$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: סוף סוף, יאהו מנחיתה סנוקרת

גוגל מצנזרת פרסומות שחושפות מעורבות פוליטית של תאגידים, צפייה בווידאו גואה בשעות העבודה, מוטורולה מקצצת בשכר בכירים ובפנסיות של העובדים, ושערוריית המין החדשה של ויקיפדיה

יוסי גורביץ 10:1418.12.08

יאהו דוחקת את גוגל לפינה...

 

בניגוד לכמה וכמה פרשנים, מסתבר שיאהו מסרבת להבין שהיא אמורה להיות מתה. אתמול (ד') היא ביצעה תרגיל מבריק, שמאלץ את אויבתה הגדולה – גוגל – להיכנס למגננה: היא הודיעה שמעתה, היא תשמור את פרטי המשתמשים שעורכים חיפוש באמצעותה רק לשלושה חודשים.

 

נראה שולי? לא לגמרי. גוגל נמצאת על הכוונת של האיחוד האירופי, שדורש ממנה לשמור את פרטי המשתמשים והחיפושים שביצעו לא יותר משישה חודשים. גוגל צריכה את הפרטים הללו: הם מה שמניע את יכולתה להתאים מודעות אדסנס מדויקות (בדרך כלל) למשתמש. אם היא מאבדת את הפרטים שלו, היא לא תוכל להתאים לו מודעות – וההכנסות שלה גם ככה בצרות. גוגל רוצה לשמור את הפרטים במשך 18 חודשים. האיחוד לא מסכים, וגוגל ירדה לאחרונה לתשעה חודשים. גם לזה לא מסכימים באיחוד – ומיקרוסופט עשתה לאחרונה סיבוב על גבה של גוגל, כשהודיעה שהיא תסכים לשישה חודשים, אם שאר חברות החיפוש יסכימו לכך.

מצנזרים, אוגרים מידע על המשתמשים, ובקצרה - רעים. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט מצנזרים, אוגרים מידע על המשתמשים, ובקצרה - רעים. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט צילום: בלומברג

 

יתר על כן, בניגוד לגוגל, שמעמידה פנים שהמידע הופך לאנונימי אבל שומרת על חלק ניכר ממנו, נראה שביאהו באמת מתכוונים להפוך אותו לחסר ערך. יאהו מעמידה סטנדרט שגוגל לא תוכל לעמוד בו בלי להיפרד מחלק משמעותי מהתכנית העסקית שלה – ואם גוגל לא תעמוד בו, היא תצטרך לתת הסברים לרגולטורים של האיחוד. ולשם שינוי, המשתמש הקטן מרוויח כשהפילים מתקוטטים: פחות מידע עליו יהיה זמין לתאגידים. בסיבוב הזה – וברור שיהיו עוד - יאהו מנצחת בנוקאאוט, ומעמידה את החברה ה"לא רעה" בעמדת נחיתות אתית. יפה.

 

...והיא, בתורה, מצנזרת

 

גוגל אמורה להיות המקור האולטימטיבי למידע, והיא אמורה להיות "לא רעה". בפועל, כמובן, גוגל מפעילה לא מנוע חיפוש אלא מנוע פופולריות: היא מדרגת מידע לא על פי חשיבותו האובייקטיבית אלא על פי מספר האנשים שחושבים שהוא חשוב. ועכשיו, מסתבר, היא גם בצדם של תאגידים שמנסים להסתיר אמיתות לא נעימות.

 

לאחרונה פסלה גוגל מודעת אדסנס, שהצביעה על העובדה שחברת AT&T שלשלה לידיו של סנאטור מפוקפק משהו מאוהיו כמות מזומנים נכבדה, והפנתה את הגולשים לעמוד המתעד את כל התרומות שקיבל הסנאטור. המודעה, כמובן, הגיעה באדיבותם של פעילים שלא התלהבו מכך שנבחר ציבור הופך לשכיר-בפועל של תאגיד.

