$
אינטרנט

סגן נשיא פייסבוק: "תלונות על פרטיות? שתפו את החברים"

אליוט שרייג, שאחראי על מדיניות הפרטיות של פייסבוק, טוען שהרשת החברתית היא הכלי הטוב ביותר לדון גם בבעיות שלה. "הבנו שמנגנון הפרטיות שלנו נעשה מסובך מדי", אומר סגן הנשיא בפייסבוק. הוא גם רומז לאפשרות של שיתוף פעולה עם גוגל בעתיד ומאשים את חברת זינגה בהפרת הפרטיות בפארמוויל

שי ענבל 06:5827.10.10

כנס הפרטיות של ארגון ה־OECD והרשות למשפט, מידע וטכנולוגיה במשרד המשפטים שנפתח בתחילת השבוע ויימשך עד יום חמישי, מארח במסגרתו דוברים ואישים רבים מתחומי המשפט והטכנולוגיה, שהגיעו כדי לשוחח על נושא הפרטיות ברשת. אולם אחד האישים הבולטים ביותר בכנס דווקא עשה כל שביכולתו כדי שלא להיחשף לאור הזרקורים. מדובר באליוט שרייג (Schrage), סגן הנשיא בפייסבוק לקשרי חוץ, שיווק ומדיניות ציבורית. במסגרת תפקידו אחראי שרייג על ניסוח מדיניות הפרטיות של האתר - שנהפכה בשנה האחרונה לאחד הנושאים הלוהטים והשנויים במחלוקת ברשת - וכן על מגע עם ממשלות ורגולטורים העוסקים בנושא.

 

“אחד האתגרים הגדולים ביותר כיום בנושא הפרטיות טמון בשינוי המתחולל בשנים האחרונות בנושא הרשת", אומר שרייג בראיון ל"כלכליסט". "ב־20 השנים האחרונות התבצע מהפך: עד לא מזמן הפרות פרטיות התרחשו על ידי ממשלות וארגונים גדולים ששיתפו מידע של אנשים באופן שפגע בהם. אך מאז הפריצה של האינטרנט בכלל - והווב 2.0 בפרט - האנשים הם אלו שאחראים על המידע. הם היוצרים, המפיצים ובעלי השליטה".

 

"רוב המשתמשים שלנו לא מתלוננים"

 

אם המידע הוא בידי הגולשים, מדוע הרבה מהם חשים שפייסבוק היא זו שמפרה את פרטיותם?

"מוזר ככל שזה יישמע, אנחנו רק בתחילת הדרך של פייסבוק. ואני לא אומר זאת מבחינת כמות המשתמשים שלנו, אלא מבחינת השירותים והמוצרים שאנחנו מציעים. בתחילה פייסבוק היתה רשת חברתית פשוטה מאוד - היא פשוט התבססה על שיתוף מידע בסיסי עם חברים. אבל אז התחלנו להציע את האפשרות לשתף תמונות, ואז הוספנו את ה־News Feed. בכל פעם שגדלנו, בכל פעם שהוספנו עוד פיצ'ר, הוספנו לו גם מנגנון פרטיות, כדי שהמשתמש יוכל לשלוט בדרך שבה הוא משתף מידע. למי הוא רוצה להראות את התמונות, את הסטטוסים וכולי.

 

“ובחלק גדול מהפעמים, כאשר הצגנו פיצ'רים חדשים, אנשים לא הבינו כיצד הם יכולים לשמור על הפרטיות שלהם והמידע שהם משתפים באמצעותם, משום שלא הצגנו את הדרך לעשות זאת כמו שצריך. אנשים היו מבולבלים. באיזשהו שלב הבנו שמנגנון הפרטיות בפייסבוק נעשה מסובך מדי. מה שעשינו מוקדם יותר השנה היה להציג מנגנון מרכזי לשמירה על הפרטיות. לא מחקנו את כל המנגנונים הקיימים עבור כל שירות, אלא אפשרנו לבצע ניהול גם בצורה מרכזית, דרך מנגנון אחד ששולט בכמה תחומים. ועכשיו זה הרבה יותר קל. עם זאת, חשוב לזכור שרוב המשתמשים לא מתלוננים. הם משתמשים בפייסבוק ונהנים מהשירות".

