$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: בלוגרים להשכרה

כמה קל לשחד בלוגרי אופנה, לאפל משתלם יותר לשחד לקוחות מאשר להודות שיש במסכים שלה בעיה, משטרת ארה"ב רוצה לעקוב אחרי תעבורת הרשת, והסנאט מגנה את ההתקפות הסיניות כנגד גוגל - ומתחיל לצוד חברות אמריקאיות שפועלות בסין

יוסי גורביץ 12:4504.02.10

את המחיר אנחנו כבר יודעים

 

אחד ממלכי האנובר – עד לא כל כך מזמן היא היתה ממלכה עצמאית – שחשש מרוחות הרפורמה המנשבות של תחילת המאה ה-19, פיטר שבעה מהפרופסורים באוניברסיטת גוטינגן; בין המפוטרים היו גם האחים גרים. כשקמה זעקה, הגיב המלך בקרירות ש"פרופסורים וזונות תמיד אפשר לקנות".

 

יותר ויותר, מסתבר, הדברים נכונים גם לבלוגרים. עידו קינן חשף לפני כחצי שנה את הקלות שבה מתמסרים בלוגרים ישראלים לשוחד – ואת המחיר הנמוך שהם דורשים עבור היושרה שלהם. רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, הוציאה לאחרונה תקנות האוסרות על בלוגרים לקבל מתנות או "מוצרים לבדיקה" בלי לדווח על כך.
מוכרים את נשמתם? מוכרים את נשמתם? צילום: shutterstock

 

יותר ויותר מתחוור שיש בהן צורך. חברת אופנה הזמינה בלוגרים לתצוגה שלה, והזמינה אותם באותה הזדמנות להשתתף ב"הגרלה". כל בלוגר היה זוכה במשהו – ואנשי היח"צ של החברה היו מודיעים לו במה זכה לאחר שקראו את מה שכתב על התצוגה שלהם. נשמע חשוד? זה עוד פחות טוב, משהסתבר ש-31 בלוגרים השתתפו בתצוגה, כולם כתבו עליה, וכולם זכו ב"הגרלה". הפרס המינימלי היה 50 דולר, מה שאומר שלבלוגרי אופנה יש אולי טעם טוב, אבל הם זולים כמו בלוגרים ישראלים ממוצעים, שמוכרים את נשמתם עבור 150 שקל.

 

לזכותו של אחד הבלוגרים, זה של הלוס אנג'לס טיימס, ייאמר שהוא דיווח על ניסיון השוחד – בכל זאת, בלוג של גוף שיש לו קוד אתי – אבל רוב האחרים נמנעו מלספר לקוראיהם שהם קיבלו, איך לומר, תמריץ מצד חברת האופנה. לעיתונאים יש גופי אתיקה; לבלוגרים עדיין אין. וככה זה נראה.

 

ואם כבר שוחד, השימוש בו לא מוגבל לחברות אופנה.

 

עוד יום, עוד...

 

באיחור ניכר, הודתה אפל במשתמע שיש בעיה במסכי ה-27 אינץ' החדשים שלה. לא, נחמה, היא לא מבקשת מהלקוחות להחזיר אותם ולקבל חדשים במקום; פס הייצור שלה הפסיק לייצר אותם והם אזלו. לא, היא הסתפקה בעדכון תוכנה שמטפל באחת הבעיות – נטייתם של המסכים להבהב – אבל לא בבעיה הנפוצה לא פחות של הצהבת המסכים. זה, כנראה, משהו שעדכון תוכנה לא יוכל לעשות.

 

באופן בלתי מפתיע לארגון שזה כעשור שם דגש על עיצוב ושיווק לפני פונקציונליות, אפל לא רק נמנעת מלהודות שיש בעיה, היא גם מנסה לטעון שהכשל הוא הצלחה: מחלקת היח"צ שלה מתעקשת שהבעיה היא שהמסכים פופולריים כל כך והחברה לא עומדת בקצב.