 

אז למה צנזרה גוגל מודעה שהיא בעצם שירות ציבורי? משום שעל פי הקווים המנחים של מודעות אדסנס, רק לחברה יש זכות לציין את שמה במודעה (לדוגמא, רק לקוקה קולה מותר להשתמש בשם "קוקה קולה"). כל מה ש-AT&T היתה צריכה לעשות כדי לסלק את המידע הלא-מחמיא הוא לצווח באוזני גוגל שפגעו בסימן המסחרי שלה. וזהו. תלונה אחת, וכל המודעות שהמילה "AT&T" מופיעה בהן נעלמו. לשם השוואה, כדי להסיר סרטונים המכילים תוכן מוגן מיוטיוב, בעלי התוכן צריכים להגיש תלונה על כל סרטון וסרטון. חשיפת החוטים השקופים בין הון ושלטון? עד כאן. לטריטוריה הזו גוגל לא מוכנה להתקרב – והיא לא מוכנה שתציגו את החוטים הללו באמצעותה.

 

לידיעת קוראינו משכבת המעסיקים

 

למתכנתים, כידוע, יש תירוץ נהדר להתבטלות: קומפיילינג, העידן שבו המחשב עסוק בנסיונות נואשים לעבד את הקוד שכתבו למשהו שאשכרה עובד. למועסקים אחרים בתעשיית ההייטק והמידע יש תירוצים פחות טובים, אבל הם עדיין משתמשים בזמן העבודה לצרכים פרטיים.

 

לאחרונה נשמעה זעקה על כך שבמהלך "יום שני המקוון" קרסו מחשבי החנויות המקוונות מרוב עומס – והתברר שחלק ניכר שהקניות התבצעו בזמן העבודה. עכשיו מסתבר שהעובדים מנצלים את המחשבים שהתאגיד העמיד, בחסדו, לרשותם כדי לצפות בסרטונים.

 

ממדידת נילסן עולה שהתנועה לאתרי סרטונים גואה בין השעות תשע בבוקר וחמש בערב – 65% מהצופים בסרטונים עושים זאת בשעות אלו. תנועה ערה במיוחד נרשמת בשעות שמיד לאחר ארוחת הצהרים, במהלכן הודו 34% מהנשאלים שהם צופים בסרטונים. מתקבל הרושם שהחיבור לרשת במקומות העבודה פשוט טוב יותר מהחיבור הביתי.

 

מקצצים בבשר החי

 

ענקית התקשורת מוטורולה בצרות קשות: היא דיווחה על הפסד ברבעון השלישי, והיא פיטרה 3,000 עובדים, ביניהם 50 בישראל. עכשיו מסתבר שבחברה לוקחים את המשבר ברצינות גמורה: היא מקצצת בשכר המנכ"לים. עד כדי כך.

 

שני מנכ"ליה של מוטורולה הודיעו כי שכרם ב-2009 יקוצץ וכי יוותרו על בונוס ב-2008. שזה נחמד מצידם, אני מניח – אף פעם לא הצלחתי להבין איך מנהלים שמציגים הפסד מסוגלים לחשוב בכלל שמגיע להם בונוס. אבל זה מקובל.

 

ומאחר והם קיצצו לעצמם את הבונוס, מרשים המנכ"לים לחסל את הפנסיות של העובדים. החברה הודיעה שהיא תקפיא את השתתפותה בתוכניות הפנסיה השונות, ושעובדים שהצטרפו לחברה אחרי ינואר 2005 לא ייהנו מכל תכנית פנסיה. אה, והעובדים יכולים לשכוח מהעלאה במשכורת. איזה יופי של תמריץ, הא?

 

מלחמות הסטיות של וויקיפדיה

 

שערוריות המין באנציקלופדיה המקוונת וויקיפדיה לא פוסקות: לפני שבוע הסתבכה וויקיפדיה בבריטניה, לאחר שהציגה תמונה של ילדה עירומה-כמעט. עוד קודם לכן התברר שאריק מולר, בכיר בוויקימדיה – הקרן שמממנת את וויקיפדיה - הביע דעות פרו-פדופיליות וערך את הערך "מיניות ילדים" בהתאם.

