$
אינטרנט

חלוצים על הגל: היישום הישראלי שנבחר על ידי גוגל

Google Wave נפתח השבוע ל-100 אלף גולשים ראשונים, אבל בשלב זה רק חמישה יישומים חיצוניים נכללו בו. אחד מהם הוא 6rounds, שירות שיחות וידיאו אינטראקטיבי שפיתחה ג'יקסו הישראלית. מייסדי ג'יקסו מספרים ל"כלכליסט" איך גוגל מצאו אותם, ומה התוכניות לעתיד

עומר כביר 13:3306.10.09

דני פישל ואילן לייבוביץ' הם צמד יוצא דופן בעולם הסטארט־אפ. בעלי תואר בכלכלה, מינהל עסקים ותקשורת מהאוניברסיטה העברית וחסרי ידע רשמי או ניסיון מעשי בתכנות ובכתיבת קוד. בקיצור, לא בדיוק המתכון להצלחה בטוחה בהייטק.

 

ובכל זאת, שלושה חודשים בלבד אחרי שהושק המוצר שפיתחה חברת ג'יקסו (GixOO) שבבעלותם - שירות שיחות וידיאו אינטראקטיביות בשם 6rounds - הוא כבר זוכה להכרה בינלאומית ונבחר על ידי גוגל כאחד מחמישה יישומים חיצוניים בלבד שיושקו עם פלטפורמת Google Wave. זו אינה ההצלחה הישראלית היחידה בשירות החדש של גוגל: גם חברת LabPixies הישראלית נבחרה לספק לפלטפורמה יישום של משחק סודוקו שיתופי.

 

וידיאו, רק משודרג

 

שירותי וידיאו אחרים שזמינים לקהל הרחב, למשל פונקציית שיחות הווידיאו במסנג'ר של מיקרוסופט, רק מקשרים בין המשוחחים באמצעות העברת תמונה וקול. 6rounds מוסיפה על השימוש הבסיסי הזה שכבות אינטראקטיביות מגוונות: החל בשליחת מתנות וירטואליות, עבור ביצירת אפקטים על צילום הווידיאו וכלה במשחקים משותפים, בגלישה משותפת באתרים דוגמת פייסבוק, במסע קניות הדדי באמזון, בצפייה בסרטונים ביוטיוב ועוד. כל זאת, בלי לעזוב לרגע את חלון שיחת הווידיאו.

  

עובדי ג'יקסו. יושבים במרכז: דני פישל (מימין) ואילן לייבוביץ', מייסדי החברה עובדי ג'יקסו. יושבים במרכז: דני פישל (מימין) ואילן לייבוביץ', מייסדי החברה צילום: יובל חן

 

נכון להיום, השירות מאפשר שיחה בין שני גולשים בלבד. בחברה מבטיחים כי בתקופה הקרובה יתאפשרו שיחות שיתקיימו באותו הזמן בין עד שישה גולשים, ובהמשך גם אפשר יהיה לשדר את השיחות הללו למספר בלתי מוגבל של צופים - מה שיאפשר להעביר הרצאות או פאנלים בני כמה משתתפים בשידור חי.

 

החברה כבר גייסה 1.5 מיליון דולר מרודיום, קבוצת השקעות של דניאל רקנאטי, המתמחה באינטרנט ובסלולר, ומקבוצת האנג'לים סטארט־אפ פקטורי. במועצת המנהלים שלה יושבות דמויות בולטות בעולם העסקים וההייטק הישראלי, בהן אורי שנער, לשעבר נשיא זכיינית ערוץ 2 קשת, ומנכ"ל נייס הנכנס זאבי ברגמן, שגם מכהן כיו"ר החברה.

 

גוגל יזמה את הקשר

 

הקשר בין פישל ללייבוביץ' נוצר לפני כשבע שנים, בעת שהשניים למדו לתואר ראשון באוניברסיטה העברית בירושלים. עם גמר הלימודים החלו השניים לעבוד ב־Random Logic הישראלית, שמפתחת טכנולוגיה ותשתיות לאתרי הימורים: לייבוביץ' כמנהל תוכניות שותפים ופישל בקניית מדיה. ב־2006 הקימו שני היזמים את חברת קוואה־קוואה, שסיפקה שירותי שיווק, ייעוץ ופיתוח מודלים עסקיים לסטארט־אפים. "המטרה היתה להגיע לסטארט־אפ שלנו כשאנחנו בשלים ומוכנים יותר", אומר פישל, שמשמש כיום מנכ"ל ג'יקסו.

