$
אינטרנט

סקירה ראשונה של פייסבוק Places: חיפשנו את החברים שלנו, ולא מצאנו

שירות המיקום החדש של פייסבוק עובד היטב, אך מתקשה להציע ערך מוסף ושימושיות. הוא בעל פוטנציאל, אך לוקה בחדגוניות ובבעיות פרטיות ונופל מהמתחרים. בדקנו

שי ענבל 19:1430.08.10

כל העדכונים, הכתבות והמדורים של טכנולוגי - היישר לפייסבוק שלכם

 

רשימת החברים ומיקומיהם האחרונים בפייסבוק Places. שומם כמעט לגמרי ומציג רק חברים מארה"ב רשימת החברים ומיקומיהם האחרונים בפייסבוק Places. שומם כמעט לגמרי ומציג רק חברים מארה"ב

ההשקה של שירות Facebook Places לפני כשבועיים מסתמנת כאחד האירועים המשמעותיים ביותר בתחום הרשתות החברתיות השנה. על אף ששירותי מיקום קיימים מזה זמן, הם עדיין לא הצליחו להגיע לכמות משתמשים גדולה. פורסקוור ו-Gowalla, השניים הבולטים מביניהם, מונים יחד קצת יותר מ-3 מיליון משתמשים בלבד, כאשר הראשון נושק ל- 3 מיליון, והאחרון מונה רק מאות אלפים. הכניסה לתחום של פייסבוק, על 500 מיליון משתמשיו, צפויה להביא את שירותי המיקום למיינסטרים. השאלה הגדולה שנשאלת היא האם יש ל-Places עצמו מה להציע.

 

כיום Facebook Places זמין בארה"ב בלבד, דבר שגרר מורת רוח רבה מלא מעט משתמשים. השבוע, הגיעה ישועה לרובם: שימוש בשרת VPN אמריקאי, כמו HotspotShield, אליו אפשר להתחבר ממכשירי אייפון. ה-VPN מעניק כתובת IP אמריקאית שלא נחסמת על ידי פייסבוק. לאחר מכן ניתן להשתמש במכשיר כדי להתחבר ל-Places עם האפליקציה של פייסבוק לאייפון. פתרון זה אפשרי גם עבור מכשירים נוספים להם עדיין לא הגיע שירות Places, כמו אנדרואיד, בהם Places זמין ביישום הרשת של פייסבוק, בכתובת touch.facebook.com.

 

שירות מיקום שומם

 

לאחר ההתחברות ל-VPN וכניסה הראשונה לאפליקציית פייסבוק, ניתן ללחוץ על האייקון של Places, ולקבל את רשימת החברים שביצעו צ'ק-אין בשירות עצמו או בשירות כמו Gowalla, שמשתף פעולה עם פייסבוק. רוב הסיכויים שהרשימה תהיה ריקה, או שיופיעו בה רק חברים שלכם מחו"ל שמשתמשים בשירות. 

 

ביצוע Check-in. ניתן לכתוב סטטוס ולתייג ביצוע Check-in. ניתן לכתוב סטטוס ולתייג

לחיצה על Check-in בפינה הימנית העליונה מאפשרת לראות "מקומות"
(Places) קרובים שאליהם ניתן, בתיאוריה, לבצע Check-in. בפועל, בגלל שהשירות פתוח רשמית רק לארה"ב, הרשימה תהיה כנראה ריקה. במקרה כזה ניתן ליצור מקום (Place) חדש. כאן אנו מתוודעים לראשונה לבעייתיות הכרוכה בהצגת מפות ישראליות ביישומי צד שלישי. מפה קטנה שאמורה להציגו מופיעה בכרטיס המיקום, אך במקום להציג כשורה, מופיע שטח אפור. מדובר בדבר צפוי עקב היות מפות ישראליות רכוש קנייני של חברת "מפה" בבעלות איתוראן. המצב דומה הן באפליקציית האייפון, שמשתמשת במפות של גוגל, והן באתר עצמו, שמשתמש ב-Bing Maps של מיקרוסופט.

