• תפריט
אינטרנט

טוויטר: אחרי ההייפ תתחיל המהפכה

חשבונות הטוויטר של בריטני ספירס ואובמה הם רק הגימיק, כוחה האמיתי של הרשת החברתית הצומחת הוא בגישתה הטכנולוגית: הפצת משפטים קצרים, שבעתיד עשויים להחליף את האימייל ואולי את כל הממשק שלנו עם מכונות

גילעד נס 15:0006.05.09

לפני כשנתיים הודיע היזם ג'ף פולבר, המרבה להשקיע בסטארט־אפים ישראליים, כי הוא מפסיק להשתמש בחשבונו שבאתר LinkedIn ומעביר את פעילותו לפייסבוק. הצהרתו גרמה לנהירה של עוד ועוד אנשי "מדיה חדשה" מלינקדין לפייסבוק, ומסיבה אחת עיקרית: לינקדין, שמותגה כרשת עסקית, אפשרה לחבריה לקיים ביניהם אינטראקציה אטית ומוגבלת, שהתבססה על עיון בקורות חיים ובהמלצות של קולגות ומעסיקים. אנשי האינטרנט והמדיה חיפשו משהו מהיר ותזזיתי יותר.

 

הדרישה לשכלול התקשורת בין אנשים ברשת דחפה את לינקדין להוסיף שירות של שיתוף לוחות זמנים של נסיעות מתוכננות ושיתוף מסמכים, ואף מנגנון לעדכוני סטטוס. היא עשתה זאת באמצעות המהלך שסייע לפייסבוק לפרוץ: פרסום קוד האתר באופן שמאפשר למפתחים חיצוניים לכתוב לו יישומים (פעולה המכונה בעגה המקצועית "פתיחת ה־API").

 איור: יונתן וקסמן

 

אבל בשביל twitter.com - אתר לניהול בלוגים בני שורה אחת, שזוכה לצמיחה מהירה בחודשים האחרונים - פתיחת הקוד היא הרבה יותר מגימיק למשיכת גולשים. טוויטר הוא שירות כה פשוט ובסיסי, עד שכל עתידו טמון ביישומים שיקיפו אותו, יוזנו ממנו ויזינו אותו. התהליך שהוא עובר כרגע הופך אותו משירות עדכונים לפלטפורמה מסוג חדש; חדש כפי שהפלטפורמה של פייסבוק היתה לפני שנתיים.

 

העיתונים הממוסדים, כמו גם בלוגים ואתרים רבים, מתארים את טוויטר כשירות שכל תפקידו הוא לעדכן חברים במעשיך כרגע. אלא שנרשמים רבים בטוויטר גילו שמעקב אחר חבריהם אינו בראש מעייניהם: בסוף השבוע פרסמה חברת המחקר נילסן ש־60% מהנרשמים לטוויטר בארצות הברית אינם חוזרים לשירות לאחר החודש הראשון. וגרוע מכך - הנתונים מתייחסים לחודשיים האחרונים, אולם בחודשים שקדמו להם אחוז המשתמשים הנוטשים גבוה עוד יותר: כ־70%.

 

טוויטר אינו שירות מהפכני במיוחד מבחינה טכנולוגית, עובדה שניכרת מהמהירות שבה קמו מאות האתרים שמחקים אותו ברחבי העולם. זהו בסך הכל שינוי מסוים בהגדרה של "מידע" - הוא לא חייב להיות מקורי, הוא לא חייב להיות ארוך, הוא אפילו לא חייב להיות מוגדר — הנה צינור, העבירו בו מה שתרצו.

 

לצמיחת טוויטר בחודשים האחרונים אחראי סיקור תקשורתי שיצא משליטה: העיתונאים, אנשי הפרסום ויועצי המדיה החדשה שכתבו עליו התלהבו ממנו - העיתונאים התלהבו מהיכולת להפיץ מידע מהר, המשווקים התאהבו במדיום שלכאורה מאפשר לחברות מסחריות "לשמור על קשר" עם לקוחות שכבר שבעו מהפרסום המוכר, ואנשי האינטרנט באופן כללי נוהגים להטיף לעולם לאמץ את דפוסי השימוש שלהם בטכנולוגיה.

