$
אינטרנט

המשבר מגיע לעיתונות המקוונת

האגף המקוון של רשת המגזינים Mansueto Ventures פורק ועובדיו פוטרו, זמן קצר לאחר שהמגה-בלוג Gawker הודיע על קיצוץ עמוק. שוק הפרסום מאט – וענף הפרסום המקוון סובל

יוסי גורביץ 15:3112.10.08
מתרבים הסימנים שהעיתונות המקוונת נמצאת במשבר: בסוף השבוע פיטרה חברת Mansueto Ventures, המוציאה מספר מגזינים מקוונים – ביניהם Fast Company, מגזין עסקים שנחשב מצליח – כ-20 מעובדיה. רוב המפוטרים היו מהאגף המקוון של החברה, שנמסר כי ימוזג לתוך אגף הדפוס הרגיל. מגזין חדש שתכננה Mansueto להוציא לאור, Upstart, שהיה מיועד לקהילת העסקים – בדגש על חברות הזנק – בוטל.
הנפילה מגיעה גם לשוק הפרסום המקוון. אילוסטרציה הנפילה מגיעה גם לשוק הפרסום המקוון. אילוסטרציה צילום: בלומברג

 

בתוך כך, הודיעה סוכנות הידיעות האמריקנית AP כי היא מקפיאה את שכירתם של עובדים חדשים. הסוכנות נימקה את ההחלטה במצב הכלכלי ובצורך "לשמור על ההוצאות בקו אחד עם ההכנסות... בהנתן המצב הכלכלי, AP, כמו חברות אחרות, מגלה זהירות בנושאי שכירת עובדים והוצאות." AP אמרה עוד כי מצבה הכלכלי "יציב, תודות לצמיחת הכנסות צנועה וניהול כספים אחראי בשנים האחרונות", וציינה כי היא נקיה מחובות.

 

שתי ההודעות הללו מגיעות כשבוע לאחר שהמגה-בלוג Gawker פיטר 19 מתוך כ-130 עובדיו, מתוך חשש לירידה ניכרת בפרסום המקוון. מנכ"ל Gawker, ניק דנטון, אמר כי הפיטורים בוצעו בבלוגים שלא הצליחו להניב רווחים, וכי בדעתו לחזק את הבלוגים המצליחים ולשכור עוד כעשרה עובדים – אך הדגיש, במייל פנימי שנשלח לעובדי החברה, כי "משבר האשראי עומד בעליל לפגוע בכל אגף של הכלכלה. רכישות מודעות צונחות בדרך כלל אחרי חג המולד, ו-2009 הולכת להיות, בעליל, שנה קשה מהרגיל".

 

החשש לעתיד חברות התוכן המקוון גובר, למרות שב-2008 הצליחו העיתונים המקוונים, בחלק ניכר מהמקרים, לכסות את הפסדי עיתונות הדפוס שהיתה המקור שלהם. ההאטה בפרסום המקוון כבר ניכרת: אף שברבעון הראשון של 2008 עלו ההכנסות מפרסום ב-15.2% על הרבעון המקביל בשנת 2007, במחזור השני העליה היתה איטית פחות, של 12.8% בלבד.

 

ההערכות אומרות כי ההכנסות מפרסום ברבעון השלישי יהיו נמוכות עוד יותר, וחברת האנליסטים UBS העריכה בסוף השבוע כי כל המפרסמים המקוונים ייפגעו, גוגל בכלל זה, וכי הכנסותיה של גוגל יהיו נמוכות מהציפיות הראשוניות. ענקיות התוכן ויאקום ו-CBS, שלשתיהן יש חברות מקוונות, הודיעו שלשום (ו') כי רווחיהן יהיו נמוכים מהצפוי. שתיהן תלו את האשמה במשבר בפרסום – ומניות שתיהן צנחו. מניית ויאקום איבדה 20% מערכה; מניית CBS, 14%. ויאקום ו-CBS נמצאות בחברה טובה: כל חברות התוכן הגדולות רשמו נפילות בערכן השבוע.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x