$
חדשות טכנולוגיה

"בעוד 5 שנים נראה Augmented Reality בכל מקום"

מנכ"ל טוטל אימרשן הצרפתית מספר על צמיחת טכנולוגיית "המציאות הרבודה" ועל שיתוף הפעולה עם "אווטאר", ומאמין שהיא תחיה את שוק הספרים ואולי אפילו תציל את תעשיית המוזיקה

אסף גלעד, פריז 16:2708.02.10

בשנת 2008 לקח אריק גאהל, מנכ"ל משותף של חברת התוכנה הצרפתית טוטל אימרשן (Total Immersion), הימור מסוכן. מקדונלד'ס, קוקה־קולה ויצרנית הצעצועים הצרפתית מאטל הציעו לו שיתוף פעולה בקמפיין פרסום עבור סרט אלמוני ששמו הזמני היה "פרויקט 880". כל שהיה ידוע על הפרויקט היה שמדובר בסרטו הראשון של ג'יימס קמרון מאז "טיטאניק".

 

ההימור על הסרט, ששוחרר למסכים בשם "אווטאר" והכניס יותר מ־2 מיליארד דולר בקופות - התברר כמשתלם. "השיקול המרכזי שלנו היה ללכת עם מישהו שדוחף את הטכנולוגיה קדימה בכל סרט שהוא עושה", אומר גאהל בראיון שנערך עמו השבוע בפריז. "קמרון בא עם רעיון התלת־ממד שהיה מאוד נכון לנו, כיוון שהוא משנה לחלוטין את אופן הפצת הסרט. זו היתה עבורנו הצלחה גדולה שבמידה רבה פתחה בפנינו את השוק".

    

גאהל לא יכול לומר אם ומתי ייצא סרט המשך לאווטאר, אבל נראה שהרומן בין טוטל אימרשן ובין הוליווד רק בתחילת דרכו, ובתקופה הקרובה נראה פרויקטים נוספים שייעשו בשיתוף פעולה בין טוטל אימרשן ובין אולפני הסרטים. לצורך זה, עבר לאחרונה ללוס אנג'לס אחד ממנהלי החברה, ברונו אוזן, לטפל בענייני הוליווד מקרוב.

 

 

 

ממעבדות רנו לצרכן

 

טוטל אימרשן היא אחת המובילות העולמיות בתחום ה־Augmented Reality (מציאות רבודה) או בקיצור AR, טכנולוגיה המקרינה דימויים תלת־ממדיים על גבי צג טלוויזיה או טלפון סלולרי המשתלבים בתמונות מהמציאות. בקמפיין הפרסום המשותף של החברה לאווטאר יצרה טוטל אימרשן דמויות מהסרט בהתאם למוצרים הנלווים לו. ליצרנית הצעצועים מאטל למשל סיפקה טוטל אימרשן תגית המחוברת לבובות בהשראת הסרט. הצגתה למצלמת הרשת תגרום לה להופיע במסך המחשב, והצגת שתי תגיות של דמויות יריבות בסרט אף תגרום להן להיאבק זו בזו.

 

בפרויקט אחר של טוטל אימרשן הקימה החברה מתקן בפארק שעשועים עבור הסרט "ארתור והמינימונים", המורכב ממסך גדול וממצלמה. שחקנים המתקרבים אל עדשת המצלמה בוחרים לעצמם תלבושת ותספורת וירטואליות. גאהל, המעוניין לצמצם את התדמית הבידורית שדבקה בטכנולוגית ה-AR, מציין כי יש לה עתיד רב בתחום החינוך ואולי יותר מכל, בעולם הסלולר. גאהל מאמין שה-AR תוכל אפילו להחליף את מנוע החיפוש: "אין סיבה שתצטרך להדליק מחשב כדי לחפש ברשת," הוא אומר. "אנחנו רוצים שהמידע יקפוץ אליך מהטלפון".

