• תפריט
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: האדם שבחיפוש ינצח

מיקרוסופט משיבה מלחמה לגוגל, ויקיליקס מתחילה למכור סודות ולא לחשוף אותם, יוצר "הבית הלבן" מתכנן סרט על פייסבוק, והנזק שגורמים משתמשים דעתניים לתעשיית התוכנה

יוסי גורביץ 09:5628.08.08

מנוע פופולריות, לא מנוע חיפוש

 

גוגל החלה בניסוי שמאפשר למשתמשים להגיב על תוצאות החיפוש, ואף לשנות את הדירוג של התוצאות. המהנדס המצוין (זה תואר רשמי של גוגל, כמסתבר) בן גומס כתב על כך שלשום (ג') בבלוג הרשמי של החברה.
עובר למתקפה חכמה. באלמר עובר למתקפה חכמה. באלמר צילום: אורן אגמון

 

לדברי גומס, גוגל עדיין לא יודעת מה לעשות עם השטיק החדש: "אנחנו פשוט סקרנים לראות מה יצא מזה". לפי צילום מסך שהגיע לידי ה-Industry Standard, המשתמשים יכולים להעלות או להוריד את דירוגה של תוצאת חיפוש, להעיר עליה – או לסמן X כדי להביע אי שביעות רצון קיצונית.

 

גוגל הואשמה בעבר בהישענות-יתר על אלגוריתמים ובאי הקשבה למשתמשים. מצד שני, בהתחשב בנסיון של ויקיפדיה – שערכים בה נערכו שוב ושוב על ידי גופים בעלי אינטרס, או סתם ונדליסטים - בכלל לא בטוח שהעברת ההחלטה על חשיבותה של תוצאה למיליוני משתמשים היא רעיון חכם כל כך.

 

מיקרוסופט נכנסת לעמדות קרב

 

גרסת הבטא השניה של הדפדפן של מיקרוסופט, אינטרנט אקספלורר 8, הושקה אמש. לפי תיאורים ראשונים, הוא מוצלח באופן ניכר מקודמו, וזכה להערכתו של ג'ון לילי, מנכ"ל מוזילה: "אני שמח שהם במשחק".

 

אבל א"א 8 הוא לא רק דפדפן, הוא גם נשק סודי במלחמת המאסף שמנהלת מיקרוסופט כנגד גוגל. הדפדפן מגיע עם חלון חיפוש בפינה הימנית העליונה, ומתחתיו קישורים לשורה של יעדי חיפוש חשובים: יאהו, מייספייס, איביי ועוד. הרשימה הזו ניתנת להרחבה על ידי המשתמש. הרווח מהפרסומות בחיפושים כאלה הולך ישירות לאתרים שאליהם גולש המשתמש; מיקרוסופט לא שומרת לעצמה נתח מההכנסות.

 

סמן בדפדפן כתובת, והוא יציג לך מפה – מאתר המיפוי של מיקרוסופט, זה שהצליח למפות את גיאורגיה כשהמפות של גוגל הציגו את ג'ורג'יה וטענו שגיאורגיה היא כתם לבן. אפילו "מוד הפורנו", שעליו כתבנו שלשום, מכניס קטנה לחברת הפרסום של סרגיי ולארי: הנתונים של השימוש בו לא יוכלו לשמש להכוונת מודעות. מתקבל הרושם שמחלקת האסטרטגיה של באלמר שתתה קפה טורקי, והתעוררה.

 

זכות הציבור לדעת? סתאאאאם

 

אתר Wikileaks עמל קשות על התדמית של תמיכה באזרח הקטן ובחושף השחיתויות: הוא הציב לעצמו מדיניות של פרסום כל מידע שמגיע אליו, לא משנה עד כמה הוא מביך לשלטונות או לתאגידים, ולא משנה אם ההדלפה היא עבירה על החוק. כתוצאה מכך, הוא זכה למנה גדושה של הערצה.

 

השבוע הוא ביצע פניית פרסה חדה: הנהלת האתר הודיעה ששמה את ידה על אוצר בלום של מיילים פנימיים מהרודנות הוונצואלית של הוגו צ'אווז, אלפי מסמכים ששופכים אור על ההתנהלות הפנימית של המשטר, על פעילות הסי.איי.איי. במדינה, ועל "המהפכה הבוליוויאנית". אבל האתר לא יפרסם אותם: הוא מעמיד אותם למכירה לכל המרבה במחיר. הזוכה יקבל בלעדיות עליהם, זמנית לפחות. ככה זה. גם מדליפים צריכים להתפרנס.

 

מי ישחק את מרק צוקרברג?