 

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג מייסד פייסבוק מארק צוקרברג צילום: בלומברג
"זינגה הפרה את תנאי השימוש שלנו"

 

אחד הנושאים שתפסו כותרות בשבוע האחרון נוגע לעניין האפליקציות בפייסבוק. אחרי הכל, לא מדובר רק ברשת החברתית הגדולה בעולם, אלא גם בפלטפורמה הנרחבת ביותר לשימוש באפליקציות חברתיות. "הוול סטריט ג'ורנל" חשף כי אפליקציות כמו פארמוויל ו־Mafia Wars של חברת זינגה (שבהן משחקים עשרות מיליוני גולשים מסביב לעולם) משתמשות במידע אישי של משתמשי פייסבוק, ומשתפות אותו עם מפרסמים וגורמי צד שלישי אחרים. "חשוב לזכור שזה לא רק עניין של פייסבוק בלבד", אומר שרייג. "יש בלבול רב בקרב הציבור, ואחת הסיבות לכך היא שעיתונים רבים ניסו לצייר תמונה כאילו היתה כאן עבירת פרטיות חמורה, שפייסבוק שינתה את תנאי השימוש ואפשרה לסחור במידע שלך. זה לא המקרה כאן.

 

"מה שקרה בפועל הוא שפייסבוק עשתה בדיוק מה שהיא עשתה עד כה, וזה לשתף עם האפליקציות אינפורמציה בסיסית של המשתמשים שבוחרים להשתמש באפליקציות של זינגה. שום מידע אישי לא הועבר על ידינו, אלא אם כן - וזה דבר שחשוב לשים לב אליו - המשתמש בחר לעשות כן. זוהי לא בעיה של פייסבוק כמו שזו בעיה של האפליקציות".

 

אבל זוהי הפלטפורמה שלכם. אתה לא חושב שפייסבוק צריכה להיות אחראית למידע שמועבר ברשת שלה ועל האפליקציות שפועלות בה?

"מה שניסינו לעשות במשך שלוש השנים האחרונות הוא להפקיד כמה שיותר מידע בידי המשתמש. הוא זה ששולט על המידע שמועבר ומשותף עם חברים, והוא גם זה שבוחר לחשוף את עצמו לאפליקציות צד שלישי".

 

"המחויבות של פייסבוק למשתמש היא לא לשתף עם האפליקציות אלא את המידע הבסיסי ביותר הדרוש להתקנתן בפרופיל שלך. כאן המשתמש נכנס, ואנחנו אומרים לו: לך יש שליטה במידע שלך. זה כבר לא בידי פייסבוק".

 

אז אתם מטילים חלק מהאחריות על המשתמשים.

אליוט נסוג. "מה שאנחנו אומרים הוא שאנחנו נוקטים את הצעדים הדרושים כדי לוודא שהאפליקציות בפייסבוק תואמות לתנאי השימוש שלנו ולחוקי הפרטיות שלנו. אבל בסופו של דבר, מערכת היחסים שנוצרת היא בין המשתמש לבין ספק האפליקציה. אמנם הפרטים שגילינו עד עכשיו ששותפו הם ציבוריים בהגדרתם, כמו השם של המשתמש, ה־ID שלו (מספר סידורי של הפרופיל - ש"ע), אך גם חשוב להדגיש שאנחנו עדיין בעיצומו של תהליך בירור מול זינגה".

 

 

"גוגל ופייסבוק יכולות להצליח במקביל"

 

מה פייסבוק עושה כדי למנוע המשך הפרה של פרטיות משתמשי האפליקציות וכצעדים מונעים?

"הדבר הראשון שאנחנו עושים הוא לפנות לזינגה - מה שאכן עשינו - ולומר לה שהיא חייבת למלא אחר תנאי השימוש של פייסבוק. מה שקרה, לכאורה, הוא הפרה של תנאים אלו. לא רק מולנו, אלא גם מול המשתמשים".

 

"גם אפל מבהירה כי בעת התקנת אפליקציה, האחראיות היא עליך", אומר שרייג. "עם זאת, הם שומרים את הזכות למחוק כל יישום שהוא מהפלטפורמה שלהם, בדיוק כמונו.