  

גאה מדגים כיצד תמונה דו ממדית של רכב הופכת לתלת ממדית ב-AR גאה מדגים כיצד תמונה דו ממדית של רכב הופכת לתלת ממדית ב-AR צילום: פלי הנמר פלד

 

דוגמה בולטת לפרויקט AR של טוטאל אימרשן שאינו מתחום הבידור היא אנציקלופדיה לילדים של הוצאת "נתן" הצרפתית. כאשר מציבים את הכרך מול מצלמת הרשת הביתית מופיעים על המחשב עצמים שונים המופיעים בערכי האנציקלופדיה, ומונפשים מול עיני הילדים.

 

"הרעיון של AR אינו חדש כלל", מסביר גאהל. "הטכנולוגיה כבר קיימת קרוב לעשור והיא רק הסתתרה במעבדות תעשיית הרכב בצרפת, ובעיקר במעבדות הייצור של רנו. אחד היישומים הראשונים שלה כלל הדמיה של רכב על תמונות אמיתיות כדי לסייע למהנדסים לתכנן כיצד ייראה הרכב במציאות. אחד ממייסדי טוטל אימרשן, ולנטין לה פברה, אף בילה שש שנים במעבדות חברת פיתוח הסימולטורים הבריטית ת'ומסון כמפתח סימולציות טיסה במטוסים, במסוקים ובטנקים. "מי שראה את זה אז ידע שיום אחד זה יגיע לכולם", אומר גאהל. "בין אם למחשב, לטלוויזיה או לסלולרי".

 

"אחר כך הגיעו הסרטים 'מי הפליל את רוג'ר ראביט' ו'פארק היורה', ובהמשך הופיעו יישומים אינטראקטיביים על גבי הטלוויזיה במשחקי ספורט", מספר גאהל. "הופעת המחשב בכל בית, העלייה בתפוצת החיבור המהיר לאינטרנט, וכן הפופולריות הגואה של קונסולות המשחקים והסמארטפונים מאפשרים להביא את טכנולוגיית ה-AR לכל אחד", אומר גאהל. "מהפכת המחשוב הביאה למצב שבו המשתמש מבקש יותר אינטרקציה עם העולם שסביבו".

  

 

"שמחים על כל מתחרה"

 

גם בתחום המוזיקה משמשת הטכנולוגיה של טוטל אימרשן: הצגת הדיסק החדש של זמר ההיפ הופ הצרפתי סיניק מול המסך המחשב מעלה את דמותו של סיניק על המסך, ומקרינה קליפ קצר. תוכנה נוספת המצויה על גבי הדיסק מאפשרת למשתמש לערוך שיר משל עצמו. מפני שהטכנולוגיה הזאת מחייבת לקנות את המוצר, ואינה פרוצה לפיראטיות ברשת, גאהל מאמין שענף ה־AR יוכל להציל ענפים שלמים מקריסה.

 

טוטל אימרשן עדיין נתמכת על ידי קרנות הון סיכון. עד כה היא גייסה 8 מיליון דולר מהקרנות הצרפתיות פרטק, אלאיה ואייסורס ג'סיון, ומתכננת גיוס הון נוסף של 8 מיליון דולר.

אירופה נהפכה למובילה עולמית בתחום ה־AR עם חברות כגון מטאיו הגרמנית, AR מדיה האיטלקית ואלטרפייס הבלגית. אבל גאהל אינו פוחד ממתחרים. "תחום ה־AR נמצא במצב שצריך לחנך את השוק ולהפוך אותו ליותר מבאז־וורד. קשה לנו לעשות זאת לבד, לכן אנחנו שמחים על כל מתחרה. הפלטפורמה שלנו היא גם פתוחה. כל אחד יוכל לשלב את טכנולוגית ה־AR כרצונו, בכל מערכת הפעלה ובכל מכשיר. בעוד חמש שנים תוכל לראות את הטכנולוגיה הזו בכל מקום".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x