 

הבלוג גיזמודו, שעוקב אחרי הסאגה בעניין כבר חודש ומעדכן מדי שבוע, מדווח שאפל עברה לשיחוד שקט של הלקוחות: החברה לא תספק לך מחשב חדש, כי אין, אבל בבריטניה ואולי גם בארה"ב היא תשלח נציגים שיאספו את המחשב מהבית שלך, ותחזיר לך את כל הכסף ששילמת עליו בתוספת 15%, שהם בדרך כלל 300 דולר. כנראה שזה יותר זול – לאגו של החברה ולתדמית שלה כחברה שמשווקת מוצרי יוקרה – מאשר להודיע בפומבי שיש בעיה.

  

iMac. לאפל משתלם יותר לשחד את הלקוחות מלהודות שיש לה בעיה iMac. לאפל משתלם יותר לשחד את הלקוחות מלהודות שיש לה בעיה צילום: בלומברג

 

אנחנו צריכים להתקדם, ותרו על הזכויות שלכם

 

קצב התפתחותה של הטכנולוגיה מעצבן את השוטרים בארה"ב. הם מתלוננים שהאמצעים העומדים ברשותם – צווי חיפוש באישור שופט – איטיים להדהים בעידן המודרני, שבו מידע עובר בתוך שניות, ושהעובדה שהם צריכים לנפנף בצו מודפס מול פניו של חשוד פוגמת משמעותית ביכולת העבודה שלהם, כמו גם העובדה שהם צריכים לשלוח צווים בפקס או במייל לספקיות הרשת השונות. כל זה לוקח זמן.

 

התסכול הזה, על פי סקר שהגיע לידי cnet, קיים בכל זרועות אכיפת החוק השונות – בואו נאמר שאם תרצו לספור אותן, תמנון בודד לא יספיק לכם – של ארה"ב. השוטרים דורשים את הקמתו של ממשק כלל ארצי, שיאפשר לשוטרים, ורק להם, לשלוח ולקבל במהירות צווי חיפוש. יתר על כן, הממשק הזה אמור להיות מחובר ישירות לספקיות הרשת וספקיות המייל, ולאפשר מעקב אחרי התעבורה שלהן.

 

החוקה האמריקאית מגינה על האזרח מפני חיפוש בלתי חוקי, וקובעת שלא ייעשה חיפוש אלא בצו בית משפט. ההקפדה בתחום הזה היא כל כך גדולה, שממצאים שהושגו שלא באמצעות צו, או באמצעות צו בלתי חוקי, פסולים מלהתקבל כראיה (תפיסת "הפרי המורעל"). השוטרים מציינים שהחוקה נכתבה במאה ה-18, ושטכנולוגיית המידע באותה תקופה היתה מוגבלת למהירות תעופתן של יונים.

 

בהתחשב בעובדה שה-FBI נתפס לאחרונה מרגל אחרי אזרחי ארה"ב, ומשיג עליהם פרטים אסורים תוך כדי שהוא משקר וטוען שמדובר בסכנה ברורה ומיידית לביטחון הלאומי, צריך לשמור על ספקנות בריאה מול תביעות כאלה.

 

עונת הציד החלה

 

דיק דרבין, סנאטור אמריקאי בכיר – המצליף של סיעתו בסנאט – כנראה לא קיבל את המזכר שגוגל מנסה לרדת מהעץ מול סין: הוא כנראה חושב שגוגל התכוונה ברצינות לאידיאלים שבשמם נשבעה. הסנאט, אחרי הכל, גינה אמש רשמית את התקפותיה של סין על גוגל, דרש מסין לחקור את האירועים – לסנאטורים יש, מתקבל הרושם, חוש הומור משובח – ודרש ממנה להפסיק לרדוף את תושביה.

