שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

האוניברסיטה פתוחה לכולם: הקורסים עולים לרשת

עשרות אוניברסיטאות מהטובות בעולם פותחות את כיתותיהן ואת חומרי הלימוד שלהן בפני כל גולש, ומעלות לרשת הרצאות בווידיאו, רשימות קריאה ומאמרים. האוניברסיטאות: שידור ההרצאות בחינם משתלם לנו, גם כלכלית

אנדריאה פורד, "טיים" 15:5511.05.09

"אתם יודעים מהי מסת הפרוטופלסמה המורכבת בעולם?", שאלה מריאן דיאמונד את הסטודנטים שלה בשיעור הראשון של קורס האנטומיה, בעודה פותחת כלאחר יד קופסת כובעים פרחונית ומוציאה ממנה מוח אנושי משומר. "המסה הזו שוקלת רק קילו וחצי, אך יש לה היכולת לתפוס את הרעיון של יקום שרוחבו כמיליארד שנות אור. זה לא מדהים?".

דיאמונד היא מומחית מוערכת לנוירו־אנטומיה, ואחת מהמרצות הנערצות של אוניברסיטת קליפורניה שבברקלי. ישיבה בהרצאות שלה נחשבת לזכות גדולה. ובעצם, כל אחד יכול לעשות זאת. שיעורים שלמים מהקורסים הפופולריים שלה זמינים בחינם ברשת - תופעה שהולכת ומתרחבת, שבמסגרתה מוסדות אקדמיים ברחבי העולם פותחים את כיתותיהם בפני כל מי שרוצה להציץ.

 

בין אם תרצו ללמוד אלגברה ממתמטיקאי ב־MIT, ללמוד להכין מעדן סרטנים ממדריך במכון הקולינרי של אמריקה או ללמוד לנגן בלוז ממרצה בקולג' למוזיקה של ברקלי, אפשר לעשות כל זאת מול המחשב, ועל חשבון כספם של אחרים. יוטיוב השיקה בחודש מרץ את ערוץ YouTube Edu, המכיל מאות קטעי וידיאו שמופצים על ידי יותר ממאה בתי ספר שהקימו ערוצים רשמיים באתר: החל במכללה קהילתית במישיגן וכלה בבית הספר למינהל עסקים בהרווארד. הקטעים מכילים שיעורים והרצאות רבים, והם מתקיימים בניתוק מהתערובת הוויראלית של בלוגי וידיאו וסרטונים מטופשים על חתולים, וממחישים עד כמה חינוך חינמי זמין ברשת.

 

מוכנים להשקיע

 

למה יוטיוב פותחת מכללה מקוונת שכזו? התשובה כוללת הכנסות (בעמוד הבית של המרכז החינוכי יש מקום לפרסומת או שתיים), רלבנטיות חברתית ואולי גם תחרות: יותר מ־170 בתי ספר מספקים לציבור תוכן חינמי ב־iTunes U של אפל, שהוקם ב־2004 כאמצעי להפצת תוכן מהאוניברסיטאות לסטודנטים שלהן באופן פרטי. מהשותפות הרוויחו שני הצדדים: לאוניברסיטאות ניתן כלי הפצה זול - ומנגד הפכו מוצרי אפל לחיוניים בקמפוסים.

  

מריאן דיאמונד מעביר שיעור באוניברסיטת קליפורניה מריאן דיאמונד מעביר שיעור באוניברסיטת קליפורניה צילום מסך: academicearth.org

  

השאלה הגדולה היא למה האוניברסיטאות עצמן מתחילות להעלות את החומרים לרשת בחינם? "בתי הספר תמיד רצו אזור משלהם, שיוכלו לבלות בו עם המוסדות העמיתים ולסייע בחשיפת החומר שלהם", אומר עובדיה גרינברג, העומד בראש הפרויקט ביוטיוב.

 

אלא שייצור תוכן לצריכה עולמית יכול להיות יקר מאוד. MIT, חלוצה בתחום ה־OpenCourseWare, שכבר ב־2002 החלה לפרסם סיכומי הרצאות וסילבוסים של כ־85% מתוכנית הלימודים, מוציאה יותר מעשרת אלפים דולר לקורס על עריכה, פרסום ורישוי של החומרים הטקסטואליים; עלות קורסים בווידיאו גבוהה פי שניים.

 

סטיב קארסון מ־MIT, המכהן כנשיא קונסורציום "אופן קורס" (ocwconsortium.org), אומר שההוצאה משתלמת, כיוון שהתוכן המקוון מושך תלמידים עתידיים, תורם לקשר עם הבוגרים ומעודד חדשנות. בתי הספר החליטו שיתרונות אלה גוברים על החששות בנוגע לעלויות, לקניין רוחני ולפיחות של התארים היוקרתיים. אחרי הכל, למידה מהחומר החינמי אינה מקנה תואר או תעודת גמר, והגולשים אינם יכולים לתקשר עם הסגל.

 

העולם מתאהב

 

היקף התוכן של יוטיוב אדו, הכולל גם סיורים בקמפוסים וחומרים בלתי אקדמיים אחרים, עשוי להמם את הצופה, אך האפשרות לסדר את הסרטונים לפי מספר הצפיות בהם מסייע למשתמשים לאתר את הקליפים שחייבים לראות, והם יכולים להגיב עליהם ולדרג אותם בסולם של חמישה כוכבים.

 

עוד אתר, אקדמיק־ארת' (AcademicEarth.org), מאפשר למשתמשים לתת להרצאות ציונים. הציון הממוצע של ההרצאה של דיאנמונד על המוח שבקופסת הכובעים, שמופיעה שם נוסף על יוטיוב, הוא A, כלומר מצוין. האתר, שקטן מיוטיוב וערוך בקפידה רבה יותר, מציג רשימות של הרצאות קשורות, כגון הרצאה בשם "מלחמות לאורך ההיסטוריה". ריצ'רד לודלו (23) חשב על האתר כשהתקשה בקורס לאלגברה באוניברסיטת ייל ונעזר בערכת הרצאות וידיאו של מחבר ספר הלימוד, המרצה מ־MIT גילברט סטרנג. לודלו חושב שעל כל מוסד להכיר בתחומים החזקים שלו ושאין הוא צריך לחשוש משימוש בהרצאות פופולריות של מרצים אחרים. "כך הסטודנטים נהנים מחוויית הרצאה מעולה, ולמרצה יש יותר זמן לשאלות ותשובות", הוא אומר.

 

 

 

הרעב לכל סוגי ההרצאות המקוונות גדול, כפי שממחישה הפופולריות של אתרים כגון TED.com, המאחסנים נאומים של מרצים חדשניים בתחומי הטכנולוגיה, הבידור והעיצוב. אחת ההשלכות המעניינות ביותר של גישת ההרצאות הפתוחות עשויה להיות ההשפעה על המורים, שקיבלו אמצעי חדש למשוב ולחשיפה.

 

"פעם המחקר היה במקום הראשון. עכשיו אנשים עובדים קשה כדי להיות מורים טובים יותר", אומרת דיאמונד. המרצה בת ה־82 עוברת על מיילים וקוראת הודעות שקיבלה מסטודנטים וממורים שצפו בהרצאותיה במקומות רחוקים, למשל אנגליה ומצרים. "בתקופה זו של החיים, כשכולם יוצאים לפנסיה ופורשים, במחשבה שהם כבר עשו הכל, פתאום יש קשר לעולם. זה יפהפה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x