$
אינטרנט

למכירה: מידע על הרגלי גלישה של ילדים

חברת אבטחת מידע המשווקת תוכנה לפיקוח על גלישת ילדים אוספת באמצעותה מידע שיווקי המבוסס על הרגלי הגלישה שלהם, ומוכרת אותו לגורמים מסחריים. מנכ"ל החברה: "אנחנו לא שומרים פרטים מזהים"

אבנר קשתן 16:3807.09.09

חברת אבטחת המידע אקומטריקס (EchoMatrix), המשווקת להורים חבילת תוכנות המאפשרת להם לפקח אחרי הרגלי הגלישה של ילדיהם, מציעה לגורמים מסחריים מידע שיווקי שאספה בהתבסס על שיחות הצ'אט שניהלו ביניהם ילדים המשתמשים בתוכנה. על פי אתר חדשות הטכנולוגי cnet, החברה שומרת את השיחות ואת תכתובות המייל שבין הילדים, אוספת מהם אזכורים של שמות מותגים, ומעבירה אותם לגורמים חיצוניים.

 

התוכנה של אקומטריקס מנטרת התכתבויות בדואר אלקטרוני ותוכנות מסרים מיידיים ומחפשת ביטויים ומילים אסורים או חשודים, תוך שימוש במילון מקיף של קיצורים וסלנג אינטרנטי. על פי מנכ"ל החברה ג'פרי גרין, הסלנג האינטרנטי משתנה ומתעדכן כל הזמן, ולכן יש צורך לשמור את תמלילי השיחות כדי להתעדכן בשינויים בשפה ולאפשר ניטור אמין יותר.

 

אבטחת מידע או כריית מידע? המחשה אבטחת מידע או כריית מידע? המחשה צילום: Shutterstock

 

אך לפי הדיווחים, תמלילי השיחות לא שימשו רק לשיפור רמת השירות, אלא גם ליצור מאגר מידע מקיף של הודעות דואר, שיחות מקוונות ורשתות חברתיות, המציג תמונת מצב של נושאי השיחה של ילדים ובני נוער. השירות, המכונה Pulse, מאפשר לאנשי שיווק ולבעלי עסקים לחפש את המותגים שלהם ולדעת מה חושבים עליהם בני הנוער.

 

"מפחיד יותר מכל טכנולוגיה אחרת"

 

לדוגמה, ציין גרין כי משווקים שיחפשו את חיישן התנועה העתידי לקונסולת המשחקים Xbox, נטאל, יגלו כי המילים הנפוצות בקרבה למוצר הן "מחיר" ו"זמינות", כך שאנשי השיווק יוכלו להתמקד בסוגיות אלה. בנוסף, מספק השירות גם מקטעים מהשיחות.

  

השימוש בשיחות הפרטיות של הילדים למטרות שיווקיות עורר דאגות רבות בקרב מומחי אבטחה. פרי אפטאב, עורכת דין המתמחה בפרטיות מקוונת וביטחון ילדים באינטרנט, אמרה כי "זה מפחיד אותי יותר מכל טכנולוגיית ניטור אחרת".

 

גרין מגן על המוצר שלו, באומרו כי החברה עומדת בדרישות חוקי הפרטיות האמריקאיים. שמו של הילד לא נשמר במאגר, אלא רק שם המשתמש ושם המחשב שלו. עם זאת, כחלק מהגדרות האבטחה ההורים מוסרים את גילו של הילד, וכתובת ה-IP של המחשב יכולה לספק לאקומטריקס מידע נוסף על מיקומו, בהצלבה עם שם המשתמש. בנוסף מסר דיוויד פרי מחברת האבטחה טרנדמיקרו - המתחרה באקומטריקס - כי הוא מודאג שאפילו אם שמו של הילד לא מצוין, הוא עדיין עלול להופיע בתוכן השיחות. פרי טען כי למיטב ידיעתו, אין עוד יצרנית כלי ניטור ששומרת את המידע בצורה זו.

 

אקומטריקס גם ספגה ביקורת על שהיא אינה מיידעת את ההורים המתקינים את התוכנה על אופן השימוש במידע. לטענת גרין, המידע מוצג בהסכם השימוש שמאשרים ההורים בעת ההתקנה, אך אפטאב הדגישה כי מעטים מאוד קוראים את הסכמי השימוש הארוכים והמנוסחים בלשון משפטית. אקומטריקס גם מאפשרת להורים לציין כי הם אינם מעוניינים שהמידע של ילדיהם ישמש לכריית מידע עסקית, אך האפשרות קיימת רק באתר החברה, ולא ניתנת לבחירה מתוך המוצר.

 

סורש ויטאל, אנליסט בכיר בחברת המחקר פורסטר, אמר כי אקומטריקס צריכה להחליט אם היא בעסקי אבטחת הילדים או בעסקי כריית המידע, ואם זה השני - עליה לוודא שהלקוחות מודעים לכך.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x