$
טורים

סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: ג'ובס מתכווץ, וגם כנסי הטכנולוגיה

סטיב ג'ובס חי, בניגוד לשמועות, אבל סובל מבעיות תזונה; כנס מקוורלד אכזב את המעריצים; תחזיות שחורות על ירידת העיתונות המודפסת והטלוויזיה וחגיגות ה-400 של גלילאו גליליי

רוני שני 11:1509.01.09

ג'ובס משיק: iLife 09

 

נשמו לרווחה: בניגוד לשמועות, סטיב ג'ובס חי. מנכ"ל אפל פירסם השבוע הודעה לעיתונות בה טען כי הוא בסך הכל סובל מבעיות תזונה. לא שמישהו קונה את ההסבר; הרי המנכ"ל בן ה-54 נראה לאחרונה כשהוא שדוף ככלב סלוקי גזעי - או מקבוק אייר, בגירסה של xkcd. מצבו הבריאותי הוא עניינו הפרטי אמנם, אבל כל גרם שהוא מאבד מיתרגם לירידה במחיר המניה של אפל (יש הטוענים שמועצת המנהלים שלה עשויה להיות מואשמת בפלילים אם לא תחשוף את המתרחש בחדרי ליבו של המנכ"ל). קארה סווישר מסכמת כהלכה את השתלשלות העניינים, ובדרך מכניסה לבלוג Gizmodo, שאתיקה עיתונאית אינה נר לרגליו.

 

השדוף והרזה. ג'ובס מציג את המקבוק אייר בכנס מקוורלד בשנה שעברה השדוף והרזה. ג'ובס מציג את המקבוק אייר בכנס מקוורלד בשנה שעברה צילום: בלומברג
ג'ובס נעדר מכנס מקוורלד שנערך השבוע, והמעריצים שציפו לגדולות ונצורות (ב-Onion הבטיחו מקבוק נטול מקלדת), הסתפקו בעדכונים אפרפרים לתוכנות, דגם חדש ל-MacbookPro 17 ותימחור חדש לשירים בחנות המקוונת iTunes. העיתונאי פרחאד מאנג'ו ניתח את הופעתו של פיל שילר, ממלא מקומו של ג'ובס, איזכר את המועמדים לרשת אותו וקינח בשאלה: אם מי שהפך את מקוורלד לאירוע עליה לרגל הוא ג'ובס - מה יעלה בגורלה של הכת כשהמנהיג ייעלם?

 

התימחור הדיפרנציאלי ב-iTunes (שנפרדה לשלום מ-DRM), לא התקבל בברכה. מאט אינגרם למשל, מציע לחברות המוזיקה לא לשמוח יותר מדי; הרי אין מי שיבטיח שהן יקבלו את המחיר הגבוה מבין השלושה המוצעים. ארון שיף, לחילופין, חושב שמדובר בפתרון נחות מזה של אתר AmieStreet, שמעלה את מחיר השירים ככל שעולה הפופולריות שלהם.

 

במקביל למקוורלד נערכת תערוכת האלקטרוניקה CES, שהולכת ומתכווצת כמעט כמו ג'ובס. בבלוג SAI מפרסמים מחקר של חברת פורסטר, שמלמד שלאנשים די נמאס מגאדג'טים.

 

חדש, חדיש ומחודש

 

למרות הכל, אפל דווקא נהנית מצמיחה. מנתוני חברת המחקר Net Applications, בדצמבר נרשמו לראשונה 10% גלישה באמצעות מערכת ההפעלה Mac OS X. גם דפדפן הקוד הפתוח פיירפוקס צובר פופולריות על חשבון אקספלורר של מיקרוסופט, וזו נערכת לפיטורים של מאות עובדים.

 

קהילת הקוד הפתוח כולה חוותה שגשוג בשנה החולפת. ב-Ars Technica מונים את הנצחונות הגדולים של 2008 וההתפתחויות שצפויות השנה. ארגון Creative Commons, שאחראי לרשיון זכויות היוצרים החלופי, מדווח אף הוא כי למרות המצב הכלכלי, הצליח לגייס חצי מיליון דולרים. עוד נתון מעניין מ-CC: האלבום Ghosts I-IV של להקת Nine Inch Nails היה האלבום ה-MP3 הנמכר ביותר באמזון, זאת, למרות שהיה זמין להורדה בחינם. לא נורא, כובעים זה משביע.

 

אבל תעשיית המוזיקה לא מרפה. ראשיה ופרקליטיהם שכחו לשם מה קיים מנגנון השמירה על זכויות יוצרים, ובמקום שישמש כאמצעי לעידוד יצירתיות הוא הופך בידיהם לכלי נשק בקרב נגד החדשנות. הגניזה האווילית של סרט האנימציה Sita Sings the Blues, מהווה דוגמה ניצחת לכך: נינה פאלי, הבמאית, נדרשת לשלם כופר עתק תמורת השימוש בשיר משנת 1920 בפסקול. בראיון שנערך עימה הודיעה שלא תיכנע לאיומים והשוותה את התאגידים לארגוני טרור, שמנסים לשלוט בתרבות. אין פלא שאום מאליק משתלח בראשי תעשיית המוזיקה, ומכנה אותם חבורת טכנופובים חסרי מעוף.

 

ויש חדשות טובות: פופאי, המלח תאב התרד, יצא לחופשי ודמותו הפכה לנחלת הכלל.