 

הרעיון המקורי של השניים היה ליצור פלטפורמת ספיד דייטינג מקוונת. "רצינו לאפשר מפגשים של חמש דקות בין בני זוג פוטנציאליים באמצעות שיחות וידיאו", מסביר לייבוביץ', שמשמש סמנכ"ל התפעול של החברה. "אבל אז חשבנו, מה יקרה אם מתנהלת שיחה לא מוצלחת? אולי נאפשר לשחק משחק בזמן השיחה או ניתן טיפים שישברו את הקרח? התחלנו להוסיף עוד ועוד פונקציות. כאשר קיבלה החווייה עוד נפחים וממדים, הבנו שאנחנו יוצאים מעולם הדייטינג והופכים לפלטפורמה שיכולה להתאים גם לעסקים, למפגשים חברתיים, לרשתות חברתיות ועוד".

 

הקשר של החברה עם גוגל נוצר דווקא בעקבות יוזמה של ענקית החיפוש. "סמוך להשקה של 6rounds לפני כשלושה חודשים", אומר לייבוביץ', "התפרסמה עליו כתבה בבלוג הטכנולוגיה טקראנץ'. כחודש אחר כך פנה אלינו חבר בצוות הפיתוח של גוגל וייב, שסיפר שראה את הכתבה והתנסה בשירות ומאוד התלהב. הוא ביקש לבדוק אם נספיק להתאים אותו לפלטפורמה שלהם בזמן. התחלנו להחליף אימיילים ולערוך שיחות וידיאו עם צוותי הפיתוח של גוגל וייב בארה"ב ובאוסטרליה. העובדים שלנו עשו ימים כלילות כדי לעמוד בזמנים ולהתאים את השירות לגוגל וייב".

 

 

  • יצירת אפקטים על צילום הווידיאו
    יצירת אפקטים על צילום הווידיאו
  • פרסום סמוי במשחק "אמת או חובה"
    פרסום סמוי במשחק "אמת או חובה"
  • גלישה משותפת ביוטיוב
    גלישה משותפת ביוטיוב
  • מסע קניות באמזון
    מסע קניות באמזון

 

לכבוש כל פלטפורמה

 

גם אחרי שהסתיימו ההתאמות, עדיין נכונה לאנשי הצוות המתנה מורטת עצבים להחלטה הסופית של גוגל. "הסבירו לנו שיש כמה גאדג'טים שמהם הם צריכים לבחור", אומר פישל. "מספר האפליקציות שהיו עתידות להיות מושקות עם השירות התחיל ב־50 והצטמצם כל הזמן. כשזה הגיע ל־10, כבר חשבנו שלא נצליח להתברג. אבל הביקורת בגוגל היו מאוד חיוביות, ובסופו של דבר נבחרו אנחנו ועוד ארבעה יישומים בלבד".

 

השילוב של 6rounds בגוגל וייב תואם את האסטרטגיה העסקית של פישל ולייבוביץ' - להחדיר את השירות לכמה שיותר פלטפורמות מקוונות. "הרעיון הוא שהמשתמשים לא ישנו את הרגלי הגלישה שלהם. אנחנו לא רוצים לשכנע אנשים לבוא דווקא לאתר שלנו", מסביר לייבוביץ'. "המטרה שלנו היא להיות פלטפורמה פתוחה שמאפשרת התממשקות עם פלטפורמות אחרות: אפליקציות לפייסבוק ומייספייס, תוספים לסקייפ ולפיירפוקס, תוכנות לטלפונים ניידים. משתמש בגוגל ווייב יוכל לדבר באמצעות 6rounds עם גולש בפייסבוק, שיוכל לדבר עם חבר בסקייפ וכן הלאה".

