$
המדריך

איך לעשות מצגות כמו סטיב ג'ובס

המצגות שעורך מנכ"ל אפל במסיבות העיתונאים ובכנסים של החברה ידועות כמופעי בידור לכל דבר, ומיליונים צופים בהן בהתלהבות. העקרונות שהפכו אותן לכאלה פשוטים מאוד - כך תיישמו אותם במצגות שלכם

רן יניב הרטשטיין 17:5005.10.09

איש לא יכחיש זאת - מצגות מיסודן הן דבר משעמם. ועדיין, מדי שנה נערכות כמה מצגות ארוכות במיוחד ועמוסות בפרטים טכניים, שמיליונים צופים בהן בשקיקה. אנשים חוצים אוקיינוסים כדי להשתתף בהן, מפילים חוות שרתים שלמות בעת המתנה לעדכונים חיים של המתרחש בהן, ונרשמים חודשים מראש להורדת השידורים החוזרים שלהן. אלו המצגות של מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, והן הפכו לשם דבר בתעשייה.

 

ג'ובס מתנהל על הבמה כמו בדרן מנוסה והאירועים של אפל מתוסרטים ומוקפדים ברמה שמתאימה יותר להוליווד מאשר לעמק הסיליקון. כמובן, גם המוצרים שהוא משיק במסיבות העיתונאים שלו מהווים גורם משיכה לא מבוטל, אבל אי אפשר לקחת מהמופע עצמו את הקרדיט.

 

אפל אמנם השיקה כמה חידושים מעניינים ואף מהפכניים בשנים האחרונות, אבל ברוב המקרים מדובר רק בעוד מחשב נייד או עוד נגן מדיה. כשג'ובס החלים מהשתלת הכבד שעבר לאחרונה, סמנכ"ל השיווק פיל שילר הציג במקומו גרסה חדשה של האייפון, המוצר המדובר והמצליח ביותר של אפל. התקשורת שיבחה את השיפורים בדגם החדש, אבל חלק גדול מהעניין באירוע היה בהשוואת כישורי ההצגה של שילר לאלו של ג'ובס - סוגיה שכלל לא היתה עולה על הפרק בכל מקרה אחר.

 

גם אם הנושא של המצגת הבאה שלכם הוא לא הגאדג'ט הנחשק ביותר בעולם ולא תצליחו להביא אלפי צופים שיעמדו שעות בתור כדי לצפות בה, תוכלו לפחות ללמוד כמה דברים מהמצגות של ג'ובס ולעשות את המיטב עם הקהל השבוי שכבר מגיע ממילא.

 

אמצו Catch Phrase - באירועים רבים, ג'ובס מקדים את ההכרזה האחרונה והחשובה ביותר במשפט "One more thing", שהפך למזוהה איתו אמצו Catch Phrase - באירועים רבים, ג'ובס מקדים את ההכרזה האחרונה והחשובה ביותר במשפט "One more thing", שהפך למזוהה איתו צילום מסך: youtube.com

 

התכוננו להיות ספונטניים

 

הסוד הגדול ביותר במצגות של ג'ובס הוא שהן מבוימות מראש עד לפרט הקטן ביותר, אבל הוא מעביר אותן כאילו הוא פשוט יושב ומשוחח אתכם בבית קפה.

 

בעמוד של ה-MacBook Air באתר של אפל, מופיעים משפטים כמו "מקלדת בגודל מלא עם תאורה אחורית למקשים, שמאפשרת לעבוד באור חלש של מטוס או חדר ישיבות", או "ה-MacBook Air דק בצורה מדהימה, אבל מה שמרשים באמת הוא שיש פה מחשב אמיתי עם כל העוצמה של מחשב נייד רגיל". אבל בעת ההשקה של המחשב באירוע של אפל, ג'ובס עמד מול השקופיות עם תמונות הענק של המחשב ואמר במקום זאת "זו כנראה המקלדת הטובה ביותר שיצרנו במחשב נייד - פשוט מקלדת פנומנלית", או "איך הצלחנו להכניס מחשב שלם לתוך מארז קטן כל כך? אני בעצמי עדיין המום..."

