• תפריט
אינטרנט

ישראלי מכר אתר מכירת מכוניות להרץ במיליוני דולרים

automoti.com של מוטי כהנא מאפשר ללקוחות לנסות את המכונית המבוקשת במשך כמה ימים ואז להחליט אם לרוכשה או לשלם על ההשכרה

אסף גלעד 07:0104.10.09

הישראלי מוטי כהנא מכר לחברת השכרת הרכב הרץ את אתר הדילרים automoti.com בעסקה של מיליוני דולרים. לכהנא נדרשו שנים רבות עד שהצליח לשכנע את יצרניות הרכב וחברות ההשכרה כי המודל שבנה - אתר אינטרנט המרכז רכבים להשכרה ומציע אותם למכירה - יכול למזער הפסדים רבים.

 

בקיץ האחרון, בעודו נופש באיי בהאמה, קיבל הצעת רכישה מחברת הרץ, שבבעלות פורד. מי שהתחיל את הקריירה שלו בשטיפת מכוניות במוסך הירושלמי של שלמה שמלצר, מייסד שלמה SIXT, הפך בן לילה למיליונר. חברת האינטרנט שבנה ומכר, אוטומוטי, קרויה על שמו.

 

מוטי כהנא מוטי כהנא
לוקח את המודל צעד קדימה

 

כהנא (41) עזב את ישראל לארצות הברית לאחר שחרורו מהצבא בתחילת שנות התשעים, ובשנת 1994 הקים בטוסון, אריזונה, את חברת AAA Auto Rentals, שעסקה בהשכרת רכב. ב־1997 יזם את הקמתו של אתר אינטרנט קטן שנועד לפתור את הסיוט של כל חברת השכרה: בזבוז משאבים רב בגלל מכוניות שעומדות במגרש המכירות ולא נוסעות בכביש.

 

הרעיון העומד בבסיסו של האתר פשוט: חברת ההשכרה מפרסמת את כלי הרכב באתר האינטרנט, ומאפשרת לשוכרים לשכור מראש רכב ספציפי, לדעת מתי הוא מתפנה, ואפילו לרכוש אותו לאחר כמה ימים של השכרה. שוק רכבי ההשכרה העומדים למכירה מונה כיום כ־3.2 מיליון מכוניות בעולם, מתוכן 1.7 מיליון בארה"ב לבדה. כדי להישאר רווחיות צריכות חברות ההשכרה למכור 200-300 אלף מכוניות בחודש.

 

האתר של כהנא נהפך בשנים האחרונות לאחד הערוצים המרכזיים באינטרנט למכירת מכוניות של חברות השכרת הרכב בארה"ב. בחברת הרץ בלבד יסייע האתר במכירת 50 אלף מכוניות בחודש אחד, לפי הערכות, ובקרוב תרחיב הרץ את פעילות האתר, ששמו שונה בינתיים ל־Rent2Buy, גם לאירופה. אחת מהחברות שצפויה לפעול דרך האתר היא Rent הצרפתית. "האתר מציע לרוכשי רכב לשכור מכוניות לתקופה קצרה של ניסיון, ולאחר מכן להחליט אם הם מעוניינים לרכוש אותן. אם לא, הם יכולים להחזיר אותן ולשלם רק עבור מחיר ההשכרה", מסביר כהנא.

 

את המודל כהנא מעוניין לקחת צעד אחד קדימה. לאחר הרכישה, הוא מספר, הוא כבר לא צריך לעבוד ובינתיים הוא משמש יועץ עסקי לאתר בהרץ. "אני עובד כמו ג'ורג' קוסטנזה מ'סיינפלד'. אני מגיע כל יום למשרד, קורא כמה מגזינים, נותן עצות והולך הביתה", הוא מספר. כמה מתוכניותיו של כהנא כוללות את החלת המודל הכלכלי גם על ענפי הנדל"ן והביגוד. "מדוע לרכוש שמלת ערב ואפילו בית שלם בלי לנסותם קודם במשך כמה ימים ורק אז להחליט?", הוא שואל. "את אותו מודל אפשר להחיל באותה מידה גם על שוק הכלבים הגזעיים ותיקי הפראדה".

 

המשבר הביא לתפנית

 

כבר בשנת 2002 היה חתום כהנא עם רוב משכירי המכוניות הגדולים בארה"ב, בהן באדג'ט, Thrifty ואנטרפרייז. בהמשך מכר אלפי מכוניות דרך eBay, שפתחה עבורו את הקטגוריה הייחודית eBay Motors. אבל רק המשבר הכלכלי שפקד את ענף הרכב האמריקאי חולל תפנית אמיתית בשורת ההכנסות ובתמריץ של ענקיות הרכב לאמץ את המודל שיצר כהנא. יצרניות הרכב הגדולות - פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס - המחזיקות גם בנתח גדול משוק ההשכרה, עדיין עומדות על סף קריסה.

 

"עד השנה האחרונה כללי הרווח וההפסד לא חלו עליהם. כולן היו במרדף אחר ייצור מקסימלי, בלי להסתכל על שורת הרווח, מה שגרם להפסדי עתק", אומר כהנא, "פורד למשל היו מייצרים עם קרייזלר מיליון מכוניות בשנה, שמתוכם היו

צריכים לרכוש 200 אלף בחזרה מחברות הליסינג וההשכרה במחירי הפסד. השנה הן הפסיקו עם זה, וחברות ההשכרה נותרו עם מכוניות שאין בהן שימוש. האתר שלנו מאפשר למכור את אותה מכונית במחיר זול יותר בכ־25%–35% בגלל חיסכון בעלויות ההובלה, האחסון במגרשים ועלויות של דילרים. הלקוח הסופי מקבל מכונית שמחירה מגיע ל־10,500 דולר בממוצע, לעומת מחיר של 13,500 דולר בממוצע דרך הדילרים".

 

המרוויח העיקרי מהעסקה הוא כמובן כהנא, שלו 90% מהחברה, והמשקיע עידו זעירי, בנקאי מג'פריס, שהחזיק עד המכירה ב־10% מהחברה.

 

בשנת 2007 נקלע כהנא למצוקה כספית וביקש את עזרתן של כמה קרנות ישראליות, בהן גיזה, ג'מיני ובנצ'מרק. אלה דחו אותו והפנו אותו להרץ שחיפשה באותה תקופה טכנולוגיות חדשות, ולאחר שזו תהפוך ללקוח יוכלו להעביר אליו השקעה. אבל תוכניותיהם השתבשו. במקום להפוך ללקוח, העבירה הרץ לכהנא הצעת רכישה. "אני מודה לקרנות שלא השקיעו בי", אמר כהנא, "זה היה מפחית את חלקי ברכישה". בכסף ובזמן הפנוי שנותר לו מתכוון כהנא להשקיע בחברות ישראליות צעירות בתחום המכוניות והמסחר האלקטרוני עם שותפו זעירי ועם דני

רוט, חתנו של בנימין נתניהו. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x