 

אותה פלטפורמה פתוחה תאפשר למפתחים חיצוניים לתרום ולה ולהעשיר אותה. "לא באנו להיות אתר המשחקים הבא ואנחנו לא טוענים שאנחנו יכולים לפתח את האפליקציות הכי טובות בעולם", אומר פישל. "בדיוק כמו שפייסבוק פיתחו את הפלטפורמה של האתר ליישומים חיצוניים כדי להעשיר את חוויית הגלישה בו, עשינו אותו דבר כדי להעשיר את חוויית הווידיאו שלנו. מפתחים חיצוניים יוכלו ליצור תוספים משלהם ל־6rounds - מתנות וירטואליות, יישומי משחקים או גלישה משותפת באתרים ואפילו יישומים עם שימושים עסקיים כמו העברת מצגות או כתיבה משותפת של מסמכים".

 

במקרה של מודל זה, היזמים מקווים לקצור סכומים נאים באמצעות פיתוח יישומים שמאפשרים רכישה שיתופית בחנויות מקוונות באמצעות השירות. היישום שפותח בעבור החנות אמזון, לדוגמה, מאפשר למשוחחים לצאת למסע קניות מקוון בחנות, כאשר לכל משתמש יש סל קניות אישי משלו הגלוי לצד האחר. ההכנסות יתקבלו מעמלה שתועבר לחברה בגובה שיעור מסוים מכל רכישה שתתבצע דרך היישום. עוד מודל שאימצה החברה מוכר היטב מחנות האפליקציות לאייפון של חברת אפל. "מפתחים חיצוניים יוכלו לפרסם יישומים בחינם, כדי לקדם את השירות או האתר שלהם או בתשלום. על כל יישום שיימכר בתשלום תגרוף ג'יקסו לכיסה שיעור מסוים מהרווחים", אומר פישל.

 

כמו כן מתכוונת החברה לבצע שיתופי פעולה שונים עם חברות מסחריות. "אנחנו מתכננים לשלב בשירות פרסומות סמויות תמורת תשלום. למשל הבקבוק במשחק אמת או חובה שאנו מציעים יכול להיות בקבוק בירה של הייניקן", אומר לייבוביץ'.

 

עדיין לא אקזיט

 

החברה מתכננת להרוויח גם מהמשתמשים עצמם, באמצעות מיקרו־תשלומים - עסקאות בסכומים קטנים, שגולשים יוכלו לבצע במהלך שיחת הווידיאו. "נגבה תשלומים כדי לאפשר התאמה אישית של חוויית המשתמש, למשל יצירת רקע או הצגת פידים מהבלוג האישי או בעבור רכישת מתנה וירטואלית ייחודית שאפשר לשלוח לגולשים אחרים בזמן השיחה", אומר פישל. "נוסף על כך, נאפשר לגולשים לקנות מתנות דיגיטליות, כגון שירים באייטיונז או רינגטונים בעבור גולשים אחרים או לשכור סרט קולנוע מחנות דיגיטלית לצפייה משותפת במהלך השיחה".

 

בשלב זה לא מתכננים מייסדי החברה לפנות אל השוק העסקי. "כרגע אנחנו משיקים את המוצר כסוג של קהילה חברתית לצורכי בידור והנאה", אומר לייבוביץ'. "אנחנו מאמינים שעם פתיחת הפלטפורמה למפתחים חיצוניים יהיו גם אפליקציות עסקיות, אבל כרגע אנחנו בכיוון של בידור. "בשנתיים הקרובות המטרה היא ליצור כמה שיותר שיתופי פעולה, שייצרו מסה קריטית של משתמשים - ולאפשר סבב גיוס רציני מול קרן הון סיכון אמריקאית".

 

השירות של 6rounds הושק לפני כשלושה חודשים בגרסת בטא, שמאפשרת כאמור לבצע שיחות בין שני משתמשים אשר יכולים גם לשלוח זה לזה מתנות, ליצור אפקטים, להחליף רקעים, לשחק משחקים דוגמת שחמט או שש־בש ולגלוש יחדיו בפייסבוק וביוטיוב. בשבועות הקרובים יופעלו יישומים המאפשרים גלישה משותפת בחנויות מקוונות, ישולבו מתנות או אפקטים הניתנים לרכישה או כאלה שחברות מסחריות שילמו כדי להציגם, ופלטפורמת השירות תיפתח למפתחים חיצוניים שיוכלו ליצור יישומים משלהם.

 

על האקזיט אומר פישל: "באופן כללי תמיד ישנה המחשבה הזאת בראש, אבל אם אתה כל הזמן במוֹד של איך תעשה את האקזיט, אתה פחות חושב על איך תהפוך את החברה לרווחית ותגרום לה לגדול".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x