 

שמרו על המתח - ג'ובס מסביר בתחילת כל אירוע על מה הוא הולך לדבר, אבל בונה מתח והתרגשות לקראת כל השקה, שבדרך כלל משתחרר ברגע האחרון בצורת מחיאות כפיים וקריאות התלהבות שמרו על המתח - ג'ובס מסביר בתחילת כל אירוע על מה הוא הולך לדבר, אבל בונה מתח והתרגשות לקראת כל השקה, שבדרך כלל משתחרר ברגע האחרון בצורת מחיאות כפיים וקריאות התלהבות צילום מסך: youtube.com

 

אפילו הסופרלטיבים שג'ובס משתמש בהם נשמעים טבעיים, מכיוון שהתסריט נכתב להקראה ולא לקריאה. אולי לא תכתבו דברים כמו "בום!" או "מגניב" או "די מדהים" במסמך רשמי או בעלון פרסומי, אבל אם הייתם מקריאים לקהל שלכם עלון פרסומי כולם היו נרדמים בפסקה הראשונה.

 

בזמן כתיבת התסריט למצגת, קראו בקול רם את הטקסט שאתם מכינים ושנו כל ניסוח שנשמע מלאכותי או לא טבעי. שמרו על משפטים קצרים ופשוטים ככל האפשר וצמצמו את אוצר המילים. מלבד זאת, אין הרבה כללי סגנון או המלצות מוכנות לכתיבה כזו: כיוון שתצטרכו להקריא את הטקסט בטבעיות, אתם פשוט צריכים לכתוב בסגנון שטבעי לכם.

 

מספיק אפילו ללחוש את המצגת לעצמכם. תרגיל זה אולי נשמע ילדותי, אבל לא תדעו אם אתם יכולים להקריא את הטקסט שכתבתם בטבעיות עד שתשמעו את עצמם עושים זאת. קריאת הטקסט בראש לא מספיקה - מה שנראה קולח וברור בטקסט כתוב לא בהכרח יישמע טוב כל כך בקולכם הטבעי.

 

ג'ובס מכין מראש גם את הבדיחות שהוא מספר במהלך המצגות שלו, אבל מכך דווקא רצוי להימנע. הומור הוא אמנם מרכיב חשוב מאוד בכל הקשר חברתי, אך סוג הכישורים הנדרש לביצוע מוצלח של בדיחה מתוכננת מראש מול קהל הוא בדרך כלל ההפך המוחלט מסוג הכישורים שהביא אתכם מלכתחילה לעמדה שמצריכה העברת מצגות. נסו לשמור על אווירה קלילה, אבל זכרו שמצגות לא מגיעות עם פס צחוק.

 

בכל מקרה, ג'ובס לא מקדיש לשקופיות שעל המסך יותר מכמה מבטים חטופים במהלך המצגת, ושומר על קשר קבוע עם הקהל. אם תשננו מראש את עיקרי המצגת תוכלו להעביר אותה בלי חומרי עזר, וקולכם ישמע טבעי ובטוח יותר כשתקריאו נתונים מהזיכרון ולא מדף נייר או מהמחשב. אם המצגת מכילה יותר מדי מספרים מכדי שתוכלו לזכור, סביר להניח שלקהל שלכם תהיה בעיה דומה.

 

פחות זה יותר

 

המצגות של ג'ובס הן אירוע שלם שהצלחתו תלויה במרכיבים רבים, אבל השקופיות עצמן שרצות על המסך מאחוריו תורמות רבות ליצירת האווירה ולשמירה על תשומת לבו של הקהל.

