$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: האם המשבר מגיע לתעשיית הסלולר?

פייסבוק מתכוננת לסערת-כוס-התה הבאה, בלוגר איראני מת בכלא, למה לא כדאי לבנות אפליקציות אייפון, והעיצוב חסר הנשמה של גוגל מייאש את המעצב הראשי

יוסי גורביץ 10:3222.03.09

מעבר לצוק, ומביטים למטה

 

בימים עגומים כגון אלה, כשהביטוי הכלכלי הרווח ביותר הוא, במילה אחת, "שפל" ובשתי מילים "שפל גדול", אפשר להתנחם – נחמת שוטים, אבל ניקח מה שנותנים – בכך שהכלכלה העולמית מצייתת לחוקי הסרטונים המצוירים הישנים. אחד החוקים הבולטים בז'אנר קובע שדמות מצוירת יכולה ללכת על פני תהום, כל עוד אין היא מודעת לכך; ברגע שהדבר משתנה, כתוצאה ממבט לא זהיר כלפי מטה או מטקסט שמציגה דמות אחרת – חוק כוח המשיכה של ניוטון הוא הבחירה המועדפת – היא צונחת במהירות אל התהום.

 

וזה, פחות או יותר, מה שקרה בסוף השבוע. סוני אריקסון הודיעה שהרבעון הראשון שלה יהיה, בלשון המעטה, סוער: היא צפויה להפסיד בין 340 ל-390 מיליון יורו. ברבעון הקודם היא הפסידה 187 מיליונים.
הצרכנים מתנתקים, והמניות צונחות הצרכנים מתנתקים, והמניות צונחות צילום: בלומברג
זה, בפני עצמו, לא היה מפתיע מדי – אבל האזהרה של סוני אריקסון היתה המבט כלפי מטה ששלח את כל השוק לצניחה. המניה שלה איבדה גובה בקצב מסחרר – 8.7% תוך כמה שעות – ולקחה איתה גם את נוקיה, שאיבדה 5.5%. כשהגיע תורה של פאלם לגמגם שגם הרבעון שלה לא יהיה משהו – למעשה, היא תפסיד מזה רבעון שביעי – גם המניות של יצרני השבבים לסלולרים התחילו לאבד מערכן.

 

אמרו לנו, כשכל הסחרחורת התחילה, שלחברות הסלולר אין מה לדאוג. אז זהו, שזה לא נכון: מסקר שנעשה לאחרונה עולות תוצאות עגומות. כ-40% מהאמריקאים שוקלים לקצץ את ההוצאה שלהם על סלולרי, או לוותר עליו לחלוטין. רבים – החברה שערכה את הסקר טוענת שמדובר ב"מיליונים", אבל זה קצת מוגזם כשהמדגם הוא רק 2,005 איש – מחפשים דרכים לקצץ את הוצאותיהם, ו-19% כבר ויתרו על הסלולר לגמרי. ברוכים הבאים למדבר של הממשי, הא?

 

הסערה הבאה בפייסבוק

 

ההתנתקות מפייסבוק מאפשרת להתבונן בכל התופעה המשונה הזו במבט אירוני. מסתבר שיש כ-900 אלף משתמשי פייסבוק שממש, אבל ממש, לא אוהבים את העיצוב החדש. עד כדי כך, שהם הצביעו (!) באפליקציה מיוחדת (!) נגד העיצוב ו-94% מהם ייללו שהם רוצים את העיצוב הקודם.

 

מספר המשתמשים באפליקציה גדל במהירות – יותר משני מיליונים ביקרו בה בחודש האחרון – ועכשיו הם צווחים שפייסבוק מנסה לצנזר אותם: כלל חדש ומפוקפק שיצא לאחרונה קובע שכל משתמש יכול להזמין רק שניים מ"חבריו" להשתתף באפליקציה. התוצאה היא הטקסט הבכייני הבא, שמופיע מעל האפליקציה: "פייסבוק היקרה, יצרנו את ההצבעה הדמוקרטית והנייטרלית הזו בגלל שאנו אוהבים את פייסבוק. אנא הפסיקי לנסות למנוע את ההצבעה ולשכך את קולות משתמשיך, שרוצים להישמע באופן נואש. תני לנו לדעת שאת מקשיבה, תני לנו לנצל את זכותנו להצביע וגם להזמין את חברינו".

 

את מגוון הכשלים שיש בטקסט הזה נשאיר כתרגיל לקורא הזהיר. נציין רק שאף שהדמוקרטים-בשקל (שקל של פייסבוק, רצוי לציין – היא משלמת על השרתים והחשמל, המשתמשים לא משלמים על כלום) הצליחו לגרד 900,000 תומכים, זהו מספר שבטל בהרבה פחות משישים: בפייסבוק יש 175 מיליוני משתמשים, ולרובם המוחלט – 99.5% בערך – לא אכפת.