 

עכשיו רוגשת וויקיפדיה בגלל סטיה אחרת: זואופיליה, היינו קיום יחסי מין עם בעלי חיים. בכיר בארגון, הידוע רק בכינויו FT2, הצליח להיבחר בסוף השנה שעברה ל"מועצת הגישור" של ויקיפדיה, המקבילה שלה לבית משפט עליון. דא עקא, שעורך אחר גילה ש-FT2 גילה עניין נרחב מאד בזואופיליה, ובין השאר שינה את הערך בנושא, כך שנטען בו שגיל ההתחלה המקובל ליחסים כאלה הוא תשע עד 11. תודו שחייבים להסיר את הכובע בפני השילוב המבריק של שתי סטיות בערך אחד.

 

וכאשר נחשפה העובדה המביכה הזו, מיהר בכיר אחר בוויקיפדיה ופשוט העלים את המידע הלא סימפטי על FT2. כשחושף המידע התלונן על כך, הוא נבעט מוויקיפדיה. ומי היה אחראי לצנזורה? לא אחר מאשר מנהל ויקיפדיה בבריטניה, שלפני שבוע צרח וצווח שוויקיפדיה "לא מצנזרת", ולכן לא תסיר תמונה של ילדה עירומה. פשוט נהדר.

 

קצרצרים

 

קבוצת ההאקרים Dev Team הודיעה שהצליחה לפרוץ את ההגנות של האייפון מהדור השלישי – בפעם השניה. הפרטים אמורים להיחשף בהמשך החודש, והפריצה אמורה לאפשר לרוכשי אייפון להשתמש בו גם עם ספקי סלולר שדעת אפל אינה נוחה מהם. על כל פנים, כך יקרה עד שאפל תעדכן שוב את התוכנה של הג'יזספון, ובמקרה – כמובן שבמקרה – תשבית באותה הזדמנות את כל האייפונים הפרוצים.

 

פצצת ההדף שהטילה אפל אתמול, כאשר הודיעה – בהתראה של שלושה שבועות - שסטיב ג'ובס לא יישא את נאומו הקבוע בכנס מקוורלד ושבכלל היא מפסיקה להשתתף בו, ממשיכה להכות גלים ברשת. סינט תוהה האם ההחלטה הזו לא חיסלה את הכנס, משום שעיקר הסיבה להשתתף בו היתה לאפשר למאמינים לראות את זיו פניו של אלילם, ושכעת אין להם כל סיבה לבקר בו.

 

נמשכים הפיטורים במגזר ההייטק: יצרנית הדיסקים הקשיחים ווסטרן דיגיטל הודיעה אתמול שהיא עומדת לפטר 2,500 עובדים, שהם כ-5% מכלל עובדיה, ושתקצץ את שכר בכיריה. בנוסף, תקפיא דיגיטל את פעולתה מה-20 בדצמבר ועד הראשון בינואר 2009. עוד אמרה דיגיטל שהדרישה למוצריה ברבעון הנוכחי "נמוכה משמעותית" מכפי שציפתה.

 

אם אתם משתמשים בסם המכונה World of Warcraft, שהתסמינים העיקריים שלו הם אובדן זמן בלתי מוסבר ושעות שינה לא סבירות, רצוי שלא תרשמו את זה בקורות החיים שלכם. בבריטניה, מעסיקים כבר נוקטים אפליה כנגד המשתמשים ומעדיפים שלא לשכור את שירותיהם.

 

רציתם להפוך את המיילים שלכם למסמך מסודר, ונמאס לכם להעתיק ולהדביק? שטיק חדש של מעבדות ג'ימייל – היצירתיות מאד לאחרונה - מאפשר להפוך הודעת מייל למסמך גוגל בלחיצת כפתור אחת.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x