$
אינטרנט

גוגל רוצה שתמהרו

נו, זוזו כבר: גוגל תנסה לשנות שוב את חוקי המשחק ולהפוך את מהירות טעינת האתרים לבעיה של כולם. מי שלא יישר איתה קו - יישאר מאחור

אבנר קשתן 16:2220.11.09

השבוע הכריזה גוגל על חזית חדשה: מלחמה נגד אתרים אטיים ברשת. זה אמנם נשמע כמו דיל לא רע לגולשים, שייהנו מזמני טעינה מהירים יותר, אבל טובת המשתמשים היא כנראה לא מה שעומד לנגד עיניה של ענקית החיפוש במקרה הזה.

 

למהלך החדש יש גם שם: SPDY, שורה של הרחבות טכנולוגיות שמטרתן להגדיל את תשתיות התקשורת של אתרים המכילים תמונות, ג'אווה־סקריפט ואלמנטים מורכבים אחרים כדי להאיץ את טעינתם.

 

אמנם כלים להאצת הגלישה באינטרנט ושיפור זמני עלייה של אתרים אינם דבר חדש, אך לשיטה החדשה שגוגל מציעה יש שתי השלכות מרכזיות. הראשונה היא על האתרים עצמם, שייאלצו להתאים עצמם לטכנולוגיה הגוגלית. בראיון לפני כשבוע מסר מהנדס במחלקת החיפוש של גוגל כי קולות בחברה קוראים להפוך את מהירות עליית האתר לאחד הגורמים לדירוג תוצאות החיפוש. במקרה כזה, לאתרים שרוצים לשמור על מיקומם הגבוה בתוצאות החיפוש לא תהיה ברירה אלא להתקדם ל־SPDY. הדבר אמנם דורש אימוץ טכנולוגיה חדשה במיליוני שרתים בעולם, אך כל עוד לגוגל יש את הקלף המנצח - המונופול שלה בתחום החיפוש - היא יכולה גם לשער שכולם יאמצו את הטכנולוגיה שלה.

 

 איור: שחר קובר

 

מעבר לכך, הדפדפן הראשון שבמסגרתו מפותח ה־SPDY ושיתבסס על טכנולוגיה זו יהיה כרום של גוגל. גם מערכת ההפעלה החדשה של גוגל, Chrome OS, שמבוססת על הדפדפן, תשתמש ב־SPDY. כל עוד הכרום יהיה הראשון שיישם אותה - ועד שמתחריו יעשו זאת אף הם - הוא ייהנה מנתח שוק גדול יותר ויצדיק את קיומה של מערכת ההפעלה.

 

אך פרט ליתרונות עבור גוגל, צעד כזה עלול להשפיע על האופן שבו אנו צורכים את התוכן שלנו ברשת. אתרים מסחריים הם הרי לב מודל ההכנסה של גוגל. הם מפרסמים בתוצאות החיפוש, והם שמשלבים את הפרסומות של גוגל בעמודים שלהם. כדי ליישר קו עם גוגל, יעדיפו בעלי האתרים המפרסמים להשקיע בפיתוח ובעלויות אחסון של שרתים מהירים בעלי פס רחב. במקרה כזה הם יזכו גם לקידום בתוצאות החיפוש בגוגל. אתרים שאינם מסחריים ואינם יכולים להרשות לעצמם את ההשקעה הכרוכה בטכנולוגיה החדשה, ימצאו את עצמם בפיגור אחר אתרים מסחריים.

 

וכך אנו הגולשים עלולים למצוא עצמנו חווים על בשרנו את האינטרס של גוגל באינטרנט מהיר, בדפדפנים מהירים ובאתרים מהירים: ככל שאנשים יגיעו ליותר אתרים במהירות רבה יותר, כך הם ייחשפו ליותר פרסומות. אבל לא תמיד מה שטוב לגוגל ולאתרים המסחריים טוב גם לנו כגולשים פרטיים. כי מה כבר ביקשנו מהאינטרנט שלנו? שיהיה מקור למידע אמין ומעניין, ולא רק פלטפורמת שיווק? כנראה זו בקשה מוגזמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x