  

זו, בערך, גם העמדה של מארק צוקרברג, שאחראי אישית על העיצוב החדש. השמועות אומרות שהוא שלח מייל לעובדי פייסבוק שבו הוא אמר בעליונות שחברות "עוכרות שלווה" לא צריכות להתחשב בלקוחות. השמועות גם אומרות שהעובדים לא קיבלו בהבנה את הקו החדש – הוא מנוגד לאתוס כלכלי אמריקאי עמוק – ושגם המנהלים הבכירים לא מתלהבים. יהיה בלגאן, או, למי שמסתכל מבחוץ, יהיו צחוקים.

 

במעלות קדושים וטהורים

 

למה באה כל הפארסה הקודמת? כדי להדגיש את הטרגדיה הבאה. "אם יש משהו גיהנומי, מקולל באמת בימינו", כתב בשעתו המשורר והמחזאי אנטונין ארטו, "הוא ההתעסקות האמנותית שלנו בצורות, במקום להתנהג כמו קורבנות על המוקד, ולאותת דרך הלהבות".

 

דיווח על תקשורת ועל טכנולוגיה הופך לעיתים קרובות לדיווח על צורות: טוויטר, פייסבוק, גוגל רידר, בלוגים. הרשת אוהבת להתעסק בעצמה, והטור הזה, מעצם טיבו, חטא בכך לא מעט. אבל מעבר לצורות, יש תוכן. ולעיתים הוא טראגי.

 

אומיד מירסאייפי, בלוגר איראני, מת לאחרונה בכלא אווין הידוע לשמצה שבטהראן. ככל הנראה, הוא התאבד. בן 25 היה במותו. כמו כל מידע שמגיע מאיראן, צריך לנהוג בו בזהירות, אבל כמה עובדות בכל זאת אפשר לברר. ראשית, שמירסאייפי נכלא משום שמתח ביקורת על מייסד הרפובליקה האיסלמית, חומייני, ועל ה"מנהיג העליון" הנוכחי, חמינאי. שנית, שהביטוי שהביא למעצרו היה, ככל הנראה, "מר חמינאי, האם תוכל לאהוב אותי כפי שאתה אוהב את בנו של השייח' נסראללה?", ביקורת לא בדיוק מרומזת על התמיכה האיראנית בחיזבאללה בימים של משבר כלכלי קשה גם באיראן. מירסאייפי נידון ל-30 חודשי מאסר, וכנראה ש-30 חודשים באווין היו יותר מדי בשבילו.

  

באיראן עצור גם בלוגר אחר, חוסיין "חודר" דרחשאן, שאף ביקר בשעתו בישראל. הסיפור שלו מסובך הרבה יותר ויש סיבות טובות להניח שהוא נוכל קטן. אבל נוכלות היא לא עילה לעונש מוות. וזה מה שהרשת אמורה היתה להיות: כלי למחאה, לחתירה, תחת משטרים רקובים כמו המשטר האיראני.

 

ובמקום זה, יש 900 אלף יבבנים בפייסבוק, שמוחים על עיצוב. אבל אל דאגה, נחזור מיד לתכנית השידורים הרגילה שלנו. ואם כבר דיברנו על עיצוב...

 

מכונה חסרת נשמה

 

כלל שקט שמקובל בגוגל הוא שלא מלכלכים על החברה. גם אחרי פרישתם, גוגלרים הם טיפוסים שלא מציגים לראווה את הכביסה המלוכלכת. לכל היותר, הם משמיעים ביקורת מהוססת עד כדי קלישות. כשכותב שורות אלה ניסה פעם להוציא קצת לכלוך על גוגל מהחבר'ה האלה, הוא הופתע – "זועזע" יהיה מדויק יותר, בעצם – לגלות נציגה של גוגל על הקו שלו בתוך שבוע. דגלאס באומן שבר את הכללים.

 

באומן הוא המעצב הראשי לשעבר – זו המילה החשובה כאן – של גוגל. הוא יכול היה ללכת בשקט: "המעצב הראשי של גוגל" זו שורה נהדרת ברזומה, ולא היתה לו בעיה למצוא עבודה (הוא עובר לטוויטר, ככל הנראה), אבל הוא בחר לעשות גלים.

 

הוא מאשים את גוגל בכך שאין לה, בעצם, נשמה; שכל החלטת עיצוב בה מתקבלת משיקולים סטטיסטיים, לא שיקולי עיצוב נקיים. המעצבים שלה, הוא אומר, הם בעצם מהנדסי תוכנה, לא מעצבים בעלי נסיון – שלא לדבר על טעם. "כשחברה מלאה במהנדסים", הוא כותב, "היא פונה להנדסה לפתירת בעיות. כל החלטה מורדת לדרגת שאלה לוגית פשוטה. המידע תומך בך? נהדר, השק את זה. לא? חזרה לשולחן השרטוט". המידע, כמובן, הוא מידע סטטיסטי.