 

“זה כמו שאתה נכנס לחנות שמשווקת מוצרים, וול־מארט למשל. וול־מארט היא גם פלטפורמה, ואני לא מתכוון לכך בתור בדיחה. כאשר אתה קונה מוצר מוול־מארט הם אחראים במידה מסוימת, אך באותה עת יש לך קשר עם יצרנית המוצר. הנקודה שלי היא לא שאנחנו מתכחשים לאחריות שלנו. אחרי הכל, גם בוול־מארט לא רוצים למכור מוצרים בעייתיים".

 

האם בפייסבוק אתם רואים את גוגל כמתחרה?

“אני חושב שמה שאנחנו עושים ומה שגוגל עושה הוא שונה למדי. מובן שיש חפיפה, אולם נקודת המבט היא אחרת. התפקיד של גוגל הוא לאסוף ולארגן את המידע שבעולם, והיא עושה זאת באמצעות אלגוריתמים מתמטיים. בצורה זו, "המטבע" של גוגל הוא המידע וכיצד הוא מתחבר לפיסות אחרות של מידע. בפייסבוק אנחנו שמים את האנשים במרכז, ו"המטבע" שלנו הוא האנשים והקשרים ביניהם. גוגל עוזרת למצוא מידע. אנחנו עוזרים לאנשים להתחבר לעולם באמצעות חבריהם.

 

מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין צילום: אי פי איי

 

"מארק צוקרברג אמר בעצמו בעבר כי גוגל לא צריכה להיכשל כדי שפייסבוק תצליח. גוגל יכולה לזכות להצלחה רבה וכך גם אנחנו, משום שאנחנו שתי חברות שונות במהותנו".

 

רבים רואים את פייסבוק וטוויטר כאיום על גוגל מכיוון שהתחום החברתי נחשב לעתיד החיפוש. הוכחתם זאת באמצעות שיתוף הפעולה עם בינג.

"חשוב לדעת, ואמרנו זאת גם כאשר הכרזנו על העסקה, שמדובר בשיתוף הפעולה הראשון מסוגו. אבל אנחנו פתוחים לחלוטין להצעות לשיתופי פעולה עם גורמים נוספים, כולל גוגל. אין שום מניעה שלא נדון איתם על כך בעתיד. קל מאוד לצייר תמונה שמדובר במשחק סכום אפס, אולם במציאות שתי החברות יכולות להצליח מאוד".

 

"שיעור החדירה של פייסבוק בישראל הוא גבוה במיוחד"

 

שרייג מציע הסבר חלופי לעובדה שפייסבוק וגוגל משמשות פעמים רבות כמטרה בתחום הפרטיות. "גוגל ופייסבוק הן שתי החברות הגדולות והחשובות ביותר באינטרנט כיום. גוגל היא מנוע החיפוש הנפוץ ביותר, ופייסבוק היא הרשת החברתית הפופולרית ביותר. היא גם החברה החדשנית ביותר. מכיוון שאנחנו גדולים בתחומנו וממשיכים לחדש כל הזמן, לא מפתיע שלאנשים יש שאלות בנוגע לשמירה על פרטיותם ודרישה להבין מה פייסבוק עושה כדי להגן עליהם. אנחנו משתדלים להיות הכי קשובים להם כשאפשר.

 

"אולי הדבר הייחודי ביותר הוא זה: למשתמשים שמתלוננים על בעיות בפייסבוק ישנו הכלי הטוב ביותר כדי לתקשר עם העולם ולהתלונן".

 

כנס ה־OECD שמתקיים בירושלים הוא למעשה הביקור הראשון של שרייג בישראל, ואהדתו ניכרת. "ישראל היא שוק חשוב מאוד עבורנו. ראשית, היא אחת המדינות עם שיעור החדירה המרשים ביותר בקרב האוכלוסייה. שני שלישים ממשתמשי פייסבוק בעולם הם מחוץ לארה"ב, וישראל היא ללא ספק אחת המדינות הבולטות בקרב הארצות הזרות - למרות קוטנה.

 

"שנית, מדובר במרכז מאוד משמעותי של חדשנות. יש לנו מפתחי אפליקציות רבים שבונים יישומים עבור פייסבוק בישראל, כמו גם נותני שירותים שמשתמשים בפייסבוק כפלטפורמת תוכן. זהו אחד הדברים הכי חשובים להתפתחותנו בעתיד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x