אם יש לו e קטנה וכחולה או ציור של שועל בצד. הם ישתמשו במה שזמין, וברוב המקרים מדובר באינטרנט אקספלורר - לא משנה עד כמה מתחריו מאובטחים או מהירים יותר.

 

נתוני הצמיחה של פיירפוקס באירופה מחזקים דווקא את התחושה כי גם כשאנשים צריכים לבחור, הם בוחרים במה שהם מכירים. אקספלורר ופיירפוקס מחזיקים באיחוד האירופי בנתח שוק משותף של יותר מ-75%. לא במקרה אלו הדפדפנים הוותיקים והמוכרים בשוק, אבל לא בהכרח הטובים ביותר, עם תחרות קשה מצד כרום. האם המשתמשים סקרו את הדפדפנים הרבים שקיימים בשוק לפני שבחרו דווקא באלה? קרוב לוודאי שלא, הם פשוט הלכו עם המותגים שהכירו.

 

המסקנה הסופית עגומה אבל לא מפתיעה. הגורם שינצח בסופו של דבר במלחמת הדפדפנים הנוכחית לא יהיה בהכרח זה שיפתח את הדפדפן הטוב ביותר והמהנה ביותר לשימוש, אלא זה שיספק דפדפן סביר לצד קמפיין שיווק אגרסיבי ומוצלח. בגוגל, כפי ששם לב כל מי שהסתכל על תחנות האוטובוס בשבועות האחרונים, כבר יודעים את זה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x