 

כבר שנים שהשקופיות של אפל לא השתנו. הרקע תמיד כהה וחלק, ללא סמלים או כיתובים מיותרים. הקהל יודע מי מציג מולו וסביר להניח שהוא מוקף בלוגואים ממילא - אין צורך להעמיס על השקופיות עם לוגו נוסף. כמו כן, טקסט בהיר על רקע כהה יהיה קריא ובולט יותר בחדר ישיבות מואר, וכל עיטור או קישוט רק יתחרו אתכם על תשומת ליבו של הקהל, שדעתו מן הסתם מוסחת ממילא.

 

השקופיות במצגות של ג'ובס פשוטות מאוד, וכוללות רק תמונה, משפט או מילת מפתח, או לכל היותר גרף או טבלה פשוטה. יש בהן מעט מאוד אנימציה ואפקטים מיוחדים, ובזמן שהוא מדבר השקופיות בדרך כלל נשארות סטטיות. אם ג'ובס מציג פרסומת או סרטון הדגמה, הוא לוקח צעד אחורה וצופה בהם בשקט יחד עם שאר הקהל. אם תשמרו על השקופיות שלכם פשוטות ולא מתחכמות, הקהל יקדיש יותר יותר מתשומת הלב המוגבלת שלו לכם.

 

שקופיות פשוטות - נחשו כמה המוצר הזה עולה? שקופיות פשוטות - נחשו כמה המוצר הזה עולה? צילום מסך: youtube.com

 

יותר מהכל, השקופיות של ג'ובס נועדו לעזור לקהל לעקוב אחרי הנושא המרכזי - הוא, ומה שיש לו להגיד - במקום שהוא יעזור לקהל לעקוב אחרי השקופיות. את הזמן שתחסכו בעבודה על מצגות מורכבות תוכלו להקדיש לחזרות.

 

שחור לבן

 

המצגות של ג'ובס נוצרות ב-Keynote, תוכנת המצגות של אפל, שפועלת על מחשבי מק בלבד ואין לה גרסה לחלונות. העיצוב המוכר של השקופיות - אותיות לבנות גדולות על רקע כהה - הוא פשוט אחד מערכות העיצוב שמגיעות עם Keynote, ושזמינות לכל משתמש בתוכנה.

 

אבל אין צורך להחליף את המחשב ואת תוכנת המצגות שלכם רק כדי ליצור מצגות פשוטות ואפקטיביות כמו אלו של ג'ובס. בפאואר פוינט, עיצוב ברירת המחדל של מצגות חדשות הוא כל מה שאתם צריכים.

 

אחרי יצירת מצגת חדשה בפאואר פוינט, תופיע על המסך שקופית בודדה עם רקע לבן חלק, ובמרכזה שדה להזנת כמה מילים גדולות ובולטות. אפשר לבחור בקלות צבע רקע כהה יותר, בלשונית Design ובכפתור Background Styles. כל שנותר לעשות הוא להתנגד לפיתוי הטבעי ולא להעמיס על להעמיס על השקופית שום דבר מעבר לכך.

 

הקלו על העומס - אפילו בשקופיות מורכבות ועמוסות במידע, אפשר לסכם את הכל בצורה ברורה הקלו על העומס - אפילו בשקופיות מורכבות ועמוסות במידע, אפשר לסכם את הכל בצורה ברורה צילום מסך: youtube.com

 

עבור המצגות הקיימות, תוכלו לערוך את העיצוב הבסיסי של כל שקופית כדי להסיר את כל האלמנטים המיותרים שאי אפשר למחוק ישירות בעמוד עצמו. עברו ללשונית View, ולחצו על הכפתור Slide Master כדי להציג את התבנית עליה כל השקופיות מבוססות. כאן תוכלו לבחור את מיקום האלמנטים, סוג וגודל האותיות, ולמחוק תוספות לא נחוצות כמו לוגואים, מספרי עמודים, תאריכים וכו'.

 

כתבות קשורות

 

להיות ביל גייטס ב-5 צעדים פשוטים

 

חמישה טיפים לפאואר-פוינט

 

כך תהיו אשפים בפוטושופ

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x