 

אלא שאלה שלושה סוגי גולשים שתכונותיהם אינן מאפיינות את מרבית המשתמשים הפוטנציאליים של טוויטר. זו בועה פנימית. גם החשיפה שקיבל טוויטר בעקבות החשבון של אשטון קוצ'ר והחיבוק האוהב של אופרה ווינפרי הם גימיק שלא יחזיק מעמד זמן רב, כדרכו של כל מוצר שהקמפיין השיווקי שלו מסתיר את חוסר נחיצותו של המוצר עצמו.

 

אם תרצו, טוויטר הוא תולדה של שירותי ה־RSS, המאפשרים להירשם לעדכונים מאתרים שונים ולרכז אותם במסך אחיד, וה־RSS הוא תולדה של שירותי ה־Push שזכו לתהילה רגעית בשלהי שנות התשעים. בסך בכל אין כאן חידוש טכנולוגי מסעיר, אלא בועה שמזינה את עצמה.

 

הכוח האמיתי של טוויטר

 

אבל אם בוחנים את טוויטר כפלטפורמה, כאמצעי תקשורת חדש, הפוטנציאל בו שונה לגמרי. השירות הבודד שהוא מספק הוא גרעין שאליו מצורפים עשרות שירותי לוויין שמשתלבים בו, מופרים ממנו וצומחים בזכותו. למשל, אתרים כגון TinyURL, שכל תכליתם היא קיצור כתובות אינטרנט, נהפכו בזכותו מכלי לעורכי עיתונים שביקשו להציג כתובות אתרים מקוצרות על דפי נייר לשוק חדש של שירותים.

 

מגבלת 140 התווים של טוויטר מחייבת שימוש בשירותי קיצור כאלה. השוק שיצרה הוא שהוליד את השירות LinkBee, שמאפשר לגולשים להרוויח כסף מפרסום לינקים מקוצרים, באמצעות חלוקה בהכנסות ממודעה שתוצג לאחר הלחיצה על הלינק ולפני הכניסה לאתר.

 

גם רעיון ה"מיקרו־בלוגינג" שהציג טוויטר - עדכון מכרינו בפיסות מידע כגון מעשינו כרגע או בשאלות ותשובות קצרות - התפתח בשנה האחרונה כאמצעי תקשורת חדש ברשת, שנמצא בתווך שבין הבלוגים הארכניים למסנג'רים שבהם השיחה היא מיידית ועם אדם אחד.

 

בתקופה האחרונה צמחו שירותים דמויי טוויטר שמציעים את אפשרות התקשורת הזאת בסביבה ארגונית, למשל. בזכות השירות Yammer יכולים אנשי מכירות לעדכן חוזים מול לקוחות, לאתר עובד בארגונם או לעדכן את הארגון על פעילות של

המתחרה. השירות מאפשר גם ליצור קבוצות מצומצמות יותר להפצת המידע, שהאופן שבו הוא נרשם ונשמר נותן לו חיים ארוכים יותר והשפעה רבה יותר משיחות דוא"ל.

 

 

לדבר עם המזגן

 

כפלטפורמה, לטוויטר יש עוד פוטנציאל רב: שירות דמוי טוויטר יכול לשמש להפצת עדכונים לגרסאות תוכנה, או אפילו כסוג של ממשק אדם־מכונה: תארו לעצמכם שבאמצעות שירות דמוי טוויטר תוכלו להורות למכשיר ה־yesMax שלכם להקליט תוכנית מסוימת או להורות למזגן להידלק בעוד 34 דקות לטמפרטורה של 23 מעלות באמצעות משלוח הודעת sms. תארו לעצמכם שבהודעת טקסט המבוססת על פלטפורמת טוויטר יכולתם להורות למחשב לבצע סריקת וירוסים או להוריד קבצים מהרשת.

 

האומה האינטרנטית אוהבת להמליך מלכים ולנשל אותם מכתרם כמעט באותה מהירות. טוויטר זוכה לכמות אזכורים חסרת תקדים, אולם רוב האזכורים הללו, כאמור, מפספסים את הפוטנציאל האמיתי שלו כפלטפורמה, ומתרכזים באלמנט החברתי שלו. אפריל היה החודש שבו אי אפשר היה לגלוש ברשת בלי להיתקל בטוויטר ובסוזן בויל, אולם בעוד בויל צפויה לסיים את 15 דקות התהילה שלה בקרוב, טוויטר כפלטפורמה, ולא כמותג, צפוי להישאר איתנו תקופה ממושכת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x