 

אבם אתם מעדיפים לתרגל חירות תרבותית עם מלחם, אתר הקוד הפתוח הישראלי Whatsup מנסה לארגן מפגשים של חובבי אלקטרוניקה מקומיים. בחו"ל זה עובד נהדר; אימפריית ה-DIY של מגזין MAKE השיקה השבוע תוכנית טלוויזיה, שזמינה לצפיה והורדה. רוצים גם? שלחו להם מייל.

 

לתשומת ליבם של בעלי ה-iPhone: אום מאליק מבקש לשים קץ לבינוניות, וטוען שאנחנו אשמים בה לא פחות מהיצרנים. די לבטא במחיר מלא. בתוך כך תוהים אנשי Business Week לאן נעלמה החדשנות שאפיינה בעבר את עמק הסיליקון. את התשובה אפשר למצוא בפטנט הבא שרשמה אפל: כפפות ל-iPhone.

 

עתידות

 

חוקר המדיה והאינטרנט קליי שירקי על עתיד התקשורת: קיצה של העיתונות המודפסת קרב, ועימה גם מגזינים וכתבי עת. גם לטלוויזיה, שעדיין מנסה לשחק במונופול, אין עתיד ורוד. בקיצור: יהיה רע לתפארת. ועם קצת קשר, זכרונותיו המפוברקים של ניצול השואה הרמן רוזנבלט גרמו לליסה גולד להיזכר בעוד כמה פרסומי להד"ם בעיתונות. גולד אמנם תמימה וחושבת שבעידן שבו קל מתמיד לאמת נתונים אנשים יחשבו פעמיים לפני שהם בודים מליבם ציטוטים או עובדות, אבל ליתר בטחון קוראת לכלי התקשורת להשיב את בודקי העובדות למשרותיהם. אמן.

 

ובפעם העשירית, סופר המדע הבדיוני ברוס סטרלינג, מדבר על השנה שהיתה וזו שהגיעה בעקבותיה. בתמלול המינימליסטי של התחזית שלו אפשר למצוא התייחסויות משעשעות והזויות קלות למשבר הכלכלי, כמו גם תגובות מדוברים נוספים, כמו סקוט מקפארלן ואחרים.

 

במגזין Seed חוגגים את שנת האסטרונומיה הבינלאומית עם מצגת תמונות חלל משובחות. העילה לחגיגות, שייערכו ב-135 מדינות, היא תזכורת לכך שלפני 400 שנה החל גליליאו גליליי להביט בשמיים באמצעות טלסקופ. ואפרופו תגליות, השנה חוגגים גם 200 שנה לדארווין.

 

וב-Edge הגיע זמנה של שאלת השנה: "אילו רעיונות ופיתוחים מדעיים שיתרחשו בקרוב ישנו את העולם?". התשובות, כרגיל, מעוררות מחשבה.

 

בפינצטה

 

אז כמה עולה חיבור לאינטרנט?

 

MotionDSP תשיק בחודש הבא את תוכנת vReveal, שתאפשר לבצע שיפורים בסרטוני וידאו באיכות ירודה. ייחודה של התוכנה, שכמותה ישנן רבות, היא העובדה שהאלגוריתם עליה היא מתבססת פותח עבור ה-CIA.

 

Objectified, סרטו השני של גארי האסטוויט, ייצא למסכים רק בעוד כמה חודשים, אבל ב-Gizmodo כבר מציגים את הטריילר. ואם וידיאו, אזי NewTeeVee מעלים מתהומות הנשייה את 10 הקליפים שלא קיבלו מספיק תשומת לב ב-2008.

 

רנדל רות'נברג, נשיא ומנכ"ל ה-IAB (איגוד פרסומאי האינטראקטיב האמריקאי), סבור שגם בתחום שלו עסוקים יותר מדי במנגנוני מדידה מורכבים. הוא המשיל זאת לפיתוחים רפואיים נפלאים אך כה מורכבים עד כי רופאים לא מסוגלים להשתמש בהם. לאור מצבו של הפרסום המקוון, שווה להקדיש תשומת לב לדבריו של האיש, שעיקרם: מדידה היא אמצעי, לא מטרה.

 

אנשי מרכז ברקמן לאינטרנט וחברה באוניברסיטת הרווארד חשים שמערכת AdWords של גוגל היא כלי פרסומי יעיל כל כך, עד כי הוא משתלט לחלוטין על האופן שבו אנחנו יוצרים וצורכים תוכן. "רשת מעקב אפור", הם קוראים לזה בפודקאסט שלהם. ויש עוד משפטנים שתוהים מהי הגישה הנכונה לכל נושא הפרטיות המקוונת. במאמר PDF ארוך במיוחד תוהה ג'ונתן פני מדוע אנחנו מתייחסים לפרטיות ברשת כאל הגנה על מידע, בעוד שעלינו להבין קודם כל את מהות הייצוג המקוון. רק כך, טען, נוכל להתמודד כהלכה עם היבטי חקיקה, נורמות וכדומה. עו"ד אבנר פינצ'וק, מנגד, מוטרד מאובדן הפרטיות במרחב הבלתי מקוון בעליל.

 

8020, שהוציאה מגזין מודפס עם תוכן גולשים, נסגרה. מייקל ארינגטון מדווח ב-TechCrunch שהחברה ממתינה להצעות רכש אטרקטיביות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x