 

 דרבין שלח מכתבים ליותר מ-30 חברות טכנולוגיה, ודרש מהן להסביר לו בתוך שבועיים אילו צעדים הן נוקטות בסין כדי להגן על פרטיות המשתמשים שלהן. החקירה של דרבין תנסה גם להבין עד כמה משמעותית "יוזמת הרשת הגלובלית", פשרה שנחתמה ב-2008 בין חברות הענק ושמיועדת לשמור על פרטיותם של הגולשים. דרבין עצמו אמר שהחלטתה של גוגל מעידה ש"שיתוף פעולה עם 'חומת האש הגדולה' לא עומד בקנה אחד עם מחויבותן של החברות לזכויות אדם". זה עשוי, בשלב הנוכחי, להיות ניסוח קצת תקיף מדי מבחינתה של גוגל.

  

AT&T ופייסבוק כבר הודיעו שיציגו את תשובותיהן לשאלות הסנאטור עד הדדליין הנדרש, בעוד אפל, אמזון, איביי וחברות אחרות נמנעו מלהגיב. יהיה מעניין.

 

קצרצרים

 

גוגל וסוכנות הביון האמריקאית ה-NSA נמצאות במגעים לקראת שיתוף פעולה ביטחוני. רשמית מדובר רק בשיתוף פעולה שמטרתו לחזק את מערכות האבטחה של גוגל, שנפגעה על ידי ההאקרים הסינים, אבל שיתוף פעולה בין הארגון שאוסף הכי הרבה מידע ובין הארגון שממיין אותו בצורה הטובה ביותר צריך לעורר אי שקט. שני הצדדים,
סמל ה-NSA. סיבה לדאגה? סמל ה-NSA. סיבה לדאגה?
יצוין, מכחישים. מצד שני, ה-NSA (שפעם התבדחו ואמרו שהראשי תיבות שלה מציינים No Such Agency) מכחישה תמיד. עד אמצע שנות השמונים, היא הכחישה את עצם קיומה.

 

במהלך הרבעון האחרון של 2009, איבדה אפל נתח שוק של 1.5% בתחום הסמארטפונים – אף על פי שמכרה 18% יותר אייפונים מאשר ברבעון השלישי, ולמרות שתחום הסמארטפונים כולו צמח ב-26%. תופעה עונתית או תחילת ההתפכחות?

 

אחחח, האפסטור: האפליקציה העונה לשם איימוסוליניההיא שמאפשרת למשתמשים להקשיב להקלטות ולקרוא נאומים של איל דוצ'ה – הוסרה מהחנות האפליקציות של אפל. לא, נחמה, אפל לא הסירה אותה: אין לה בעיה עם פאשיזם, יש לה בעיה עם מילים "גסות" במילונים. האפליקציה הוסרה על ידי המפתח, שהתלונן שקיבל איומים בעקבות ההצלחה שלה.

 

העצים נושמים לרווחה, ובכך מחזירים לנו קצת חמצן: ספרים אלקטרוניים הם הצלחה גדולה. נתוני מכירות עדיין אין, אבל סקר שנערך לאחרונה מצא ש-92% מהמשתמשים מרוצים מאד מהמכשיר שלהם, ורק שני אחוזים לא מרוצים. רוב המשתמשים, נמסר עוד, רוצים יותר טכנולוגיה, לא פחות. לידיעת הדינוזאור העונה לשם המו"ל העברי: יש אסטרואיד בדרך אליך.

 

המבקרים באולימפיאדת החורף בוונקובר – קחו מעיל, יהיה שם קר – יזכו לחוויה בלתי רגילה: המבקרים בבית אונטריו יוכלו לנסות טכנולוגיה חדשה, שמאפשרת להם לשלוט בעוצמת האור בחדר, כמו גם בצבע האור, באמצעות גלי המחשבה שלהם. הגרסה הראשונית עדיין מצריכה חבישת קסדה מיוחדת על ידי המשתמש. סביר שזה ישתנה כבר בעתיד הקרוב.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x