 

באומן חושף את העובדה שכאשר צוות בגוגל לא הצליח להחליט איזה גוון של כחול הוא רוצה, הוא ערך מדגם סטטיסטי של 41 (!) גוונים שונים, ושלאחרונה הוא התבקש להציג מידע סטטיסטי כדי לאשש את עמדתו בשאלה האם גבול העמוד של גוגל צריך להיות בעובי שלושה, ארבעה או חמישה פיקסלים. באומן עזב באומרו ש"אני לא יכול לתפקד באווירה כזו".

 

מצד שני, עד כה המכונה חסרת הנשמה היתה רווחית מאד. נחכה למאזני הרבעון הראשון, עוד חודש.

 

למה מי אתם? כולה מפתחים

 

הג'וב הלוהט החדש הוא מעצב אפליקציות לאייפון. העיתונים מלאים בסיפורים מלאי התלהבות על מעצב צעיר בן 18 שכתב איזו אפליקציית-נפיחות ועכשיו הוא חי לו בבהמאס, חופשי מדאגות. אף אחד לא מדבר על FreedomVoiceSystems.

 

לא שמעתם עליהם? זה לא במקרה. אפל לא רוצה שתשמעו. החברה בילתה את חצי השנה האחרונה בלנסות להוציא מאפל תגובה כלשהי – אישור, שלילה, משהו, העיקר תגובה – לאפליקציה שכתבה לאייפון. עד כה היא השקיעה במיזם 600 אלף דולר, ובשבוע שעברה היא נשברה ונסוגה.

 

אפל טוענת שהיא מאשרת 96% מהאפליקציות שמוגשות לה, אבל אין עוררין על כך שיחסי ציבור וקשרי-לקוחות – או ספקים – הם לא הצד החזק של הפוליבטיורו מקופרטינו. ההשקעה של מתכנת בודד באפליקציה היא בדרך כלל מזערית; במקרה של FreedomVoiceSystems, לא כל כך.

 

מה יש באפליקציה שלהם שמעצבן את אפל? היא מאפשרת למשתמש להעביר שיחה מהאייפון לקו אחר. זה כנראה פוגע במודל עסקי כלשהו. אפל סירבה להגיב לפניות חוזרות ונשנות של החברה – למרות שבמקרה אחד, אנשיה התקשרו לאפל ממספר קווים שונים, כדי לנסות ולהוציא איזושהי תגובה. נאדה.

 

אפל, כמובן, לא ענתה לבקשות התגובה של וויירד בנושא. אלא מה.

 

קצרצרים

 

עם קצת מזל, המשבר שעובר על תעשיית הסלולרי יגיע גם אל האייפון. מנכ"ל מיקרוסופט העוקצני, סטיב באלמר, טוען שהוא כבר מגיע אל מכירות המק (והנתונים תומכים בכך): "לשלם 500 דולר יותר עבור מחשב – עבור אותה פיסת חומרה – באקלים הכלכלי הזה, רק כדי לקבל לוגו? אני חושב שכעת זה רעיון קשה יותר לבליעה לאדם הממוצע מבעבר".

 

ואם כבר משבר: סממן מדאיג הוא שהאתר הפופולרי ביותר – במובן של "חיפשו אותו הכי הרבה" - בשבוע האחרון לא היה מייספייס אלא קרייגליסט. החיפוש אחר "קרייגליסט" – אתר מכירות שמאפשר למצוא, בין השאר, דילים זולים במיוחד, או מכירה של ציוד שהפך לבלתי הכרחי – עלה ב-105% בתוך שבוע. מייספייס היתה מושא-החיפוש המוביל, על פי נתוני Hitwise, במשך שלוש שנים רצופות.

  

שיעור האבטלה בעמק הסיליקון עומד, לראשונה מאז 1990, על 10%. בעמק חיים כעת כ-92,800 מובטלים, ובחודש האחרון הצטרפו אליהם עוד כ-1,900. מצד שני, אם מחשבים את גודלו של המקום, מומחים אומרים שהאבטלה קטנה ביחס.

  

גוגל אומרת שרוב הבקשות להסרת תוכן שהיא מקבלת – 57% - מגיעות מעסקים שמנסים לדפוק מתחרה, ושב-37% מהמקרים אין סיבה טובה לבקשות. גוגל מסרה את הנתונים בהצהרה לממשלת ניו זילנד, ששוקלת הרחבה דרקונית של חוקי זכויות היוצרים שם, כך שאפשר יהיה לבעוט משתמשים מהרשת אחרי שלוש תלונות על פגיעה בזכויות יוצרים.

 

פיצ'ר חדש של ג'ימייל, שיעילותו מפוקפקת משהו, מאפשר למשתמשים לבטל שליחתו של מייל. זה היה יכול להיות רעיון גאוני, שהיה מציל אנשים רבים – אבל למשתמש יש בדיוק חמש שניות כדי לקלוט שהוא ממש, אבל ממש, לא היה צריך לשלוח את המייל הזה. במצב שבו נמצאים אנשים כשהם שולחים הודעות שעליהן יתחרטו, אין די בחמש שניות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x