 

יצירת "מקום" היא קלה ופשוטה. לחיצה על סימן הפלוס ומתן שם הם כל מה שדרוש. בניגוד לפורסקוור ו-Gowalla אין אפשרות להגדיר את אופי המקום - האם זו אוניברסיטה, מכולת או תיאטרון. יש לכך יתרונות אבל גם חסרונות. מצד אחד, הקלות של יצירת מיקום מבטיחה חדירה מהירה של Places, שגם בארה"ב לוקה בנחיתות מספרית של מיקומים לעומת המתחרים. מצד שני, הדבר עלול להוביל לאינפלציה של מקומות ואף לכפילויות, שלא לדבר על מחסור במידע על המקומות שנוצרים. סיווג המקום הוא פעולה נוספת, אך לעיתים קרובות היא עשויה לסייע למי שאינו מתמצא, ומחפש סוג מקום ספציפי באזור  (מסעדה, למשל).

התצוגה בטרם הכניסה הראשונה לפייסבוק Places התצוגה בטרם הכניסה הראשונה לפייסבוק Places

 

לאחר שיצרנו מקום, עשינו ממנו Check-in בליווי עדכון סטטוס, והסטטוס הופיע גם בפרופיל הפייסבוק באתר האינטרנט. מה זה נותן, לבד מעוד שורה ב-Feed של פייסבוק? לא הרבה. בניגוד לפורסקוור ו-Gowalla שהופכים את חוויית המיקום למשחק חביב ומעניקים תגים ותארי ראש עיר, בפייסבוק החליטו להימנע מכך לחלוטין. התוצאה היא תחושת סתמיות שקשה להתעלם ממנה.

 

נעדרים: פרטיות, שימושיות ומשחקיות

 

בכל הקשור לפעולת ה-Check-in עצמה, השימוש ב-Places כמעט ולא שונה מכל שירות מיקום מתחרה. ההבדל היחיד הוא האפשרות לתייג חברים שנמצאים איתך באותו מקום. תכונת התיוג ב-Places זכתה כבר לביקורת רבה. ראשית, ניתן לתייג חבר בפייסבוק גם ללא רשותו, מה שעשוי לפגוע בפרטיות שלו או אפילו לגרום לו נזק ממשי. שנית, ניתן לתייג גם כאשר החבר כלל לא בסביבה. אנחנו הצלחנו לתייג באפליקציה ללא קושי גם אנשים שסימנו בהגדרות פייסבוק שלא ניתן לתייגם. בקיצור - תכונת התיוג ב-Check-in הינה חסרת מגבלות לחלוטין, בדיוק כמו בתיוג בתמונות.

 

Place בארה"ב, כפי שמוצג בפייסבוק Places. חדגוני למדי Place בארה"ב, כפי שמוצג בפייסבוק Places. חדגוני למדי

חיסרון נוסף ומשמעותי ב-Places נוגע למקומות עצמם. בניגוד לצפוי, לא ניתן לבצע חיפוש של מקומות מתוך האפליקציה: מקומות יוצגו רק כאשר הם קרובים מאוד. המשמעות היא שקשה לדעת אילו עוד Places נמצאים אפילו בעיר הקרובה. אלמנט החברתיות מצטמצם לרשימת החברים עצמה, ובכל מה שקשור ל-Geolocation, פייסבוק מחווירה לעומת פורסקוור ו-Gowalla. גם בישראל, בה מעטים משתמשים בשירותים אלה.

 

תחום החיפוש ואיתור מקומות חדשים הוא לא הדבר היחיד בו פייסבוק נופלת מהמתחרים. כאמור, לבד מכתיבת סטטוס המוצמד למיקום ותיוג חברים, Places לא מציע ערך מוסף. זאת בניגוד לפורסקוור, למשל, שמייסדה, דניס קראולי, תקף בשבוע שעבר את פייסבוק Places וטען כי היא משעממת. לפורסקוור היא אחת מרשתות המיקום החברתיות שמתהדרות באלמנט משחקי בולט ומעניקה תגים ותארים למשתמשיה על ביצוע פעולות שונות. פייסבוק לא הולכת בכיוון זה, ועושה רושם שהדבר בעוכריה. לאחר שימוש ראשוני ב-Places, הולך ונוצר הרושם שהצדק עם קראולי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x