 

במה שנראה כמו כשלון שיגרום ל"טרויה" להחוויר, מתחיל ארון סורקין – יוצר "הבית הלבן" ו"בחורים טובים", בין השאר – לכתוב תסריט שישמש לסרט עתידי על פייסבוק. סוני אמורה לממן את הפרויקט.

 

את הנוסחה אתם ודאי מכירים: גיק צעיר ומוכשר, אם גם סובל מבעיות תקשורת, כותב לבדו נוסחה מנצחת לרשת חברתית מתוך תפיסה אוטופית של חיבור הקהילות הווירטואליות והאמיתיות. הוא פוגש גיק אחר, מוצא מימון, מתגבר על קבוצה של חבר'ה רעים שמנסים לרכב על גב הצלחתו, ופוסע אל השקיעה, מלווה בצלצול דולרים.

 

סורקין מודה, לזכותו, שאין לו מושג איך פייסבוק עובדת – מה שלא הפריע לו לפתוח קבוצת פייסבוק לסרט. נו, לפחות יש לו נסיון בדרמות בית משפט וממבו ג'מבו משפטי – לפחות סצינות התביעה בשל גניבת הרעיון יהיו אמינות. המלצה: לחכות ל-DVD.

 

חברות התוכנה לא אוהבות לקוחות חושבים

 

חלק ניכר מהכסף שחברות תוכנה מגלגלות מגיע מכך שרוב האנשים שקונים מחשב לא ממש יודעים מה יש בו. החברות משלמות כסף טוב ליצרני המחשבים (דל, HP) ולחנויות כדי שהמחשב יגיע ללקוח כשהוא עמוס בתוכנות.

 

אבל לאחרונה הלקוחות לומדים: רשת בסט-ביי בארה"ב מדווחת שיותר ויותר לקוחות מבקשים מחשבים נטולי תוכנות. הם יתקינו את שלהם בעצמם. בסט ביי גובה כסף עבור שירות הורדת הטרדה שלה – כ-30 דולרים – אבל לא חסרים קופצים על המציאה.

 

ומסתבר שקונים חכמים ועצמאיים מהווים בעיה עבור התעשיה. ב-HP מוטרדים מן התופעה: היא חותכת ברווחים שלהם בשוק ששולי הרווח בו ממילא קטנים. דל כבר הודיעה כי החלה "להעריך מחדש" את המצב. אשר ליצרני התוכנה – רוב ההכנסות שלהם מגיעות מהתקנה מראש, והם יצטרכו כנראה לחשוב על מודל עסקי אחר..

 

קצרצרים

 

אפל התחילה בקטן, וצינזרה אפליקציות אייפון שפגעו ברווחי השותפים שלה, ואחר כך העלימה את I Am Rich, יישום-הבדיחה באלף דולר. אבל עכשיו היא נכנסת לעסקי הצנזורה במלוא הרצינות: קומיקס אלים משהו, Murderdrome הועלם מחנות האפליקציות שלה. ושוב חוזר הניגון: המשתמשים מוחים וצווחים, האח הגדול מקופרטינו שותק ומשתיק.

 

הבולשת האמריקנית, ה-FBI, קצת נסחפה בנושא זכויות היוצרים. אנשיה עצרו ואזקו בלוגר שהעלה לרשת כמה שירים מאלבומה החדש של Guns & Roses. הבלוגר, קווין קוג'יל, שוחרר בערבות.

 

המחשבון של גוגל, כמסתבר, לא מסתדר עם מספרים גדולים. קצת מביך לחברה שנקראת על שם מספר בן מאה אפסים. התוצאה היא שהמחשבון הפך לבדיחת רשת.

 

מספר משתמשי הרשת ברוסיה גדל ביוני ב-27% לעומת יוני אשתקד, העלייה הגדולה ביותר באירופה. עם זאת, שיעור חדירת הרשת שם הוא הנמוך ביותר ביבשת – רק 14%. ההערה הידועה של המשורר הלאומי פושקין - שאנשים טועים לחשוב שרוסיה היא חלק מאירופה, אבל בעצם היא באסיה - מציגה את הנתון באור סלחני יותר.

 

נצחון משונה לזכויות הגולשים: שופט השליך מבית המשפט חברה בשם Titan Media, ספקית של תוכן למבוגרים. זו טענה כי אתר שיתוף הקבצים Veoh העלה חומר מוגן שלה, אבל במקום לדרוש ממנה להסיר אותו, הגישה קודם כל תביעה. השופט קבע כי מדיניותה של Veoh – בדיקה מדגמית כדי לוודא שתוכן אסור לא הועלה לאתר – היא מספקת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x