$
אינטרנט

גוגל נגד גוגל

ההשקות האחרונות של ענקית החיפוש הרסו כמה משיתופי הפעולה הוותיקים שלה. אם ב־2010 תמשיך גוגל בדרך זו, היא תפגע רק בעצמה

שי ענבל 15:0602.01.10

לאחרונה שוב נזכר העולם בנטייתה הטבעית של גוגל לפגוע בשותפותיה העסקיות. הפעם היו אלה מוטורולה וורייזון, ששיתפו פעולה עם גוגל כשהשיקו מכשירי דרואיד וכעת נאלצות לצפות בה משיקה מכשיר משלה שיהפוך אותם למיושנים.

 

אך אין כאן שום תקדים. שיתוף הפעולה ההיסטורי של גוגל עם אפל בייצור האייפון החל להדיף ריח רע עוד בתקופת ההשקה של האנדרואיד הראשון. גם מערכת היחסים בין גוגל לקרן מוזילה, המפתחת את דפדפן פיירפוקס ונתמכת על ידי ענקית האינטרנט, נמצאת בסימן שאלה מאז השקת הדפדפן כרום.

 

אולם גוגל אינה נכנסת לחיכוכים וסתירות רק עם חברות וגופים חיצוניים, אלא גם עם עצמה. בגלריית התוספים של כרום, שהושקה בשבוע שעבר, קיימים גם חוסמי פרסומות וכלים המאפשרים להוריד סרטונים מיוטיוב. בכך פוגעת גוגל גם במודל ההכנסות החזק ביותר שלה, פרסומות, וגם מפרה את תנאי השימוש של אתר שיתוף הווידיאו שבבעלותה, שהתקנון שלו אוסר להוריד סרטונים.

  

  איור: רחלי שלו פלאוט

 

בכל הנוגע לשיתופי הפעולה הסותרים של גוגל, אפשר לטעון שהיא מכניסה את עצמה מראש למוקשים הללו; שהיא נהנית לשחק באש ויכולה להרשות לעצמה להרוס שותפויות, ושהיא יכולה לקחת סיכונים וללמוד מטעויות. אולם התירוץ הזה אינו תקף במקרים שבהם גוגל נכנסת לניגודי אינטרסים בינה לבין עצמה. ישנם כבר כמה תקדימים שבהם הזרועות השונות בגוגל החלו להיאבק. למשל, גוגל דוקס חיסל את Google Notebook. גוגל ווייב מתחרה בגוגל דוקס, ג'ימייל ו-Google Groups. גוגל ארץ מתחרה ישירות בגוגל מפות ועלולה לבלוע את Google Latitude. ככל שהזמן חולף, ועוד ועוד שירותים שבהם החברה נכנסת לעוד ועוד תחומים מושקים, גוברת הסברה כי החברה סובלת מחוסר יד מכוונת. קשה להמשיך להתייחס אל גוגל כאל חברה שיורה לכל הכיוונים. הגיוני יותר לראות בה תאגיד מבולבל וחסר תכנון לטווח הרחוק.

 

הביטוי יד ימין אינה יודעת מה יד שמאל עושה קטן על גוגל, שמזמן כבר נהפכה לתמנון של ממש. היא יצרנית סלולר, בעלת שתי מערכות הפעלה, דפדפן, שפת תכנות, אתר וידיאו, שירות מפות, חבילת כלים משרדיים, שירות תוכן, דוא"ל, צ'ט, שירותי תקשורת - והרשימה אינה נגמרת. ועדיין, המקור ליותר מ־90% מהכנסותיה של החברה הוא פרסומות.

 

רבות דובר על כך שיש צורך לרסן את גוגל. אולם קודם לכן על חברת הפרסום לרסן את עצמה. להתמקד, להתאפס ולהתחיל לפעול כגוף אחד. אם יש משהו מטריד יותר מחברת טכנולוגיה בעלת כוח שאינה ניתנת לשליטה מבחוץ, הרי שזו חברת טכנולוגיה בעלת כוח שאינה ניתנת לשליטה מבפנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x